راه‌اندازی مجدد پنجشنبه‌بازار صنایع‌دستی

مدیر شهر خلاق بندرعباس گفت: هنرمندان خلاق هرمزگانی در حوزه زری‌بافی، حصیربافی، خوس‌دوزی و تلی‌بافی با حضور در اصفهان توانستند محصولاتشان را به شکل عملی ارائه کنند و بازدیدکنندگان با این هنرصنعت‌های زیبا بیشتر آشنا شدند.

مسلم عاشوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اواخر سال ۱۳۹۷ با تلاش گروهی از هنرمندان و تهیه پروپوزال به همت کارکنان شهرداری بندرعباس، با تشکیل کارگروه علمی_پژوهشی با حضور هنرمندان استان هرمزگان و دانشگاهیان بندرعباس به‌عنوان شهر خلاق صنایع دستی انتخاب و معرفی شد.

وی خاطرنشان کرد: دهم آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ بود که شهر بندرعباس به‌عنوان شهر خلاق صنایع دستی و هنرهای سنتی از طرف سازمان یونسکو انتخاب شد.

مدیر شهر خلاق بندرعباس تصریح کرد: از دی‌ماه سال ۹۸ به بعد و با شیوع و فراگیر شدن کرونا، امکان اجرای شماری از برنامه‌های عمومی و میدانی وجود نداشت، تا اینکه از بهمن‌ماه سال گذشته برپایی بازارچه‌های محلی و نمایشگاه‌های صنایع دستی از سر گرفته شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی پنجشنبه‌بازار صنایع دستی در نیم‌دایره ساحلی بندرعباس اظهار کرد: هدف از برپایی این بازارچه‌ها آشنایی بیشتر مردم شهر بندرعباس، استان هرمزگان و گردشگران داخلی و خارجی با هنرهای سنتی و دستی این استان هنرمندپرور است.

عاشوری ادامه داد: از دیگر اهداف برگزاری این رویدادها، حمایت از هنرمندان صنایع دستی است که بیشتر آن‌ها زنان سرپرست خانوار هستند. این گروه هر محصول و هنر تولیدی در حوزه صنایع دستی داشته باشند، می‌توانند پنجشنبه هر هفته در پنجشنبه‌بازار عرضه کنند.

وی تاکید کرد: در این مدت با جامعه دانشگاهیان استان هرمزگان ارتباط داشتیم و همایش‌های خوبی در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی و بومی این استان برگزار کردیم.

مدیر شهر خلاق بندرعباس افزد: به‌روز کردن صنایع، بسته‌بندی، صادرات به سایر کشورها و نحوه حضور بهتر در نمایشگاه‌های برون‌مرزی و خارج از استان از جمله مباحث مطرح شده در این همایش‌ها بود.

به گفته وی، مردادماه امسال نمایشگاه مشترکی را به مناسب روز جهانی صنایع دستی با شهر خلاق اصفهان داشتیم و به مدت چهار روز در باغ‌موزه چهل‌ستون این شهر حضور یافتیم که با استقبال خوب گردشگران و مردم استان اصفهان همراه بود.

عاشوری اظهار کرد: شهریورماه در نخستین نمایشگاه فرهنگ ایران‌زمین در کیش شرکت کردیم که اقوام ایرانی در آن حضور داشتند. مدیرعامل منطقه آزاد کیش، سفیران کشورهای همسایه و دیگر مسئولان استانی و منطقه‌ای نیز در این رویداد حضور یافتند. همچنین نمایشگاه ملی و تخصصی هفته گردشگری اصفهان در مهرماه برگزار شد که در آن نمایشگاه نیز حضور یافتیم.

وی تاکید کرد: هنرمندان خلاق استان هرمزگان در حوزه زری‌بافی، حصیربافی، خوس‌دوزی و تلی‌بافی با حضور در اصفهان توانستند محصولاتشان را به شکل عملی ارائه کنند و بازدیدکنندگان با این هنرصنعت‌های زیبا بیشتر و در عمل آشنا شوند.

مدیر شهر خلاق بندعباس ادامه داد: در شش ماهه دوم سال و با بهتر شدن آب و هوای استان هرمزگان، نسبت به بازگشایی مجدد پنجشنبه‌بازار خلاق صنایع دستی که دوماهی به دلیل گرمای هوا تعطیل بود، اقدام خواهیم کرد و از هفته آینده شاهد برپایی این بازارچه هنری خواهیم بود. همچنین در آذرماه نمایشگاه صنایع دستی بزرگی را در بندرعباس برپا خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: نوروز سال ۱۴۰۲ یک نمایشگاه بزرگ صنایع دستی، به‌عنوان اولین برنامه هنرهای دستی در سال نو خواهیم داشت و در همین مدت همایش‌های دیگری را با همکاری دانشگاه، جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری استان هرمزگان برگزار خواهیم کرد.

عاشوری گفت: حصیربافی، لباس‌های سنتی، صنایع دریایی و زیورآلات سنتی از شاخص‌ترین هنرهای سنتی استان هرمزگان است.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ هنرمند فعال در حوزه صنایع دستی در شهر بندرعباس فعالیت دارند، افزود: در مجموع یک‌هزار نفر در این حوزه فعالیت دارند که نیمی از آنها کار را حرفه‌ای و تمام‌وقت دنبال می‌کنند.

مدیر شهر خلاق بندرعباس اضافه کرد: شهرداری، میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر نهادها همکاری خوبی با دبیرخانه شهر خلاق بندرعباس دارند. امیدواریم با تداوم این همراهی و همکاری بتوانیم برای معرفی بیشتر، تقویت درآمدزایی و کمک به معیشت هنرمندان این خطه اقدام کنیم.

کد خبر 617126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.