«زیوری برای اصفهان» در مرحله داوری است

دبیر مسابقه ملی «زیوری برای اصفهان» گفت: این رویداد با مشارکت موزه هنرهای معاصر اصفهان در حال اجرا است که تاکنون ۶۵ اثر به مرحله داوری رسیده و قرار است از این تعداد سه اثر در مرحله نهایی انتخاب شود و به تولید انبوه برسد.

نسرین آرین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مسابقه ملی زیوری برای اصفهان (طراحی صنایع دستی کوچک‌مقیاس در قالب زیورآلات) در ادامه فراخوان سال گذشته با عنوان «۴۰ وکتور از خط آسمان اصفهان» طراحی و برگزار شد.

وی افزود: در رویداد سال گذشته، از طراحان گرافیک و معماری خواسته بودیم «خط افق شهر اصفهان» را به‌عنوان یک نشان یا نماد از این شهر که در موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد را طراحی و ارسال کنند.

دبیر رویداد زیوری برای اصفهان خاطرنشان کرد: رویداد سال گذشته به خوبی اجرا شد و اخبار و اطلاعات آن توسط رسانه‌ها به اطلاع عموم مردم رسید.

وی با بیان اینکه در ادامه این رویداد، امسال رویداد دیگری را با عنوان مسابقه ملی زیوری برای اصفهان (طراحی صنایع دستی کوچک‌مقیاس در قالب زیورآلات) به مشارکت موزه هنرهای معاصر اصفهان طراحی کردیم، اظهار کرد: با برپایی رویداد جدید، تلاش کردیم به هنرمندان اصفهان خط مشی دهیم که از این وکتورها چه استفاده‌هایی می‌توان کرد.

آرین ادامه داد: اصفهان یک شهر توریستی و تاریخی است، بنابراین می‌توان زیورآلات و صنایع دستی کوچک‌مقیاس را با استفاده از این طرح‌ها ساخت، معرفی و به دیگران ارائه کرد. هدفمان این بود که بتوانیم سوغاتی برای اصفهان طراحی کنیم و در اختیار مردم بگذاریم که در عین زیبا بودن، خاص باشد.

رفتن به سمت صنایع دستی کوچک مقیاس

وی با اشاره به اینکه امسال ۷۳ اثر به این فراخوان رسیده است، افزود: از این تعداد ۶۵ اثر به مرحله داوری رسید که سه اثر در مرحله نهایی انتخاب خواهد شد و هدایای نقدی دریافت خواهد کرد.

دبیر رویداد زیوری برای اصفهان در ادامه تصریح کرد: در این رویداد در کنار وکتورهایی که در اختیار طراحان گذاشتیم که شماری از آن‌ها از مسابقه خط آسمان سال گذشته آمده بود، از طراحان خواستیم خودشان با خلاقیتی که دارند نمادهای شهر اصفهان را انتخاب کنند.

وی اظهار کرد: برخی نمادها و طراح‌هایی که طراحان و هنرمندان استفاده کرده‌اند خلاقانه و فوق‌العاده زیبا هستند. این آثار در دو حوزه معماری و گرافیک به شکل لایه باز در اختیار فراخوان رویداد سال جاری قرار گرفت؛ آن‌ها در یکی از درگاه‌های اینترنتی شهرداری www.isfahan.ir/skyline قرار دادیم تا همه هنرمندان بتوانند از آن‌‎ها استفاده کنند. همچنین کتاب «چهل وکتور از خط آسمان اصفهان» هم به‌تازگی به چاپ رسیده است.

آرین گفت: فراخوان این طرح به شکل پوستر منتشر شد و لینک آن فضای مجازی قرار گرفت و اطلاع‌رسانی شد. علاوه بر این بانک اطلاعات خوبی هم از مسابقه سال گذشته داشتیم که این فراخوان را برای آنها ارسال کردیم.

وی افزود: داوری آثار این رویداد آغاز شده است و منتظر اعلام نظر نهایی داوران برای انتخاب سه اثر برتر هستیم که تا اواخر دی‌ماه منتشر خواهیم کرد. طرح‌های برگزیده توسط شهرداری اصفهان خریداری می‌شود؛ بعد از آن توسط هنرمندانی که اعلام آمادگی می‌کنند، می‌توانیم تولید انبوه این هنرهای خلاقانه را آغاز کنیم.

شرح اثر در کنار اصل اثر

دبیر رویداد زیوری برای اصفهان با بیان اینکه این مرحله هم سازوکار خاصی دارد تا این طرح به ساخت انبوه برسد، ادامه داد: این رویداد با مشارکت موزه هنرهای معاصر اصفهان و مدیر موزه به‌عنوان مشاور ارشد طرح اجرا شده است.

وی این نکته را هم یادآور شد که از هنرمندان خواسته‌ایم به همراه آثار ارسالی خود شرحی درباره نحوه ساخت، وزن و جنس و مواد اولیه به کار رفته کنار اثرشان به فراخوان رویداد ارسال کنند.

آرین تاکید کرد: هدف از برگزاری رویداد «وکتور خط آسمان اصفهان» در سال گذشته تقویت هویت بصری شهر در ذهن انسان‌ها بود تا برای آن‌ها تصویری از یک شهر بسازیم. تصویری که کمک خوبی برای برندینگ یک شهر به عنوان یک مقصد گردشگری باشد.

بر این اساس، جوایز این رویداد برای نفر اول ۲۰۰ میلیون ریال، برگزیده دوم ۱۰۰ میلیون ریال و نفر سوم ۵۰ میلیون ریال خواهد بود.

به گزارش ایمنا، «وکتور خط آسمان شهر» تصویری از جمع ساختمان‌های نمادین یک شهر است. تصویری که به محض رؤیت آن، می‌توان تشخیص داد این است که این وکتور متعلق به کدام شهر است. فراخوان مسابقه چهل وکتور از خط آسمان اصفهان، در بهمن‌ماه ۱۳۹۹ به‌صورت رسمی اعلام شد و با استقبال خوب طراحان کشور، تا فروردین‌ماه ۱۴۰۰ آثار قابل ملاحظه‌ای خلق شد که علاوه بر چاپ در کتاب رویداد، به‌صورت لایه باز، در درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان تحت عنوان نمایشگاه مجازی خط آسمان اصفهان در دسترس عموم قرار داده شده است.

کد خبر 629007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.