روایت غم‌نامه زنده‌رود در قطعه طلایی «اشک زاینده‌رود»

طراح و سازنده قطعه اشک زاینده‌رود گفت: شکل‌گیری ایده تولید این اثر در نتیجه غم و اندوهی درونی بود که باید جایی و به شکلی خودش را بروز می‌داد و این بار این شکل، رنگ طلا به خود گرفت.

حمید فروتن‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: قطعه اشک زاینده‌رود پس از ماه‌ها مطالعه و تحقیق، در پانزدهمین نمایشگاه تخصصی طلا و گوهرسنگ‌ها، هفته صنایع دستی و هنرهای سنتی در اواخر خردادماه رونمایی شده بود.

وی تصریح کرد: سالیانی است که شاهد تغییر اقلیم هستیم که نتیجه‌اش تغییر فرهنگ و ذائقه مردم است و همین به تغییر و تحولات اقتصادی نیز منجر می‌شود که گاهی هم جبران‌ناپذیر و آسیب‌زننده است.

به گفته وی، امروز و درست در زمانی که شاهد غم و اندوه مردم از خشکی زاینده‌رود هستیم، ایده ساخت اثری طلایی با استعاره از همان غم و اندوه درونی را با شماری از همکاران از جمله «آکادمی میرشهیدی» را کلید زدیم و ماه‌ها بر روی چگونگی انجام طرح تحقیق و بررسی کردیم.

هنرمند هنرصنعت طلای اصفهان با بیان اینکه از یک‌سال قبل که ایده اولیه شکل گرفت و کارهای تحقیقاتی آغاز شد، تلاش کردیم این کار به لحاظ فنی تمام و کمال باشد افزود: تجربه سی‌وچند سال کار در مجموعه زرتاج و همچنین کمک گرفتن از ایده‌ها و طرح‌های آکادمی نیلوفر میرشهیدی، نقش مؤثری در ساخت اشک زاینده‌رود داشت.

فروتن‌نژاد تاکید کرد: ۲۰۰ گرم طلا برای ساخت این اثر هنری به‌کار رفته که ارزش مالی برای آن مشخص نشده اما از نظر ارزش معنوی اثرگذاری خوبی داشته است و بازخوردهای آن را از زمان رونمایی در دهه دوم خردادماه ۱۴۰۱ تا به امروز شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه مراحل ثبت اثر اشک زاینده‌رود طی شده است، تصریح کرد: هزینه زیادی در مراحل تحقیقات، طراحی و ساخت صرف شده و قرار نیست هیچ اثر مشابه دیگری ساخته یا بازطراحی شود.

فعال هنرصنعت طلاسازی اصفهان با اشاره به اینکه در تلاش برای جهانی اشک زاینده‌رود هستیم، اظهار کرد: رایزنی‌هایی با مرکز خلاقیت شهرداری اصفهان برای درج اطلاعات این اثر صورت گرفته تا تمام شهرهای خلاق جهان و یونسکو شاهد این اثر هنری ویژه باشند.

فروتن‌نژاد هدف از طراحی و تولید این قطعه را ثبت یک روایت بر برگی از طلا دانست و گفت: این روایت هر چند غمگنانه و ناراحت کننده، به دنبال ماندگاری و ثبت خاطراتی از اصفهان و نگین خشک شده آن است و به نظر می‌رسد این هدف محقق شده است.

این صنعتگر و هنرمند طلای اصفهان ابزار امیدواری کرد: زاینده‌رود بار دیگر پرآب شود و زایندگی و زندگی را از سر بگیرد و دل و جان اصفهان و اصفهانی‌ها را شاد و مسرور کند.

روایت غم‌نامه زنده‌رود در قطعه طلایی «اشک زاینده‌رود»

کد خبر 583703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.