شعرخوانی مشکلات اصفهان را حل نمی‌کند

«مشکلات مختلف استان اصفهان به خصوص مسائل حیاتی و شاه رگ حیات اصفهان با شعرخوانی و قول‌های بدون پشتیبانی قابل حل نیست.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید ابراهیم رئیسی پنج‌شنبه _بیست‌وششم خردادماه_ در بیست‌وپنجمین سفر استانی خود به اصفهان آمد و در بدو ورود به این شهر، در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه بیش از همه مشکلات کم‌آبی مردم این استان را رنج می‌دهد، اظهار کرد: کم‌آبی از مسائلی است که دولت برای رفع آن‌ها برنامه‌دارد و اطمینان داریم که با کمک مسئولان و مردم این مشکل رفع می‌شود.

سخنان امیدوارکننده رئیس‌جمهور طی سفر یک‌روزه خود به اصفهان در حالی بود که محتوای مطرح شده از سوی سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و معاون اجرایی رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان بر نتایج احتمالی سفر سایه انداخت؛ سیدصولت مرتضوی در سخنرانی از پیش آماده شده خود شرح مفصلی از امتیازات استان اصفهان در زمینه‌های گوناگون اقتصادی، صنعتی، صنایع‌دستی و سایر حوزه‌ها برشمرد و سپس در خصوص موضوع مهم زاینده‌رود به این شعر سعدی اکتفا کرد: «چو دخلت نیست خرج آهسته‌تر کن / که می‌گویند ملاحان سرودی / اگر باران به کوهستان نبارد / به سالی دجله گردد خشک‌رودی».

نباید شاهد تداوم تامین آب برای صنایع بالا دست باشیم

علی‌خان نصر اصفهانی دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در واکنش به سخنان معاون اجرایی رئیس جمهور، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: امیدواریم برنامه‌های کنونی به خوبی پیش برود، اما مشکلات مختلف استان اصفهان به خصوص مسائل حیاتی و شاه رگ حیات اصفهان با شعرخوانی و قول‌های بدون پشتیبانی قابل حل نیست.

وی می‌افزاید: اگر دست‌اندازی‌های غیرقانونی در مرزها و مسائلی مانند تغییرات اقلیمی را کنار بگذاریم، بازهم نیروهای استانی توانایی مدیریت شرایط استان را داشتند و می‌توانستند آب زاینده رود را قطع نکنند.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه می‌دهد: استان اصفهان به اندازه‌ای از نظر صنعت و فرهنگ جایگاه ویژه‌ای دارد که روزانه شاهد حضور افرادی از استان‌های اطراف برای بهره‌مندی این پتانسیل است.

وی اشاره می‌کند: حضور مهاجران و افرادی که برای اشتغال از استان‌های مجاور به اصفهان می‌آیند، نشان می‌دهد که این استان توانمندی حمایت کردن استان‌های مجاور خود را نیز دارد؛ بنابراین آیا با دست‌اندازی و توسعه‌های اشتباه در استان‌های اشتباه، توانسته‌ایم مشکلات مهاجران را حل کنیم؟

نصراصفهانی در همین رابطه می‌افزاید: استان اصفهان طی هزاران سال با تغییر سطح آب مواجه بود، اما هیچگاه تغییرات اقلیمی منجر به خشک شدن این استان نشده است؛ بنابراین منشأ مشکلات کنونی از عملکرد نادرست مدیرانی است که به آینده فکر نمی‌کنند.

وی تاکید می‌کند: دست‌اندازی به آب زاینده‌رود و اصرار به ادامه بر این کار فرصت طلبی و قانون گریزی آشکار است.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه می‌دهد: از نظر تاریخی و اقلیمی، شرایطی که برای تقسیم آب در نظرگرفته شده، صحیح نیست؛ آبی که از کوه‌های زاگرس سرازیر می‌شود تنها می‌تواند منابع آبی دو استان را تأمین کند.

وی می‌افزاید: زاینده‌رود توان تامین منابع آبی برای صنایع دیگر استان‌ها را ندارد؛ بنابراین استان‌های دیگر برای تامین آب باید به راهکارها و منابع دیگری بیاندیشند. نباید شاهد تداوم تامین آب برای صنایع بالا دست باشیم؛ زیرا همین مسئله موجب قرار گرفتن اصفهان در شرایط حاد آبی شده است.

نصراصفهانی با بیان اینکه مشکلات استان به کل کشور مربوط است، می‌گوید: برایم جای سوال است آیا نابود کردن شرایط اصفهان تنها به همین استان آسیب می‌رساند؟ آیا استان‌های اطراف و به خصوص استان‌های فقیر و کم درآمدی که اطراف اصفهان قرار گرفته است آسیب نمی‌بیند؟

وی می‌افزاید: کسانی که در بدنه دولت جزو فعالین استان‌های اطراف اصفهان هستند با نگاهی گذرا به استان‌های خود متوجه حمایت استان اصفهان خواهند شد.

وی تاکید می‌کند: در حقیقت تنها بخش کوچکی از مشکلات اصفهان و مسائل زاینده‌رود به دلیل تغییرات اقلیمی است، اما نامدیریتی‌ها عامل اصلی به‌وجود آمدن چنین مشکلاتی شده است.

کد خبر 583161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.