شناخت بیشتر هنر و صنایع دستی ایران نیازمند تبلیغات گسترده است

یک هنرمند صنایع دستی گفت: ضعف در تبلیغات و کمتر شناخته شدن را مشکلی می‌دانیم که تنها با همت دولت و فعالان هنرهای سنتی و دستی با همراهی وزارت امور خارجه رفع می‌شود بنابراین باید بیش از پیش در این موضوع مهم و اثرگذار اقدام شود.

حسین رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروز بخش مهمی از چرخه اقتصادی و توسعه کشورها در توجه و تمرکز بر صنعت گردشگری است که ارتباط مستقیمی با صنایع دستی و فروش و بازاریابی آن دارد.

به گفته وی، وقتی برپایی نمایشگاه‌های هنری و صنایع دستی و سنتی در داخل کشور و استان‌ها و شهرهای مختلف و حتی در سایر کشورها توسعه یابد قطعاً در شناخت بیشتر این هنرها و فروش آنها هم مؤثر است.

این هنرمند و فعال فرش یلمه دهاقان با بیان اهمیت ارتباط با کشورهای همسایه ایران به ویژه در موضوع گردشگری و صنایع دستی، خاطرنشان کرد: وزارت میراث فرهنگی باید سمت و سوی برنامه‌های نمایشگاهی را با اولویت همین کشورها در نظر بگیرد.

وی تاکید کرد: کشورهای همسایه ایران حدود ۶۰۰ میلیون جمعیت دارند که تنها همین یک مورد، می‌تواند در این برنامه‌ریزی ها لحاظ شود و مد نظر مدیران تصمیم‌گیر در این بخش قرار گیرد.

رمضانی افزود: ترکیه و پاکستان روی هم رفته بیش از ۲۹۰ میلیون جمعیت دارند و کشورهای خوبی برای هدف گردشگری و توسعه صنایع دستی ما به آنها محسوب می‌شوند، اما امروز شاهد حرکتی یک سویه به مقصد ترکیه از سوی گردشگران ایرانی هستیم که بیشتر تفریحی است و اثر چندانی در رونق کار و هنر ما ندارد.

وی ادامه داد: ضعف در تبلیغات و کمتر شناخته شدن را مشکلی می‌دانیم که تنها با همت دولت و فعالان هنرهای سنتی و دستی با همراهی وزارت امور خارجه رفع می‌شود بنابراین باید بیش از پیش در این موضوع مهم و اثرگذار اقدام شود.

این فعال فرش سنتی یلمه با اشاره به فرش یلمه دهاقان که با طرح ذهنی مردان و زنان این خطه بافته می‌شود و رنگ طبیعی در بافت آن به کار می‌رود، اظهار کرد: با وجود گران شدن مواد اولیه بافت این نوع فرش، قیمت آن تغییری نکرده و همچنان به همان نرخ سابقه به فروش می‌رسد.

وی تصریح کرد: فرش ایرانی و طرح نقش‌های بی‌نظر آن شهرت جهانی دارد و حتی رنگ در قالی و دست‌بافته‌های دیگر ایرانی که بعد از گذشت چند قرن هنوز ثابت مانده و در برابر عوامل جوی تغییر چندان محسوسی نداشته است، زبانزد است.

رمضانی تاکید کرد: هنرهای سنتی و صنایع دستی سال‌های سال است در سرزمین متمدن ایران دست به دست شده و امروز به ما رسیده است بنابراین امروز باید برای ماندگاری، شناخت، آموزش و معرفی آن بکوشیم و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

به گفته رمضانی، یکی از جذاب‌ترین راه‌ها برای شناخت هنرمندانه اقوام و ملت‌ها از یکدیگر هنر دست هنرمندان است که ارتباط مستقیمی با درآمدزایی و رونق اقتصادی دارد و ضروری است که همواره از سوی مدیران مسئول این امور پیگیری شود.

کد خبر 581972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.