رفع مشکل بیمه هنرمندان صنایع‌دستی/اضافه شدن ۱۰ هزار نفر به بیمه‌شدگان

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: ۴۵۰ میلیارد تومان برای بیمه هنرمندان فعال صنایع‌دستی در نظر گرفته‌ شده است و بیمه هنرمندانی که قطع‌ شده بود نیز با تصویب این اعتبار دوباره برقرار شده است. همچنین قرار است ۱۰ هزار نفر جدید به بیمه‌شدگان این بخش اضافه شوند.

مریم جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیاست‌ها و برنامه‌های وزیر میراث فرهنگی مبتنی بر نگاه تحول‌گرایانه است. که این تحول در سه حوزه محتوا، رویکرد و سازوکار صورت گرفته است.

وی افزود: در حوزه تحول باید سازوکارهای قانونی و موانع سازمانی که مانع توسعه هستند را شناسایی و مرتفع کنیم. از طرفی در موضوع تحول در محتوا باید صنایع‌دستی را به‌روز و در تولید محصولات و هنرهای سنتی نگاه تازه‌تری را دنبال کنیم.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با اشاره به سومین مبحث تحولی این وزارتخانه در حوزه رویکردی، تصریح کرد: اگر امروزه شاهد هستیم صنایع‌دستی و هنرهای سنتی یک عنصر تزئینی تلقی می‌شود، این درواقع باید به زندگی روزمره راه پیدا کند و در متن زندگی و فعالیت روزانه جاری باشد.

لزوم تقویت صادرات هویت مداری صنایع‌دستی

وی اضافه کرد: این سه تحول بر پایه یک عنوان است و آن این است که ما بتوانیم پیوند منسجمی در هر سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برقرار کنیم؛ چراکه صنایع‌دستی امروز ما میراث فرهنگی فردا است، همان‌طور که صنایع‌دستی دیروز، میراث فرهنگی امروز بوده است. از طرف دیگر اگر گردشگری بخواهد خاطره و سوغاتی با خود ببرد باید صنایع‌دستی تهیه کند.

جلالی تأکید کرد: آن‌چه که که می‌توانیم صادر کنیم هویت‌مداری صنایع‌دستی است که وزیر میراث فرهنگی می‌کوشد پیوند منسجمی میان این سه حوزه برقرار کند و از طرفی دیگر ما هم در معاونت باید بتوانیم صنایع‌دستی را مبتنی بر اقتصاد هویت‌بنیان، به چرخه ارزش‌آفرینی سوق دهیم.

وی گفت: اینکه ما هنرهای سنتی و صنایع‌دستی را در پستویی نگه داریم و فقط در ویترین‌ها یا در یک طبقه خاص استفاده شود، نمی‌تواند پاسخگوی هویت‌مداری و هویت بنیانی ما باشد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور تأکید کرد: باید بتوانیم از صنایع‌دستی مانند سلول‌های بنیادین دست‌مایه‌ها را بگیریم و وارد متن زندگی کنیم، همان‌طور که در گذشته، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در متن زندگی و جامعه بوده است.

صنایع‌دستی کشور صدایی نداشته است

وی در رابطه با قانون پیمان ارزی و گمرکات اظهار کرد: قوانین صادرات و واردات باید بازنگری شود. مهم‌ترین موضوع این است که صنایع‌دستی ما صدا نداشته است. گاهی به‌عنوان عتیقه به آن نگاه شده است و در جایی دیگر به‌عنوان صنعت و کالا آن را دسته‌بندی کرده‌اند.

جلالی افزود: در قانون صادرات و واردات نتوانسته‌ایم جایی باز کنیم. قدم اول این است که هنرهای سنتی و دستی را در ذهن سیاست‌گذار جانمایی کنیم که به آن توجه کند؛ چراکه اگر سیاست‌گذار توجهی به تمایز صنایع‌دستی با سایر محصولات نداشته باشد، ممکن است قانونی وضع کند که مانعی بر سر راه صنایع‌دستی باشد.

وی تأکید کرد: نسخه پیمان ارزی برای صادرکنندگانی با تیراژهای بالا همچون افرادی است که مواد معدنی صادر می‌کنند یا افرادی که به محیط‌زیست صدمه می‌زنند، نه برای صادرکنندگانی که ارزش‌افزوده‌ای کارشان فوق‌العاده است یا فردی که پشم شتر را به عبا تبدیل می‌کند و دورریزی در تولیداتش وجود ندارد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه آئین‌نامه اجرایی در این رابطه نوشته شده است و همچنین مذاکراتی برای ترانسفر و حمل‌ونقل صنایع‌دستی با گمرک و شرکت پست داشته‌ایم، افزود: همه تلاش ما این است که این چرخه را اصلاح کنیم و به صادرات این محصولات رونق دهیم.

ضرورت توانمندی در تولید و فروش هنرهای سنتی

وی با اشاره به رفع مشکل بیمه هنرمندان صنایع‌دستی اظهار کرد: ۴۵۰ میلیارد تومان برای بیمه هنرمندان فعال صنایع‌دستی در نظر گرفته شده است و بیمه هنرمندانی که قطع شده بود نیز با تصویب این اعتبار دوباره برقرار شده است. همچنین قرار است ۱۰ هزار نفر جدید به بیمه‌شدگان این بخش اضافه شوند.

جلالی گفت: این مهم یکی از تغییر رویکردهای جدی این وزارتخانه است تا به اندازه‌ای در صنایع‌دستی توانمند شویم که احتیاجی به حمایت دولت نداشته و شاهد خودکفایی در این بخش باشیم؛ هنرمند صنایع‌دستی می‌تواند توانمند شود و خودش را بیمه کند.

کد خبر 611161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.