مرور آثار «حکیم نقش ایران» در شب‌های فرهنگ

شخصیت و آثار استاد محمود فرشچیان امشب _یکشنبه بیست‌ونهم خردادماه_ در برنامه «شب‌های فرهنگ» از رادیو فرهنگ بررسی می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از سایت رادیو فرهنگ، حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این قسمت از برنامه به موضوع استاد فرشچیان و آثار او و اطلاق لقب حکیم نقش به ایشان می‌پردازد.

محمود فرشچیان در حیطه نقاشی ایرانی به وجود آورنده سبک و مکتب خاصی است که در عین توجه به اصالت مبانی سنتی این هنر، با ابداع شیوه‌های نو، قابلیت و کارایی نقاشی ایرانی را افزایش داده است. لقب حکیم نقش برای استاد در نظر گرفته شد، زیرا در خلق آثارشان، حکمت او بر نقش و نگارگری مقدم بوده است.

طراحی‌های ضریح مطهر و منور حضرت اباعبدالله (ع) و ثامن‌الائمه حضرت رضا (ع) به قلم ماندگار و با کفایت استاد فرشچیان صورت گرفته است که این نقوش زرین، یادمانی است خجسته در تاریخ فرهنگ و هنر ایران که استاد به صورت افتخاری انجام داده و به این توفیق، مفتخر است.

استاد محمود فرشچیان در سال ۱۳۰۸ در اصفهان دیده به جهان گشود. فرشچیان در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان از استاد «عیسی بهادری» تعلیم گرفت. پس از پایان این دوره به اروپا رفت و چند سالی در آنجا به مطالعه و بررسی آثار نقاشان برجسته غرب همت گماشت و در نتیجه همین مطالعات بود که به رهیافتی تازه از هنر نقاشان با معیارهای جهانی رسید.

استاد فرشچیان در حیطه نقاشی ایرانی به وجود آورنده سبک و مکتب خاصی است که در عین توجه به اصالت مبانی سنتی این هنر، با ابداع شیوه‌های نو، قابلیت و کارایی نقاشی ایرانی را افزایش داده است.

برنامه «شب‌های فرهنگ» به تهیه‌کنندگی فریده گودرزی ساعت ۲۱:۳۰ روی موج اف‌ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

محمود فرشچیان متولد چهارم بهمن‌ماه ۱۳۰۸ در اصفهان، نقاش معاصر ایرانی است که تأثیر درخور توجهی در روند نقاشی سنتی ایرانی و دیگر هنرهای سنتی داشته است. بعضی از آثار وی توسط وزیران امور خارجه ایران به‌عنوان هدیه به سفرا و وزرای کشورهای خارجی اهدا و بعضی در بسیاری از شهرهای جهان مانند پاریس، نیویورک و شیکاگو به نمایش گذاشته شده‌ است. در سال ۱۳۹۳، نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر به وی اهدا شد.

کد خبر 567438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.