نکوداشت مقام هنری استاد فرشچیان، صیانت از فرهنگ ایران اسلامی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نکوداشت مقام هنری و جایگاه و ارزش فرهنگی استاد محمود فرشچیان صیانت از مصادیق گران‌قدر فرهنگ و هنر ایران اسلامی است، گفت: باور و اعتقاد دولت مردمی بر آن است که قدردانی از اندیشمندان و مفاخر علم، فرهنگ و هنر، پاسداری از ارزش‌های ماندگار هویت فرهنگی کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی امروز _شنبه، سی‌ام بهمن‌ماه ۱۴۰۰_ با صدور پیامی در آیین بزرگداشت استاد محمود فرشچیان اظهار کرد: بسیاری از گنجینه‌های آثار استاد فرشچیان در خارج از کشور نگهداری می‌شود و گزیده‌هایی از آن نیز در کتاب‌های نفیس و دیوان شاعران کهن منتشر شده است. اثر شکوهمند عصر عاشورا که در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود در کنار آثار درخشانی همچون ضامن آهو، پنجمین روز آفرینش، ابراهیم نبی (ع)، شمس، مولانا و بسیاری از نقاشی‌های ارزشمند دیگر سال‌ها است چشم و جان علاقه‌مندان و مشتاقان و بینندگان خود را سرخوش از معرفت و زیبایی کرده است.

وی افزود: طراحی ضریح مبارک امام رئوف، امام رضا (ع)، طراحی مضجع شریف و نورانی سید و سالار شهیدان و بسیاری از بقاع متبرکه معصومان و امامزادگان از دیگر جلوه‌های همنشینی هنر و معرفت در اندیشه و دستان استاد فرشچیان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارائه هریک از این آثار برای حیات هنری و ارزش‌های معرفتی و جاودانگی تاریخی هر هنرمندی، درجه‌ای از کمال و کفایت قلمداد می‌شود و خوشا این استاد توانمند و چیره‌دست که هر اثرش جهانی از هنر، فرهنگ، ارزش و معنویت را به همراه دارد.

اسماعیلی اضافه کرد: فعالیت‌های ارزنده آموزشی و پژوهشی، تربیت شاگردان و نگارگران و ایجاد جریان و علاقه‌مندسازی نسلی از هنرمندان به منظور فراگیری گرایش‌های مختلف نقاشی ایرانی، گل و مرغ سازی و تذهیب نیز از دیگر خدمات فرهنگی و هنری استاد محمود فرشچیان به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: پاسداشت و نکوداشت مقام هنری و جایگاه و ارزش فرهنگی استاد محمود فرشچیان صیانت از مصادیق گران‌قدر فرهنگ و هنر ایران اسلامی است. استاد فرشچیان به هنر شریف نگارگری معاصر ایران اعتبار بخشید و ضمن توجه و تأکید بر سنت‌های تصویر مفاخر هنری ایران، چهره معاصری از نقاشی ایرانی را به جهانیان معرفی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: باور و اعتقاد دولت مردمی بر قدردانی و قدرشناسی از اندیشمندان و مفاخر علم، فرهنگ و هنر و پاسداری از ارزش‌های ماندگار هویت فرهنگی ایران اسلامی است. از درگاه خداوند متعال برای این استاد گران‌قدر تندرستی و شادمانی مسئلت دارم و آرزو می‌کنم سایه مهر و معرفت او بر فرهنگ و هنر ایران اسلامی مستدام باشد تا همواره هنر بیافریند و مشتاقان و علاقه‌مندان فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی را مستفیض کند.

کد خبر 556598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.