۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲
«سینما تخصص» نیازمند حمایت

حتما شما هم نام «سینما تخصص» یا سینمای تخصصی را کمتر شنیده‌اید. سینمایی که سمت و سوی تولیداتش تخصص محور است و اعتماد و تعامل با مخاطب برای آن اولویت دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در عصر حاضر آنهایی موفق‌ترند که خلاق‌تر از بقیه باشند و بتوانند کار و اثری نو و متفاوت از بقیه، خلق کنند. همان افرادی که اگر مانعی بر سر راهشان باشد خسته و ناامید نمی‌شوند و بالاخره راه و مسیرشان را پیدا می‌کنند. مرحله بعد از این شناخت و ویژگی شخصیتی، خلق ارزش و کارآفرینی است که هم نیاز امروزه است و هم تولید اندیشه و ثروت می‌کند. شاید به نظر برسد همه این‌ها و یا دست کم، تحقق بخش زیادی از آن وابسته به شرایط مساعد مالی است، اما هستند افرادی که نظرشان با بسیاری از ما متفاوت است و دیدگاه دیگری دارند.

دیدگاه‌هایی که اگر دولت‌ها و مسئولان بیشتر آنها را درک کنند و در عمل به نتیجه برسانند، ثمرات بهتری هم در بخش‌های مختلف به ویژه فعالیت‌های هنری و فرهنگی به دست خواهد داد و جامعه را منتفع خواهد کرد.

«امین صالحی»، از همان دست افرادی است که در حوزه کارآفرینی و توسعه کسب و کارهای فرهنگی، موفقیت‌هایی کسب کرده است از جمله رتبه نخست جشنواره ملی نوآوری‌های فرهنگی دانشجویان ایران (از باران تا رویش) و همچنین در بخش فعالیت‌های کارآفرینانه فرهنگی نیز تندیس طلایی اجلاس تخصصی مشتری مداری و رهبری نوین بازار است. وی همچنین مشاور ارشد شورای مرکزی کانون‌های کارآفرینی ایران و مؤسس مجموعه پیام قاصدک (اولین سینما تخصص ایران) است و چند رویداد ملی و بین‌المللی در حوزه کارآفرینی فرهنگی را، اجرا کرده است.

اکنون با این مدرس، پژوهش‌گر و کارگردان سینما در خصوص اهمیت تسهیل‌گری و مانع‌زدایی دولت در کسب‌وکارهای کارآفرینان گفت و گویی داشته‌ایم که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانید:

نحوه فعالیت سینما تخصص چگونه است؟

این مجموعه در پیوستی منسجم و در قالب یک زنجیره ارزشی، به تولید ایده و بعد از آن تولید محتوا بر اساس آن ایده پرورش‌یافته می‌پردازد بعد از تولید اثر نیز پخش آن در سینماهای تخصصی عملی می‌شود. از هفت سینمای تخصصی که در نظر گرفته‌ایم، تابه‌حال سه مورد پایه‌گذاری شده و به مرحله اجرا رسیده است (سینما ورزش، سینما کارآفرینی و سینما دانش) سینما دانش به‌تازگی با اکران فیلم اکسپوی ۲۰۲۰ دبی در جزیره کیش نیز افتتاح شده است.

این مجموعه به نوعی یک کارآفرینی محسوب می‌شود و ۱۷ نفر را به صورت مستقیم و ۳۵ نفر را به صورت غیرمستقیم مشغول به‌کار کرده است و با افزایش شعبه‌ها در سطح کشور، افراد و شاغلان در مجموعه هم افزایش می‌یابند.

رویداد «سینما تخصص» اتفاقی است که ایران و جهان خواه‌ناخواه به سوی آن خواهند رفت. جمله معروفی هست که می‌گوید «نوآوری همان چیزی نیست که شما فکر کنید، نوآوری آن است که شما پدیده، رویداد یا محصولی را از آینده به زمان حال آورید؛ شما فقط اندکی زودتر از دیگران اقدام کرده‌اید.»

مطمئن هستم که سینما تخصص به مرور زمان در ایران و حتی در کل جهان به شکل‌های متفاوتی در تمامی حوزه‌ها و رشته‌ها ظهور می‌کند. در آینده همه‌چیز شکلی تخصصی به خود می‌گیرد. مردم دیگر فیلم را صرفاً برای سرگرمی نخواهند دید؛ به سینما می‌روند و فیلم می‌بینند که دستاوردی کسب کنند و آگاهی و فهم جدیدی به دست آورند. هرچه پیش می‌رویم، گذراندن وقت و اهمیت آن برای انسان‌ها ارزشمندتر می‌شود. در واقع زمانی انسان به کمال می‌رسد که بفهمد بالاترین دارایی‌اش زمان است با فهم این موضوع به طور حتم مردم دیگر زمان خود را صرف سرگرمی‌های بیهوده نخواهند کرد؛ چون عمر انسان کوتاه است و برای کمال آفریده شده است.

در نشست اکران فیلم‌ها چه می‌گذرد؟

معمولاً بعد از اکران فیلم‌ها، نشستی تخصصی بر مبنای محتوای تولید شده برگزار می‌شود. سوژه اصلی فیلم نیز که ممکن است یک کارآفرین باشد و فیلم بر اساس زندگی وی ساخته شده باشد، در رویداد حضور می‌یابد و با مخاطبان تعامل می‌کند. این کار باعث می‌شود مردم و مخاطبان از نزدیک با او آشنا شوند، این اقدام باعث می‌شود مخاطب با سختی‌های مسیر و مشکلاتی که این کارآفرین داشته آشنا شود. در این نشست یک مهمان ویژه هم حضور دارد که در رابطه با تخصص مربوطه صحبت می‌کند همچنین مدرسی که ابعاد و زوایای علمی کار را توضیح می‌دهد. افراد و مخاطبانی هم که در اکران حضور دارند، کسانی هستند که یا مشتری آن کارآفرین و کسب‌وکارش هستند یا قصد دارند با او همکاری کنند و یا حتی از نیروهای مجموعه آن کارآفرین هستند و با تماشای فیلم، وفاداری آن‌ها نسبت به کار و کارآفرین بیش‌تر می‌شود.

پخش فیلم‌ها لزوماً در سینما نیست، اما در سالن‌های سینما نیز اکران می‌شود. تاکنون سینما تخصص، ۳۹ اکران رایگان در سطح ملی و بالای ۵۰۰ دقیقه تولید تخصصی داشته است. همچنین بالای هزار نفر به صورت رایگان آموزش دیده‌اند. مجموعه ما همچنین در تلاش است تا با کشورهای حوزه خلیج فارس هم برای تولید و پخش فیلم، وارد مذاکره شود و دفترهای نمایندگی خود را در عمان و دبی ایجاد کند که مقدمات راه‌اندازی آن‌ها فراهم شده است.

چه خواسته و مطالبه‌ای به‌عنوان یک کنشگر فرهنگی _ هنری از دولت دارید؟

کاری که دولت می‌تواند انجام دهد، تسهیل‌گری در اجرای برنامه‌هایی از این دست است. ما زنجیره ارزشی را در یک موضوع تخصصی برای اولین بار در ایران راه انداخته‌ایم و این کار آسانی نیست. زنجیره ارزشی یعنی اکوسیستمی که اجرای آن از اولین لایه که مدیریت کسب‌وکار، مشاوره، کوچینگ یا ایده‌پردازی است تا لایه آخر که تولید تیزر، محتوا و تعاملات پس از اکران و پخش فیلم است، بر عهده شماست.

وقتی مجموعه‌ای بخواهد یک چنین زنجیره ارزشی را ایجاد کند، با چالش‌های بسیاری از جمله مجوز و معضلات اجرایی‌کردن ایده‌ها و طرح‌ها مواجه می‌شود. دولت باید این زنجیره‌ها را شناسایی و روی آن‌ها و اکوسیستم‌ها و کارآفرینی‌ها سرمایه‌گذاری کرده و سپس آن‌ها را ارزش‌گذاری کند؛ چرا که این‌ها خود زنجیره تولید شغل و ارزش هستند. دولت‌ها باید این‌ها را به‌عنوان فرصت‌های جدید شغلی در نظر بگیرید. با وام نمی‌توان همه دردها را درمان کرد!

دستگاه اجرایی کشور باید زاویه دید و نوع برخورد خود را با شماری از کسب‌وکارها را تغییر دهند. اکوسیستم‌ها بعضاً حرفی بیش‌تر و مهم‌تری از یک استارتاپ دارند. دولت باید از طریق متخصصان مجرب با این مجموعه‌ها رو به رو شود تا حرف ما را بفهمد؛ نه اینکه تا حرف تسهیل‌گری و توجه می‌شود، بخواهد از طریق اعطای تسهیلات به ما کمک کند. هر زمان اسم کمک و حمایت را بردیم، دولت پیشنهاد وام می‌دهد. درحالی‌که باید به جای وام‌دادن و بدهکار کردن مجموعه‌ها، امکاناتی را فراهم کند تا خود آن‌ها مبلغ مورد نیازشان را به دست آورند. مثلاً ما اگر سالن‌ها و مکان‌های بیش‌تری برای اکران و پخش فیلم‌ها داشته باشیم، طبعاً الگوسازی بیش‌تری خواهیم داشت و این یعنی تأثیرگذاری بیش‌تر در سطح جامعه.

اکران‌های این گروه رایگان است و دولت و ارگان‌های مختلف نیز، سالن‌های بسیاری دارند که سال‌هاست در گوشه‌ای خاک می‌خورد؛ مثلاً در کیش، سالن خلیج فارس را برای اکران به ما داده نشد چون در بخش خصوصی فعالیت می‌کنیم و باید برای استفاده از سالن، ۴۰ میلیون تومان هزینه واریز می‌کردیم. در حالی که این سالن را برای فیلمی که در بخش سینما دانش ساخت و تولید شده است و مستند رویداد اکسپوی ۲۰۲۰ دبی نیاز داشتیم در این فیلم، برداشت‌هایی را که از این نمایشگاه شده، نمایش می‌دهیم و قصد داریم این را به رایگان برای کسانی که در کیش حضور دارند و در نمایشگاه کیتکس هستند و برای کسب‌وکار آمده‌اند اکران کنیم. در این امر واقعاً جای خالی دولت و حمایت نکردن آن مشهود است.

برای رفع این مشکل و سهولت در کار چه پیشنهادی دارید؟

حداقل کاری که می‌توان کرد سالن‌هایی را در اختیار ما قرار داده شود. اما حمایت نکردن دولت در این‌جا به ما ضرر زد چون امکانات کافی نداشتیم و برای اکران با مشکل مواجه شدیم. دولت باید مانع‌زدایی کند. مثلاً انحصار مجوزها واقعاً آزار دهنده است. مثلاً برای گرفتن مجوز زنجیره ارزشی اصلاً نمی‌دانیم کجا باید برویم و این بخش هنوز در ساختار اداری تعریف نشده است.

اگر در این امور تسهیل‌گری صورت نگیرد، ایران از دیگر کشورها عقب می‌ماند. اکنون امارات متحده، واقعاً برای تک‌تک نخبه‌های ایرانی، برنامه‌ریزی کرده است. این دولت امکانی را به نام «ویزای طلایی» ایجاد کرده است و برای همه ایده‌ها، طرح‌ها و نخبه‌ها فرصتی ایجاد شده تا بتوانند حتی در حوزه‌های دانش آموزی فعالیت کنند.

رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی‌های قبلی خود اشاره کرده‌اند که اگر شما برنامه‌ریزی نکنید، دیگران و دشمنانی که هستند برای جوانان و استعدادهایمان برنامه‌ریزی می‌کنند. باید به جوانان میدان داده شود تا بمانند و برای موفقیت ایران تلاش کنند.

کد خبر 575776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.