«سینما کشاورزی»؛ نگاهی هنرمندانه به بخش کشاورزی

«سینما تخصص قاصدک» که چند سالی است به شکل خاص در بخش‌های مختلف از جمله ورزش، کارآفرینی، دانش و این اواخر کشاورزی فعالیت می‌کند، می‌تواند حرف‌های تازه‌ای برای شنیده شدن داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سینما هنری صنعتی است که امروزه در همه کشورهای جهان به آن توجه می‌شود و فعالان این عرصه می‌کوشند با تولید آثار خلاقانه و سرگرم‌کننده مخاطبان بیشتری را جذب کنند.

مخاطبانی با تنوع دیدگاه و تفکر که هر کدام به دنبال علاقه‌مندی خود هستند. گروهی نیز اندکی متفاوت‌تر در اندیشه سینمایی خاص می‌گردند تا شاید بتوانند از قبل آن دستاوردی در کسب‌وکار روزمره خود داشته باشند.

این انتظار از هنر سینما می‌رود که برای این گروه از مخاطبان هم برنامه داشته باشد و با طراحی و برنامه‌ریزی ابتکاری و خلاقانه، علاوه بر جنبه‌های سرگرم‌کنندگی و پرکردن اوقات فراغت به دیگر جنبه‌ها از جمله کارآفرینی، تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری در موضوعات اقتصادی هم توجه کند.

«سینما تخصص قاصدک» که چند سالی است به شکل خاص در بخش‌های مختلف از جمله ورزش، کارآفرینی، دانش و این اواخر کشاورزی فعالیت می‌کند، می‌تواند حرف‌های تازه‌ای برای شنیده شدن داشته باشد.

حرف‌ها و سخنانی که راهگشای توفیق فعالان کسب‌وکار در بخش‌های مختلف اقتصادی است و از دریچه هنر می‌کوشد، سایر افرادی را هم که به دنبال تولید، اشتغال و پیشرفت اقتصادی هستند را به این سمت و سو سوق دهد و تشویق کند.

امین صالحی، مؤسس و مدیر مجموعه سینما تخصص پیام قاصدک و مشاور ارشد شورای مرکزی کانون‌های کارآفرینی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا به معرفی رویداد سینما کشاورزی که چندی قبل در تهران برگزار شد، پرداخته است که مشروح آن را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

درباره رویداد سینما تخصص کشاورزی برای مخاطبان ما بگویید. چه اهدافی را در این رویداد دنبال شد؟

«سینما کشاورزی قاصدک» چهارمین عنوان تخصصی در بحث رویداد تخصصی سینما تخصص بود که برگزار کردیم. در این نوع سینما به دنبال آن هستیم که تلاش‌ها، موقعیت‌ها، ظرفیت‌ها، موفقیت‌های بخش کشاورزی شامل دامداری، باغداری، گلخانه‌ها، آبخیزداری، گلخانه‌ای، جنگل و مراتع را معرفی کنیم؛ همچنین نیم‌نگاهی نیز به محیط‌زیست کشورمان داریم.

تلاش داریم بتوانیم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این بخش بزرگ اقتصادی و غذایی را به جامعه هدف معرفی کنیم تا به یک هم‌افزایی بینجامد. در واقع در سینما تخصص به دنبال این هستیم که فقدان‌ها و کمبودهایی که در ایران حاصل ناآگاهی‌ها و نبود فرهنگ‌سازی‌ها است را به دانش تبدیل کنیم.

زمانی که فعالان این بخش بزرگ از جمله کشاورزان را در حوزه‌های مختلف به جامعه هدف و حتی به عموم مردم معرفی می‌کنیم، این موضوع باعث خودباوری همین قشر زحمتکش می‌شود و نتایج چشمگیر کاری و ابتکاری به بار می‌آورد.

این قشر پرتلاش عمری را با زحمت و کار بدنی در باغ، مزرعه یا واحدهای دامی و دیگر مجموعه‌های مرتبط با بخش کشاورزی سپری کرده‌اند و امروز می‌بینند، دیده می‌شوند و تلاش‌های آن‌ها در قالب هنر سینما به تصویر کشیده می‌شود.

این یکی از رسالت‌های مهم سینما کشاورزی است؛ ارج نهادن به فعالان و بهره‌برداران این بخش و تقدیر از آن‌ها با کار هنری و سینمایی که کمتر شاهد آن بوده‌ایم. وقتی این توانمندی‌ها را به افراد حاضر در یک فعالیت مرتبط با کشاورزی نشان دهیم، وفاداری افراد به مجموعه را شاهد هستیم و حتی خودباوری مدیران میانی و ارشد فعال در این عرصه را مشاهده و لمس می‌کنیم.

سینما تخصص قاصدک این را به‌خوبی و به شکل تخصصی و کارشناسی انجام می‌دهد. این موضوع را از تجربه چندین‌باره سینمای کارآفرینی کسب و مشاهده کردیم که چگونه کارآفرینی که در این بخش، همان کشاورز است و قهرمان این سینما است. وی زندگی و روزگار واقعی خود را با زبان هنر بازگو بازی می‌کند یا وقتی می‌بیند که تلاش‌های او ارزش‌گذاری و دیده می‌شود، به خودباوری می‌رسد. این یک بخش مهم از رسالت سینما تخصص است که این رویداد فرهنگی، اقتصادی دنبال می‌کند.

علاوه بر آن چه اهدافی در این بخش دنبال می‌شد؟

بخش دیگری که در سینما کشاورزی دنبال می‌شود، معرفی ظرفیت‌ها به یکدیگر و هم‌افزایی بین افراد فعال این حوزه است. سال‌های سال است در کشورهای اروپایی و صنعتی، خلاءها و فاصله‌ها بین افرادی که توانمند هستند، افرادی که تقاضا دارند و افرادی که محصول عرضه می‌کنند، برداشته شده و باعث سرعت گرفتن رشد و پیشرفت آن‌ها در ابعاد گوناگون شده است. ما نیز شاهد به‌وجود آمدن کافه کارآفرینی و نشست‌های تخصصی در همین حوزه بودیم.

امروز این بخش مهم اقتصادی و تولیدی، در سینما تخصص قاصدک جای گرفته است و همه فعالان این بخش که یا بهره‌بردار، مشتری یا همکار، نیروی کار، دانشجو یا حتی کارکنان و نیروهای دولتی هستند، درگیر آن شده‌اند. وقتی همه این‌ها در این پروسه قرار می‌گیرند و با این تلاش‌ها و فعالیت‌ها در قالب تصویر و سینما آشنا می‌شوند، یک هم‌افزایی مضاعف در این میان شکل می‌گیرد.

در اینجا ما قهرمان فیلمی که تولید کرده‌ایم را به نشست‌ها و همایش‌هایمان دعوت می‌کنیم و به روال گردهمایی‌ها و رویدادهای سابق سینما تخصص، این فرد بعد از اکران فیلم روی صحنه حاضر می‌شود و سخنرانی می‌کند. قهرمان فیلم با طرح پرسش و پاسخ و گپ‌وگفت تخصصی درباره فیلم اکران شده، سخنانش را پیش می‌برد.

به‌عنوان نمونه اگر فعال بخش گلخانه را بیاوریم با فردی که کار گلخانه را به‌خوبی انجام داده روبه‌رو هستیم. فرهنگ گلخانه‌سازی با توجه به خشکسالی‌های مداوم کشورمان یک ضرورت است. باید با ابزار هنر و رسانه روی این مهم کارکنیم؛ افراد حاضر در این رویداد با طرح پرسش از فردی که جسارت به خرج داده و از کشاورزی سنتی به گلخانه‌داری روی آورده است، در واقع با نحوه کار و اقدام در این بخش آشنا می‌شوند.

مسئولان هم در رویداد حضور دارند و چالش‌ها را می‌شوند. اینجا است که یک پرسش و پاسخ جدی و در ادامه هم‌افزایی متعاملانه و چندوجهی روی می‌دهد. گاهی ممکن است همین فردی که در بخش گلخانه موفق ظاهرشده الگویی برای سایرین شود تا شیوه‌های سنتی را رها کنند و به کشاورزی مدرن و مکانیزه روی آورند.

یکی از خدماتی که سینمای کشاورزی در این برهه از زمان به کشورمان ارائه می‌دهد این است که فرهنگ‌هایی را که اقتصاد کشورمان را توسعه می‌دهد به‌خوبی می‌تواند معرفی، الگوسازی کند و حتی آغازگر یک‌راه جدید در این مسیر باشد. ما به دنبال سینما ایونت (رویداد) بودیم. این ایونت‌ها بر بستر مدیا و محتوا اتفاق می‌افتد. ما در اکران‌های متعدد برنامه داریم و با جذب نوآوری و ایده پیش می‌رویم.

در یک نمونه فراخوان به‌عنوان نمونه اگر فیلمی در حوزه فرآوری انجیر داریم در این بخش هر فردی در هر کجای کشور، نوآوری و خلاقیت یا طرحی در این بخش دارد بتواند به سایت ما مراجعه کند و در رویدادهای تخصصی سینما قاصدک حاضر شود و در ادامه بتواند این موارد را با بقیه به اشتراک بگذارد. در واقع سایر ایونت‌های قدرتمند جهان نتیجه‌محور هستند و در ایران نیز این رویه باید عملیاتی و دنبال شود.

اقدام دیگری که در سینما کشاورزی دنبال کرده‌ایم اینکه فضای سینما و هنر را از یک محدوده پاپ‌کورنی و سرگرم‌کننده، به فضای محتوایی با رویکرد غنی‌سازی وقت و زمان افراد ببریم؛ نه اینکه آن‌ها خوب نباشند بلکه منو یا فهرستی را به این لیست بلند سینمای کشور افزوده‌ایم.

فهرست یادشده چه ویژگی‌هایی دارد؟

این لیست مملو از آموزه، غنی‌سازی اوقات فراغت، کارآفرینی و الگوهای بومی و ملی است. اگر در سینماها اکران‌های مختلفی از فیلم‌های گوناگون داریم ما نیز در سینما تخصص قاصدک نیز اکران‌های تخصصی از الگوهای واقعی داریم که می‌تواند یک نفر را با آمدن به سینما متحول کند و به سمت یک کسب‌وکار بکشاند، تشویق کند و او را به سمت ترقی و پیشرفت سوق دهد. این سینما می‌تواند اولین شتاب‌دهنده تصویری ایران معرفی شود. موضوعی که در حوزه چندرسانه‌ای و محتوا یک شتاب‌دهنده بوده و الگوهای مناسبی را طراحی و معرفی کند.

چه مراحلی را در تولید آثار و خلق نوآورانه تولیدات فرهنگی و هنری طی می‌کنید؟

مجموعه سینما تخصص قاصدک دارای چرخه و زنجیره ارزشی در حوزه تولیدات چندرسانه‌ای و محتوا است. از لایه‌های ابتدایی کار شامل تحقیق، پژوهش و امکان‌سنجی تا لایه‌های انتهایی که اکران، بازخوردهای اکران، توسعه و تولید نسخه‌های بعدی است را در اختیارداریم؛ این زنجیره ارزشی به شکل کامل و مدون در اختیار این سینمای تخصصی است.

همچنین نخستین جشنواره تولیدات محتوا و چندرسانه‌ای کشاورزی را به‌زودی کلید خواهیم زد و همه علاقه‌مندان به این گستره جذاب و فراگیر می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند.

درباره سایر سینماهای تخصصی که پیش از این رویدادها، برگزار کرده‌اید توضیح می‌دهید؟

«سینما ورزش» اولین سینمایی بود که در سال ۹۷ افتتاح شد و با اکران فیلم جهانی کشتی فرهنگی در تیرماه همان سال همراه بود.

«سینما کارآفرینی» دومین سینمای تخصصی قاصدک بود که بهمن‌ماه همان سال در منطقه مرزی سرخس استان خراسان رضوی اکران و افتتاح شد و استقبال از آن کم نظیر بود.

«سینما تخصص دانش» سومین مجموعه از این رویداد فرهنگی بود که با اکران فیلم مستند اکسپو ۲۰۲۰، اردیبهشت‌ماه در جزیره کیش برپا شد.

چهارمین مورد از این رویداد نیز «سینما کشاورزی» بود که اواخر شهریورماه امسال در شبکه نمایشگاهی کشاورزی (آیفارم) در تهران آغاز به‌کار کرد که با استقبال بالایی روبه‌رو شد.

به گزارش ایمنا، در طول ده‌ها اکران سینما تخصص قاصدک در کشور؛ شورای مرکزی کانون‌های کارآفرینی کشور، معاونت فرهنگی، اجتماعی شهرداری تهران، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فارس، دانشگاه علمی کاربردی، استانداری فارس، مرکز رشد و نوآوری پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد سرخس، شتاب‌دهنده شاولد و انجمن صالحان، جهاد دانشگاهی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، سازمان منطقه آزاد کیش، اداره ورزش و جوانان و صاحبان کسب‌وکار، همکاری و همراهی داشته‌اند.

گفت‌وگو از: محمود افشاری خبرنگار سرویس فرهنگ ایمنا

کد خبر 608235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.