چگونه می‌توان کیفیت خواب شبانه را افزایش داد؟

نبود انرژی لازم برای انجام امور روزمره تا حد زیادی به کمیت و کیفیت خواب شبانه افراد بستگی دارد. بهبود رفتارهای روزمره می‌تواند در بهبود خواب شبانه نقش مهمی ایفا کند و در تامین انرژی روزانه سهیم باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که کیفیت خواب به همان اندازه کمیت آن حائز اهمیت است. چه بسا افرادی که شب‌ها به خوبی نمی‌خوابند، حتی خواب ۱۰ ساعته در طول روز نمی‌تواند انرژی لازم را برای آن‌ها تأمین کند. چنان‌چه نظم خواب در افراد به هم بخورد، انرژی آن‌ها در طول روز تقلیل می‌یابد و همین امر می‌تواند روان انسان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. فصل زمستان به واسطه روزهای کوتاه و شب‌های طولانی، اختلالات زیادی در خواب افراد به وجود می‌آورد و به همین دلیل، چالش‌های پیش روی مردم طی این فصل نسبت به سایر روزهای سال افزایش می‌یابد.

در عوض، مردم در سایر فصول سال و به دلیل نظم بیشتر در خواب، از آرامش روانی و حس مثبت بیشتری برخوردار هستند؛ با این حال می‌توان در زمستان نیز برنامه خواب خود را تنظیم کرد و با تأمین انرژی کافی، نظم بیشتری به روزمرگی‌ها بخشید. در ادامه به معرفی چند استراتژی پرداخته می‌شود که به افزایش کمیت و کیفیت خواب افراد کمک می‌کند و در نتیجه، بهبود کیفیت زندگی روزمره آن‌ها را نیز در پی دارد.

داشتن زمان منظم برای خواب

ثبات در زمان خواب یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در تأمین کیفیت لازم خواب به شمار می‌رود. افرادی که از یک نظم خاص برای خواب خود به هنگام شب پیروی می‌کنند، در طول روز از نظر جسمی و روانی وضعیت بهتری را نیز تجربه می‌کنند. در واقع داشتن یک برنامه منظم، به راحت‌تر خوابیدن افراد نیز کمک می‌کند؛ ضمن این‌که در افزایش کیفیت خواب آن‌ها نیز سهیم است. این افراد در طول روز از انرژی بیشتری برخوردار هستند و مهم‌تر این‌که در انجام اموری که نیاز به تمرکز دارد، بهتر عمل می‌کنند.

علاوه بر این افرادی که تابع یک برنامه منظم برای خواب خود هستند، در طول روز از نظر رفتاری و عاطفی نیز وضعیت بهتری را نسبت به سایر افراد تجربه می‌کنند که همین امر می‌تواند روابط آن‌ها را با دیگران، به طور مثبت تحت تأثیر قرار دهد. در مقابل افرادی که به کم‌خوابی مبتلا هستند، در طول روز بیشتر احساس اضطراب و حتی عصبانیت می‌کنند که این رویداد می‌تواند روان اعضا خانواده یا همکاران آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

مرتب و تمیز نگه‌داشتن اتاق خواب

بدیهی است که خوابیدن در یک اتاق مرتب و تمیز می‌تواند نقش مهمی در ایجاد حس خوب میان افراد ایفا کند و در نتیجه به راحت‌تر خوابیدن آن‌ها منجر شود. نتیجه تحقیقات مختلف نشان داده است که افراد در اتاق‌هایی با گرد و خاک یا هر گونه بی‌نظمی، به سختی می‌توانند بخوابند زیرا در چنین وضعیتی، تنها انرژی منفی منعکس می‌شود و در نتیجه، اختلال خواب در افراد شکل می‌گیرد. علاوه بر این، گرد و غبار برای بسیاری از افراد حساسیت‌زا است و به همین دلیل، وجود آن در محیط منجر به بی‌خوابی یا کاهش کیفیت خواب می‌شود.

ایجاد محیط مناسب برای خوابیدن

افراد مختلف در مقابل دمای هوای محیط واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند به این معنا که برخی از آن‌ها، محیط‌های گرم را دوست دارند؛ حال آن‌که برای بسیاری نیز هوای مطلوب یا خنک خوشایندتر است. در این راستا، افراد باید برای داشتن خواب بهتر دمای محیط را مطابق با گرایش خود تنظیم کنند که البته خنک‌سازی بیش از حد فضا به کاهش دمای بدن و در نتیجه بیدار شدن فرد در طول شب منجر می‌شود.

از سوی دیگر، تاریکی محیط در بهبود کیفیت خواب بسیار حائز اهمیت است و حتی افرادی که نسبت به روشنایی حساس نیستند، در محیط‌های تاریک بهتر به خواب می‌روند. محیط آرام و بی سروصدا نیز از دیگر عوامل مؤثر بر افزایش کیفیت و کمیت خواب به شمار می‌رود زیرا آرامش بیشتری را برای افراد تأمین می‌کند.

تأمین انرژی شبانه از طریق تغذیه مناسب

بدون شک، تغذیه یکی از مهم‌ترین عوامل سهیم در تأمین انرژی مورد نیاز افراد به شمار می‌رود که می‌تواند نقش مهمی نیز در به خواب رفتن آن‌ها ایفا کند. از سوی دیگر، پرخوری یا مصرف مواد چرب به دیر خوابیدن افراد منجر می‌شود و حتی بیدار شدن مکرر آن‌ها را در طول شب در پی خواهد داشت. بنابراین، بسیاری از متخصصان توصیه کرده‌اند مردم در ساعات اولیه شب، غذاهای سالم و پرانرژی مصرف کنند تا از افت قند خون یا پر بودن زیاد شکم خود به هنگام خواب پیشگیری کنند. مهم‌تر این‌که پیروی از یک برنامه غذایی سالم، به حفظ سلامت و مبارزه با انواع بیماری‌های منجر می‌شود که این امر به سهم خود در بهبود کیفیت خواب شبانه نقش مهمی ایفا می‌کند.

کد خبر 558342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.