پنج خاصیت خرما برای سلامتی کودکان چیست؟  

خرما سرشار از فیبر طبیعی، آشنایی با خواص درمانی خرما برای بزرگسالان، فواید خرما برای پوست و ریزش مو، خاصیت‌های خرما برای سلامت جسمی کودکان و سوالات رایج درباره نگهداری خرما را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خرما سال‌های زیادی است که به عنوان یک غذای اصلی در کشورهای مختلف وجود داشته است، پیشینه خرما به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد مربوط می‌شود و در کشور پاکستان به کشت آن می‌پردازند. خرما فواید زیادی برای سلامتی دارد که ما با بسیاری از آنها آشنایی داریم. به دلیل همین خواص کم کم در میان کشورهای مختلف گسترش پیدا کرد.

خرما سرشار از فیبر طبیعی است و روغن، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس و منیزیم به وفور در آن یافت می‌شود. به علاوه خرما سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است، به طوری که گفته شده وجود خرما در یک رژیم غذایی سالم و متعادل اجتناب‌ناپذیر است.

خواص درمانی برای یبوست

خرما در درمان یبوست، اختلالات روده‌ای، مشکلات قلبی، ضعف جنسی و اسهال مفید است و جز مواد غذایی ملین به شمار می‌آید. به همین دلیل برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند مفید اعلام شده است. برای اینکه هر چه بهتر و بیشتر از این خاصیت خرما استفاده کنید، بهتر است خرما را یک شب کامل در آب خیس دهید. صبح روز بعد خرماهای خیس خورده را مانند شربت مصرف کنید. مواد موجود در خرما، برای درمان هرگونه اختلال روده‌ای مفید است و مصرف مداوم آن، رشد باکتری‌های مفید در روده را افزایش می‌دهد.

افزایش وزن

خرما بخشی از رژیم غذایی سالم است چرا که قند، چربی، پروتئین و انواع ویتامین‌های ضروری در آن موجودند. بنابراین این ماده‌ی غذایی در مقابله با کمبود وزن، کمک مؤثری خواهد بود.

پنج خاصیت خرما برای سلامتی کودکان چیست؟  

قلب

ثابت شده است خرمایی که شب در آب خیس شده و صبح مصرف شود، برای قلب‌های ضعیف مفید است. اگر این کار را دو بار در هفته انجام دهید به تقویت قلب خود کمک کرده‌اید.

اسهال

خرماهای رسیده حاوی پتاسیم هستند. پتاسیم نیز برای کنترل اسهال مفید است. به علاوه این محصول به راحتی قابل هضم بوده و از این رو در بر طرف شدن مشکلات ناشی از اسهال کمک می‌کند.

انرژی

مقدار انرژی ناشی از خوردن خرما از قند ساده بسیار کمتر است و بسیار کمتر از قند، افراد را دچار چاقی و اضافه وزن می‌کند. به عنوان مثال در ۱۰۰ گرم قند و شکر معمولی ۹/۹۹ درصد خالص آن انرژی‌زا می‌شود؛ در حالی که در ۱۰۰ گرم خرما حدود ۳۰ درصد قند موجود است و بقیه آن، حاوی مواد دیگری است که از جمله این مواد مختلف، پروتئین است. ۱۰۰ گرم خرما حاوی ۵/۱ درصد پروتئین گیاهی از جنس مرغوب است.

در خرما، مقداری نیز فیبر غذایی موجود است، فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب است، علاوه بر آن خرما حاوی کاروتنوئیدها یا مواد رنگی است که پیش‌ساز ویتامین A و آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود و جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول‌ها را می‌گیرد.

خون سازی

خرما علاوه بر نکات گفته شده، مقدار قابل توجهی فولات و یا همان اسیدفولیک به بدن می‌رساند که جهت خون‌رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می‌شوند علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند.

فولات به عنوان ماده خون‌ساز در خرما موجود است؛ هرچند که مقدار آهن خرما آنچنان زیاد نیست، اما برای خون‌سازی، بدن احتیاج به ۳ ماده‌ی مغذی فولات، آهن و ویتامین ۱۲ B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می‌شوند. پس برای این منظور بایستی از غذاهای متنوع استفاده کرد.

پتاسیم در این میوه به میزان قابل توجهی موجود است که برای جلوگیری از پرفشاری خون و برای کار صحیح عضلات و اعصاب ضروری است ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرماست که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری‌های خطرناک خونریزی‌دهنده یا همان اسکوربوت لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، ۶۰ میلی‌گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر ۱۰۰ گرم خرما ۱۴ میلی‌گرم ویتامین C موجود است.

اعصاب و عضلات

پتاسیم در این میوه به میزان قابل توجهی موجود است که برای جلوگیری از پرفشاری خون و برای کار صحیح عضلات و اعصاب ضروری است که به هم خوردن آن در بدن، بسیار خطرناک است. علاوه بر آن، خرما حاوی میزان قابل‌توجهی منیزیم است که برای اعصاب و عضلات ضروری است. اگر چه خرما حاوی مواد غذایی مهم و ارزشمند است و در کشور ما انواع خرماهای مرغوب برداشت و به بازار عرضه می‌شود اما در انتخاب آن باید دقت زیادی کرد، زیرا سطحی چسبناک داشته و ناخالصی‌های مختلف را جذب می‌کند.

فواید خرما برای پوست و مو

همه ما به زیبایی پوست خود اهمیت می‌دهیم و از لوازم بهداشتی زیادی برای شادابی پوست خود استفاده می‌کنیم، اما یکی از روش‌های طبیعی و مؤثر مصرف روزانه خرما است، این میوه با خاصیت پروتئینی و آنزیمی که دارد موجب جوان سازی و شاداب شدن پوست صورت می‌شود.

می‌توان از ماسک آن هم استفاده کرد که مقداری از خرما را با شیر خیس کنید و بعد از گذشت یک شب با مخلوط کردن آن و خمیری که به دست آمده است آماده برای استفاده می‌باشد. آن را به صورت خود بگذارید و بعد از چند دقیقه بشویید که تأثیر آن را به مرور خواهید دید. خرما پوست صورت را درخشنده‌تر نشان داده و آنتی اکسیدان فراوانی دارد که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد.

درمان ریزش مو

اغلب علت‌های ریزش مو در افراد به دلیل نبودن ویتامین کافی در بدن است. آهن با خاصیت شگفت انگیزی که دارد مانع ریزش مو می‌شود و خرما منبع غنی از آهن است، بنابراین برای درمان خود خوردن خرما را به طور منظم فراموش نکنید. برای این کار می‌توانید از ماسک خرما برای روی سر هم استفاده کنید تا رشد موهایتان افزایش پیدا کند و ریزش آن قطع شود.

بهترین کار برای جلوگیری از ریزش این است که موهای خود را تقویت کنید تا با ضخیم شدن تارهای آن مانع از ریزش مو شوید. روغن خرما را روی سر خود بریزید و به آرامی ماساژ دهید تا موجب تقویت موی سر شود. خرما علاوه بر تقویت مو و رشد آن می‌تواند خارش سر را هم درمان کند و موجی نرمی و لطافت پوست سر شود. برای این کار تنها کافی ست تا چند عدد خرما را خمیر کرده و آن را با مقداری مایونز مخلوط کنید و بگذارید که حدود ۲۰ دقیقه روی سر باقی بماند و بعد از این تایم می‌توانید با آب سرد بشویید.

خاصیت‌های خرما برای سلامت جسمی کودکان

پنچ فایده مهم این ماده خوراکی برای سلامت کودکان عبارتند از:

۱. رشد مغز: پتاسیم برای رشد مغز بسیار مفید است و در خرما به وفور یافت می‌شود بنابراین برای رشد شناختی کودک می‌توان خرما را در رژیم غذایی او گنجاند.

۲. پیشگیری از سوءهاضمه: خرما سوءهاضمه را درمان و باکتری‌ها یا مشکلات مرتبط با آن در روده را اصلاح می‌کند. مشکل سوءهاضمه در بسیاری از کودکان مشاهده می‌شود و به همین دلیل کودکان با مشکلات جسمی زیادی روبرو می‌شوند بنابراین به کمک خرما می‌توان کودک را در برابر سوءهاضمه حفظ کرد.

پنج خاصیت خرما برای سلامتی کودکان چیست؟  

۳. حفظ سلامت کبد: نوزادان بسیار حساس هستند بنابراین بیشتر در معرض خطر ابتلاء به ویروس و باکتری قرار دارند که می‌تواند اثر منفی بر کبد داشته باشد. اختلالات کبدی می‌تواند منجر به ابتلاء به بیماری‌های جدی همچون یرقان، حصبه و هپاتیت شود.

۴. درمان زخم معده: اگر کودکی به زخم معده دچار باشد خواص موجود در خرما به کاهش این عارضه کمک می‌کند.

۵. استحکام دندان‌ها: مصرف خرما برای رشد دندان خوب است همچنین به تقویت لثه‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند.

چرا خرما تا این اندازه مفید است؟

به این دلیل که این میوه سرشار از انواع ویتامین‌ها، فیبر و آهن، کلسیم و پتاسیم می‌باشد که هر کدام از اینها برای بدن لازم و ضروری است و حتی می‌تواند کم خونی را هم درمان کند. این میوه برای کاهش وزن هم مؤثر است و می‌شود به عنوان مواد غذایی برای رژیم استفاده کرد و از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرد. سوخت و ساز بدن را بالا برده و سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می‌کند. افرادی که مشکلات تنفسی دارند و از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند حتماً از این میوه استفاده کنند. یک توصیه جدی به افرادی که چربی خون بالایی دارند و از چربی‌های اضافه بدن خود ناراضی می‌باشند این است که این افراد حتماً باید خرما مصرف کنند.

سوالات رایج درباره نگهداری خرما چیست؟

۱- روش نگهداری خرما در فریزر: برخی از خرماها وجود دارد که بنا به خاصیتی که دارد، می‌توان به مدت یکسال هم در فریزر نگه داری کرد. این خرماهای تر و نیمه خشک را داخل کیسه فریزر می‌گذارید ولی مطمئن شوید که هوایی داخل آن وجود ندارد، سپس آنها را در قسمت سرد فریزر قرار دهید و می‌توانید تا مدت یکسال از آن استفاده کنید.

زمانی که می‌خواهید خرما را مصرف کنید، چند ساعت زودتر خارج کنید تا یخ آن آب شود و قابل استفاده باشد. این میوه فواید زیادی دارد و همیشه هم وجود دارد پس از خوردن آن هیچگاه غافل نشوید.

۲- آیا لازم است خرما را قبل از مصرف شست یا پوست را جدا کنیم: اگر خیلی به بهداشت و تمیزی اهمیت می‌دهید بهتر است قبل از اینکه آن را مصرف کنید، تمیز بشویید مخصوصاً زمانی که آن را باز تهیه کرده‌اید. بالاخره این میوه از نخلستان می‌آید و انواع باکتری و میکروب‌ها روی آن وجود دارد، بنابراین شستن آن ضروری است ولی دیگر نیازی نیست که پوست آن را جدا کنید چون دیگر کاملاً تمیز است و می‌توانید با خیال راحت مصرف کنید.

۳- چرا برخی خرماها ترش می‌شوند: خرما طعمی شیرین دارد و سرشار از مواد قندی است که یکی از دلایل ترشیدگی آن همین موضوع است. این حالت بیشتر در خرماهای نرم رخ می‌دهد که رطوبت زیادی دارند و پس از مدتی طعمی به ترشیدگی می‌زند. زمانی که هوا گرم و مرطوب می‌شود میکرو ارگانیسم‌ها شروع به رشد می‌کنند و ترشیدگی در خرما ایجاد می‌شود، بهترین کار نگهداری آنان در ظرف در بسته و یخچال است.

۴- آیا شکرک‌زدن خرما نشانه فساد آن است: این تصوری غلط است که شکرک موجب فساد خرما می‌شود و دیگر قابل استفاده نیست. شما می‌توانید بعد از شکرک بستن هم آن را مصرف کنید و هیچ ضرری ندارد. برای جلوگیری از شکرک نبستن خرما می‌توان اقداماتی انجام داد. این اتفاق بیش‌تر در خرماهای تر و مرطوب رخ می‌دهد که شرایط نگه داری این خرماها مقداری خاص است و باید مراقب بود، بهتر است که خرماهای تر را درون یخچال نگه داری کنید که هم ماندگاری بالایی دارد و هم مانع از ترشیدگی و شکرک بستن می‌شود.

۵- نشانه‌های فساد خرما چیست: فاسد شدن خرما زمانی رخ می‌دهد که کپک زده باشد و توسط انواع باکتری‌ها و مخمر و آفت مورد حمله قرار بگیرد. زمانی که خرما بوی ترشیدگی بگیرد، یکی از نشانه‌های تخمیر شدن خرماست. در بعضی از مواقع خرمایی که به صورت فله توزیع می‌شوند، به دلیل شرایط نامناسبی که داشته‌اند، کپک می‌زنند. کرم‌خوردگی و وجود آفات در خرما هم از نشانه‌های فساد آن هستند که رفع این مشکل باید در مراحل داشت و برداشت خرما انجام شود.

کد خبر 551675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.