خوردن پیاز تند چه خواصی دارد؟

وجود ماده کپسایسین در فلفل‌ها، فواید و خواص غذای تند برای زنان و مردان، کاهش وزن با خوردن غذای تند، بهبودی بیماران قلبی و عروقی با مصرف این نوع غذا، مناسب نبودن غذای تند برای همه افراد، پنج خطر مصرف زیاد غذاهای تند را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غذای تند طرافداران زیادی خصوصاً در کشورهای چین و هند دارد و همچنین خوردن این غذاها فواید باور نکردنی برای سلامت بدن انسان دارد. محققان دریافتند که خوردن غذای تند فواید زیادی دارد که البته فواید خوردن غذای تند برای زنان بیشتر از مردان است.

غذاهای تند ممکن است به کاهش وزن، بهبودی بیماران قلبی و عروقی و مبتلایان به افسردگی کمک کند. مطالعات نشان داده است افرادی که ۶ تا هفت روز روز در هفته غذاهای تند مصرف کرده‌اند، خطر نسبی مرگ‌ومیر در آن‌ها تا ۱۴ درصد کاهش پیداکرده است.

ماده‌ای در فلفل‌ها وجود دارد که «کپسایسین» نام دارد که عامل اصلی تندی فلفل است که گفته‌شده است که ممکن است طول عمر افراد را افزایش دهد. اگر غذاهای تند را به‌صورت متعادل مصرف کنید سلامت بدن را تقویت می‌کند، اما نباید بیش‌ازحد مصرف کرد به دلیل اینکه تأثیر منفی برجای می‌گذارد.

باید این نکته را هم در نظر بگیرید که غذاهای تند برای هر فردی مناسب نیستند، اگر غذای خود را با سس‌های تند یا ادویه‌های تند بخورید، این شرایط ممکن است به سلامتی بدن شما لطمه وارد کند و عوارض جدی در پی داشته باشد.

فواید و خواص غذای تند برای زنان و مردان

۱. مبارزه با التهاب:

محققان التهاب را قاتل مخفی می‌دانند چون خطر ابتلاء به دیابت، آلزایمر، بیماری‌های قلبی عروقی، ورم مفاصل و سرطان را افزایش می‌دهد. خوشبختانه، ادویه‌هایی مانند زردچوبه، میخک، دارچین و زنجبیل خاصیت آنتی اکسیدان قوی دارد که می‌تواند به مبارزه با التهاب کمک کنند. طبق تحقیقات، کورکومین، دارویی که در زردچوبه یافت می‌شود به کاهش ورم کمک می‌کند.

۲. عمر ببیشتر:

اگر بخواهید ۱۰۰ سال زندگی کنید، می‌توانید در غذاهایتان ادویه استفاده کنید. طبق مطالعات انجام شده توسط دانشگاه هاروارد و مرکز ملی و کنترل بیماری‌ها، خوردن غذای تند به مدت شش یا هفت روز در هفته می‌تواند خطر مرگ را تا ۱۴ درصد کاهش دهد.

محققان می‌گویند که نمی‌توانند بگویند که به طور مستقیم غذای تند بر طول عمر طولانی ربط دارد و مطالعات بیشتری باید برای تأیید این یافته‌ها انجام شود با این حال، آنها بر این باورند که مصرف منظم غذای تند می‌تواند عوامل خطر مرگ مانند سرطان، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

خوردن پیاز تند چه خواصی دارد؟

۳. کاهش ریسک ابتلاء به سرطان:

کپسایسین، ترکییبی که در فلفل چیلی یافت می‌شود نیز می‌تواند به مبارزه با سرطان کمک کند. در مطالعه حیوانی، محققان دریافته‌ اند که کپسایسین مانع رشد سرطان پروستات می‌شود. افزودن زردچوبه به غذاها می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند. با توجه به تحقیقات، کورکومین می‌تواند ریسک سرطان معده، مغز، استخوان و پستان را کاهش دهد.

۴. کنترل هوس غذا خوردن وکاهش وزن:

وقتی که حتی گرسنه نیستید، هوس غذا می‌کنید، ادویه‌هایی مثل دارچین می‌تواند سطح قند خون شما را تنظیم کند و در نتیجه باعث می‌شود که هوستان را کنترل کنید. به گفته دانشگاه جورجیا، ادویه‌های دیگری که می‌توانند به تنظیم کردن قند خون کمک کنند، عبارتند از:

- ریحان

- میخک قرم

- اسطوخدوس

- پونه کوهی

- بادرنجبوبه

- نعناع و گشنیز

۵. افزایش متابولیسم:

شما باید راه‌های مختلفی برای بالا نگه داشتن متابولیسم پیدا کنید. طبق تحقیقات با استفاده از فلفل قرمز می‌توانید سوخت بدن خود را بالا نگه دارید. این ادویه هم می‌تواند اشتهای شما را تنظیم کند.

اگرچه فلفل قرمز ممکن است متابولیسم را کمی افزایش دهد، اما ادویه به تنهایی نمی‌تواند جایگزین ورزش منظم باشد. اگر می‌خواهید متابولیسم بدن خود را تمام روز بالا نگه دارید، با تمرینات و ورزش‌ها قدرت و توده عضلانی خود را تقویت کنید.

۶. تسکین درد:

آیا می‌دانستید که کپسایسین، ترکیبی که در فلفل چیلی وجود دارد و حس تندی را می‌دهد، یکی از مواد اصلی در تسکین درد است؟ فلفل چیلی را به غذای خود اضافه کنید، تا درد مفاصل و ماهیچه را کاهش دهد. مطالعات نشان می‌دهد که کپسایسین می‌تواند درد را در افراد مبتلا به آرتروز، روماتیسم، ورم مفاصل و فیبرومیالژیا کاهش دهد.

۷. جذب بیشتر مواد مغذی:

شما به احتمال زیاد از این استراتژی‌ها برای دریافت مواد مغذی بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌کنید. حالا می‌توانید ادویه‌ها را به لیست غذایی خود اضافه کنید و از کمبود مواد مغذی جلوگیری کنید. فلفل سیاه مثال خوبی است. نشان داده شده است که جذب کورکومین و مواد مغذی را افزایش می‌دهد و می‌تواند به افزایش فراهمی زیستی داروها نیز کمک کند.

۸. بهبود سلامت قلبی:

محققان مشاهده کرده اند که خطر کمتری از حملات قلبی و سکته در فرهنگ‌هایی وجود دارد که در آن مردم غذای تند می‌خورند. همچنین کشف کردند که مواد اولیه فعال در فلفل چیلی به کاهش کلسترول پلاسما کمک می‌کنند.

۹. جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی:

زیره و زردچوبه می‌تواند به مبارزه با باکتری‌های مضر در بدن کمک کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که این ادویه خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدان قوی دارد.

۱۰. تسکین استرس

آیا تا به حال بعد از خوردن غذاهای تند احساسات تنش شدیدی داشته اید، ادویه باعث می‌شود که مغز شما اندورفین و دوپامین آزاد کند، هورمون‌های حس خوب که می‌تواند حال شما را بهبود و استرس را کاهش دهد.

خواص خوردن پیاز تند را بشناسید

متخصصان پوست و مو تاکید دارند بسیاری از افراد برای ریزش موی خود راه‌های مختلفی را امتحان می‌کنند که استفاده از پیاز و به خصوص پیازهای تند برای تحریک رشد موی سر خالی از لطف نیست، پیازهای تند علاوه بر این که دارای بو و اسانس بیشتری است، باعث باز کردن راه‌های تنفسی می‌شود و در مواردی نیز محرک رشد مو است.

استفاده از پیازهای تند برای افرادی که ریزش موی موضعی دارند و دچار طاسی منطقه‌ای هستند، مفید است و می‌تواند باعث تحریک و باز شدن رگ‌های خونی و افزایش خون رسانی در سر و مغز شود البته مالش آن روی موضع مورد نظر می‌تواند مؤثر باشد. پیاز در از بین بردن عفونت مؤثر بوده و دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی و تصفیه خون نیز است؛ مصرف پیاز نه تنها برای ریزش مو بلکه به علت فواید بی شمار و حفظ سلامتی به همه افراد توصیه می‌شود.

پنج خطر مصرف زیاد غذاهای تند

غذاهای تند برای همه مناسب نیست؛ اگر غذای خود را با میزان بیش از حد سس تند آغشته کرده یا وعده‌های غذایی زیادی حاوی سطوح بالای تندی را مصرف کنید، این شرایط می‌تواند به بدن شما آسیب برساند، برخی عوارض جانبی مصرف بیش از حد غذاهای تند عبارتند از:

ناراحتی معده و اسهال

از نظر علمی ثابت شده است که مصرف غذاهای تند یکی از رایج‌ترین مقصران در پس ناراحتی معده و اسهال است. بنابر یک مطالعه علمی، مصرف بیش از حد کپسایسین می‌تواند دیواره داخلی معده را تحریک کند و از دیگر علائم می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، شکم درد و اسهال سوزناک اشاره کرد. پس اگر به غذاهای تند و پر ادویه حساس هستید، پرهیز از مصرف یا محدود کردن مصرف این گونه خوراکی‌ها می‌تواند ایده خوبی باشد.

آکنه و اگزما

غذاهای تند ممکن است موجب جوش زدن در برخی افراد شود، زمانی که غذای تند در دستگاه گوارش التهاب ایجاد می‌کند - ناراحتی معده، بازگشت اسید یا علائم دیگر- گاهی اوقات می‌تواند روی پوست به شکل گرگرفتگی، بروز آکنه یا حتی اگزما خود را نشان دهد؛ اگر غذایی خاص دلیل بروز این شرایط باشد، متخصصان پوست ثبت خوراکی‌های مصرفی برای شناسایی مقصر اصلی را پیشنهاد داده اند.

موجب بی خوابی

اگر به مصرف وعده‌های غذایی سرشار از ادویه و تندی علاقه دارید، بهتر است آن را به وعده غذایی ناهار محدود کنید، غذاهای تند و اسیدی به واسطه سوزش سردل می‌تواند در خواب انسان اختلال ایجاد کنند. سوزش سردل به خصوص برای افراد مبتلا به بیماری بازگشت اسید معده به مری که به نام رفلاکس اسید نیز شناخته می‌شود، مشکل‌ساز است. بسیاری از کارشناسان سلامت، مصرف غذاهای تند و پر ادویه نزدیک به زمان خواب توصیه نمی‌شود زیرا دراز کشیدن می‌تواند موجب تشدید ناراحتی شود که فرد احساس می‌کند.

خوردن پیاز تند چه خواصی دارد؟

تأثیرگذار بر صدا

مصرف بیش از حد غذایی تند و پر ادویه یکی از مواردی است که می‌تواند گلوی انسان را تحریک کند. اگر فردی هستید که از بازگشت اسید معده به مری رنج می‌برد - مسأله‌ای که به واسطه مصرف غذاهای تند نیز می‌تواند شکل بگیرد، مصرف غذاهای تند نه تنها می‌تواند به استفراغ بلکه به درد، تورم و گرفتگی صدا نیز منجر شود.

بروز تاول‌ها و راش های پوستی

لمس برخی مواد غذایی تند نیز می‌تواند به طور بالقوه دارای خطرات سلامت باشد. مواد غذایی تند گیرنده‌های موجود در پوست که به طور معمول به گرما واکنش نشان می‌دهند را تحریک می‌کند. این گیرنده‌ها فیبرهای دردی است که از نظر فنی به نام گیرنده‌های درد پلی‌ماودال شناخته می‌شود. آنها به دماهای شدید و محرک‌های مکانیکی شدید مانند نیشگون و برش و همچنین به برخی تأثیرات شیمیایی واکنش نشان می‌دهد. زمانی که این فیبرهای درد توسط یک ماده شیمیایی مانند آنچه در فلفل‌های چیلی وجود دارد، تحریک شده اند، سیستم عصبی مرکزی می‌تواند گیج شده و فریب بخورد که یک واکنش عصبی مبهم را موجب می‌شود.

کد خبر 537660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.