خوشمزه اما مضر!

مصرف فست‌فودها هر روز در حال افزایش است و چاقی، فشار خون، دیابت و انواع سرطان‌ها ارمغان مصرف بیش از حد فست‌فودها است که کمتر به آن توجه می‌شود، پس باید مصرف این مواد غذایی به ویژه در کودکان و زنان باردار محدود شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ناسالم بودن فست‌فودها شکی نیست، اما با این حال، همچنان از پرفروش‌ترین غذاها است و باعث شده بسیاری از افراد از غذاهای خانگی کمتر استفاده کنند، همچنین بسیاری از وعده‌های غذایی فست‌فودها حاوی قند اضافه است و این نه تنها به معنای کالری اضافی است، بلکه کاهش مواد مغذی را نیز در پی دارد؛ کالری اضافی فست فودها می‌تواند باعث افزایش وزن شود، در نتیجه فرد به چاقی دچار خواهد شد که زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها است.

این روزها مردم به دلیل مشغله زندگی توجه زیادی به نوع غذای خود ندارند و به تنها موضوعی که توجه می‌کنند سرعت آماده شدن غذاها است، فست‌فود به دلیل طعم لذت بخش و سرعت آماده شدن آن نسبت به سایر غذاها بیشتر مورد توجه قرار دارد. فست‌فودها معمولاً سرخ می‌شود و در آن‌ها از سبزیجات و مواد غذایی سالم کمتری استفاده شده است. آن‌ها سرشار از ادویه هستند به همین دلیل افرادی که زیاد فست‌فود مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض بیماری‌هایی گوارشی و از همه مهم‌تر سرطان‌ها قرار دارند. در فست‌فودها نمک فراوانی وجود دارد که این موضوع باعث بالا رفتن فشارخون و بیماری‌های ناشی از آن می‌شود، بنابراین مصرف این غذاها در دراز مدت مشکلاتی را برای دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن به وجود آورده و سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد. آگاهی از تأثیر خوردن فست‌فودها بر بدن در انتخاب غذا و نوع رژیم غذایی مؤثر است.

فست‌فودها زمینه‌ساز ابتلاء به انواع سرطان‌ها

زینب مختاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص مصرف فست‌فودها به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: فست‌فودها از جمله غذاهایی هستند که معمولاً از نظر کالری و چربی مقادیر بالا و روش طبخ ناسالمی دارند اما طعم، ظاهر و رنگ فست‌فودها در میان افراد جوان بسیار جذاب است؛ متخصصان تغذیه معتقدند که مصرف فست‌فودها باید محدود شود. یکی از معایب فست‌فودها طبخ ناسالم این مواد است، برای آماده‌سازی فست‌فودها در رستوران معمولاً از روغن‌های ناسالم استفاده می‌شود، البته اگر از روغن‌های سالم هم استفاده شود به دلیل اینکه در فرآیند سرخ شدن، چندین مرتبه باقیمانده مواد در روغن می‌ماند، قطعاً اثرات مضری را برای سلامتی افرادی که این مواد را مصرف می‌کنند به همراه دارد.

وی با بیان اینکه فست‌فودها ارمغان زندگی شهرنشینی هستند، ادامه می‌دهد: معمولاً فست‌فودها در درجه حرارت بالا پخته می‌شود و حرارت بالا می‌تواند باعث برخی واکنش‌های مضر در مواد غذایی شود و ترکیباتی مانند آکریلامید تولید کند که این ترکیب در دراز مدت باعث ایجاد سرطان‌ها خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود با افزایش مشغله افراد و ساعت کاری آن‌ها میزان استقبال از این مواد بیشتر شود و در نتیجه بیماری‌های ناشی از آن هم بیشتر خواهد شد.

ارتباط مصرف فست‌فودها با چاقی، فشار خون و دیابت

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان می‌کند: معمولاً افراد جوان بیشتر از فست‌فودها استفاده می‌کنند و توجیه‌شان این است که این مواد در این سن ایجاد بیماری نمی‌کند، اما مصرف این مواد غذایی در دوران جوانی با ایجاد بیماری‌های مزمن مانند چاقی، دیابت و فشار خون بالا در دوران میانسالی و سالمندی همراه است؛ معمولاً بیماری‌های ناشی از مصرف فست‌فودها، دو تا سه دهه بعد بروز خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در تهیه فست‌فودها از مواد غذایی پرکالری استفاده می‌شود، تصریح می‌کند: مصرف فراوان روغن و پنیر پیتزا در فست‌فودها باعث می‌شود این مواد غذایی کالری بالایی داشته باشد، روش طبخ مواد پروتئینی که در تهیه فست‌فودها استفاده می‌شود نیز ناسالم است. به افراد توصیه می‌شود که مصرف این مواد غذایی را محدود کنند و حداکثر یک بار در ماه استفاده شود.

مختاری با تاکید بر اینکه مصرف زیاد فست‌فودها باعث بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت می‌شود، اضافه می‌کند: مطالعات نشان می‌دهد که بین مصرف فست‌فودها و چاقی به ویژه چاقی شکمی ارتباط مستقیمی وجود دارد و لازم است بدانیم چاقی شکمی باعث بیماری کبد چرب غیر الکلی خواهد شد.

مصرف فست‌فودها زمینه‌ساز افزایش ابتلاء به بیماری‌های مزمن

وی می‌گوید: مصرف این مواد غذایی زمینه‌ساز افزایش بیماری‌های مزمن خواهد شد و مصرف فست‌فودها می‌تواند در افرادی که بیماری‌های مزمن دارند، باعث تشدید بیماری شود، همچنین کالری بالای فست‌فودها باعث شروع و افزایش اضافه وزن و چاقی می‌شود، چاقی نیز با بیماری‌هایی از جمله کبد چرب غیر الکلی و انواع سرطان همراه خواهد بود؛ بنابراین توصیه می‌شود از غذاهای سنتی به جای فست‌فودها استفاده شود، چرا که غذاهای سنتی روش پخت سالم و زمان پخت طولانی‌مدتی دارد و از درجه حرارت بالا در پخت آن استفاده نمی‌شود، البته در پخت غذاهای سنتی هم نباید از مقادیر بالای روغن استفاده شود، طبخ درست غذا بسیار حائز اهمیت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید می‌کند: نوع ارائه فست‌فودها در رستوران‌ها باعث افزایش اشتها می‌شود، همچنین رنگ قرمز و نارنجی این مواد غذایی می‌تواند باعث افزایش دریافت غذا در یک وعده شود. مصرف فست‌فودها باید به حداقل برسد و بهتر است از روش طبخ سالم با روغن کم در پخت آن‌ها استفاده شود، البته می‌توان سبزیجات را جایگزین فست‌فودها کرد تا به تدریج گرایش به مصرف آن کمتر شود. در حالت گرسنگی نباید به غذای فست‌فود نگاه کرد، چرا که تصویر این غذاها می‌تواند باعث افزایش گرایش به مصرف آن شود، در فضای مجازی نیز تبلیغ مصرف این مواد غذایی زیاد شده است. دیدن و بویایی در زمان گرسنگی فرد را بیشتر تحریک می‌کند و اشتهای وی نیز نسبت به مصرف فست‌فودها افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه دو نوع غذا خوردن داریم، اضافه می‌کند: غذا خوردن فیزیولوژیک که فقط با پر شدن و سیر شدن معده تعریف می‌شود و غذا خوردن هدونیک یا خوردن بر پایه پاداش که حتی وقتی فرد سیر است هم با دیدن با بوییدن غذاها تحریک می‌شود متفاوت است به همین دلیل برای کاهش مصرف این مواد غذایی بهتر است که دیدن تصاویر این غذاها محدود شود.

مختاری می‌گوید: نهادهای نظارتی بر رستوران‌ها باید بر مصرف روغن‌ها و روش طبخ سالم تاکید کنند تا طبخ و ارائه فست‌فودها به سمت سلامتی پیش رود، زیرا با افزایش مشغله افراد مصرف فست‌فودها اجتناب‌ناپذیر است و حذف آن توصیه‌ای غیر عملی است، پس باید از مواد غذایی با کیفیت خوب استفاده کنیم تا سلامت افراد را به خطر نیندازد.

چرا مصرف فست‌فودها سرطان‌زا است؟

مسعود سامی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص ارزش غذایی و سرطان‌زا بودن فست‌فودها، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نکته مهم در خصوص مصرف سوسیس و کالباس در ارتباط با نیتریت و نیتراتی است که در این فرآورده‌ها استفاده می‌شود و در صورت پخت سرطان‌زا خواهد شد. مصرف نیتریت و نیترات در تولید سوسیس و کالباس می‌تواند در اثر حرارت و پخت آن تبدیل به نیتروزامین شود که ماده‌ای سرطان‌زا است؛ بنابراین مشکل اصلی مصرف این فرآورده‌ها نیتروزامین است. برخی از این فراورده‌ها چربی و نمک بالایی دارد؛ بنابراین استفاده زیاد از این مواد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: محدودیتی که در استفاده از این فراورده‌های گوشتی وجود دارد با میزان چربی و نمک محصول در ارتباط است؛ زیرا مقدار بالای چربی و نمک برای کودکانی که دچار اضافه وزن هستند، مناسب نیست. برای زنان باردار معمولاً چربی و نمک که زمینه‌ساز ابتلاء به دیابت بارداری، چاقی و فشار خون است، توصیه نمی‌شود و مناسب نیست. همچنین توجه به استانداردهای بین‌المللی و سیستم‌های ارزیابی کیفیت بهداشتی در این فرآورده‌ها حائز اهمیت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید می‌کند: نباید سوسیس و کالباس را زیاد حرارت داد و باید مدت زمان حرارت‌دهی را کم کنیم. از حرارت مستقیم استفاده نکنیم، سوسیس را کباب نکنیم، چرا که مقدار نیتروزامین در آن بالا می‌رود و یا به این فرآورده‌ها ادویه اضافه نکنیم، زیرا ادویه نیز میزان نیتروزامین و سرطان‌زایی آن را بالا خواهد برد. از مواد حاوی آنتی‌اکسیدان مانند سبزیجات و حبوبات و یا آب لیمو همراه با سوسیس و کالباس استفاده کنیم که باعث می‌شود تا حدودی از مضرات آن کاسته شود.

وی تصریح می‌کند: مصرف سوسیس و کالباس تنوع غذایی است، مزه بسیار خوبی دارد، دسترسی به آن راحت است، آماده مصرف است و پخت سریعی دارد؛ تمام این موارد باعث می‌شود مصرف‌کننده تمایل به استفاده از آن داشته باشد و به طور کلی نتوان آن را از برنامه غذایی افراد حذف کرد، پس لازم است کیفیت و طبخ صحیح در مصرف این مواد غذایی رعایت شود.

کد خبر 536492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.