راهکارهای بهبود سلامت روان زنان در کرونا/اثرات مخرب خشونت خانگی

یک مشاور خانواده و روانشناس راه‌حل‌های تمرکز بر احساسات منفی در کرونا، اجتناب از بازگویی اخبار منفی، اثرات مخرب روانی خشونت خانگی، لزوم تمرین‌های آرام‌سازی، مراقبه و حمایت همسران از یکدیگر برای مدیریت استرس و بهبود سلامت روان در کرونا را تشریح کرد.

رامونا شاملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اهمیت مدیریت سلامت روان زنان در کرونا، اظهار کرد: زمانی که اتفاقی ناخوشایند بین دو یا چند نفر بیفتد احتمال دارد دچار احساسات متفاوتی مانند خشم، غم و اندوه، سرخوردگی، حقارت، گناه، حسادت، شادی و عشق و موارد دیگر شوند، حتی می‌تواند چند احساس متضاد را با هم داشته باشد و این اتفاق امری طبیعی است.

به نوع احساس خود در کرونا رنگ بدهیم

وی با بیان اینکه برای مدیریت استرس و بهبود سلامت روان در کرونا باید زنان بدانند دچار چه احساسی شدند، افزود: باید زنان نسبت به اتفاقاتی که آنها را آزرده خاطر کرده است تمرکز کنند سپس متوجه شوند که احساس را در کجای بدن حس می‌کنند و بعد به نوع احساس خود رنگ سیاه، قرمز یا خاکستری بدهند، بعد از شکل دادن به احساس و بررسی آن متوجه دلیل ناراحتی شده و از سردرگمی بیرون می‌آیند.

این مشاور خانواده، تاکید کرد: باورهای نامعقول یا ناکارآمد و باورهای معقول و کارآمد پشت احساسات زنان وجود دارد، باورهای نامعقول موجب فاجعه‌سازی، تحمل نکردن و تحقیر خود یا دیگران می‌شود؛ در این باورها معمولاً انسان‌ها به بایدها، نبایدها و توقع‌ها اعتقاد دارند. باورهای معقول به «ترجیح می‌دهم» یا «بهتر است» تکیه دارد و باعث تحمل ناراحتی‌ها در بحران می‌شود.

از بازگویی اخبار منفی اجتناب کنند

شاملی اظهار کرد: زنان در کرونا باید از بازگویی مرتب اخبار منفی پرهیز کنند. برای مدیریت استرس در کرونا مسئولانه عمل کنند و در این زمینه نیازمند عشق و احساس تعلق، نیاز به بقا، آزادی و خود مختاری، تفریح، قدرت و خود ارزشمندی هستند همچنین داشتن معنویت، شناسایی و عمل کردن به ارزش‌ها، خیر رساندن و حمایت از دیگران، قدردانی و شکرگذاری برای مدیریت استرس نقش بسیار مؤثری دارد.

وی، اضافه کرد: تمرین‌های آرام سازی و مراقبه و توجه آگاهی به همراه پخش فیلم برای داشتن آرامش، استفاده از حواس پنجگانه و از گذشته بیرون آمدن و در شرایط حال زندگی کردن باعث آرامش بیشتر می‌شود، علاوه بر این موارد باید افراد در این اپیدمی به احساسات و هیجانات خود نیز آگاه باشند.

استرس طولانی موجب پرخوری عصبی می‌شود

این مشاور خانواده خاطرنشان کرد: زنان با استرس طولانی‌مدت دچار سردرد، اختلال خواب و گرفتگی عضلات می‌شوند، در استرس طولانی‌مدت احتمال پرخوری عصبی وجود دارد و نمی‌توانند استرس را در این شرایط مدیریت کنند، باید زنان برای کنترل استرس مصرف هر نوع دارویی را تنها با تجویز پزشک انجام دهند.

این روانشناس، اظهار کرد: تمرین‌های آرام‌سازی و مراقبه باعث تنظیم ضربان قلب، ورود اکسیژن بیشتر به ریه‌ها و تنفس بهتر، کاهش خشم و عصبانیت و کنترل فشار خون بانوان در شرایط کرونایی باعث آرامش بیشتر بانوان می‌شود و کمتر توجه کردن به اخبار منفی کرونا را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: برای مدیریت استرس توجه به رژیم غذایی مناسب مانند نوشیدن چای، خوردن غذای سالم، راه رفتن در طبیعت، دوش گرفتن، گوش دادن به موسیقی، بازی کردن و آب دادن به گلدان‌های خانگی لازم است و این برنامه‌ها باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن، مقابله با کرونا، بیماری‌های مزمن و کنترل استرس می‌شود.

وجود سه آفت «تهدید، تحقیر و تنبیه» در زندگی

شاملی در مورد اینکه سه آفت تهدید، تحقیر و تنبیه در زندگی وجود دارد خاطرنشان کرد: برای داشتن روابط خانوادگی سالم و تقویت مهارت‌های ارتباطی داشتن محبت، توجه، احترام، ابراز بیانی احساسات، توجه به تفاوت‌های جنسیتی و ارتباط با معنویت ضروری است.

این مشاور خانواده حمایت همسران از یکدیگر را لازم دانست و گفت: زنان حمایت، مسئولیت پذیری، محبت و تعهد عاطفی، صحبت نکردن درباره موضوعات خسته کننده در مواقع استرس‌زا ضروری است و ایجاد فضایی آرام در خانه را مورد توجه قرار دهند.

وی اضافه کرد: مردان هم در شرایط کرونایی توجه کنند احترام و قدردانی از همسر و ایجاد فضایی امن، صحبت کردن در مورد اتفاقات و بیان احساس در مواقع رنجش، گوش شنوا بودن، همدلی و همراهی کردن با همسر در مواقع پرفشار زندگی و توجه به مسائل سلامتی خود، انجام چکاپ‌ها را مدنظر داشته باشند.

اثرات مخرب روانی خشونت خانگی

شاملی ادامه داد: مردان در شرایط کرونایی از خشونت خانگی، ایجاد ترس و وحشت در محیط خانه برای کوچک کردن زنان و تسلط بیشتر بر آنها پرهیز و خانم‌ها هم از خشونت کلامی و عاطفی بر علیه مردان در این شرایط اجتناب کنند.

این روانشناس اظهار کرد: نابودی عزت نفس، اضطراب، افسردگی، احساس حقارت، درماندگی و تنهایی از اثرات مخرب روانی خشونت خانگی است و قطع عضو جراحت‌های سنگین، قتل عمد و غیرعمد نیز از اثرات فیزیکی خشونت‌ها خانگی است.

وی افزود: در کرونا اطرافیان در برخورد با قربانیان خشونت خانگی نباید صبر کنند تا او پیش‌قدم شود، او را قضاوت و نکوهش نکنند، به او فشار زیادی نیاورند، قربانی را مدام نصیحت نکنند و برای حمایت‌های خود هم شرط نگذارند.

شاملی خاطرنشان کرد: باید در خلوت با قربانی خشونت خانگی صحبت کنید، رازدار باشید، بپرسید آیا مشکلی دارد، نگرانی خود را ابراز کنید، گوش کنید و او را تأیید کنید، پیشنهاد کمک بدهید و از تصمیم‌های او هم حمایت کنید.

کد خبر 532538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.