خاصیت‌های دارویی زعفران را بشناسید

شناخت ترکیبات زعفران، ارزش غذایی و مقدار مجاز مصرف این گیاه، کاربردهای زعفران در علم پزشکی مدرن، مزایای سلامتی چای زعفران، خواص درمانی زعفران، نحوه نگهداری و عوارض مصرف این گیاه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ادویه زعفران از گیاه زعفران (crocus sativus) به دست می‌آید و از دلایل اصلی قیمت بالای زعفران سختی کار برای برداشت و شکوفا شدن آن هم در یک هفته در هر ۱۲ ماه است، هنگامی که زعفران با دست چیده شد، باید خشک شود و این فرآیند می‌تواند کیفیت زعفران را تعیین کند.

تولیدکنندگان زعفران در سراسر جهان به ویژه در ایران محصولات مبتنی بر زعفران مانند آب نبات سنگ زعفران، پودر کیک زعفران، پودینگ زعفران تولید می‌کنند. زعفران به عنوان یکی از گران‌ترین ادویه‌ها در جهان است که می‌توان از آن به عنوان افزودنی برای نوشیدنی‌ها و همچنین چاشنی غذاها استفاده کرد.

زعفران چه ترکیباتی دارد؟

زعفران دارای ترکیباتی است که این گیاه ارزشمند را از سایر گیاه‌ها متمایز ساخته است. کیفیت زعفران از طریق این ترکیبات در آزمایشگاه و لابراتور ها سنجیده می‌شود که هر چقدر درصد این ترکیبات بیشتر باشد زعفران با کیفیت تر و در نتیجه تأثیر زیادی روی خواص زعفران دارد.

این ترکیبات شامل:

۱. کروسین عامل قدرت رنگ

۲.پ یکروسین عامل قدرت طعم

۳. سافرانال عامل قدرت عطر و بو

ارزش غذایی زعفران

زعفران چاشنی و رنگ دهنده غذا است که باعث طعم و عطر عالی آن می‌شود. زعفران موجب کاهش چربی و کلسترول خون می‌شود، زعفران آرام بخش، اشتها آور، ضد اسپاسم، پیشگیری کننده از بیماری‌های قلبی و سرطان، تقویت کننده حافظه و کاهش دهنده فشار خون است.

از گیاه زعفران در درمان بیماری آسم، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های چشم، عفونت ادراری، یرقان، پیش انداختن قاعدگی، رفع نفخ شکم، درمان معده درد و درمان کم خونی استفاده می‌شود، زعفران به هضم غذا کمک می‌کند و تقویت کننده معده می‌باشد و به عنوان مسکن به ویژه در دردهای لثه کاربرد دارد.

خاصیت‌های دارویی زعفران را بشناسید

مقدار مناسب و مجاز مصرف زعفران در ماه

مصرف سه گرم زعفران برای هر نفر در ماه بسیار سالم و سودمند است و مصرف بیش از پنج گرم آن برای هر نفر در ماه مضر است، اما مصرف ۱۰ گرم زعفران در یک وعده غذایی می‌تواند منجر به مرگ انسان شود.

نحوه نگهداری

زعفران بویژه قبل و بعد از آسیاب شدن باید دور از نور و رطوبت و در ظرف دربسته نگهداری شود، زیرا با توجه به اینکه مواد معطر زعفران قابل تبخیر شدن است در صورت نگه داری نامناسب، به مرور زمان، تبخیر شده و از اثرات دارویی و طعم و مزه آن کاسته می‌شود و مرغوبیت آن از دست می‌رود.

کاربردهای زعفران در علم پزشکی مدرن

در علم پزشکی مدرن استفاده از زعفران برای خواص درمانی آن در رفع مشکلات زیر نیز کاربرد پیدا کرده است:
- رفع اضطراب

- درمان سندرم پیش از قاعدگی

- درمان مقاومت بدن به انسولین

- دیابت

- سرطان

- بیماری‌های مرتبط با تخریب سلول‌های عصبی

- اختلالات یادگیری

اگر چه نقش تعیین کننده‌ای برای درمان بیماری‌های بالا به وسیله زعفران هنوز اثبات نشده است، اما ثابت شده که مصرف این ادویه با ارزش در درمان بیماری‌هایی مثل افسردگی، سندروم پیش قاعدگی و آلزایمر کاملاً مؤثر است.

خواص درمانی زعفران چیست؟

زعفران دارای بیش از ۱۵۰ نوع از ترکیب‌های مختلف است. به طور مثال: کاروتنوئیدها، سافرانال، کروسین، آنتی اکسیدان‌ها واغلب مواد شیمیایی را شامل می‌شود. همان طور که گفته شد گیاه زعفران دارای فواید متعددی برای بدن انسان است که عبارتند از:

افزایش گردش خون: زعفران توانایی آن را دارد که انرژی مورد نیاز بدن را تامیین کند، و چون باعث افزایش گردش خون می‌شود، فرآیند سوخت و ساز در بدن نیز بیشتر می‌شود. غلظت بالای آهن در زعفران باعث افزایش گلبول‌های قرمز در خون می‌شود که این امر باعث افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی هر چه بهتر به اندام‌های مختلف بدن می‌شود.

افزایش ایمنی بدن: از مهمترین خاصیت‌های زعفران افزایش ایمنی بدن است. این گیاه دارای مقدار زیادی ویتامین C (اسید اسکوربیک) است که برای سلامتی بسیار مفید است. وجود ویتامین ث یا همان اسید اسکوربیکی در زعفران، باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید در خون می‌شود. این امر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

محافظت از سلامت قلب: با توجه به نقش مهم قلب در بدن انسان، سلامت قلب و محافظت از آن بسیار مهم است. یکی از راه‌های محافظت از سلامت فلب و کمک به عملکرد هر چه بهتر آن، مصرف مواد غذایی است که دارای مقادیر نسبتاً بیشتری از پتاسیم باشد و زعفران حاوی مقدار زیادی از پتاسیم است. پتاسیم باعث گشاد شدن عروق بدن می‌شود که این امر از افزایش فشار خون و فشار آمدن به شریان‌های خون جلوگیری می‌کند. این امر نقش بسیار مهمی در سلامت قلب دارد و از خطراتی مانند سکته و حملات قلبی جلوگیری می‌کند.

کنترل دیابت

از مهمترین خاصیت‌های زعفران کنترل دیابت است. در صورتی که از این بیماری رنج می‌برید با استفاده مناسب از زعفران این بیماری را تحت کنترل خود درآورید. در زعفران مقدار قابل توجهی منگنز است که بدن با استفاده از آن سطح قند مورد نیاز بدن را کنترل می‌کند.

بهبود سطح اضطراب

زعفران مرغوب طعم و رنگ شگفت انگیزی را به غذا و نوشیدنی‌ها می‌دهد؛ علاوه بر این، زعفران فواید دارویی نیز دارد و برای بهبود سطح اضطراب هم استفاده می‌شود. در نقاط مختلف جهان، بسیاری از مردم از زعفران برای کاهش وزن استفاده می‌کنند و چای زعفران مخصوصی، برای کاهش وزن وجود دارد و این چای می‌تواند به جلوگیری از پرخوری و پرخوری ناشی از استرس (پرخوری عصبی) کمک کند، از دیگر فواید دارویی زعفران عبارتند از:

زعفران برای کاهش وزن

زعفران با کیفیت بالا به دلایل مختلفی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند بر اساس تاریخچه زعفران، در زبان‌های فارسی، هندی، اسپانیایی و یونانی، زعفران به عنوان مکمل کاهش وزن در بین سایر مصارف مانند عطر و مزایای دارویی آن مورد استفاده قرار می گرفته است.

طی سال‌های اخیر، محققان در حال بررسی فواید زعفران و نحوه واکنش بدن به مصرف دوزهای مختلف آن بوده‌اند. علاوه بر خواص گفته شده زعفران فواید زیادی برای سلامتی دارد، مبارزه با سلول‌های سرطانی و بهبود اضطراب و افسردگی از جمله خواص زعفران است اما مهم‌تر از همه، زعفران می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

زعفران چگونه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

کروسین یکی از ترکیباتی است که در زعفران یافت می‌شود و تحقیقات ثابت کرده است که زعفران با مسدود کردن لیپاز لوزالمعده، از جذب چربی در بدن جلوگیری می‌کند و در این حالت بدن چربی را ذخیره نمی‌کند، در عوض از آن‌ها به عنوان منبع انرژی استفاده کرده و در نهایت منجر به کاهش وزن می‌شود.

زعفران از خوردن بیش از اندازه غذا جلوگیری می‌کند

روش‌های زیادی برای مصرف زعفران وجود دارد همانطور که ذکر شد، می‌توان زعفران را به نوشیدنی‌ها یا غذاها اضافه کرد. با این حال، عصاره زعفران نیز وجود دارد که می‌توان از آن به عنوان مکمل نیز استفاده کرد. عصاره زعفران با اشتها را کاهش داده و از پرخوری جلوگیری می‌کند و همین موضوع می‌تواند منجر به کاهش وزن شود.

علاوه بر این، زعفران می‌تواند سطح سروتونین مغز را افزایش دهد و در نتیجه، می‌تواند خلق و خو را تنظیم کند.

زعفران از پرخوری عصبی جلوگیری می‌کند

با استرس غذاخوردن و پرخوری عصبی اولین دلیل افزایش وزن است اغلب افراد هنگامی که استرس دارند، تمایل به خوردن غذاهای ناسالم مانند چیزبرگر، پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده و غذای ناسالم دارند و در این حالت مغز انسان زنجیره‌ای از مواد شیمیایی آزاد می‌کند که احساس لذت بخشی را به همراه دارد.

همین حس را می‌توان با مصرف عصاره زعفران باکیفیت تجربه کرد هر زمان که استرس دارید، سعی کنید چای و یا دمنوش زعفران مصرف کنید هنگام مصرف زعفران، مواد شیمیایی در مغز ترشح می‌شود که می‌گوید آنطور که فکر می‌کنیم گرسنه نیستیم و احساس گرسنگی کاذب را برطرف می‌کند، همچنین روحیه ما را تقویت می‌کند.

خاصیت‌های دارویی زعفران را بشناسید

مزایای سلامتی چای زعفران

- تقویت کننده حافظه

- پیشگیری از سرطان

- ضد افسردگی

سلامت قلب

درمان PMS (سندرم پیش از قاعدگی)

چگونه چای زعفران دم کنیم؟

چای زعفران را می‌توانید با خیساندن رشته‌های زعفران آن در آب گرم تهیه کرد، همچنین می‌توانید زعفران را به شکل دمنوش نوش جان کنید، افزون بر این‌ها می‌توانید، زعفران را به همراه برگ چایی و یا دیگر موارد دلخواه دم کنید و بنوشید.

عوارض مصرف زعفران را هم بدانید

زعفران مکمل غذایی امن و سالمی برای رژیم غذایی روزانه شما است اما در موارد بسیار اندک عوارض مصرفی نیز ممکن است داشته باشد که عبارتند از:
- خشکی دهان
- اضطراب
- سرگیجه
- حالت تهوع
- کاهش اشتها
- سردرد
برخی افراد ممکن است به کاروتئونیدهای موجود در این ادویه حساسیت داشته باشند، زنان باردار نباید زعفران مصرف کنند مگر اینکه با پزشک خود مشورت کرده باشند. با وجود تمام فواید و مزایای مصرف ادویه طلایی، شواهد بسیاری وجود دارد که زعفران ممکن است سلامت جنین و مادر را به خطر بیندازد، همچنین مصرف بیش از اندازه زعفران در مدت طولانی می‌تواند منجر به کاهش گلبول‌های قرمز بدن شود.

کد خبر 530905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.