ویتامین‌ها و میان وعده‌های سالم مقابله با آنفلوانزا چیست؟

آنفلوانزا یک بیماری عفونی تب‌دار، تفاوت شدت این بیماری در افراد، علل ابتلاء و علائم آنفلوانزا، شناخت افراد در معرض خطر و دو راه انتقال بیماری، عوارض ابتلاء به آنفلوانزا، بهترین راه پیشگیری و نقش تغذیه و چهار میان وعده برای مقابله با بیماری آنفلوانزا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با آمدن فصل سرما شرایط برای شروع انواع سرماخوردگی‌ها و آنفلوانزا فراهم می‌شود، آنفلوانزا یک بیماری عفونی تب دار است که بیشتر دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری به شدت واگیردار است و بیشتر در پاییز و زمستان دیده می‌شود و می‌تواند کلیه رده‌های سنی از کودکان تا سالمندان را درگیر کند.

شدت بیماری در افراد و سنین مختلف تفاوت دارد

آنفلوانزا یک عفونت ویروسی است که سیستم تنفسی فرد (بینی، گلو و ریه‌ها) را مورد تهاجم قرار می‌دهد. (در لاتین) آنفلوانزا معمولاً «flu» خوانده می‌شود، اما همان ویروس «آنفولانزای معده» که موجب ایجاد اسهال و استفراغ می‌شود، نیست.

بیماری توسط ویروس‌های آنفلوانزا ایجاد می‌شود، به دلیل تغییرات مکرر این ویروس‌ها، انواع جدیدی از آن بروز می‌کند و همین موضوع، کنترل آنفلوانزا را سخت کرده است، بیماری معمولاً کمتر از یک هفته طول می‌کشد و اغلب سه تا چهار روز خواهد بود.

شدت بیماری در افراد و سنین مختلف تفاوت دارد، برخی به نوع خفیف بیماری و برخی به نوع شدید مبتلا می‌شوند، همه افراد مبتلا به آنفلوانزا تمام علائم بیماری را تجربه نمی‌کنند. برای مثال، ممکن است فرد مبتلا به آنفلوانزا حتی تب نداشته باشد خوشبختانه علیرغم اینکه بیماری عوارض مختلف و خطرناکی دارد، اما در اغلب موارد خود به خود و بیماران با درمان‌های ساده بهبود می‌یابند.

علائم آنفلوانزا

- تب (معمولاً بیشتر از ۳۸ درجه سانتی گراد)

- سردرد

- لرز و احساس سرما

- سرفه‌های خشک، معمولاً شدید و پیشرونده

- ضعف، بی حالی و خستگی بیش از حد

- بدن درد و درد عضلانی

- گلو درد

- آبریزش یا گرفتگی بینی

برخی علائم مثل سرفه و ضعف ممکن است و تا چهار هفته ادامه داشته باشند، شخص مبتلا از یک روز قبل از شروع علائم تا هفت روز پس از شروع علائم می‌تواند بیماری را به دیگران انتقال دهد یعنی در این مدت بیماری مسری می‌باشد، بنابراین رعایت بهداشت در طول این مدت ضروری است.

ویتامین‌ها و میان وعده‌های سالم مقابله با آنفلوانزا چیست؟

علت ابتلاء به آنفلوانزا

ویروس‌های آنفولانزا با سرفه، عطسه یا حرف زدن فرد مبتلا، به صورت قطراتی در هوا انتقال یابند. فرد می‌تواند با استنشاق مستقیم قطرات، یا لمس یک شیء – مانند تلفن یا صفحه کلید رایانه میکروب‌ها را گرفته و سپس آنها را به چشم‌ها، بینی یا دهان خود منتقل کند.

افراد مبتلا به ویروس احتمالاً از روز شروع علائم یا حتی تا حدود پنج روز پیش از شروع علائم، ناقل هستند. کودکان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف ممکن است برای مدت زمان طولانی‌تر ناقل باشند.

ویروس‌های آنفلوانزا به طور مداوم در حال تغییرند و مرتباً سویه‌های جدیدی در حال ظاهر شدن هستند. در صورتی که فرد در گذشته به آنفلوانزا مبتلا شده باشد، بدن وی قبلاً آنتی بادی‌هایی را برای مبارزه با آن سویه خاص ویروس ساخته است. اگر ویروس‌های آنفلوانزا آینده مشابه به مواردی باشد که فرد قبلاً از طریق بیماری یا بواسطه ی واکسیناسیون با آنها روبرو شده است، این آنتی بادی‌ها ممکن است از بروز عفونت جلوگیری کرده یا از شدت آن بکاهند.

اما آنتی بادی‌ها ضد ویروس‌های آنفولانزایی که فرد در گذشته با آنها روبه رو شده است، نمی‌توانند وی را در برابر سویه‌های جدید آنفولانزا که از نظر ایمنی بسیار متفاوت از گذشته هستند، محافظت کنند.

عواملی که ممکن است با خطر افزایش ابتلاء به آنفلوانزا یا عوارض آن همراه باشند، عبارتند از:

سن: آنفلوانزای فصلی عموماً کودکان زیر ۱۲ ماه و بزرگسالان دارای سن ۶۵ سال یا بالاتر را مورد هدف قرار می‌دهد.

شرایط زندگی یا کار: احتمال ابتلاء به آنفلوانزا در افرادی که همراه با بسیاری از ساکنان دیگر در مراکزی مانند خانه‌های سالمندان یا پادگان‌های نظامی زندگی و کار می‌کنند، بیشتر است. افرادی که در بیمارستان بستری هستند نیز در معرض خطر بیشتری هستند.

ضعف سیستم ایمنی: درمان‌های مربوط به سرطان، داروهای ضد رد پیوند، استفاده طولانی مدت از استروئیدها، پیوند عضو، سرطان خون یا HIV ایدز می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند. این امر می‌تواند ابتلاء فرد به آنفولانزا را تسهیل کند و همچنین ممکن است خطر ابتلاء به عوارض را افزایش دهد.

بیماری‌های مزمن: بیماری‌های مزمن، شامل بیماری‌های ریه مانند آسم، دیابت، بیماری‌های قلبی، بیماری عصب شناختی یا تکوین عصبی، ناهنجاری مجاری هوایی و بیماری‌های کلیوی، کبدی یا خونی، ممکن است خطر عوارض آنفلوانزا را افزایش دهند.

مصرف آسپرین در سنین پایین‌تر از ۱۹ سال: افرادی که سن آنها کمتر از ۱۹ سال است و برای مدت طولانی تحت درمان با آسپیرین قرار دارند، در صورت ابتلاء به آنفلوانزا در معرض خطر ابتلاء به سندرم ری (Reye’s syndrome) هستند.

بارداری: احتمال بروز عوارض آنفلوانزا در زنان باردار، به ویژه در سه ماهه دوم و سوم، بسیار زیاد است. همچنین احتمال بروز عوارض مربوط به آنفلوانزا تا دو هفته پس از زایمان نیز زیاد است.

چاقی. افراد دارای شاخص توده بدنی(BMI) ۴۰ یا بیشتر، با افزایش خطر ابتلاء به عوارض ناشی از آنفولانزا همراه هستند.

دو را انتقال بیماری آنفلوانزا را بشناسید

۱. این بیماری از راه قطرات ریز مایع که در نتیجه سرفه، عطسه یا صحبت در هوا پراکنده می‌شوند، قابل انتقال است.

۲. هم چنین، بیماری می‌تواند از طریق تماس فیزیکی مانند دست دادن یا دست زدن به وسایل آلوده شیوع پیدا کند.

چه کسانی در معرض خطر آنفلوانزا هستند؟

افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلاء به نوع شدید و عوارض بیماری هستند که حتی می‌تواند به مرگ آنها نیز منجر شود، عبارتند از:

– افراد مسن بالاتر از ۶۵ سال

– کودکان زیر ۵ سال (به خصوص ۶ تا ۲۳ ماهه)

– خانم‌های باردار

– مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی مثل آسم، دیابت، نارسایی قلبی، بیماران دیالیزی، بیماران تحت شیمی درمانی و افراد با نقص ایمنی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

بیشتر افرادی که به آنفولانزا مبتلا می‌شوند می‌توانند در خانه درمان شوند و اغلب نیازی به مراجعه به پزشک ندارند.

در صورت داشتن علائم آنفولانزا و بروز عوارض جانبی، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. مصرف داروهای ضد ویروسی ممکن است طول بیماری را کاهش داده و از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کند.

عوارض ابتلاء به آنفلوانزا

آنفولانزای فصلی در صورت جوان و سالم بودن فرد معمولاً جدی نیست، اگرچه ممکن است هنگام ابتلاء به آن احساس بدی داشته باشید، اما معمولاً آنفولانزا طی یک یا دو هفته، بدون داشتن اثرات ماندگار از بین می‌رود. اما کودکان و بزرگسالان در معرض خطر بیشتری برای بروز عوارضی هستند که عبارتند از:

- پنومونی (ذات‌الریه)

- برونشیت

- وخیم شدن آسم

- مشکلات قلبی

- عفونت گوش

پنومونی جدی‌ترین عارضه است. این عارضه در بزرگسالان مسن و افراد مبتلا به بیماری مزمن می‌تواند کشنده باشد.

پیشگیری از آنفلوانزا

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بر انجام واکسیناسیون سالانه آنفولانزا برای همه افراد دارای سن ۶ ماه یا بالاتر توصیه می‌کند.

هر واکسن آنفولانزای فصلی سالانه در برابر سه یا چهار ویروس آنفولانزا که انتظار می‌رود بیشترین عمومیت را در طول فصل آنفلوانزا سال داشته باشند، محافظت ایجاد می‌کنند. واکسن به صورت تزریقی و به صورت اسپری بینی در دسترس است.

بهترین روش پیشگیری از آنفلوانزا انجام واکسیناسیون است

نگرانی که در سال‌های اخیر وجود دارد این است که واکسن اسپری بینی به اندازه کافی در برابر برخی از انواع آنفولانزا مؤثر نباشد. اسپری بینی هنوز برای برخی از گروه‌ها، مانند زنان باردار، کودکان بین دو تا چهار سال مبتلا به آسم یا خس خس و افراد دارای نقص سیستم ایمنی توصیه نمی‌شود.

بیشتر واکسن‌های آنفولانزا حاوی مقدار کمی پروتئین تخم مرغ هستند. اگر نسبت به تخم مرغ حساسیت خفیف دارید – به عنوان مثال با خوردن تخم مرغ تنها کهیر می‌زنید- می‌توانید بدون هرگونه احتیاط اضافی واکسن آنفلوانزا را دریافت کنید. در صورت حساسیت شدید نسبت به تخم مرغ، واکسیناسیون باید در یک مرکز پزشکی و تحت نظر پزشک قادر به تشخیص و مدیریت شرایط آلرژیک شدید صورت گیرد.

رژیم غذایی مناسب برای کاهش ابتلاء به آنفلوانزا

متخصصان تغذیه تاکید دارند که ویتامین C یکی از مهمترین ویتامین‌هایی است که نقش مهمی در کاهش سرما خوردگی و همچنین آنفلوانزا ایفا می‌کند. این ویتامین علاوه بر تقویت گلبول‌های سفید، سبب افزایش تعداد آنتی‌بادی‌های اینترفرون شده که به سیستم دفاعی بدن کمک می‌کند. این ویتامین در گوجه فرنگی، مرکبات، کیوی، توت فرنگی، سیب زمینی، فلفل و کلم‌ها یافت می‌شود.
ویتامین D نیز با کمک در تولید عوامل ضد میکروبی، نقش اساسی در دفاع بدن در مقابل بیماری‌ها دارد. همچنین ویتامین A نیز سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود، اما توصیه می‌شود که میزان بالای این ویتامین می‌تواند سمی باشد و بهتر است از منابع غذایی این ویتامین استفاده شود که عبارتند از هویج، کدوحلوایی، میوه‌ها و سبزی‌های رنگی است.
روی ماده حیاتی برای سیستم ایمنی بدن است و قادر است طول دوره سرماخوردگی را کوتاه‌تر ساخته و بهبودی را تسریع بخشد. منابع غذایی اصلی روی در گوشت قرمز، غذاهای دریایی، گوشت ماکیان، پنیر، ماست، لوبیای خشک، مغزها، غلات کامل، غلات صبحانه وجود دارد.
استفاده مرتب از مایعات و البته استراحت کافی و خواب مناسب و کنترل استرس عوامل غیر تغذیه‌ای هستند که با تقویت سیستم ایمنی به طور عام برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف از جمله آنفلوانزا و سرماخوردگی بسیار مؤثر هستند. افرادی که برنامه غذایی اصولی و مناسبی دارند شدت سرما خوردگی و تعداد دفعات آن به مراتب کمتر، و دوره بیماری کوتاه‌تری دارند.

ویتامین‌ها و میان وعده‌های سالم مقابله با آنفلوانزا چیست؟

چهار میان وعده برای مقابله با بیماری آنفلوانزا

در این هوای سرد برای جلوگیری از انواع بیماری‌ها و ویروس‌ها باید با خوردن غذاهای مغذی، سالم و استراحت به جنگ بیماری برویم و سیستم ایمنی بدن‌مان را تقویت کنیم، چهار میان وعده برای مبارزه با این بیماری عبارتند از:

۱. سوپ مرغ لیمویی و کینوا

سوپ مرغ و کینوا یک ترکیب عالی با انواع ویتامین‌های A و C است که یک وعده رضایت‌بخش را فراهم می‌کند و یک مشت محکمی از تقویت‌کننده‌های ایمنی برای مقابله با آنفولانزا و سرماخوردگی است. در تهیه این سوپ می‌توانید از سبزیجات کم‌سدیم نیز استفاده کنید و مقدار نمک آن را کنترل کنید تا وعده‌ای کاملاً سالم داشته باشید.

۲. سوپ زنجبیل، سیب و هویج

ویتامین A یک ماده مغذی اساسی برای حمایت از سیستم ایمنی است، زیرا غشاهای مخاطی را در دهان، بینی و سینوس‌های شما حفظ می‌کند که به عنوان مانعی در برابر میکروب‌ها عمل می‌کند. بنابراین خوردن غذاهایی مانند هویج سرشار از بتاکاروتن (که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند) هوشمند است. از سبزیجات موجود در این سوپ شیرین لذت ببرید و از مزایای ضد التهابی زنجبیل نیز بهره‌مند شوید. این یک روش ساده و خوشمزه برای لذت بردن از عطر و طعم‌های پاییز و دادن سیستم ایمنی بدن به شما در برابر اشکالات مزاحم است که در این دوره از سال پرواز می‌کنند.

۳. شیر زردچوبه

این ادویه زرد دارای برخی مزایای چشمگیر است؛ از کاهش درد ورم مفاصل گرفته تا تقویت سلامت پوست. زردچوبه یکی دیگر از ترکیبات ضد التهابی عالی است که باید در وعده‌های غذایی شما قرار گیرد. یک راه آسان برای ترکیب ادویه این است که سعی کنید آن را به شیر مورد علاقه خود اضافه کنید.

۴. اسموتی انار و زغال اخته

آب انار و زغال اخته دو برابر آنتی‌اکسیدان برای تقویت سیستم ایمنی ارائه می‌دهد. فقط ۵ مواد لازم و ۵ دقیقه طول می‌کشد تا این نوشیدنی خوشمزه که برای یک میان وعده ظهر مناسب است، جوش بیاورید. اگر از خوردن آن برای صبحانه لذت می‌برید، با یک تخم مرغ آب پز، مشتی از آجیل جوشانده و یک و نیم فنجان جو دوسر را برای یک وعده غذایی مداوم مخلوط کنید.

کد خبر 530426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.