بخور و نخورهای فصل پاییز کدام است؟

تأمین سلامتی بدن در پاییز، لزوم مصرف غذاها با مزاج گرم، خوردن حداقل غذاهای مضر، آشنایی با میوه‌های پرخاصیت پاییزی، اهمیت مصرف بیشتر خوراکی‌های مفید پاییزی و شناخت هفت دمنوش پاییزی را دربسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در فصل پاییز می‌توان با میوه‌های پاییزی از بدن خود محافظت کرده و سلامتی بدن را تکمیل کرد، پاییز همراه خود بیماری‌هایی مثل آنفلوانزا و سرما خوردگی را می‌آورد اما میوه‌های پاییزی پادزهر همین بیماری‌ها هستند.

غذاهای با مزاج گرم مصرف کنید

با توجه به این‌که فصل پاییز سرد و خشک است باید از مصرف غذاهایی که سردی و خشکی زیاد دارند همچون ترشی‌جات، عدس، بادمجان، کلم، قارچ، گوجه‌فرنگی، میوه‌های ترش و آب یخ پرهیز کنید و برعکس تابستان، از غذاهایی که مزاج گرم دارند و خون ساز هستند استفاده کنید.

آبگوشت، گوشت گوسفند و شتر و بلدرچین، تخم‌مرغ، حبوبات، غذاهای ادویه‌دار و موادی که طعم شیرین دارند مانند شیره خرما و انگور، فرنی بادام، شیربرنج، مرباها، میوه‌های شیرین مانند کشمش، توت خشک، مویز، انجیر و از میان میوه‌های تازه مصرف به، سیب، انار و گلابی توصیه می‌شود.

مزاج پاییز سرد و خشک است

همان طور که می‌دانید، مزاج پاییز سرد و خشک است، بنابراین در این فصل از انجام هر عملی که باعث خشکی بدن می‌شود، بپرهیزید، از جمله این موارد می‌توان به غذاهای بسیار گرم، گوشت‌های مانده و ادویه جات با گرمی زیاد اشاره کرد و موارد دیگر عبارتند از:

پرهیز از نوشیدن آب سرد

آشامیدن آب سرد باعث ضعف حلق و تارهای صوتی می‌شود و با توجه به شیوع بیماری‌های تنفسی در پاییز، توصیه می‌شود از نوشیدن آب سرد در این فصل خودداری کنید.

قرار ندادن سر در معرض هوای مستقیم

در فصل پاییز بهتر است سر خود را بپوشانید. قرار گرفتن سر در معرض هوای مستقیم، به خصوص در اوایل صبح که هوا سرد است، باعث بسته شدن منافذ پوستی می‌شود. این اتفاق مانع دفع بخارهای بدن می‌شود و با تجمع آنها در سر، بیماری‌های زیادی از جمله زکام و سرفه شما را تهدید می‌کند.

دوری از مکان‌های سرد

اجتناب از خوابیدن در مکان‌ها سرد و استحمام با آب سرد، به دلیل بسته شدن منافذ پوستی و عوارض ناشی از آن، می‌تواند باعث بیماری شود.

تعادل در مصرف میوه

زیاده روی در مصرف میوه‌های فصلی باعث ایجاد مشکلات زیادی می‌شود، بنابراین بهتر است در پاییز تعادل در مصرف میوه را رعایت کنید.

رطوبت بدن

به دلیل خشکی فصل پاییز و تأثیر ناخوشایند آن روی بدن، توصیه می‌شود از عواملی که باعث ایجاد رطوبت در بدن می‌شوند، کمک بگیرید. از جمله این عوامل می‌توان به استحمام اشاره کرد. عملی که برای رطوبت بخشی مناسب، بهتر است یک روز در میان حمام کرد، البته با آب نیم گرم، زیرا آب بسیار گرم باعث کاهش رطوبت و افزایش خشکی بدن می‌شود. چرب کردن بدن با روغن بنفشه و بادام نیز از مواردی است که می‌تواند به افزایش رطوبت بدن و کاهش خشکی آن کمک کند.

بخور و نخورهای فصل پاییز کدام است؟

غذاهای مناسب فصل

برای حفظ سلامت و اینکه میزان مضرات این فصل به حداقل برسد، بهتر است در پاییز از غذاهایی با مزاج گرم و تر استفاده شود. گوشت گوسفند، مرغ و شیرینی‌های طبیعی مانند مویز، انجیر، کشمش، شیرینی‌های تهیه شده از بادام و شکر مناسب است. در فصل پاییز باید از مصرف غذاهای سودازا مثل عدس، بادمجان، گوشت گوساله و فست فودها پرهیز کرد.

میوه‌های پرخاصیت پاییزی کدامند؟

مصرف میوه‌های پرخاصیت، نقش زیادی در پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های فصلی دارد، بنابراین تغذیه مناسب در پاییز و زمستان می‌تواند به کمک تان بیاید و سلامتتان را تضمین کند، انواع میوه‌ها و سبزیجات پاییزی که خواص زیادی دارند و با مصرف آنها می‌توانید از بیماری‌های فصلی در امان بمانید، عبارتند از:

نارنگی

این میوه خوشمزه که طعم‌های ترش و شیرینی دارد، به دلیل دارا بودن ویتامین‌های B۱، B۲، C و A، پروتئین، قند، فسفر و کلسیم از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. برای درمان سرماخوردگی و سرفه هم می‌توان نارنگی مصرف کرد، چون سموم بدن را دفع و خون را تصفیه می‌کند.

تره فرنگی

کمتر کسی است که نداند مصرف سیر و پیاز در پیشگیری از بیماری‌های قبلی موثرند، زیرا پلی فنول موجود در آنها از رگ‌های خونی در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند. تره فرنگی هم که از خانواده پیاز است، سرشار از ویتامین K بوده و خاصیت ضدسرطانی دارد. مصرف پیاز می‌تواند به سلامت استخوان‌ها هم کمک کند.

خرمالو

این میوه انرژی زاست و کالری بالایی دارد. حاوی ویتامین C، پتاسیم و منیزیم بالایی است. به درمان فشار خون، تقویت بینایی و رفع کم خونی کمک می‌کند. البته عدم تعادل در مصرف این میوه باعث یبوست می‌شود.

سیب

با اینکه سیب در تمام طول سال در بازار وجود دارد، اما از انواع آن به عنوان میوه پاییزی استفاده می‌شود. سیب دارای فیبر و آنتی اکسیدان های بالایی است به همین دلیل با مصرف این میوه می‌توان از بیماری‌هایی چون سرطان، دیابت و انواع بیماری‌ها پیشگیری و آنها را کنترل کرد.

انگور

این میوه که در رنگ‌ها و سایزهای مختلف در بازار وجود دارد، منبع غنی پلی فنول ها و ویتامین K است. انگور مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان در خود گنجانده و یک ضد سرطان قوی به شمار می‌آید. از دیگر خواص انگور می‌توان به جلوگیری از آلزایمر، بیماری‌های قلبی و کاهش کلسترول اشاره کرد. این میوه تقویت کننده خلق و خو است و به سلامت بدن کمک می‌کند.

گلابی

این میوه که منبعی غنی از ویتامین C و سولفات مس است، می‌تواند فیبر مورد نیاز بدن را هم تأمین کند. آنتی اکسیدان های موجود در گلابی، مشکلات و بیماری‌های زیادی را برطرف می‌کند و باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود.

زالزالک

یکی از میوه‌های پاییزی بسیار خوشمزه است که در درمان بیماری‌های قلبی - عروقی و تنظیم فشار خون مؤثر است. این میوه کوچک جنگلی سرشار از ویتامین B و C است و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان به کاهش گرفتگی عروق کمک می‌کند. مصرف زالزالک در درمان فشار خون و دیابت نیز مؤثر است.

کدو حلوایی

خواص تغذیه‌ای این گیاه بسیار زیاد است. کدو حلوایی سرشار از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و در حفظ سلامت پوست، چشم و استخوان‌ها بسیار مؤثر است. مصرف کدو به دلیل دارا بودن ویتامین C و فیبر به تقویت سیستم ایمنی بدن منجر می‌شود.

کلم بروکلی

روی موجود در این سبزی به افزایش توان دفاعی بدن در برابر بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا منجر می‌شود. فیبر موجود در این کلم هم برای حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است.

شلغم

شلغم یکی از ریشه‌های خوراکی است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای تربچه و کلم باشد. شلغم منبع غنی ویتامین‌های A و k محسوب می‌شود.

انار

مطالعات نشان می‌دهد مصرف انار می‌تواند از آسیب‌های گردش خون جلوگیری کند و به کاهش تجمع چربی‌های مضر در عروق منجر شود. در حقیقت باید گفت مصرف منظم انار سلامت قلب را به دنبال دارد.

خوراکی‌های مفید پاییزی را بیشتر مصرف کنید

گوشت بره، شتر، بلدرچین، گندم (نان، جوانه، در آش و سوپ)، نخود و لوبیا (با خیساندن نفخ آن گرفته شود)، سیب، مواد غذایی آب پز و یا کبابی (سرخ کردنی بسیار کم)، میوه‌های شیرین و آبدار (انار شیرین و انگور شیرین)، کشمش، مویز، بادام، زرده تخم مرغ (آب پز یا عسلی)، شیره خرما و انگور، مربای بالنگ، به، سبزیجات، چغندر، ترب، هل و دارچین، انجیر، شیر با عسل، شیر برنج، فرنی و کنجد.

مصرف این مواد در پاییز به حداقل برسد

غذاهای آماده و حاضری، غذاهای فریز شده و مانده، سرخ کردنی‌های مانده، انواع سس، انواع کنسرو، پنیر پیتزا، انواع تنقلات بسته بندی شده، کاکائو، قهوه، نسکافه، چای پر رنگ، مواد حاوی افزودنی و نگه دارنده، بادمجان، گوشت گاو و گوساله، ماهی شور و دودی، آب لیمو، آب غوره، سرکه، پنیر شور، ماست و دوغ و کشک، نان باگت یا خمیر، قارچ، گوجه فرنگی، میوه‌های ترش (لیموترش، گریپ فروت، انار ترش و پرتقال)، عدس، لوبیا سبز، گوجه فرنگی، ترشیجات.

هفت دمنوش پاییزی

فصل پاییز که شروع سردی و خشکی هواست می‌تواند مسبب دردهای مختلفی برای بدن باشد، برای مبارزه با این ناراحتی‌ها استفاده از دمنوش‌های پاییزی است که عبارتند از:

زنجبیل

دمنوش زنجبیل به دلیل اینکه حاوی میزان زیادی مواد مغذی است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر نفوذ میکروب و ویروس‌های فصل پاییز می‌شود. برای از بین بردن انقباضات دردناک و گرفتگی عضلات و همچنین برای درمان سرماخوردگی می‌توان از دمنوش زنجبیل استفاده کرد.

آویشن

دمنوش گیاهی آویشن به دلیل اینکه خاصیت ضدعفونی و ضد باکتری دارد از بروز بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آرتروز که باعث آسیب وارد شدن به بدن افراد می‌شود جلوگیری می‌کند. این دمنوش برای از بین بردن درد مفاصل، نقرس، ورم مفاصل و درد سیاتیک، دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی، برونشیت، سیاه سرفه و التهاب دستگاه تنفسی مفید است. همچنین آویشن ضد سرفه و خلط آور است.

بخور و نخورهای فصل پاییز کدام است؟

میخک

میخک، اثر نیرودهنده و ضدعفونی‌کننده دارد، محرک اشتها و تقویت‌کننده بدن است و برای درد کمر نیز مفید است

نعناع

مهم‌ترین خاصیت دمنوش نعناع، تأثیر آن بر دردهای دستگاه گوارش شامل درد معده، روده، نفخ، دل‌پیچه، تهوع و اسهال است. همچنین برای رفع سینه درد و سرفه نیز بسیار مؤثر است.

دارچین

دارچین مصونیت بدن را در مقابل امراض بالا می‌برد. اگر حس می‌کنید ضعیف شده‌اید و ممکن است مریض شوید، چای دارچین را فراموش نکنید. دمنوش دارچین برای دردهای عضلانی مفید است. به‌عنوان تب بر از آن استفاده می‌شود. رگ‌ها را باز می‌کند و باعث بهبود گردش خون می‌شود.

جعفری

دمنوش جعفری برای بهبود بیماری‌هایی مانند التهاب مفاصل و استخوان‌ها و روماتیسم مفید است. موجب حفاظت افراد در برابر التهابات پلی‌آرتریت می‌شود. و از آن به‌عنوان مسکن برای پایین آوردن تب استفاده می‌شود.

کد خبر 526470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید غ IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 0
    ادویه و غذاهایی با طبع گرم، هم تو بخورهاست هم توی پرهیز و نخورها!!!!!