۱۰ ماده غذایی که هرگز نباید صبح‌ها بخورید

توصیه شده است که افراد از مصرف غلات صبحانه، سوسیس، نوشیدنی‌های حاوی قهوه، آب میوه، ماست طعم دار بدون چربی، کاپ کیک، دونات، نان سفید، پنکیک و سبزیجات خام در وعده صبحانه دوری کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آغاز روز با مصرف یک صبحانه سالم و مقوی نه تنها در حفظ انرژی در طول روز کمک می‌کند بلکه برای حفظ سلامت بدن نیز مزایای زیادی دارد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف صبحانه خطر ابتلا به سکته قلبی و دیابت را کاهش می‌دهد و به بهبود تمرکز افراد کمک شایانی می‌کند.

خوردن صبحانه باعث کاهش وزن می‌شود به طوری که نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ۷۸ درصد افرادی که قصد دارند به وزن ایده آل خود برسند هر روز صبحانه می‌خورند البته در صورتی که افراد از مواد غذایی ناسالم و نامناسب استفاده کنند به مزایای مصرف صبحانه دست پیدا نخواهند کرد. در ادامه به معرفی و بررسی بعضی از غذاهای مضر برای صبحانه می‌پردازیم:

غلات صبحانه

در صورتی که هنگام صبح از غلات صبحانه استفاده کنید خیلی زود احساس گرسنگی می‌کنید زیرا این ماده غذایی بیشتر از آرد تصفیه شده تهیه می‌شود و فیبر کمی دارد. فیبر یک ماده غذایی است که باعث می‌شود افراد برای مدت طولانی‌تری سیر بمانند. همچنین غلات صبحانه قند زیاد و پروتئین بسیار کمی دارند.

سوسیس

بسیاری از افراد عادت دارند در وعده صبحانه سوسیس مصرف می‌کنند اما سوسیس مغذی‌ترین گزینه برای وعده صبحانه نیست. سوسیس از گوشت چرخ کرده، چربی، ادویه‌ها و طعم دهنده‌های مختلف تولید می‌شود و حاوی مقدار زیادی سدیم است؛ بنابراین ممکن است باعث شود فشار خون افراد افزایش پیدا کند و سلامت قلب آن‌ها به خطر بیفتد.

سوسیس دارای مقدار قابل توجهی کالری و چربی اشباع شده است به همین دلیل سطح کلسترول بد خون (LDL) را افزایش می‌دهد. غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و سرطان را افزایش می‌دهد بنابراین توصیه شده که افراد مواد غذایی حاوی پروتئین دیگری مانند تخم مرغ، ماست یونانی یا کره مغزها مانند کره بادام یا کره بادام زمینی را جایگزین سوسیس کنند.

نوشیدنی‌های حاوی قهوه

اغلب نوشیدنی‌های طعم داری که با قهوه درست می‌شود حاوی قند و کالری زیادی است و تقریباً هیچ ماده مغذی ندارد. توصیه شده است که به جای یک فنجان قهوه، یک اسموتی قهوه میل کنید. برای تهیه آن کافی است قهوه، موز، کره بادام و مقداری عسل را در مخلوط کن با یکدیگر ترکیب کنید.

آب میوه

زمانی که آب میوه تهیه می‌کنید همه فیبر آن از بین می‌رود، اما میزان کالری و قند آن هیچ تغییری نمی‌کند. نوشیدن یک لیوان آب پرتقال با خوردن پنج تا شش عدد پرتقال و دریافت ۳۰۰ کالری برابر است به همین دلیل بهتر است به جای آب پرتقال خود این میوه را مصرف کنید تا فیبر لازم را دریافت کنید و سیر شوید.

قند زیاد موجود در آب میوه منجر به افزایش وزن و حتی بی‌حالی می‌شود. توصیه شده است که از آب میوه دوری کنید و به جای آن از اسموتی مصرف کنید در این صورت فیبر میوه حفظ خواهد شد و فرد پس از خوردن آن احساس سیری خواهد کرد.

ماست طعم دار بدون چربی

تولیدکنندگان ماست طعم‌دار بدون چربی نبود این ماده در آن را با اضافه کردن مقدار زیادی قند جبران می‌کنند. در نتیجه بسیاری از ماست‌های طعم‌دار بدون چربی به اندازه بستنی قند دارند.

کاپ کیک

کاپ کیک‌ها در بسیاری از کشورها به صورت سنتی به عنوان صبحانه مصرف می‌شود اما گزینه مناسبی برای وعده صبحانه نیست زیرا از آرد سفید تصفیه شده، روغن‌های گیاهی و مقدار زیادی قند تولید شده و بسیار ناسالم است. گاهی اوقات لایه رویی کاپ کیک‌ها با پودر قند یا چیپس شکلات تزئین می‌شود که تأثیر منفی بر سلامت بدن افراد دارد.

دونات

دونات نیز یک ماده غذایی بسیار خوشمزه است، اما انتخاب مناسبی برای وعده صبحانه نیست زیرا هر دونات دارای ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوکالری و ۳۰ گرم قند تصفیه شده است. مواد تشکیل دهنده دونات سطح قند خون افراد را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد بنابراین فرد در طول روز احساس خواب آلودگی خواهد داشت.

نان سفید

افراد زیادی در وعده صبحانه از نان سفید استفاده می‌کنند، اما گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسد زیرا هیچ ارزش غذایی ندارد. زمانی که با مربا یا شکلات صبحانه مصرف شود تأثیرات مخرب‌تری بر سیستم گوارش بدن افراد می‌گذارد. بنابراین توصیه شده است افراد از نان چند غله به همراه کره یا پنیر کم چرب استفاده کنند.

پنکیک

پنکیک ماده غذایی سالم و مناسبی نیست، ممکن است پروتئین موجود در آن از پروتئین موجود در دیگر مواد غذایی مصرف شده در وعده صبحانه بیشتر باشد اما حاوی مقدار زیادی آرد تصفیه شده است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که آرد تصفیه شده خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و چاقی را افزایش می‌دهد.

سبزیجات خام

سبزیجات مزایای زیادی برای سلامتی دارد، اما مصرف آن در وعده صبحانه و با معده خالی باعث بروز دل درد می‌شود. آمینو اسید موجود در سبزیجات خام باعث نفخ و سوزش معده می‌شود.

کد خبر 506664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.