شکلات تلخ؛ ضد آفتاب طبیعی برای پوست

ارزش غذایی شکلات تلخ، دلایل محبوبیت مصرف شکلات تلخ، لزوم تعادل در مصرف و خواص شکلات تلخ برای سلامت بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شکلات تلخ سرشار از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و زینک است. کاکائوی موجود در شکلات تلخ نیز دارای آنتی‌اکسیدانی به نام فلاونوئید است که فواید زیادی دارد، شکلات تلخ نوعی از شکلات است که دارای درصد بالایی از دانه‌های کاکائو و کره کاکائو نسبت به شکلات شیری است و جز محصولات چاق کننده محسوب نمی‌شود، شکلات تلخ یکی از محبوب‌ترین شکلات‌هایی است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما بیشتر دلیل محبوبیت آن، خواص معجزه‌آسای آن است.

خواص شکلات تلخ برای سلامت بدن

خواص شکلات تلخ بسیار زیاد است، خوردن شکلات تلخ، بر اساس آنچه که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است باعث افزایش سلامت روانی، سلامت چشم، بهبود گردش خون، افزایش دهنده و تأمین کننده انرژی، تأمین کننده سلامت دندان و دهان، منبع خوب برای آنتی اکسیدان، تأمین کننده سلامتی قلب و عروق و درمان سرفه‌های مزمن است، از دیگر مزایایی که می‌توان برای شکلات تلخ، اشاره کرد بهبود عملکرد سیستم گوارشی، تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین بهتر شدن رفتار و خلق و خوی افراد است.

مصرف شکلات تلخ در بهبود بهداشت روان، مراقبت از آسیب فرا بنفش، تغذیه پوست، سلامت چشم، گردش خون کارآمد، لایه برداری پوست، تقویت انرژی بدن، کاهش ریزش مو، لایه برداری پوست سلامت دهان و دندان، متعادل کردن قند خون، منبع آنتی اکسیدان، تأمین پروتئین، سلامت عضلات قلب، بهبود استقامت، درمان سرف مزمن، بهبود کم خونی، سیری کاذب، تقویت سیستم ایمنی و شادی و نشاط بیشتر افراد مؤثر است.

شکلات تلخ؛ ضد آفتاب طبیعی برای پوست

لزوم تعادل در مصرف شکلات تلخ

با توجه به اینکه اطلاعات میزان فلاونول موجود در شکلات تلخ توسط تولیدکنندگان آن‌ها منتشر نمی‌شود، نمی‌توان به طور قطعی درباره میزان مجاز مصرف آن در روز، اظهارنظر کرد. شکلات تلخ با درصد کاکائوی بالا، شکر کمتر و چربی بیشتری دارد. همچنین درصد بالای کاکائو به معنای فلاونول بیشتر در ترکیبات شکلات است.

بنابراین بهتر است شکلاتی را انتخاب کنید که حداقل ۷۰ درصد کاکائوی خالص داشته باشد، بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف شکلات تلخ موجب کاهش ابتلاء به بیماری‌های قلبی، کاهش التهابات بدن و مقاومت به انسولین می‌شود و عملکرد مغز را بهبود می‌ده، افرادی که قصد افزودن شکلات تلخ به رژیم خود را دارند باید به این نکته توجه کنند که کالری شکلات تلخ بالا است و چربی زیادی نیز دارد، بنابراین باید تعادل را در مصرف آن رعایت کنند.

باید توجه داشت که هر ماده‌ی غذایی هرچند سالم اگر بیش از حد مصرف شود موجب افزایش وزن می‌شود، تعادل در مصرف و توجه به کالری شکلات تلخ به افراد کمک می‌کند تا هم از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوند و هم دچار اضافه وزن نشوند.

شکلات، این خوراکی دلچسب و خوش‌طعم در اکثر شیرینی‌ها، دسرها و اسنک‌ها یافت می‌شود، اما خبر خوش این است که مصرف به اندازه (نه بیش از حد) شکلات تلخ (نه آن شکلات‌های شیرین و شیری) نه تنها برای‌تان مضر نخواهد بود، بلکه فواید بسیاری را نیز برای سلامتی به همراه خواهد داشت، تنها کافیست دو مربع کوچک از شکلات تلخ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از خواص شکلات تلخ بهره ببرید، این خواص عبارتند از:

سلامت پوست

استفاده از شکلات تلخ موجب می‌شود که پوستی شفاف و لطیف داشته باشید، علت این امر هم وجود آنتی اکسیدان‌های موجود در ساختار آن است. همچنین فلاونوئیدهای موجود در شکلات از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند، با خوردن شکلات تلخ می‌توانید ضمن حفظ وزن فعلی و جلوگیری از افزایش وزن، پوستی شاداب داشته باشید.

کاکائو موجود در شکلات باعث مرطوب شدن پوست و کاهش زبری و زمختی پوست می‌شود، شکلات‌های تیره یا همان تلخ به دلیل کافیئن موجود در خود سلول‌های مرده پوست را از بین برده و پوست را کاملاً پاکسازی می‌کنند، این نوع شکلات‌ها به تنهایی هم ضد آفتاب طبیعی و همینطور مرطوب کننده‌های طبیعی برای پوست هستند و مصرف درست و به اندازه‌ی آن‌ها فواید بسیاری برای پوست دارد.

سلامت مو

از دیگر فواید شکلات تلخ برای پوست و مو است، ریزش مو یکی از مشکلاتی است که خانم‌ها و آقایان معمولاً با آن درگیر هستند. روش‌ها و خوراکی‌های بسیاری هستند که مانع از این ریزش شده و به سلامت موها کمک می‌کند. یکی از این خوراکی‌ها شکلات تلخ است و دارای ویتامین‌هایی است که به بهبود پوست و مو کمک می‌کند، شکلات‌های تیره حاوی مقدار زیادی آهن بوده که این باعث افزایش گردش خون در پوست سر شده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

به پر پشت شدن مو و افزایش رشد مو نیز کمک می‌کند، اگر متوجه ریزش مو در خود شدید حتماً شکلات تلخ را به میزان متوسط به برنامه غذایی خود اضافه کنید، باید توجه کنید که هر خوراکی باید به میزان استاندارد مصرف شود.

شکلات تلخ؛ ضد آفتاب طبیعی برای پوست

کاهش وزن

به غیر از فواید شکلات تلخ برای پوست و مو این خوراکی برای کاهش وزن هم مناسب است، اگر مصرف به اندازه و درست این خوراکی خوشمزه را در هفته داشته باشید، با کاهش وزن روبه رو خواهید شد و یکی از دلیل‌های آن فیبر موجود در آن است که افراد را تا ساعت‌ها سیر نگه می‌دارد و باعث جلوگیری از ریزه خواری می‌شود که همین مسئله در طولانی مدت کاهش وزن را به همراه دارد.

کاهش خطر بیماری‌های قلبی

بر اساس پژوهشی که در نشریه‌ی قلب منتشر شده محققان دریافتند از بین ۲۱ هزار نفری که در نورفوک انگلستان به مدت یازده سال تحت بررسی بودند، بین افرادی که شکلات مصرف می‌کردند نرخ مرگ و میر به دلیل بیماری‌های قلبی ۱۲ درصد بود، در حالی که این رقم در میان کسانی که در رژیم غذایی خود شکلات نداشتند به ۴/۱۷ درصد می‌رسید.

انتشارات بهداشت هاروارد تاکید کرده در میان افرادی که شکلات مصرف نمی‌کردند مشکلات دیگری نظیر متوسط وزن بالاتر، التهابات شریانی و دیابت هم وجود داشت و همچنین به طور میانگین مقدار متوسط فعالیت بدنی کمتری انجام می‌دادند، نتیجه بالقوه این پژوهش این است که مصرف‌کنندگان شکلات تلخ تمایل بیشتری به دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم خواهند داشت.

تسکین التهاب با شکلات

التهاب در بدن انسان می‌تواند مشکلاتی نظیر درد عضلات، سردرد و حتی بیماری‌های جدی‌تر به وجود بیاورد، در حالی که مقداری از التهاب در بدن به دلیل کمک به دفع عفونت خوب است، اما مقدار زیاد آن می‌تواند خطرناک باشد.

این‌جاست که فلاوونوئیدهای شکلات وارد بازی می‌شوند، چون این ترکیبات مزایای آنتی‌اکسیدانی فراهم می‌کنند، فلاوونوئیدها می‌توانند ریزباکتری‌های روده را تنظیم کنند، در نتیجه تولید باکتری‌های مفید روده را تحریک می‌کند که از بروز التهاب در روده جلوگیری می‌کنند.

تأمین کالری بدن

شکلات سرشار از چربی و کربوهیدرات‌ها است و به طور متوسط هر ۱۰۰ گرم شکلات، ۵۰۰ کالری انرژی دارد، با این حال نباید از رژیم غذایی حذف شود. زیرا شکلات تلخ حاوی مواد مغذی زیادی است که برای بدن مفید است، خوردن مقداری شکلات در روز به جای سایر مواد غذایی پرکالری و بدون ارزش غذایی توصیه می‌شود، بهتر است روزانه حدود ۳۰ گرم شکلات تلخ (حداقل ۷۰ درصد)، نه کمتر و نه بیشتر بخوریم.

شکلات تلخ؛ ضد آفتاب طبیعی برای پوست

ماده غذایی جوانی

شکلات تلخ یکی از ده ماده غذایی جوانی است، کاکائو در واقع یکی از مواد غذایی سرشار از فلاونوئید و به ویژه آنتی اکسیدان کاتچین است، این آنتی اکسیدان به داشتن بدنی جوان‌تر و پویاتر کمک می‌کند، باید توجه کرد که فلاونوئید موجود در شکلات شیری یا شکلات سفید که مقدار کاکائوی آن کم است، بسیار کم یا حتی نزدیک به صفر است.

یک ضد افسردگی طبیعی

شکلات برای تقویت روحیه بسیار عالی است و دارای منیزیم است، این ماده معدنی به علت اثرات آرامش بخش و کمک به ارسال تکانه‌های عصبی از طریق مغز شناخته شده است، از طرف دیگر سرشار از تئوبرومین، محرک شناخته شده و همچنین تیرامین و فنیل اتیلامین، دو ماده مشابه آمفتامین است که با افزایش اثرات ناقل‌های عصبی در مغز عمل می‌کنند، به این ترتیب شکلات یک ضد افسردگی طبیعی است.
 

کد خبر 497334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.