سه گروه نباید گوجه سبز بخورند/خواص شیره انگور در طب سنتی

مبارزه با خستگی مغز با تغذیه سالم، خواص شیره انگور در طب سنتی، دیابتی‌ها خرما بخورند یا کشمش، رعایت اصول تغذیه‌ای برای مبارزه با کرونا، ممنوعیت خوردن گوجه سبز برای سه گروه و فواید شگفت انگیز جوشانده پوست سیب را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خستگی می‌تواند ناشی از کار بیش از حد، خواب ضعیف، رژیم غذایی ناسالم، خستگی آدرنال، مشکلات تیروئیدی و عدم تعادل هورمونی، عوارض جانبی داروها، اضطراب یا افسردگی، تجربه یک کمبود خاص در زندگی و سایر موارد باشد.

صبحانه خوبی بخورید، به جای شکلات از سیب استفاده کنید، خوب بخوابید و زمانی که استرس دارید به این فکر کنید که همه چیز گذراست و شرایط بد نیز خیلی زود تمام خواهد شد.

تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد به طور مزمن آب بدن خود را از دست می‌دهند و همین امر می‌تواند سطح انرژی بدن را کاهش دهد، مصرف روزانه ۸ لیوان آب می‌تواند نتایج شگفت انگیزی به همراه داشته باشد.

از آنجایی که تمرینات ورزشی باعث ایجاد نیرو می‌شوند، بهتر است به جای اینکه از آسانسور استفاده کنید از پله‌ها استفاده نمائید و برای رسیدن به محل کار یا مدرسه پیاده روی کنید. برخی از اوقات کمبود ویتامین D که در زندگی‌های مدرن امروزی شایع‌تر است، می‌تواند باعث ایجاد خستگی شود.

سه گروه نباید گوجه سبز بخورند/خواص شیره انگور در طب سنتی

خواص شیره انگور در طب سنتی

یک متخصص طب سنتی، اظهار کرد: از خواص شیره انگور در طب سنتی زیاد گفته شده است، مزاج شیره انگور در طب سنتی ایران گرم و تر است، به همین دلیل مصرف این ماده غذایی در فصول سرد سال به شدت توصیه می‌شود، شیره انگور دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی از قبیل ویتامین A و B و آهن است.

محمدرضا حاجی حیدری، افزود: شیره انگور کلیه خواص میوه انگور را داراست و برخلاف انگور نه تنها مشکلات گوارشی را برای فرد به همراه ندارد بلکه راحت هضم و جذب خواهد شد؛ بنابراین افرادی که معده ضعیفی دارند، مصرف شیره انگور برای آن‌ها مناسب‌تر از خود انگور خواهد بود.

این متخصص طب سنتی، گفت: این ماده غذایی سرشار از آهن است بنابراین اگر افراد از ضعف عمومی بدن، فقر آهن و یا کم خونی رنج می‌برند، شیره انگور جایگزین بسیار خوبی برای مصرف داروهای شیمایی خواهد بود. مصرف روزانه ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری شیره انگور باعث تقویت عمومی بدن و افزایش نشاط و انرژی می‌شود.

حاجی حیدری، افزود: شیره انگور یک ملین طبیعی است و برای درمان افرادی که از یبوست رنج می‌برند، بسیار مؤثر است، با مصرف شیره انگور می‌توان خشکی و تیرگی‌های پوست را کاهش داد، در واقع آنتی اکسیدان موجود در این ماده خوراکی نه تنها از پیری زود رس پوست پیشگیری می‌کند بلکه سبب شفافیت و طراوت پوست هم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی خواص شیره انگور از دیدگاه سنتی تولید خون صالح در بدن خون سالم و طبیعی، برای تقویت و افزایش انرژی بدن کم نظیر بوده و باعث نشاط و شادابی می‌شود.

این متخصص طب سنتی، اظهار کرد: علاوه بر تمام فوایدی که برای این ماده غذایی بیان شد، باید حد اعتدال در مصرف آن رعایت شود بیماران مبتلا به دیابت با توجه به افزایش قند خون بر اثر مصرف این ماده غذایی باید در میزان مصرف شیره انگور محتاطانه عمل کنند.

سه گروه نباید گوجه سبز بخورند؟

یک متخصص تغذیه، اظهار کرد: گوجه‌سبز هم مانند دیگر میوه‌ها ممکن است برای برخی افراد حساسیت‌زا باشد، بنابراین باید در مصرف آن به‌ویژه برای کودکان زیر سه سال، زنان باردار و افراد دارای آلرژی دقت کرد.

سمیرا مرادی با بیان اینکه مصرف گوجه سبز برای افراد مبتلا به فشارخون بالا ممنوع است، افزود: بیشتر افراد اغلب گوجه سبز را با نمک زیادی می‌خورند که برای سلامتی خطرناک است، مخصوصاً افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماران کلیوی نباید نمک زیاد مصرف کنند.

وی با تاکید بر اینکه افراد مبتلا به رفلاکس نیز نباید از این میوه مصرف کنند، گفت: میزان اسید گوجه سبز بالا است که می‌تواند باعث سوزش معده، معده درد و رفلاکس در افرادی شود که از ناراحتی‌های معده رنج می‌برند.

وی تصریح کرد: افراط در خوردن گوجه سبز می‌تواند باعث نفخ معده شود، چراکه دارای مقدار زیادی اسید سیتریک است و همچنین به دلیل نارس و کال بودن و طعم ترش گوجه سبز موجب فرسایش مینای دندان‌ها می‌شود.

این متخصص تغذیه، ادامه داد: خانم‌های بارداری که به سنگ کلیه و مجاری ادرار مبتلا هستند باید از مصرف گوجه سبز و آلو اجتناب کنند چرا که اسید اگزالیک موجود در این میوه‌ها می‌تواند منجر هبه تولید سنگ‌های متبلور در بدن برخی افراد شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به ممنوعیت مصرف گوجه سبز برای کودکان زیر سه سال، اظهار کرد: کودکان از سن سه سالگی به بعد می‌توانند مقدار کمی گوجه سبز بخورند اما قبل از آن باید والدین از نداشتن حساسیت به گوجه سبز در کودک مطمئن شوند.

وی درباره اینکه طبع گوجه سبز سرد است و زیاده‌روی در خوردن آن برای افراد سرد مزاج مشکلاتی به وجود می‌آورد، گفت: این افراد بهتر است گوجه سبز را با گلپر مصرف کنند، مصرف بیش‌از اندازه گوجه سبز توسط خانم‌های باردار باعث رانش مزاج، از دست دادن آب بدن مادر و همچنین بروز مشکلات سلامتی برای جنین می‌شود.

سه گروه نباید گوجه سبز بخورند/خواص شیره انگور در طب سنتی

دیابتی‌ها خرما بخورند یا کشمش؟

رژیم شناس و متخصص تغذیه، اظهار کرد: در بیماری دیابت مقدار و نوع قند مصرفی بسیار حائز اهمیت است، آنچه که باعث نوسان قندخون می‌شود، میزان کربوهیدارتی است که از طریق غذا دریافت می‌کنیم، یک تصور نادرست بین بیماران دیابتی این است که مصرف قند میوه برای آن‌ها مشکل ساز نیست. به عنوان مثال چای را با چند عدد خرما، کشمش یا توت خشک مصرف می‌کنند و با تصور قند میوه‌ای، مشکلی در این موضوع نمی‌بینند.

شهاب اولیایی، افزود: باید به این نکته توجه داشت که قند میوه در نهایت به گلوکز یعنی سوخت اصلی مغز تبدیل می‌شود، منتهی روند این تبدیل طولانی مدت‌تر از قندهای ساده است، در کل مصرف بیش از اندازه و کنترل نشده هر نوع خشکبار شیرین برای این بیماران خطرناک است.

وی تاکید کرد: البته توصیه ما این است که بیماران دیابتی از میوه استفاده کنند، اما نه به هر اندازه، چرا که در برنامه دیابتی‌ها مقدار میوه طبق دستور پزشک مشخص شده است و این بیماران باید طبق دستور عمل کنند، بیماران دیابتی به جای آب میوه از خود میوه استفاده کنند، چرا که خود میوه شامل فیبر، آب، ویتامین و مینرال‌ها است؛ در صورتی که آب میوه فیبر ندارد و قند خون را سریع افزایش می‌دهد.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه، تصریح کرد: بسیار حائز اهمیت است که بیماران دیابتی برای تزریق انسولین طبق دستور پزشک عمل کنند و از افزایش یا کاهش خودسرانه میزان انسولین به شدت پرهیز کنند. در واقع دیابتی که کنترل نشود می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به چشم‌ها، کلیه و قلب وارد کند. همچنین زخم‌های عفونی و دیر درمان را برای آن‌ها ایجاد می‌کند و در بعضی موارد عفونت شدید متأسفانه باعث قطع عضو خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم این بیماران حتماً برنامه غذایی خود را با کارشناس تغذیه بررسی کنند یا حتماً در این زمینه کسب اطلاع داشته باشند.

فواید شگفت انگیز جوشانده پوست سیب

اگر دوست ندارید سیب را با پوست میل کنید می‌توانید با پوست آن جوشانده یا دمنوش تهیه کنید، جوشانده پوست سیب برای مشکلات سلامتی مختلفی مفید و مؤثر است و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، این دمنوش یک منبع بسیار عالی از ویتامین C و ویتامین A است که می‌تواند برای سلامت چشم و پوست شما بسیار مفید باشد.

دمنوش پوست سیب حاوی روی، سدیم، منیزیم و مقدار کافی آهن است، این مواد معدنی برای ساختار سالم استخوان و دندان بسیار مفید است، پوست سیب منبع زیادی از فیبر خوراکی است.

پوست سیب سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی است که می‌توانند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کنند، مصرف جوشانده پوست سیب احتمال دارد بر بهبود عملکرد ریه‌ها تأثیر زیادی بگذارد.

پوست سیب به عنوان یک باز دارنده فعالیت آنزیم‌های مسئول قند خون عمل می‌کند و مانع تجزیه نشاسته می‌شود، جوشانده پوست سیب سرشار از فیبرهای غنی شده است و برای جلوگیری از تشکیل سنگ صفرا یک گزینه ایده آل است.

آنتی اکسیدان‌های موجود در پوست سیب برای جلوگیری از سرطان‌هایی مانند سرطان پروستات و پستان بسیار مفید است، مواد طبیعی موجود در پوست سیب می‌توانند بدن را از چاقی و اثرات مضر آن محافظت کنند.

سه گروه نباید گوجه سبز بخورند/خواص شیره انگور در طب سنتی

رعایت اصول تغذیه‌ای برای مبارزه با کرونا

مدیر آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: رعایت اصول صحیح تغذیه تأثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها بخصوص بیماری کرونا دارد که باید اصول صحیح تغذیه رعایت شود.

امیر پیکر، افزود: شیوع بیماری ویروس کرونا عامل بروز مشکلات فزاینده‌ای برای خانواده‌های سراسر جهان است، با بسته شدن مدارس و مراکز نگهداری از کودکان بسیاری از والدین در بیشتر روزها درگیر مراقبت از کودکان، آموزش مجازی کودکان، دورکاری و سایر مسئولیت‌های شغلی هستند.

وی تصریح کرد: برای والدین یافتن پاسخ این سوال که برای شام و ناهار چه غذایی آماده کنند یکی از چالش‌های مهم روزانه آنها است. خرید، آماده سازی و پخت سبزی و سبزیجات تازه می‌تواند در این برهه زمانی اندک چالش برانگیز باشد اما در صورت امکان اطمینان از اینکه کودکان همچنان مقدار زیادی میوه و سبزیجات در رژیم غذایی خود دارند مهم است.

مدیر آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: کودکان اغلب برای ادامه فعالیت‌های روزانه نیاز به خوردن یک یا دو میان وعده در طول روز دارد به جای دادن شیرینی و تنقلات نمکی به کودکان گزینه‌های سالم مانند آجیل، است، میوه‌های خرد شده یا خشک تخم مرغ آبپز یا سایر گزینه‌های سالم را انتخاب کنید.

پیکر، تاکید کرد: وعده‌های غذایی آماده، میان وعده‌ها و دسرهای بسته بندی شده اغلب غنی از چربی اشباع، قندها و نمک هستند. چنانچه غذاهای فرآوری شده خریداری می‌کنید به برچسب‌ها نگاه کنید و سعی کنید گزینه‌های سالم حاوی مقدار کمتری از این مواد را انتخاب کنید.

وی افزود: چنین ساختارها و برنامه‌های روزانه در خانواده می‌تواند به کاهش سطح اضطراب کودکان در شرایط همگی ویروس کرونا که بسیار استرس زا می‌باشد کمک کند. آب بهترین انتخاب است اما می‌توانید گاهی به جای نوشیدن آب خالص از سایر نوشیدنی‌ها، میوه‌ها و سبزیجات حاوی آب استفاده کنید.

کد خبر 490587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.