بهبودیافتگان کرونا می‌توانند روزه بگیرند؟

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای وعده افطار و سحر برای بهبودیافتگان کرونا در ماه رمضان و شرایط روزه گرفتن بیماران مبتلا به کرونا بعد از بهبودی را تشریح کرد.

محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت نوع تغذیه بهبود یافتگان کرونا در ماه رمضان، اظهار کرد: افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شدند و بهبود پیدا کردند و در حال حاضر مشکلی ندارند می‌توانند با توجه به برنامه رژیم غذایی خود روزه بگیرند اما افرادی که در حد بین بهبودی و بیماری هستند می‌توانند با مشورت پزشک اقدام به گرفتن روزه بکنند.

وی با بیان اینکه امسال هم طولانی بودن روزها و مشکل شیوع ویروس کرونا را در ماه رمضان داریم، افزود: باید افراد روزه‌دار حتماً توجه کنند با رعایت نکات تغذیه‌ای و حفظ ایمنی بدن روزه بگیرند، افراد بهبود یافته کرونا که اقدام به گرفتن روزه می‌کنند باید حتماً وعده سحری را بخورند.

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تاکید کرد: روزه گرفتن بدون خوردن وعده سحری برای بهبود یافتگان کرونا مشکلاتی را از نظر کاهش مقاومت بدن و خشکی گلو به همراه دارد، برای سحری بیشتر از غذاهای کم نمک و چای کمرنگ استفاده کنند، از خوردن نوشابه‌های گازدار پرهیز کرده و چای و نوشابه سیاه را از برنامه غذایی حذف کنند، مصرف این نوشیدنی‌ها در طول روز آب بدن را دفع می‌کند و افراد را دچار کاهش مقاومت بدن و خشکی گلو می‌کند.

حبوبات منبع پروتئین برای بهبود یافتگان کرونا

انتظاری با اشاره به اینکه منبع پروتئین بهبود یافتگان ویروس کرونا حبوبات باشد و از خوردن زیاد گوشت قرمز خودداری کنند، اظهار کرد: با وجود اینکه گوشت‌ها به خصوص گوشت‌های سفید (ماهی) برای سیستم ایمنی بسیار مناسب است، توصیه می‌شود بهبودیافتگان کرونا در وعده سحری کمتر از غذاهای سرخ شده چرب و گوشت‌های قرمز التهاب‌آور استفاده کرده و بیشتر گوشت‌های سفید ضدالتهاب حبوبات، و انواع سالاد را بخورند.

وی خاطرنشان کرد: با آب زیاد خوردن مشکلی حل نمی‌شود و تأمین آب بدن به صورت موقت خواهد بود، استفاده از سالاد و میوه باعث تأمین آب بیشتر بدن در طول روز می‌شود، علاوه بر این بهبود یافتگان کرونا در طول روز نباید فعالیت زیادی در آفتاب داشته باشند تا سطح آب بدن آنها حفظ شود، در طول روز چند بار وضو بگیرند و دست‌ها و پاها را با شستن خنک کنند تا دفع آب بدن آنها کمتر شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، گفت: در وعده افطار هم بهبودیافتگان کرونا مانند دیگر روزه‌داران غذای گرم و نیمه گرم استفاده کنند، خوردن زولبیا و بامیه ممنوع نیست اما زیاده‌روی نکنند، به هر حال زولبیا و بامیه چرب، شیرین، سرخ شده و حاوی رنگ‌های خوراکی غیر طبیعی است و باید بهبودیافتگان کرونا کمتر استفاده کنند.

انتظاری ادامه داد: با توجه به اینکه روزهای ماه رمضان بسیار بلند است، باید افطاری و شام در یک وعده مصرف شود، اما بعد از افطار و شام در طول شب تا وعده سحر چندین وعده از آب میوه و سالاد استفاده شود، به گونه‌ای که رنگ ادرار در سحر کاملاً روشن باشد و در این صورت کم آبی بدن بهبود یافتگان کرونا رفع شده است.

وی تصریح کرد: مصرف میوه‌های فصل بستگی به شرایط اقتصادی خانواده دارد، خوردن هندوانه، خربزه، توت فرنگی و میوه‌های فصل به روزه‌داران توصیه می‌شود، در حال حاضر میوه‌های سیب و پرتقال ارزش غذایی زیادی ندارد، مدت زیادی از فصل آنها گذشته و ویتامین C آنها تحلیل رفته است، روزه‌داران می‌توانند سبزیجات و میوه‌های فصل زیادی مصرف کنند.

بهبودیافتگان کرونا بیشتر غذاهای بخارپز بخورند

انتظاری با بیان اینکه بهبودیافتگان کرونا بیشتر غذاهای بخارپز بخورند، افزود: باید آنها از خوردن غذاهای سرخ شده پرهیز کنند و بیشتر مواد پروتئینی را در افطار مصرف کنند و امکان نوشیدن آب تا وعده سحری است و در افطار زیاد آب نخورند، رعایت این برنامه غذایی در شرایط پیشگیری و سرعت درمان این گروه افراد نیز بسیار مؤثر است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی، خاطرنشان کرد: بهبودیافتگان کرونا بیشتر لبنیات کم چرب مصرف کنند، یکی از بهترین مواد غذایی که ارزش پروتئینی بالایی دارد شیر است، باید شیر و لبنیات کم چرب را برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی مصرف کنند.

وی اضافه کرد: این افراد لازم است بیشتر از دمنوش‌های طبیعی استفاده کنند و از خوردن دمنوش‌های بسته‌بندی شده پرهیز کنند، دمنوش را با عسل و شکر مخلوط نکنند تا ارزش غذایی دمنوش از بین نرود و در هنگام سحر و افطار دمنوش‌ها را بدون هیچ ماده اضافی دیگر مصرف کنند.

انتظاری درباره روزه گرفتن بهبودیافتگان کرونا، گفت: برای روزه گرفتن بیماران کرونایی که از بهبودی آنها مدتی می‌گذرد نمی‌توان قانون کلی وضع کرد که بعد از چند هفته می‌توانند روزه بگیرند، ممکن است بیماری یک ماه قبل به کرونا مبتلا شده و سیستم ایمنی بدن او هنوز ضعیف است، باید افراد مبتلا به کرونا (وابسته به نوع ویروسی که درگیر شدند) بعد از بهبودی کامل و تقویت سیستم ایمنی بدن با مشورت پزشک معالج روزه بگیرند.

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: بهبودیافتگان کرونا بعد از بهبودی کامل و رفع علائم بیماری با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانند روزه بگیرند، اما بعضی افراد مبتلا به کرونا علائمی ندارند و عده‌ای هم بیماری شدیدتری دارند و ریه آنها درگیر ویروس می‌شود، به همین دلیل نمی‌توان قانون کلی برای همه بهبود یافته‌های کرونا برای روزه‌داری داشت و کسانی که بهبودی کامل ندارند باید با پزشک معالج در این باره مشورت کنند.

کد خبر 489222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.