در ایام روزه‌داری چه نکات تغذیه‌ای را رعایت کنیم؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حذف وعده سحری می‌تواند باعث بروز عوارض زیادی شود، در صورتی که نکات تغذیه‌ای رعایت شود روزه‌داری تاثیر منفی بر عملکرد سیستم بدن ندارد.

رضا غیاثوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص چگونگی مصرف غذا در وعده افطار، اظهار کرد: به دلیل خالی بودن چند ساعته معده، بهتر است افطار را با مایعاتی که تقریباً درجه حرارت بدن را دارند شروع کنیم از طرف دیگر در زمان افطار بدن فرد روزه‌دار نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز دارد که سریع انرژی لازم را در اختیار بافت‌های بدن مخصوصاً سلول‌های عصبی و مغز قرار بدهد بنابراین بهتر است در افطار  آب جوشیده ولرم یا چایی کمرنگ به همراه خرما، کشمش و توت خشک بخوریم و یا شیر گرم همراه با کمی عسل مصرف کنیم.

وی ادامه داد: مصرف ۳ الی ۵ عدد خرما در زمان افطار مناسب است، همچنین خوردن سوپ آبکی، نان و پنیر و گردو، فرنی، تخم مرغ عسلی، شیر برنج و حلیم کم روغن نیز برای زمان افطار توصیه می‌شود. در زمان افطار بهتر است از قندهای مصنوعی مثل زولبیا و بامیه استفاده نکنیم همچنین مصرف غذاهای سنگین و پرحجم، پرچرب، دیر هضم، سرخ شده و فست‌فودها در زمان افطار مناسب نیست.

سحری، اصلی‌ترین وعده غذایی

غیاثوند در ارتباط با مصرف غذا در وعده سحری، تصریح کرد: اصلی‌ترین وعده غذایی در ماه رمضان، وعده سحری است بنابراین حذف این وعده غذایی می‌تواند باعث بروز عوارض زیادی شود. بهتر است از غذاهای کم چرب، کم شیرین و کم نمک در این وعده استفاده کرد. انواع چلو خورشت‌ها و پلوهای مخلوط با سبزی و حبوبات مانند عدس‌پلو، سبزی‌پلو به همراه مرغ و ماهی برای این وعده مناسب است. همچنین بهتر است از سبزی خوردن، ماست و سالاد استفاده کرد.

وی افزود: از مصرف زولبیا و بامیه، حلوای شیرین و چرب، سس مایونز، خامه و فست‌فود در این وعده خودداری شود. مصرف غذاهای شور باعث می‌شود فرد در طول روز احساس تشنگی کند همچنین غذاهای سرخ شده باعث سوءهاضمه، سوزش سر دل و تشنگی در طول روز می‌شود. غذاهایی که آب جذب می‌کند مانند آش رشته، ماکارونی و ته دیگ باعث افزایش احساس تشنگی در طول روز می‌شود همچنین خوردن غذاهای خشک مانند کوکوسبزی، کتلت، کوکو سیب‌زمینی و انواع کباب در این وعده توصیه نمی‌شود. نوشیدن چای بیش از اندازه پررنگ نیز به دلیل داشتن کافئین باعث افزایش دفع ادرار و کم آبی خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ارتباط با مصرف مواد غذایی حد فاصل افطار تا سحر، اظهار کرد: در این زمان بیشتر از میوه‌جات، آب میوه‌ها و مغزیجات استفاده کنیم تا مطمئن شویم ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم به بدن ما خواهد رسید. از آنجایی که در طول روز آب دریافت نمی‌شود و هر فرد به ازای هر ۱۰ کیلوگرم از وزن بدن به یک لیوان آب نیاز دارد، در این زمان مصرف آب نیز نباید فراموش شود.

دلایل افزایش وزن و احتمال بیماری در ماه رمضان

غیاثوند در رابطه با چاقی برخی افراد در ماه رمضان ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد افراد که در ماه رمضان روزه می‌گیرند دچار افزایش وزن می‌شوند که دلایل دیگری دارد. یکی از دلایل این است که مکانیزم‌ تدافعی بدن میزان متابولیسم یا سوخت و ساز را کاهش می‌دهد که وزن از دست ندهد اما دلیل محکم‌تر این است که فرد روزه‌دار فعالیت بدنی خود را کاهش می‌دهد و مصرف مواد غذایی در این ماه بیشتر خواهد شد همچنین مصرف شیرینی‌جات این ماه یعنی زولبیا و بامیه مزید بر علت است.

وی با اشاره به این که چه کسانی نباید در ماه رمضان روزه بگیرند، خاطرنشان کرد: افرادی که دچار دیابت نوع یک، نارسایی مزمن کلیه، پیوند کلیه و سنگ کلیه هستند، بهتر است روزه نگیرند همچنین بهتر است افرادی که دچار بیماری‌های شدید قلبی و ریوی، خونریزی دستگاه گوارش، صرع پیشرفته و میگرن شدید دارند روزه نگیرند.

آیا روزه‌داری با ورزش کردن منافات دارد؟

غیاثوند در ارتباط با روزه‌داری و ورزش افزود: نتایج مطالعاتی که در کشور انگلستان توسط پروفسور " رونالدجی موند" انجام شد، نشان داده است روزه‌داری روی عملکرد ورزشی تأثیر منفی ندارد بنابراین اگر نکات تغذیه‌ای بالا رعایت شود و فرد ورزشکار حد فاصل افطار تا سحر مواد غذایی کافی دریافت کند، با مشکل خاصی مواجه نمی‌شود.

کد خبر 487945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.