مواد غذایی جایگزین لبنیات/ خواص درمانی گیاه موسیر

سبزیجات زرد و نارنجی منبع اصلی ویتامین D، خواص شگفت انگیز گیاهی بدون کلسترول، مواد غذایی جایگزین لبنیات، رفع یبوست با خوردن نوشیدنی انجیر، بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه و تمرکز و خواص درمانی گیاه موسیر را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص اینکه سبزیجات سبز و نارنجی به عنوان منبع اصلی ویتامین D است، اظهار کرد: منبع اصلی دریافت ویتامین D منابع گیاهی همانند غلات و منابع حیوانی مثل ماهی ساردین، شیر و تخم مرغ است.

تیرنگ نیستانی با بیان اینکه در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفتن می‌تواند به عنوان یکی از منابع تأمین این ویتامین محسوب شود، افزود: تأمین ویتامین D برای حفظ ایمنی بدن ضروری است. به طوری که کاهش ویتامین D می‌تواند بر ایمنی ذاتی بدن اثر گذار باشد.

این متخصص تغذیه با تاکید بر ضرورت توجه به تأمین مواد مغذی و مورد نیاز بدن، گفت: کمبود ویتامین‌هایی که در بدن علائم خاصی ایجاد نمی‌کند می‌تواند در دراز مدت مشکلات جدی ایجاد کند.‌

مواد غذایی جایگزین لبنیات/ خواص درمانی گیاه موسیر

خواص درمانی گیاه موسیر

مزاج گیاه موسیر گرم و خشک است، برخی خواص دارویی موسیر عبارتند از: خوردن موسیر به تنظیم فشار خون افراد کمک می‌کند، مصرف موسیر برای بیماران دیابتی مفید است، یکی از خواص موسیر این است که از کاهش انسولین پیشگیری کرده و سوخت و ساز گلوکز را افزایش می‌دهد و از این رو برای کنترل قند خون بیماران دیابتی پرفایده است. موسیر برای دستگاه قلبی عروقی بدن بسیار مفید است، مصرف موسیر به شفافیت پوست کمک می‌کند، موسیر خاصیت ضد سرطانی داشته و برای افراد مبتلا به سرطان معده و کبد مفید است،

یکی از خواص موسیر تأثیر مثبت بر دستگاه عصبی مرکزی است، این گیاه به تسکین سردردهای میگرنی کمک می‌کند. موسیر التیام دهنده و ترمیم کننده زخم‌ها است، مصرف روزانه موسیر، بافت‌های استخوانی را افزایش داده و تا ۲۰ درصد از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند، گیاه دارویی خوراکی موسیر، دارای مقادیر فراوانی ویتامین C، پتاسیم، فیبر رژیمی و اسید فولیک بوده و دارای مقدار زیادی کلسیم، آهن و پروتئین است، از این رو مصرف آن برای همه افراد به ویژه کودکان و زنان باردار مفید است.

خوردن موسیر به کاهش التهاب کبد و طحال کمک می‌کند، خوردن موسیر تازه برای افراد دارای سابقه سکته قلبی بسیار مفید است، مصرف موسیر به عملکرد مغز کمک کرده و مصرف آن به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک می‌کند.

رفع یبوست با خوردن نوشیدنی انجیر

انجیر یکی از غذاهایی است که کارشناسان سلامت برای مبارزه با یبوست، مصرف آن را توصیه کرده‌اند و انجیر سال‌های طولانی است که به عنوان یک راهکار خانگی برای کنترل یبوست، سرفه، آسم، فشارخون بالا به کار می‌رود. انجیر سرشار از فیبر محلول و فیتونوترینت‌ها، همراه با آهن، مس، منیزیم و کلسیم و ویتامین‌هاست، شب چند عدد انجیر را خیسانده و صبح با یک لیوان آب یا شیر ترکیب کرده و بنوشید تا یبوست‌تان برطرف شود.

هرچند راه‌های زیادی برای مصرف انجیر وجود دارد اما میلک شیک انجیر، یکی از خوشمزه‌ترین رسپی‌هایی است که می‌توانید درست کنید و بچه‌ها نیز آن را دوست خواهند داشت، می‌توانید شیر انجیر را سرد یا گرم سرو کنید.

بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه و تمرکز

مواد غذایی که مصرف می‌کنیم می‌توانند اثر قابل توجهی بر روحیه، احساسات و توانایی‌های شناختی ما داشته باشند، در میان مواد غذایی، خوراکی‌هایی مثل میوه‌های توت مانند، آجیل، ماهی‌های چرب، تخم مرغ، سبزیجات برگ دار، تخم کدو، قهوه، چای سبز، پرتقال، زردچوبه و شکلات تلخ وجود دارد که می‌توانند به تقویت عملکرد مغز از جمله حافظه، تمرکز کمک کنند.

بسیاری از این مواد غذایی حاوی ترکیبات سالمی همچون چربی‌های امگا -۳ هستند که می‌توانند به مقابله با زوال عقل کمک کنند، برخی از آن‌ها هم ممکن است آنتی اکسیدان زیادی داشته باشند که باعث جریان پیدا کردن اکسیژن و خون به سمت مغز و در عین حال، کاهش التهاب می‌شوند.

کارشناسان می‌گویند نکته‌ی کلیدی خودداری از مصرف مواد غذایی فرآوری شده است که متأسفانه این روزها عمده‌ی رژیم غذایی بیشتر ما را تشکیل می‌دهند، مواد غذایی طبیعی، حاوی مواد مغذی، مواد شیمیایی و چربی‌های سالمی هستند که به عملکرد مغز کمک می‌کنند.‌

مواد غذایی جایگزین لبنیات/ خواص درمانی گیاه موسیر

خواص شگفت انگیز گیاهی بدون کلسترول

مرزنجوش به آن پونه کوهی وحشی یا پونه کوهی شیرین نیز گفته می‌شود، گیاهی از خانواده نعناع‌ها است، این گیاه، نفخ شکم را برطرف، جریان صفرا را تحریک و با التهاب قفسه سینه، لوزه، برونشیت و آسم مقابله می‌کند. این گیاه به عنوان یک گیاه ضد عفونی‌کننده محسوب می‌شود، زیرا حاوی ترکیبات بسیاری است که این اثر را دارند. مرزنجوش برای درمان گلوکوم نیز استفاده می‌شود و یکی از بهترین گیاهان آنتی اکسیدانی است.

از دیگر مزایای مرزنجوش می‌توان به جلوگیری از خطر ابتلاء به انواع سرطان، پاکسازی کلیه‌ها و کبد، مفید بودن برای سلامت پوست، عمل به عنوان تصفیه کننده خون، تسکین استرس و بهبود مدت خواب اشاره کرد.

مرزنجوش حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی، ویتامین A، C، E، K، اسید فولیک، تیامین، نیاسین، پیریدوکسین، اسید پانتوتنیک و ریبوفلاوین است. مرزنجوش حاوی فیبر غذایی، سدیم و پتاسیم است که فواید زیادی برای سلامتی دارد.

مرزنجوش حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، پروتئین، روی، مس و منگنز است، بهترین فایده مرزنجوش این است که اصلاً کلسترول ندارد و همچنین حاوی برخی از عناصر غذایی گیاهی مانند بتاکاروتن، بتا کریپتوکسانتین و لوتئین زاگزانتین است.

مواد غذایی جایگزین لبنیات

لبنیات منبع اصلی استخوان ساز است و هر فنجان شیر، ۲۸۰ میلی گرم کلسیم دارد، اما می‌توانید برای کسب روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم مورد نیاز روزانه از محصولات گیاهی به دست آوردید، تعدادی از محصولات گیاهی بیشترین میزان این ماده معدنی ضروری برای بدن را دارند، عبارتند از:

اسفناج: اسفناج حاوی کلسیم قابل توجهی است که البته میزان آن بسته به نوع پخت متفاوت است. آب پز کردن باعث می‌شود که میزان کلسیم اسفناج کاهش پیدا کند. در حالت کلی هر ۱۰۰ گرم اسفناج حاوی ۱۴۰ میلی گرم کلسیم است.

لوبیا سفید: سرشار از کلسیم، فیبر و پروتئین است و هر یک دوم فنجان از آن ۹۶ میلی گرم کلسیم دارد. باید بدانید که در همین میزان لوبیا سبز ۱۷۷ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد.

دانه کنجد: در هر ۱ اونس، حاوی ۲۷۳ میلی گرم کلسیم است و مواد دیگری مانند مس و منگنز نیز همراه آنند. دانه کنجد یک گیاه روغنی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی است.

سویا: سویا سرشار از کلسیم است که می‌توان آن را با شیر گاو مقایسه کرد. این ماده غذایی حاوی ایزوفلاونی به نام «دیادیزن» است که اجازه نمی‌دهد کلسیم استخوان‌ها از بین برود. این ماده همچنین جلوی دفع کلسیم از طریق ادرار را می‌گیرد. توجه داشته باشید که توفو یا همان پنیر تهیه شده از شیر سویا نیز حاوی میزان زیادی کلسیم است.

نخود: نخود سرشار از کلسیم است به طوری که هر ۱۰۰ گرم حاوی ۱۳۴ میلی گرم از این ماده معدنی است.

عدس: عدس یکی از منابع خوب آهن محسوب می‌شود، اما خواص این ماده غذایی به این جا ختم نمی‌شود. عدس حاوی میزان قابل‌توجهی کلسیم نیز بوده و ۱۰۰ گرم عدس حدود ۵۲ میلی گرم کلسیم دارد. با مصرف عدس پروتئین و فیبر کافی نیز نصیبتان خواهد شد.

مواد غذایی جایگزین لبنیات/ خواص درمانی گیاه موسیر

پیاز: یکی از منابع انواع مواد معدنی مانند کلسیم است. ۱۰۰ گرم پیاز ۲۰ میلی گرم کلسیم دارد. این ماده غذایی پرطرفدار دیورتیک (ادرارآور) است، باعث افزایش اشتها شده و عملکرد معده را تنظیم می‌کند.

برگ چغندر: این سبزی تیره رنگ غنی از کلسیم، ویتامین ث و آنتی اکسیدان است. کلسیم نقش مهمی در کاهش دردهای قبل از قاعدگی دارد. این گیاه غنی از آنتی اکسیدان در صورتی که مرتب مصرف شود، خطر ابتلاء به بیماری‌های زیادی را کاهش می‌دهد. میزان کلسیم برگ چغندر در هر یک دوم فنجان به صورت پخته شده، ۷۹ میلی گرم است.

بادام: این میان وعده مناسب در هر ۱ اونس، ۸۲ میلی گرم کلسیم دارد و علاوه بر کلسیم، غنی از پروتئین، روغن‌های سالم و ویتامین‌های گروه ب است. روغن تفت داده بادام حاوی بیشتری میزان کلسیم است.

لوبیا چیتی: در هر یک دوم فنجان، ۸۶ میلی گرم کلسیم دارد و منبع خوبی از پروتئین، فولات، فیبر است.

کلم: در هر یک دوم فنجان ۹۰ میلی گرم کلسیم دارد و علاوه بر آن سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها است.

کد خبر 483099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.