۴ دلیل برای خوردن روزانه خیار/خواص بی‌نظیر کنگر

اصول تغذیه‌ای در مصرف آجیل‌ها و مغز دانه‌ها، تخم مرغ منبع طبیعی ویتامین دی، چهار دلیل برای خوردن روزانه خیار، اصلی‌ترین منابع غذایی کلسیم، خواص بی‌نظیر کنگر برای کاهش قند خون و ۷ ماده غذایی مفید برای گیاهخواران را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر سال به مناسبت فرا رسیدن سال نو مصرف آجیل و شیرینی در میان خانواده‌ها افزایش پیدا می‌کند، اما در مصرف این خوراکی‌ها باید از اصول تغذیه‌ای پیروی کنیم تا سلامت مان به خطر نیافتد. کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اظهار کرد: آجیل‌ها و انواع شیرینی و شکلات یکی از مهم‌ترین خوراکی‌های زینت‌بخش سفره‌های نوروزی است، اما با وجود مزایای این خوراکی‌ها زیاده روی در مصرف آجیل، شیرینی و شکلات می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی برای بدن شود.

سلیمانی افزود: از نظر اصول تغذیه مصرف مغز دانه‌ها کلسترول خون را پایین می‌آورد، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کم می‌کند، منبع پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است، موجب افزایش سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از پوکی استخوان و بیماری‌های دوران پیری می‌شود.

خاطرنشان کرد: باوجود مفید بودن چربی این مواد غذایی، افراط در مصرف مغز دانه‌ها موجب اضافه‌وزن و چاقی خواهد شد. آجیل‌ها از خوراکی‌های پرکالری محسوب می‌شود به طوری که ازنظر ارزش تغذیه‌ای، یک نعلبکی آجیل دارای تقریباً ‪ ۶۰۰‬ کالری انرژی معادل دو بشقاب برنج است...

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، گفت: زیاده‌روی در مصرف آجیل به دلیل دیرهضم بودن، موجب اختلالات گوارشی متعددی نظیر نفخ، حالت تهوع و استفراغ می‌شود و مصرف بالای آجیل شور به دلیل نمک زیادی که در هنگام تهیه آن استفاده شده است، موجب افزایش فشارخون می‌شود.

۴ دلیل برای خوردن روزانه خیار/خواص بی‌نظیر کنگر

خواص بی‌نظیر کنگر برای کاهش قند خون

کنگر فرنگی یکی از سبزیجات بسیار مفیدی است که به صورت خام یا پخته شده مصرف می‌شود. تحقیقات نشان داده است این گیاه خاصیت ضد دیابتی دارد. تحقیقات بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد موش‌هایی که از عصاره استخراج شده از کنگر فرنگی استفاده کرده‌اند دارای سطح گلوکز پایین‌تری هستند. شواهد نشان داده است پلاسمای خون این موش‌ها حاوی کلسترول و تری گلیسیرید پایین‌تر بوده و همچنین غلظت پایین‌تری از لیبوپروتئین نسبت به موش‌های دیگر در خون آن‌ها دیده شده است.

متخصصان تغذیه می‌گویند گنجاندن کنگر فرنگی به رژیم غذایی می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند. برای مثال سالاد کنگر فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست و خاصیت ضد دیابتی دارد. از این رو افراد می‌توانند از این سالاد به صورت روزانه در کنار وعده‌های غذایی خود استفاده کنند.

متخصصان تاکید دارند در کنار مصرف سالاد کنگر، باید به یاد داشته باشید داشتن یک رژیم غذایی متوازن می‌تواند به سطح طبیعی قند خون شما و اجتناب از ابتلاء به دیابت کمک کند. داشتن تحرک روزانه و ورزش کردن مداوم می‌تواند به میزان قابل توجهی از افزایش قند خون جلوگیری کند.

تخم‌مرغ منبع طبیعی ویتامین دی

تخم‌مرغ فوایدی قابل توجه دارد که شاید مهم‌ترین شأن تقویت سیستم ایمنی بدن است. فقط یک تخم بزرگ تقریباً یک‌چهارم (۲۲٪) از RDA سلنیوم را تشکیل می‌دهد، ماده مغذی که به پشتیبانی سیستم ایمنی بدن و تنظیم هورمون‌های تیروئید کمک می‌کند. به همین دلیل است باید کودکان تخم‌مرغ بخورند. اگر کودکان و نوجوانان به اندازه کافی سلنیوم دریافت نکنند، می‌تواند بیماری‌هایی را ایجاد کند.

مصرف تخم مرغ می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. کلسترول LDL به عنوان کلسترول “بد” شناخته شد زیرا ذرات LDL مولکول‌های چربی خود را به دیواره شریان‌ها منتقل می‌کنند و باعث تصلب شرایین می‌شوند. در مقابل، ذرات HDL می‌توانند مولکول‌های چربی را از دیواره‌های شریان جدا کنند. تخم مرغ یکی از معدود منابع طبیعی ویتامین دی است که برای سلامتی و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مهم است، این کار در درجه اول با کمک به جذب کلسیم انجام می‌شود.

۴ دلیل برای خوردن روزانه خیار/خواص بی‌نظیر کنگر

۷ ماده غذایی مفید برای گیاهخواران

توصیه‌های بین المللی بر این است که زنان بین ۱۹ تا ۵۰ سالگی روزانه ۱۸ میلی گرم آهن دریافت کنن، البته این میزان مصرف آهن باید در میان گیاه خواران بیش از ۳۲ میلی گرم باشد. فقر آهن شایع‌ترین اختلال تغذیه‌ای در بین زنان است و البته تنها راه حل آن مصرف گوشت قرمز نیست، هفت ماده غذایی غنی از آهن عدس، زردچوبه، آویشن، لوبیا سفید، اسفناج، دانه‌های چیا و کاکائو و پودر کاکائو است باید حتماً به سبد خرید گیاه خواران اضافه شوند.

اصلی‌ترین منابع غذایی کلسیم

کلسیم یک ماده حیاتی برای انقباض و انبساط عروق، فعالیت ماهیچه‌ها، انتقالات عصبی و ترشح هورمون‌ها است، مهمترین منبع غذایی کلسیم لبنیات است، هر چه میزان چربی لبنیات بالاتر باشد در حجم مساوی با لبنیات کم چرب، مقدار دریافت کلسیم کمتر می‌شود بنابراین توصیه می‌شود که از لبنیات کم چرب استفاده کنید.
کلسیم موجود در لبنیات میزان جذب بالاتری نسبت به منابع گیاهی دارد. منابع گیاهی کلسیم از قبیل اسفناج، ریواس، کاهو سبز به هیچ عنوان نمی‌توانند جایگزین لبنیات شوند، چون هم مقدار کلسیم آنها خیلی پایین‌تر است و هم جذب کمتری دارند.

دو فرم اصل مکمل کلسیم، کربنات و سیترات کلسیم است، کلسیم برای جذب نیاز به اسید معده دارد و برای جذب بهتر باید بعد از غذا میل شود، اما سیترات کلسیم بدون نیاز به غذا قابل جذب است. بنابراین افرادی که با مشکل کمبود اسید معده و یا بیماری‌ها و التهابی روده و اختلال جذب روبرو هستند بهتر است از مکمل‌های سیترات کلسیم استفاده کنند.
اولویت تأمین کلسیم از طریق رژیم غذایی است و در صورت تأمین نشدن مقادیر مورد نیاز از طریق مواد غذایی در شرایط خاص مانند مصرف داروهای کورتون و بیماری‌های خاص مانند پوکی استخوان مصرف مکمل کلسیم توصیه می‌شود.

۴ دلیل برای خوردن روزانه خیار

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که خیار، ارزش غذایی بسیار کمی دارد، اما این میوه ترد و باطراوت، تأثیر شگفت انگیزی بر سلامت انسان دارد که عبارتند از:

تنظیم دمای بدن

هیدراته ماندن، به ویژه در هوای گرم، برای حفظ بدن سالم ضروری است، بسیاری از افراد با نوشیدن آب به میزان کافی، مایعات روزانه خود را برآورده می‌کنند اما برخی از افراد از میوه و سبزیجات با محتوای آب زیاد مانند خیار، گوجه فرنگی، اسفناج، کلم بروکلی و پرتقال استفاده می‌کنند.

۴ دلیل برای خوردن روزانه خیار/خواص بی‌نظیر کنگر

تغذیه پوست

خیار حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی است که به محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد بیماری زا کمک می‌کند. این موضوع به همراه محتوای بالای آب، خیار را به یک درمان طبیعی برای مراقبت از پوست تبدیل می‌کند.

کاهش خطر سندرم متابولیک

سندرم متابولیک مجموعه‌ای از عوامل خطرناک است که خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد، برخی از این فاکتورهای خطرناک شامل سطح بالای قند خون، فشار خون بالا و میزان کلسترول بد خون است، مصرف منظم خیار در حفظ سطح سالم قند خون، فشار خون و کلسترول در بدن نقش دارد. تناسب اندام و داشتن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی می‌تواند تا حد قابل توجهی خطر ابتلاء به سندرم متابولیک را کاهش دهد.

تسکین درد آرتروز

نقرس نوعی آرتروز است که در صورت وجود بیش از حد اسید اوریک در جریان خون ایجاد می‌شود. اگر علائم نقرس به موقع تشخیص داده شود، نوشیدن مقدار زیادی آب به بدن کمک کند تا اسید اوریک اضافی را دفع کند، با این وجود، در صورت تجمع بیش از حد اسید اوریک، کاهش درد مفاصل دشوار است، خیار به دلیلی خواص ضد التهابی کوکوربیتاسین می‌تواند به تسکین مفاصل دردناک و متورم کمک کند.

کد خبر 482364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.