تأثیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر سلامت قلب/انگور میوه چربی‌سوز

تند غذا نخورید، توصیه‌های غذایی برای افراد دورکار، پرهیز از خوردن لیموعمانی داخل غذا، انگور میوه چربی‌سوز، کاهش وزن با مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده و تأثیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر سلامت قلب را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیشتر افراد به سرعت غذا می‌خورند به ویژه هنگامی که روز پر مشغله‌ای داشته باشند، اما خوردن خیلی سریع منجر به خوردن مقدار بیشتری غذا می‌شود، زیرا معده حدود ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا بتواند پیام‌هایی را برای سیر شدن به مغز ارسال کند، با گذشت زمان، سریع غذا خوردن منجر به دریافت بیش از حد کالری می‌شود که به تبع منجر به افزایش وزن و بسیاری از مشکلات سلامتی خواهد شد.

محققان ژاپنی از دانشگاه هیروشیما پس از ۵ سال مطالعه دریافتند که افرادی که سریع غذا می‌خورند ۸۹ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به یکی از چهار سندرم متابولیک قرار دارند که به «چهار کشنده» موسوم هستند و شامل چاقی، اختلالات متابولیسم چربی و فشار خون بالا و مقاومت به انسولین می‌شود. افرادی که سریع غذا می‌خورند صرف‌نظر از جنبه سلامتی، از مشکلات مربوط به وزن رنج می‌برند. وقتی افراد سریع غذا می‌خورند، اغلب احساس سیری نمی‌کنند و تمایل به پرخوری دارند.

تأثیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر سلامت قلب/انگور میوه چربی‌سوز

کاهش وزن با مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده

یکی از بزرگ‌ترین متخصصان تغذیه لورا فورد در مقاله‌ای اظهار کرد که اغلب مشتریان او برای کاهش وزن از کربوهیدرات یا گلوتن امتناع می‌ورزند. به گفته وی، کربوهیدرات‌ها سوخت مغز و همچنین منبع انرژی بدن هستند. اگر آنها در رژیم غذایی نباشند، بدن از پروتئین یا چربی برای افزایش قدرت استفاده می‌کند.

این متخصص مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده مانند سیب‌زمینی شیرین، برنج قهوه‌ای و غلات سبوس‌دار را پیشنهاد کرد، در عین حال نباید از نان، سیب‌زمینی و ماکارونی نیز به طور کامل امتناع ورزید، به گفته فورد می‌توان آنها را به میزان متوسط خورد. غذاهای فاقد گلوتن همانطور که این متخصص تأکید کرده است، همیشه برای بدن مفید نیست. آنها اغلب به شدت پردازش می‌شوند و حاوی فیبر کمتری هستند.

فورد هشدار داد که نوسانات وزن در طول یک روز یا حتی یک هفته طبیعی است. این امر به عوامل مختلفی از جمله غذا و نوشیدنی فرد، تعداد فعالیت‌های ورزشی یا ساعت خواب بستگی دارد. وزن روزانه، همانطور که مطالعات نشان می‌دهد می‌تواند در ناحیه ۲.۲-۲.۷ کیلوگرم در فرد تغییر کند، که به‌هیچ‌وجه بر ظاهر فرد تأثیر نمی‌گذارد.

لیموعمانی داخل غذا را نخوریم

متخصص طب سنتی با مضر دانستن مصرف لیمو عمانی‌هایی که به عنوان طعم دهنده طبیعی به غذاها افزوده می‌شود، گفت: لیموعمانی در زمان طبخ، مواد مضر و زائد غذا را همانند اسفنج جذب می‌کند و مصرف آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

حمزه سام دلیری با بیان فواید لیموعمانی، افزود: لیموعمانی در واقع به عنوان طعم‌دهنده طبیعی و مصلح به غذاها به مخصوص خورش‌ها افزوده می‌شود تا به هضم غذا و جذب بهتر مواد مغذی در بدن کمک کند، اما این ماده همانند اسفنج عمل کرده و مواد زائد و مضر غذای در حال طبخ را به خود جذب می‌کند.

وی تصریح کرد: لیموعمانی بیشترین موادی که جذب می‌کند چرب‌ها و اسیدهای چرب هستند، به همین علت توصیه می‌کنیم از مصرف لیمو عمانی داخل خورش‌ها و برخی غذاها به خصوص غذاهای چرب همانند قورمه‌سبزی، قیمه و آبگوشت توسط گروه‌هایی که مبتلا به چاقی و چربی خون هستند پرهیز شود، چراکه مصرف این لیموعمانی‌ها باعث افزایش چربی خون و بیماری‌هایی از این دست خواهد شد.

این متخصص طب سنتی درباره نحوه استفاده از این طعم‌دهنده، گفت: توصیه می‌شود این ماده در مراحل پایانی طبخ به غذا افزوده شود، چراکه با این کار اثرگذاری بهتری خواهد داشت و نکته دیگر آنکه به هیچ وجه به صورت پودر استفاده نشود، چراکه در این صورت تاثیرهای گفته شده را نخواهد داشت.

انگور میوه چربی‌سوز

انگور دارای خواص درمانی بسیاری است که می‌توان به پیشگیری از پوسیدگی دندان و کاهش چربی خون و حفظ سلامتی قلب اشاره کرد، انگور منبع غنی از پلی‌فنول‌ها و اسیدهای فنولیک محسوب می‌شود. آنتوسیانین یک نوع فرعی از پلی فنول و مسئول رنگ قرمز، آبی، بنفش، سیاه یا سفید انگور است. یکی دیگر از پلی فنول های انگور، رسوراترول است که با بهبود سلامت قلب ارتباط دارد.

تأثیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر سلامت قلب/انگور میوه چربی‌سوز

تحقیقات محققان دانشگاه جورجیا نشان داده که رسوراترول موجود در انگور به طور قابل توجهی به تلاش‌های شما برای کاهش وزن کمک می‌کند. پژوهش‌ها نشان داده که رسوراترول توانایی بهبود انقباض عروق خونی و بهبود جریان خون را دارد. مطالعات دیگر نشان داده که تنها مصرف ۱۰ میلی گرم از مکمل رسوراترول در طول روز باعث کاهش قابل ملاحظه خطر ابتلاء به حمله قلبی می‌شود.

مطالعات دانشمندان سوئیسی نیز نشان داده که رسوراترول محافظ سلامت مغز است، رسوراترول در برابر اشعه UVB از پوست محافظت می‌کند، انگور جلوی رشد و تکثیر باکتری‌های دهان را که باعث پوسیدگی دندان هستند می‌گیرد، یکی دیگر از خواص انگور کاهش چربی خون است، انگور منبع ریزمغذی‌هایی نظیر مس، آهن و منگنز است که همگی در تشکیل و قدرت استخوان‌ها نقش مهمی دارند.

انگور و عصاره انگور سرشار از مواد آنتی اکسیدان، بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین است و همه این مواد در تقویت بینایی و سلامت چشم انسان و فرآیند بینایی نقش مهمی ایفا می‌کنند. وجود این ترکیبات در انگور سبب می‌شود که مصرف منظم انگور از بیماری‌های چشمی همچون آب مروارید و کاهش بینایی بر اثر افزایش سن جلوگیری کند.

تأثیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر سلامت قلب

رژیم غذایی مهم‌ترین عامل در سلامت سیستم قلبی عروقی است. بر اساس مطالعات افرادی که بیش از ۶۰ درصد رژیم غذایی خود را به کربوهیدرات اختصاص می‌دهند، به میزان قابل توجهی در معرض خطر بیماری‌های قلبی و مرگ ناشی از آن قرار دارند. کربوهیدرات‌ها حاوی حداقل فیبر مورد نیاز بدن هستند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای سلامت قلب توصیه شده است،

رژیم مدیترانه‌ای به طور معمول شامل چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو، همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است. این سبزیجات غنی از نیتریت و نیترات هستند و ترکیب این دو گروه غذایی باعث تشکیل اسیدهای چرب نیترو می‌شود.

در رژیم غذایی مدیترانه‌ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد، استفاده از مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا و غلات و محصولات لبنی کم چرب در این رژیم غذایی توصیه شده است.

تأثیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر سلامت قلب/انگور میوه چربی‌سوز

توصیه‌های غذایی برای افراد دورکار

امروزه به دلیل همه‌گیری کرونا بخش قابل توجهی از افراد از خانه و به صورت دورکار مشغول به فعالیت هستند، متخصصان تاکید دارند که داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل در این دوران ضروری است، محققان کلمبیایی در این زمینه ۵ توصیه غذایی را به افراد توصیه کردند و این توصیه‌ها عبارتند از:

۱- زمان مشخصی را برای مصرف وعده‌های غذایی خود مشخص کنید و به آن پایبند باشید. برای اواسط صبح و بعد از ظهر نیز می‌توانید از میان وعده‌هایی شامل میوه و سبزیجات بهره ببرید.

۲- اولویت نخست در وعده‌های غذایی را به میوه‌ها و سبزیجات بدهید، زیرا این گروه غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌تواند نیازهای بدن شما را در این زمینه تأمین کند. به دلیل آنکه فعالیت‌های بدنی‌تان کاهش یافته بهتر است میوه‌هایی مانند سیب را با پوست مصرف کنید تا به میزان کافی فیبر به بدنتان برسد. با این حال، شستن صحیح میوه‌ها را نباید از یاد ببرید.

۳- برای جلوگیری از چاقی حتماً پیش از خوردن به این سوال پاسخ دهید: چرا مواد غذایی مصرف می‌کنم؟ آیا به دلیل آنکه گرسنه هستید غذا می‌خورید یا مصرف مواد غذایی شما ریشه در نگرانی و اضطراب (عامل روانی) دارد؟ اگر ریشه غذا خوردن شما به دلیل اضطراب است از خوردن غذا اجتناب کرده و در عوض اقدام به انجام برخی فعالیت‌های آرام بخش و سرگرم کننده کنید.

۴- به میزان کافی آب بنوشید. نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در روز توصیه‌ای است که تمامی متخصصان به افراد دارند. سعی کنید زمانی که مشغول به کار هستید آب در دسترس داشته باشید و هر چند وقت یک بار به صورت جرعه جرعه بنوشید.

۵- سعی کنید در وعده شام از غذاهای سبک بهره ببرید. همچنین حداقل ۲ ساعت پیش از خواب غذا بخورید و از غذا خوردن و بلافاصله خوابیدن اجتناب کنید.

کد خبر 479507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.