۴ خاصیت مصرف خرما/هویج صیفی پرخاصیت

پرهیز غذایی برای میگرنی‌ها، چهار خاصیت مصرف خرما، میوه‌هایی مفید برای پیشگیری از چاقی، مواد غذایی مفید برای کاهش استرس و هویج صیفی پرخاصیت را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوایند.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، قائم مقام انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، اظهار کرد: مصرف برخی مواد غذایی سردردهای میگرنی را تشدید می‌کند و برای پیشگیری از بروز و تعدیل این عارضه باید از خوردن برخی مواد پرهیز کرد.

سیدضیاالدین مظهری، افزود: مواد غذایی مانند خرمای تازه، مرکبات، آناناس، آبمیوه، شکلات و بسیاری از فرآورده‌های شیر و لبنیات و پنیرها و غذاهای دودی، انجیر، فندق و بادام زمینی و مواد حاوی کافئین از جمله قهوه، چای و انواع کوکاکولا را برای پیشگیری از سردردهای میگرنی باید کمتر مصرف کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، حدود ۱۰ درصد مردان و ۲۰ درصد زنان ایرانی مبتلا به سردردهای میگرنی هستند و تقریباً ۱۰ میلیون ایرانی فقط به سردرد میگرنی و تعداد بیشتری از این عدد به سردردهای تنش‌زا مبتلا هستند، یک و نیم میلیون نفر در ایران سردرد مزمن دارند به این معنی که بیش از نیمی از روزهای یک ماه دچار سردرد می‌شوند.

قائم مقام انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، گفت: مصرف مواد غذایی حاوی نیترات و نیتریت، انواع کالباس و سوسیس و غذاهای حاوی این فرآورده‌ها مثل ساندویچ، پیتزا، هات‌داگ و برگرها ممنوع است و با حذف و یا جایگزینی آنها با مواد غذایی دیگر، اثر تحریکی و تشدید سردردهای میگرنی را از خود دور کرده و به مدت ۲ هفته این پرهیز را ادامه بدهید.

این متخصص تغذیه، خاطرنشان کرد: اثر بعضی از غذاهای غذایی مصرفی فوراً ظاهر نمی‌شود و گاهی ۲۴ ساعت بعد از مصرف یا دیرتر، تأثیرگذاری مواد می‌تواند اثرات آن بروز کرده و مشاهده شود. روغن‌های اشباع شده حیوانی و گیاهی را محدود و حذف کرده و به جای آن از روغن‌های مایع حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده استفاده کنید، زنجبیل تازه یا خشک و پودر شده را در آب حل کرده و چهار بار در روز به محض بروز اولین علائم آغاز میگرن یا سردرد مصرف کنید.

وی افزود: زنجبیل عملکرد مفیدی را در سیستم‌های مختلف بدن انجام داده و به تعدیل و تسکین عوارض بیماری در افرادی که پیوسته دچار میگرن می‌شوند، تاثیرگذار است. غذاهایی مانند فست فودها، شیرینی‌ها و غذاهای چرب چربی خون را افزایش داده و بیماری‌های قلبی عروقی را شیوع می‌دهد و فاقد مواد مغذی هستند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: هرم سلامت غذایی مردم از حد مجاز خارج شده و افراد بیشتر به گرسنگی ظاهریشان توجه دارند و به گرسنگی سلولی خود پاسخ نمی‌دهند، تغذیه نامناسب موجب تغییر در خلق و خوی افراد می‌شود و باعث افسردگی می‌شود و مصرف متعادل سبزی‌ها، میوه‌ها و مواد غذایی با ارزش نیز می‌تواند مفید باشد.

مظهری، اظهار کرد: غذای مصرفی باید سالم، متعادل و متنوع باشد، مردم باید از پرخوری پرهیز کنند. با عجله غذا نخوردند، با آرامش غذا را بجوند و اگر به حفظ سلامت خودشان علاقه مند هستند از پرخوری و خوردن تنقلات خودداری کنند.

هویج صیفی پرخاصیت

هویج یکی از پرخاصیت‌ترین صیفی جات به شمار می‌رود. مصرف آن بسیار مهم است و خواص متعددی برای آن شمرده شده است. هویج خاصیت ضد پیری دارد. در واقع ترکیبات موجود در این ماده غذایی به جوان سازی پوست و بدن کمک شایانی می‌کند. این سبزی به صاف و شفاف شدن پوست بسیار کمک می‌کند. آب هویج را به صورت بزنید باعث روشن‌تر شدن و جلوه پوست صورت می‌شود.

در میان خواص متعددی که برای هویج ذکر شده خاصیت ضد سرطانی یکی از بزرگ‌ترین‌های آنهاست. این ویژگی به قدرت آنتی‌اکسیدانی کاروتن‌های موجود در آن برمی‌گردد که باعث کاهش رادیکال‌های آزاد می‌شود.

هویج برای بینایی بسیار مفید است. آب هویج با داشتن ویتامین A می‌تواند سلامتی چشم و قدرت بینایی شما را تقویت کرده و از این طریق شما را از خرید عینک بی‌نیاز سازد. توصیه می‌شود که تازه‌ترین و آبدارترین هویج‌ها را تهیه کرده و آن را آبگیری نموده و مورد استفاده قرار دهید.

هویج دهان و دندان را تمیز می‌کند و مانند مسواک و یا خلال دندان مواد باقی‌ماده غذا را از لای دندان‌ها خارج می‌کند. هویج با تحریک لثه باعث ترشح زیاد بزاق شده که ایجاد اسید و باکتری سازنده کرم خوردگی دندان را متوازن می‌کند.

هویج هم خطر ابتلاء به دیابت را کاهش می‌دهد و هم می‌تواند با تنظیم کلسترول محافظ قلب باشد. از سویی دیگر به دلیل داشتن میزان بالای فیبر محلول می‌تواند بر کلسترول بالا غلبه کند و محافظ قلب باشد.

چهار خاصیت مصرف خرما

خرما منبع غنی از مس، منیزیم و منگنز است. همه اینها برای حفظ سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با پوکی استخوان ضروری است. بسته به اینکه خرما تازه یا خشک باشد، میزان کالری آن متفاوت خواهد بود. طبیعی است که خرمای خشک مثل خرمای پیارم یا خاصویی نسبت به خرمای رطب کالری بالاتری داشته باشد. قاعده کلی این است که میوه‌های خشک شده کالری‌شان بیشتر باشد، پس هنگام خرید انواع خرما دقت کنید.

از آنجایی که خواص فیبر برای بدن شگفت‌انگیز است و دریافت فیبر کافی تأثیر مهمی در سلامت شما دارد، گنجاندن خرما در رژیم غذایی باعث می‌شود میزان فیبر مورد نیاز بدنتان را راحت‌تر دریافت کنید و از مزایای آن از جمله بهبود وضعیت هضم و جلوگیری از یبوست بهره ببرید.

خرما سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در کاهش ریسک ابتلاء به چندین بیماری نقش مهمی ایفا می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های شما در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند. در مقایسه با میوه‌های مشابهی مثل انجیر و آلوی خشک، میزان آنتی‌اکسیدان موجود در خرما به مراتب بیشتر است.

از دیگر خواص خرما برای سلامت، نقش آن در بهبود عملکرد مغز است. مشاهدات آزمایشگاهی نشان داده است مصرف خرما می‌تواند نشانگرهای التهاب مغزی را کاهش دهد. خرما می‌تواند عنصر اینتر لوکین ۶ یا IL-۶ را کاهش دهد. این عنصر مرتبط به ریسک بالای بیماری‌هایی مثل آلزایمر است.

مواد غذایی مفید برای کاهش استرس

یک متخصص تغذیه، اظهار کرد: برخی دانش‌آموزان و دانشجویان به دلیل اضطراب زیاد، امتحانات خود را خراب می‌کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده شود.

وی افزود: غلات و موادی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده که بیشتر در نان سنگک و بربری یافت می‌شود و مقدار فیبر آنها بالا است، سبب کاهش استرس در افراد می‌شود.

نسرین علیزاده با بیان اینکه در ایام امتحانات نباید وعده‌های غذایی حذف شود، افزود: خوردن صبحانه در کنترل استرس نقشی اساسی دارد، زیرا در هنگام صبح، میزان ترشح کور تیزول به بیشترین حد خود می‌رسد و صبحانه سبب کنترل استرس می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان از خوردن غذاهای چرب و شور در ایام امتحانات خودداری کنند، تصریح کرد: غذاهای چرب و شور دیرتر هضم می‌شوند و در شرایط استرس‌زا مانند ایام امتحانات، با ایجاد اختلال در کارکرد دستگاه گوارش سبب مسمومیت و حالت تهوع در فرد می‌شود.

این متخصص تغذیه مغزهای گیاهی یا آجیل را منابع خوبی برای دریافت انرژی و کاهش استرس دانست و گفت: مغزهای گیاهی منابع خوبی از فیبر و اسیدهای چرب ضروری، از جمله امگا ۶ و ۳ و بسیاری املاح دیگر هستند و چربی آنها بی‌ضرر محسوب می‌شود و حتی در صورت مصرف معقول (یک مشت در روز)، باعث از بین رفتن و کاهش چربی‌های مضر بدن نیز می‌شوند.

علیزاده خاطرنشان کرد: خوردن عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل و همچنین برخی سبزی‌ها مانند ریحان، نعنا و کاهو را در کاهش اضطراب مؤثر است استرس بحثی روحی و روانی است که افراد در قبال آن دو نوع واکنش تهاجمی یا افسردگی نشان می‌دهند که در حالت تهاجمی برخی افراد برای آرام کردن خود و فرار از استرس، به کارهای زیادی از جمله پرخوری و بدخوری روی می‌آورند در حالی که این رفتار خود سبب تشدید و افزایش استرس در فرد شده و حتی وی را در معرض چاقی و اضافه وزن قرار می‌دهد.

میوه‌هایی مفید برای پیشگیری از چاقی

آنتوسیانین موجود در برخی میوه‌ها که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد، ممکن است به پیشگیری از اضافه وزن کمک کند، این میوه‌ها عبارتند از:

سیب

سیب سرشار از فیبر است. مصرف روزانه سیب برای کاهش وزن اهمیت زیادی دارد. برای بهره بردن از مزایای سلامتی سیب، آن را با پوست بخورید چون بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان و فیبر این میوه در پوستش گنجانده شده است.

توت‌فرنگی

توت‌فرنگی همتای زغال‌اخته و به حفظ وزن ایده‌آل کمک می‌کند. توت‌فرنگی سرشار از آنتوسیانین بوده و مصرف یک فنجان از آن در روز به همراه ماست کم چرب یا بلغور جو، پیشنهاد می‌شود. وقتی صحبت از مصرف زیاد میوه‌ها می‌شود، نگرانی از اضافه وزن ناشی از فروکتوز موجود در آن‌ها وجود دارد اما میوه‌هایی مانند سیب سبز، گلابی و انواع توت برای کاهش وزن مناسب است، ضمن این که قند کمتری نسبت به سایر میوه‌ها دارند.

گلابی

فیبر بالای موجود در گلابی منجر به احساس سیری طولانی مدت می‌شود. درست مانند سیب، گلابی را نیز باید با پوست بخورید تا از بیشترین منافع سلامت آن سود ببرید.

فلفل

فلفل هم جزو میوه‌ها است و البته جزو سالم‌ترین آن‌ها که می‌تواند نقش مهمی در کاهش وزن داشته باشد. ترکیبی به نام کپسایسین موجود در فلفل منجر به تبدیل چربی‌های سفید به چربی‌های قهوه‌ای انرژی سوز در بدن می‌شود.

کد خبر 472325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.