مصرف فست فودها در هوای آلوده ممنوع/ شیرین بیان پر از خاصیت درمانی

ریشه‌ای پر از خاصیت درمانی، محافظت در برابر بیماری‌های مزمن با رژیم غذایی گیاهی، برگ ترنج راه مقابله با سلول‌های سرطانی، سه ماده کلیدی برای کمک و تقویت استخوان‌ها و مصرف فست فودها در هوای آلوده ممنوع در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محققان دریافتند که یک رژیم غذایی غنی از مواد غذایی گیاهی با فراوانی میکروب‌های سالم روده با کاهش خطر ابتلاء به چاقی، دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط است. این تحقیق بین‌المللی، اولین تحقیق در مقیاس بزرگ است که ارتباط قوی بین میکروب‌های روده، رژیم غذایی و سلامتی را نشان می‌دهد.

اندروتی چان، متخصص گوارش و مدیر بخش اپیدمیولوژی بالینی بیمارستان عمومی ماساچوست و استاد پزشکی دانشکده پزشکی هاروارد، گفت: نتایج این بررسی ارتباط آشکار بین گونه‌های میکروبی خاص روده، غذاهای خاص و خطر ابتلاء به برخی بیماری‌های شایع را نشان می‌دهد. امیدواریم، بتوانیم با استفاده از آن به افراد کمک کنیم تا با تغییر رژیم غذایی برای شخصی‌سازی میکرو بیوم روده خود از مشکلات مهم سلامتی جلوگیری کنند

محققان عادات غذایی، ترکیب میکروبیوم روده و سلامت متابولیسم را در بیش از ۱۱۰۰ نفر بررسی کردند و شواهد زیادی یافتند که میکروبیوم با مواد غذایی و رژیم‌های غذایی خاص در ارتباط است. همچنین میکروب‌های روده نشانگرهای زیستی متابولیک بیماری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این، نتایج تحقیق نشان داد که نسبت میکروبیوم به ژنتیک ارتباط بیشتری با این نشانه‌های بیماری دارد. محققان معتقدند یافتن میکروب‌های جدیدی که با غذاهای خاص و همچنین سلامت متابولیک مرتبط باشد، هیجان‌انگیز است.

سارا بری از کالج کینگ لندن، تاکید کرد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که با توجه به ترکیب بسیار شخصی میکروبیوم افراد، ممکن است بتوانیم میکروبیوم روده خود را اصلاح کنیم تا با انتخاب بهترین مواد غذایی، بیولوژی منحصربه‌فرد سلامتی خود را بهینه کنیم. به گفته دکتر چان، نقاط قوت این آزمایش، تعداد شرکت‌کنندگان و اطلاعات دقیق جمع‌آوری‌شده هستند مطالعه رابطه متقابل بین میکروبیوم، رژیم غذایی و بیماری، متغیرهای بسیاری دارد، زیرا رژیم‌های غذایی افراد به‌صورت شخصی تنظیم می‌شوند و ممکن است با گذشت زمان کاملاً تغییر کنند.

محققان دریافتند در افرادی با رژیم غذایی غنی از غذاهای سالم و گیاهی میکروب‌های خاص روده‌ای زیاد است. تیم اسپکتور، متخصص اپیدمیولوژی، تحقیقی را آغاز و بیان کرد: هنگام غذا خوردن، نه‌تنها بدن، بلکه تریلیون میکروب در روده را تغذیه می‌کنید. برخی از میکروب‌ها با سطح مطلوبی از قند خون بعد از غذا و برخی دیگر با کاهش سطح چربی‌خون و نشانه‌های التهابی مرتبط هستند.

محققان بر این باورند که از داده‌های آنان در مورد میکروبیوم می‌توان برای تعیین خطر بیماری متابولیک قلبی در میان افرادی که هنوز علائمی ندارند، استفاده کرد. محققان ۱۵ میکروب روده کشف کردند که با افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های شایع مانند دیابت و بیماری‌های قلبی در ارتباط هستند. بعضی از این میکروب‌ها بسیار جدید هستند که معرفی نشده‌اند.

نیکولاسگاتا از دانشگاه ترنتو ایتالیا، اظهار کرد: از دیدن چنین گروه‌های بزرگ و مشخصی از میکروب‌های «خوب» و «بد» که از این بررسی به‌دست‌آمده، متعجب شدیم و بسیار جالب است که بدانیم میکروب‌شناسان در مورد بسیاری از این میکروب‌ها که نام آن‌ها هنوز مشخص نیست، اطلاعات اندکی دارند.

مصرف فست فودها در هوای آلوده ممنوع

متخصص تغذیه و رژیم درمانی به مردم با اشاره به اینکه در روزهای که آلودگی هوا تشدید شده و به مرحله خطرناک رسیده، مردم از مصرف غذاهای نامناسب فرآوری شده و مملو از اکسیدان مانند فست فودها به شدت خودداری کنند، اظهار کرد: با سرد شدن هوا، هر سال در شهرهای بزرگ شاهد پدیده وارونگی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها هستیم، این آلودگی به شدت، سلامتی جسمی و روحی اقشار مختلف جامعه را تهدید می‌کند.
کوروش صمد پور، افزود: آلودگی هوا در حالت حاد مشکلاتی همچون تنگی نفس، تشدید آسم، حساسیت‌های تنفسی، سردرد و حالت تهوع به وجود می‌آورد اما قرار گرفتن طولانی مدت در این شرایط ممکن است به بیماری‌های جدی تری همانند بیماری‌های قلبی، عروقی و انواع سرطان منجر شود.

این متخصص تغذیه، به همه افراد جامعه بخصوص افراد آسیب پذیر، زنان باردار، سالمندان و کودکان در خانه ماندن در روزهای شدت یافتن آلودگی را توصیه کرد و گفت: اما افرادی که مجبور به خارج شدن از منزل برای حضور در محل کار هستند، باید نکات مهمی را رعایت کنند تا در معرض آسیب‌های آلودگی هوا قرار نگیرند.

صمد پور درباره اینکه ماسک زدن می‌تواند جلوی ورود آلاینده‌ها به بدن را بگیرد یا نه، تصریح کرد: ماسک نمی‌تواند خیلی کمک کننده در برابر آلودگی هوا باشد زیرا ذرات آلاینده به قدری ریز است که از ماسک‌های معمولی هم عبور می‌کنند.

این رژیم درمانگر با اشاره به اینکه تغذیه مناسب می‌تواند مقداری از اثرات مخرب آلاینده‌ها بکاهد، اظهار کرد: آلاینده‌های معلق در هوا نقش عوامل شر یا اکسیدان‌ها را بازی می‌کنند یعنی رادیکال‌های آزادی هستند که وارد بدن می‌شوند و می‌توانند نقش‌های مخرب متعددی داشته باشند. این اکسیدان‌ها در طولانی مدت حتی می‌توانند به بالفعل شدن سلول‌های سرطانی در بدن منجر و تشدید کننده بیماری‌های قلبی عروقی شوند.

وی ادامه داد: بدن با آنتی اکسیدان‌ها به مبارزه با این رادیکال‌های آزاد می‌پردازد؛ آنتی اکسیدان هایی که نقش عوامل خیر را دارند که با این عوامل شر مبارزه می‌کنند. منبع عوامل شر یا اکسیدان‌ها صرفاً آلاینده‌ها نیستند و گاهی به صورت فست فود و غذاهای نامناسب فرآوری شده ظهور و بروز می‌کنند، پس باید در دوران افزایش آلاینده‌ها، کمتر از فست فود و بیشتر از موادی حاوی آنتی اکسیدان استفاده کرد.

متخصص تغذیه، چند ویتامین را سردسته آنتی اکسیدان های خوب برای مبارزه با اثرات مخرب آلاینده‌های هوا دانست و گفت: ویتامین «سی» که در انواع مرکبات از جمله لیمو که خوشبختانه در فصل سرما به سبد غذایی خانوارها اضافه می‌شود بهترین منبع آنتی اکسیدان است که استفاده از آن بسیار مناسب برای مقابله با اثرات آلاینده‌ها است.

وی افزود: همچنین سبزیجات برگ سبز، فلفل دلمه‌ای و میوه کیوی حاوی ویتامین سی هستند که باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود. فراموش نکنیم که ویتامین سی نسبت به حرارت مقاوم است بنابراین وقتی این سبزی‌ها در غذا پخت می‌شود چندان نمی‌توان از اثرات ویتامین سی آن بهره برد و ترجیحاً ویتامین سی را از سبزیجات و میوه‌های تازه باید استفاده کرد.

صمد پور با بیان اینکه ویتامین «ای» از دیگر ویتامین‌های مبارز با آلودگی هوا و اکسیدان‌ها است، افزود: این ویتامین در انواع مغزها و روغن‌های گیاهی وجود دارد. بنابراین توصیه این است که از روغن زیتون در این فصل بیشتر استفاده شود که هم حاوی امگا سه و هم ویتامین ای است.

وی خاطرنشان کرد: ویتامین «آ» هم نقش مؤثری در مقابله با آلودگی هوا دارد که در میوه‌های زرد مانند موز، هویج، انبه وکدو تنبل وجود دارد. پس به افراد در معرض آلودگی هوا پس از یک روز کاری، سالاد کاهو همراه با کلم، هویج و روغن زیتون توصیه می‌شود تا اثرات آلاینده‌ها را در بدن از بین ببرد.

این متخصص تغذیه، اظهار کرد: همواره شنیدیم که در مواردی که آلاینده زیاد است شیر مصرف شود زیرا شیر حاوی منبع خوب کلسیم فسفر و املاح دیگر است. اما فراموش نکنیم که شیر برای مواردی که آلودگی با سرب بیشتر است کمک کننده تر است. اما در مورد آلاینده اخیر که بیشتر ناشی از مازوت است شیر چندان کمک کننده نیست و فقط به عنوان یک ماده غذایی خوب باید استفاده شود.

برگ ترنج راه مقابله با سلول‌های سرطانی

دانشمندان دانشگاه کالابریا و دانشگاه سالفورد اعلام کردند که ترنج حاوی موادی مانند برو تیریدین و ملیتیدین است که به طور مؤثر آنزیم‌های کلسترول را سرکوب می‌کند و همچنین در مرگ و توقف تقسیم سلول‌های بنیادی سرطانی نقش دارد.

در عین حال، برخلاف استاتین‌های مورد استفاده در پزشکی، ترنج هیچ عارضه جانبی ندارد. به گفته محققان می‌توان از ترنج به عنوان پایه‌ای برای ایجاد داروهای جدید غیر سمی برای بدن و داروی مؤثر در بهبود سرطان کمک گرفت.

ترنج یا بر گاموت گیاهی بیشتر مدیترانه‌ای است که از اسانس ترنج برای مزه دادن به انواع چای و شیرینی استفاده می‌شود. حاوی مقادیر بسیاری زیادی سیترونلال است، این ماده یک ترکیب آرامش دهنده بوده و در درمان بیماران مبتلا به افسردگی و بیماری‌های روانی کاربرد دارد.

سه ماده کلیدی برای کمک و تقویت استخوان‌ها

سه ماده کلیدی برای کمک و تقویت استخوان‌ها، کلسیم، فسفر و ویتامین D هستند. علاوه بر این، مصرف سایر ویتامین‌ها، ریزمغذی‌ها، پروتئین‌ها و املاح معدنی نیز برای حفظ و سلامت و تقویت استخوان‌ها ضروری است. برای دستیابی به این هدف داشتن برنامه غذایی مناسب در تمام گروه‌های سنی حیاتی است که در این خصوص با مصرف روزانه حداقل سه لیوان شیر، کلسیم مورد نیاز بدن تأمین خواهد شد. حضور ویتامین D برای جذب حداکثری کلسیم نیز از ضروریات است که ۹۰ درصد آن از طریق تابش مستقیم حداقل ده دقیقه‌ای آفتاب بر پوست بدن به دست می‌آید.

کسانی که علاقمند به مصرف شیر و فرآورده‌های آن نباشند و یا کمتر از نیاز مصرف کنند در معرض خطر ابتلاء به پوکی استخوان هستند. درمان پوکی استخوان معمولاً آسان نیست. با مصرف مدوام و مستمر و کافی منابع کلسیمی و ویتامین D مثل شیر و فرآورده‌های شیری، تحرک، ورزش و استفاده مناسب از نور آفتاب می‌توان میزان جذب کلسیم را در بزرگسالی کمی بالا برد. بهترین راه جلوگیری از پوکی استخوان پیشگیری است.

عوامل تأثیر گذار در بروز پوکی استخوان عدم وجود تراکم بهینه استخوانی تا سن ۳۰ سالگی، استفاده ناکافی از شیر و لبنیات در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی، افزایش سن و بزرگسالی، شیوه و نوع زندگی، جنس، نژاد و سابقه فامیلی، مصرف سیگار و الکل و نوشابه‌های مضر مثل کولاها، سابقه شکستگی و مصرف بعضی از داروهای خاص استخوان است.

مراقبت‌های تغذیه‌ای در پیشگیری و درمان پوکی استخوان مؤثر هستند عبارتند از:

- دریافت کلسیم به میزان کافی (حداقل ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم روزانه)

- دریافت کافی ویتامین D

- دریافت کلسیم بیشتر در صورت دریافت رژیم پر فیبر

- دریافت کلسیم بیشتر در موارد قاعدگی، حاملگی و شیردهی و یائسگی در زنان

- دریافت میزان کالری کافی برای رسیدن به وزن مطلوب

- مصرف روغن‌های غنی و اشباع مثل آفتابگردان، ذرت، زیتون و جایگزین کردن نوشابه‌های طبیعی (کفیر، دوغ، آب میوه‌های طبیعی) به جای نوشابه‌های کافئین دار و انواع کولا ها. از عوامل غیر تغذیه‌ای نیز می‌توان تحرک لازم در طول شبانه روز و استفاده مناسب از آفتاب مستقیم به مدت حداقل ۱۰ دقیقه در روز را نام برد.

خانم‌ها از تراکم استخوانی کمتری برخوردارند و از دست دادن تراکم استخوان در آنها بیشتر و سریع‌تر از آقایان است. به طور کلی خانم‌ها حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد نسبت به آقایان همسن خود از تراکم استخوانی کمتری برخوردارند. از دیگر علل عمده این است که خانم‌ها به علت دوران قاعدگی، حاملگی، شیردهی و یائسگی، بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند و در این دوران حدود ۳۰ درصد منابع کلسیمی و مواد مغذی موجود در خون آنها تحلیل می‌رود. لذا همیشه نیاز آنها به کلسیم حدود ۳۰ درصد بیشتر از آقایان است تا بتوانند کلسیم از دست رفته را جبران کنند.

شیرین بیان ریشه‌ای پر از خاصیت درمانی

شیرین‌بیان، گیاهی است دارویی که استفاده‌های زیادی در صنایع غذایی و دارویی دارد. این گیاه دارای خواص مفید فراوانی برای کمک به درمان بیماری‌هاست، البته عوارض جانبی نیز دارد که هنگام مصرف باید به آن توجه شود. قسمت مورد استفاده شیرین بیان، شامل ساقه‌های زیرزمینی و ریشه‌های گیاه است.

مهم‌ترین ماده‌ای که موجب شیرینی شیرین بیان می‌شود، ترکیب موجود در ریشه‌های گیاه به نام اسید گلیسر یزیک است که ۵۰ برابر شکر شیرینی دارد، ولی درکل برخلاف نامش تلخ است، اما خواص عجیب و زیادی دارد و یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان در سراسر جهان است. این گیاه به علت ویتامین‌ها و مواد معدنی متعدد مورد نیاز بدن برای دستگاه گوارش همچنین تقویت دستگاه ایمنی بدن مؤثر است.

در طب سنتی از شیرین بیان، برای درمان اسپاسم عضلات و تورم، برونشیت، روماتیسم و ورم مفاصل استفاده می‌شود. امروزه نیز عصاره شیرین بیان یکی از اجزا ترکیبی شربت سرفه است. برخی از خواص و فواید گیاه شیرین بیان عبارتند از:

- درمان زخم معده و سرطان معده

-مقابله با پوسیدگی دندان

- ضد میکربی

- تقویت عمومی بدن مفید

- جلوگیری از پیری زودرس

- مؤثر برای نرم کردن سینه و کاهش دهنده التهاب مجاری تنفسی

- زخم‌ها و تاول‌های پوست را با دم کرده شیرین بیان شست‌وشو دهید تا زود خوب شوند

- ملین و مفید برای درمان سو هاضمه و از بین بردن نفخ شکم

- برای برطرف کردن زخم و التهاب دهان می‌توان ریشه شیرین بیان را مکید.

- برطرف کننده ورم معده و تسکین دهنده تنگی نفس

- چشم را تقویت و رافع سردرد است

- اگر شیرین بیان را قبل از غذا مصرف کنید، برای لاغری مؤثر است.

- برای درمان موخوره، دم کرده شیرین بیان را به سر بمالید

- برای رفع بوی بد زیر بغل و پا از برگ‌های شیرین بیان پماد درست کرده در آن قسمت‌ها بگذارید.

- شیرین بیان همچنین مدر (ادرارآور) است و می‌توان از آن به عنوان عامل ضدویروس موضعی برای زخم و التهاب زونا، چشم و دهان استفاده کرد.

کد خبر 468183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.