چهار خاصیت جادویی سماق برای سلامتی/منوی غذای سالم برای روزهای آلوده

کاهش خطر سرطان پروستات با رژیم غذایی مدیترانه‌ای، چهار خاصیت جادویی سماق برای سلامتی، کاهش افسردگی زنان با رژیم غذایی حاوی فیبر، عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین C و منوی غذای سالم برای روزهای آلوده را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بررسی رابطه رژیم غذایی مدیترانه‌ای با پیشرفت سرطان پروستات در مردان، مشخص شد در مردان مبتلا به سرطان پروستات با الگوی غذایی نزدیک به رژیم غذایی مدیترانه‌ای، روند پیشرفت بیماری کُندتر است. جاستین گرگ متخصص اورولوژی در دانشگاه تکزاس، در این باره، اظهار کرد: رژیم غذایی مدیترانه‌ای غیرتهاجمی است، برای سلامت مفید است و همانطور که در این مطالعه نشان داده شده، می‌تواند بر پیشرفت سرطان پروستات مردان تأثیر گذارد.

محققان دریافتند مردان دارای رژیم غذایی حاوی میوه، سبزیجات، حبوبات، غلات و ماهی بیشتر با کاهش خطر پیشرفت سرطان پروستات مواجه هستند. محققان همچنین اثر دیابت و استفاده از استاتین ها را بررسی کردند و کاهش مشابه این ریسک را در این گروه از بیماری‌ها یافتند.

به گفته محققان، رژیم غذایی مدیترانه‌ای به طور مداوم با کاهش خطر سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میر مرتبط است. این مطالعه در مردان مبتلا به سرطان پروستات در مراحل اولیه، نشان می‌دهد که چقدر رژیم غذایی در درمان سرطان پروستات مؤثر است.

درمان‌های فعلی سرطان پروستات می‌تواند باعث تغییر در کیفیت زندگی و کاهش عملکرد ادراری و جنسی شود، بنابراین علاقه به یافتن فاکتورهای قابل اصلاح برای مردان وجود دارد. در این مطالعه ۴۱۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات مورد مطالعه واقع شدند. هر شش ماه تمامی شرکت کنندگان از طریق معاینه بالینی و مطالعات آزمایشگاهی آنتی ژن سرمی PSA و تستوسترون تحت برسی قرار گرفتند.

مردان یک پرسشنامه ۱۷۰ موردی در مورد غذا را تکمیل کردند و سپس بر اساس میزان نزدیکی رژیم غذایی شأن به رژیم غذایی مدیترانه‌ای به آنها نمره داده شد. محققان به ارتباط معنی داری بین نمره بالا رژیم غذایی شبه مدیترانه ای و خطر کمتر پیشرفت سرطان پی بردند. به ازای هر یک درصد افزایش در نمره رژیم نزدیک به رژیم غذایی مدیترانه‌ای، محققان شاهد کاهش ۱۰ درصدی خطر روند پیشرفت بیماری بودند.

گرگ تاکید کرد: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که به طور مداوم پیروی از یک رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی، ماهی و تعادل سالم چربی‌های غیراشباع برای مردان مبتلا به سرطان پروستات در مراحل اولیه می‌تواند مفید باشد.»

چهار خاصیت جادویی سماق برای سلامتی

سماق یکی از گیاهانی است که به طور گسترده به عنوان ادویه در وعده‌های غذایی مصرف می‌شود. میوه‌های این گیاه به صورت خوشه‌ای بوده و پس از کوبیده شدن به صورت چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه علاوه بر طعم دلپذیر، دارای خواص زیادی است.

تحقیقات نشان داده است مصرف سماق می‌تواند به تنظیم قند خون به ویژه در افرادی که به بیماری‌هایی مانند دیابت مبتلا هستند کمک کند. قند خون بالا می‌تواند در کوتاه مدت منجر به علائمی همچون بی حالی، سردرد، ادرار مکرر و تشنگی شدید شود. در بلند مدت سطح بالای قند خون پیامدهای وخیمی مانند آسیب‌های عصبی، مشکلات کلیوی و ناتوانی در ترمیم زخم‌های بدن را در پی خواهد داشت. نتایج برخی تحقیقات از تأثیر مثبت سماق در تنظیم قند خون حکایت دارد.

همچنین مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است مصرف سماق می‌تواند کلسترول بد خون را کاهش دهد که این امر منجر به کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. محققان می‌گویند پژوهش بر روی موش‌ها نشان می‌دهد مصرف سماق به طور همزمان باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون می‌شود.

از سوی دیگر، به دلیل آنکه سماق دارای آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی است می‌تواند در مبارزه بدن با رادیکال‌های آزاد مؤثر باشد و از این راه، مانع آسیب رسیدن به سلول‌ها شود. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در سماق خطر ابتلاء به بیماری‌هایی مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

پوکی استخوان یکی از بیماری‌های رایج است که با افزایش سن خطر آن در افراد بیشتر می‌شود. برآورد می‌شود ۲۵ درصد زنان بالای ۶۵ سال از پوکی استخوان در بخش گردن، ستون فقرات و ران رنج می‌برند. تحقیقات بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد مصرف سماق می‌تواند روند تنزل حجم استخوان‌ها را کاهش داده و مانع از پیشرفت بیماری پوکی استخوان شود. متخصصان تاکید دارند به دلیل سطح مناسب آنتی اکسیدان‌های موجود در سماق، مصرف این گیاه برای افرادی که از دردهای عضلانی رنج می‌برند بسیار مفید است.

کاهش افسردگی زنان با رژیم غذایی حاوی فیبر

به دلیل پیامدهای جدی و شیوع افسردگی، مطالعات زیادی برای ارزیابی گزینه‌های درمانی فراتر از استفاده از داروهای ضدافسردگی انجام‌شده است. مداخلات در شیوه زندگی، ازجمله رژیم غذایی، ورزش و ذهن آگاهی، ممکن است به کاهش خطر ابتلاء به افسردگی کمک کند. در مطالعه جدید بیش از ۵۸۰۰ زن در سنین مختلف شرکت کردند و محققان به‌طور ویژه سعی کردند رابطه بین مصرف فیبر در رژیم غذایی و افسردگی زنان را در هنگام یائسگی بررسی کنند. فیبرهای غذایی عمدتاً در میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات و حبوبات یافت می‌شوند.

این مطالعه ارتباط مثبت بین دریافت فیبر غذایی بیشتر و افسردگی کمتر را در زنان قبل از یائسگی را پس از تنظیم سایر متغیرها تأیید کرد اما تفاوت معنی‌داری در زنان یائسه ثبت نشد. تحقیقات نشان داده است که کاهش استروژن ممکن است در توضیح اینکه چرا زنان یائسه از افزایش فیبر غذایی سود کافی نمی‌برند، نقش داشته باشد، زیرا استروژن بر تعادل میکروارگانیسم‌های روده در زنان قبل از یائسگی و در دوران یائسگی تأثیر می‌گذارد.

ارتباط بین فیبر غذایی و افسردگی را می‌توان تا حدی با فعل‌وانفعالات روده و مغز توضیح داد زیرا این نظریه وجود دارد که تغییرات در ترکیب روده (میکروبیوتا) ممکن است انتقال عصبی را تحت تأثیر قرار دهد. فیبر، غنی شدن و تنوع میکرو بیوتای روده را بهبود می‌بخشد.

مدیر پزشکی انجمن یائسگی آمریکای شمالی، اظهار کرد: این مطالعه رابطه مهم بین مصرف فیبر در رژیم غذایی و افسردگی را تاکید می‌کند، اما مسیر این ارتباط در این مطالعه مشاهده‌شده نامشخص است، به‌این‌ترتیب که زنان با سلامت روان بهتر ممکن است رژیم غذایی سالم‌تری داشته و فیبر بیشتری مصرف کرده باشند یا مصرف فیبر غذایی بیشتر ممکن است با تعدیل ترکیبی یا میکرو بیوم روده در بهبود سلامت مغز نقش داشته باشد.

استفانی فاوبیون، تاکید کرد: همیشه این واقعیت درست بوده است که شما انعکاس همان چیزی هستید که می‌خورید، با توجه به اینکه آنچه می‌خوریم تأثیر زیادی بر میکروبیوم روده دارد که به نظر می‌رسد نقشی اساسی در سلامت و بیماری دارد.

عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین C

به طور کلی، نمی‌توان با خوردن غذاهایی که سرشار از ویتامین C است، مانند مرکبات ویتامین C زیادی مصرف کرد. مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین C می‌تواند منجر به عوارض جانبی قابل توجهی مانند ناراحتی معده شود. از آنجا که بدن به طور طبیعی ویتامین C تولید نمی‌کند، مهم است که آن را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. برای یک بزرگسال مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C ۶۵ تا ۹۰ میلی گرم در روز است.

با این حال، این دوز ممکن است در دوران بارداری یا هنگام شیردهی متفاوت باشد، بنابراین قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. ویتامین C ماده مغذی نیروگاهی است که بدن نباید از آن بی بهره باشد. این ماده توانایی ترمیم بافت، تحریک تولید گلبول‌های سفید خون و کاهش التهاب و سایر اثرات جسمی استرس را دارد. ویتامین C همچنین می‌تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد و به جذب آهن کمک کند.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان حیاتی است که در ساختار و عملکرد تقریباً در همه قسمت‌های بدن نقش دارد. به عنوان مثال، ویتامین C برای ایجاد کلاژن مورد نیاز است که زیربنای ساختارهای مختلف پوست و استخوان‌ها است. اگرچه ویتامین C یک ماده مغذی ضروری برای بدن است، اما مصرف بیش از حد حداکثر ۲۰۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند، از جمله: اسهال، درد شکم، سوزش معده (یا ریفلاکس اسید)، حالت تهوع (یا استفراغ)، سردرد، مشکلات خواب (بی خوابی) و تحریک پوست و ایجاد جوش‌های سرسیاه

از آنجا که ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است، مسمومیت با ویتامین کمتر تجربه می‌شود. زیرا ویتامین‌های محلول در آب در آب حل می‌شوند و در روده کوچک جذب می‌شوند. به عبارت دیگر، بدن از ویتامین مورد نیاز خود استفاده می‌کند و بقیه را از طریق ادرار دور می‌اندازد. مصرف مقادیر زیادی مکمل ویتامین C، ممکن است اثرات جدی تری ایجاد کند. عوارض جانبی می‌تواند علائم و نشانه‌های جدی تر مانند ضعف، فشار خون پایین و آریتمی‌های قلبی را داشته باشد.

مصرف ویتامین C در دوزهای زیاد ممکن است باعث کاهش مقدار ویتامین B۱۲ و مس، متابولیسم تسریع شده، واکنش‌های آلرژیک و فرسایش مینای دندان شود. علاوه بر این، ویتامین C ممکن است با سایر داروها ارتباط منفی داشته باشد، از جمله داروهای شیمی درمانی و داروهای کاهنده کلسترول (استاتین ها)، اما نه محدود به آنها. ویتامین C به احتمال زیاد در افراد سالم باعث هموکروماتوز نمی‌شود، اما کسانی که خطر بیشتری برای تجمع آهن دارند باید از مصرف مکمل‌ها خودداری کنند.

منوی غذای سالم برای روزهای آلوده

از آلودگی هوا به عنوان یک پدیده خطرناک جهانی و معضلی در کشورهای در حال توسعه یاد می‌شود. نفس کشیدن دائمی نیاز انسان است و بر اساس آنچه اعلام شده هر فرد روزانه به طور متوسط ۳۰۰۰ گالن هوا را تنفس می‌کند. این یعنی مقدار زیادی هوا روزانه از ریه وارد شده و خارج می‌شود.

با آلوده بودن هوا، تنفس انسان حاوی مواد زائد و آلوده خواهد شد و ریه‌ها یعنی تنها منابع اکسیژن رسانی به بدن در معرض خطر انواع مواد آلاینده قرار می‌گیرند. افزایش غلظت آلودگی هوا تبعات منفی در سلامت انسان دارد و از جمله راه‌های پیشگیری از تأثیر منفی آلودگی هوا، برخورداری از تغذیه و برنامه مناسب غذایی است.

تحقیقات نشان داده است تعدادی از غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند به لوله‌های تنفسی کمک کرده و آنها را پاک کنند. در همین رابطه کارشناس مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه، اظهار کرد: هر ساله با سرد شدن و پایداری هوا با پدیده آلودگی هوا روبرو هستیم که تبعات منفی برای سلامت انسان دارد.

مینا اسدی افزود: آلودگی هوا معمولاً ناشی از تجمع مواد شیمیایی ناشی از دود اگزوز ماشین‌ها، گازهای ناشی از احتراق وسایل گرمایشی و کارخانجات، گرد و غبار و … است که اغلب حاوی انواع مواد شیمیایی و فلزات سنگین بوده و می‌تواند بر زندگی افراد جامعه تأثیر مخرب داشته باشد.

وی بیان کرد: به عنوان مثال سرب موجود در دود اگزوز وسایل نقلیه، کارخانجات و دود سیگار می‌تواند مشکلاتی نظیر سردرد، خستگی، افسردگی، بی خوابی و افزایش احتمال ابتلاء به سرطان و بیماری قلبی عروقی را پدید آورد. همچنین مواد شیمیایی موجود در آلودگی هوا احتمال ابتلاء به آب مروارید، آلرژی و تحلیل عصبی نظیر ام اس، پارکینسون را ایجاد می‌کند.

این کارشناس تغذیه، تاکید کرد: از آنجا که مواجهه ناخواسته با مواد شیمیایی در شرایط آلودگی هوا اجتناب ناپذیر است، رعایت توصیه‌های غذایی برای سم زدایی و دفع سموم وارد شده به بدن مؤثر است.

اسدی با اشاره به اینکه مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E به کاهش اثرات زیانبار سرب و جیوه کمک می‌کند، گفت: مهمترین منابع غذایی این ویتامین، تخم آفتابگردان، روغن آفتابگردان، جوانه گندم، بادام، میگو و گندم است. سلنیوم یکی دیگر از مواد مغذی است که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی در دفع سموم از بدن مؤثر است. از منابع غذایی حاوی سلنیوم؛ ماهی، جگر، دانه سویا، تخم پرندگان و نان گندم کامل را می‌توان نام برد.

وی خاطرنشان کرد: ویتامین C دفع فلزات سنگین از بدن را افزایش می‌دهد و بدن را در مقابل آسیب‌های اکسیداتیو حافظت می‌کند. بهترین منابع غذایی ویتامین C سبزیجات تازه، گوجه فرنگی، فلفل، کلم پیچ و کلم بروکلی و میوه‌ها مانند انواع مرکبات است.

کد خبر 467630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.