رژیم غذایی مدیترانه‌ای استرس را کاهش می‌دهد

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند کمتر از دیگران در معرض ابتلا به استرس و تاثیرات ناشی از آن قرار می‌گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استرس مزمن نه تنها خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را افزایش می‌دهد، بلکه احتمال مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی و آلزایمر را نیز بالا می‌برد. کنترل کردن استرس در بعضی شرایط مانند دوران همه‌گیری بیماری‌ها بسیار دشوار است، اما تغییر رژیم غذایی می‌تواند به افراد کمک کند تا میزان استرس خود را کاهش دهند.

گروهی از محققان به منظور بررسی تاثیر رژیم غذایی بر کاهش استرس، مطالعه جدیدی روی میمون‌ها انجام دادند. آن‌ها میمون‌ها را به دو گروه تقسیم کردند، به گروه اول رژیم غذایی مدیترانه‌ای دادند، در حالی که میمون‌های گروه دوم رژیم غذایی غربی دریافت کردند. میمون‌های مورد بررسی در این مطالعه به مدت ۳۱ ماه که برابر با ۹ سال انسانی است از این رژیم‌های غذایی استفاده کردند.

رژیم غذایی غربی معمولاً سرشار از پروتئین حیوانی، چربی اشباع شده، نمک و شکر است، اما رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل مقدار زیادی سبزیجات، میوه، آجیل، روغن زیتون و غذاهای دریایی است. هر دو رژیم غذایی حاوی مقدار یکسانی کالری و کلسترول بود. پژوهشگران متوجه شدند میمون‌هایی که رژیم غذایی غربی مصرف کردند، بیشتر از دیگر میمون‌ها غذا خوردند، چربی بیشتری در بافت بدن آن‌ها تجمع پیدا کرد و به بیماری کبد چرب و مقاومت نسبت به انسولین مبتلا شدند.

علاوه بر این میمون‌هایی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای دریافت کردند بیشتر از گروه دیگر در برابر چالش‌های استرس‌زا مقاوم بودند. در پاسخ به استرس حاد نیز ضربان قلب میمون‌هایی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی کردند، سریع‌تر کاهش پیدا کرد و هورمون کورتیزول کمتری نیز در بدن آن‌ها تولید شد. محققان معتقد هستند پیروی کردن از رژیم غذایی مدیترانه‌ای به بدن کمک می‌کند تا با استرس و اثرات ناشی از آن به خوبی مقابله کند.

معمولاً استفاده از دارو برای کاهش استرس عوارض جانبی زیادی دارد، اما پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارد و یک روش آسان برای کنترل استرس بشمار می‌رود.

نتایج این مطالعه در مجله Neurobiology of Stress منتشر شده است.

کد خبر 456585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.