چند خاصیت خیار برای سلامتی/شش ماده غذایی ضد چاقی

درمان نارسایی قلبی با رژیم غذایی کتوژنیک، نحوه خوردن چربی برای مقابله با ویروس‌ها، شش ماده غذایی ضد چاقی، مواد غذایی مفید برای تغذیه بیماران کلیوی و چند خاصیت خیار برای سلامتی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رژیم غذایی با میزان بالا چربی و میزان کم کربوهیدرات موجب از بین رفتن نارسایی قلبی در موش‌های آزمایشگاهی شد. در افراد مبتلا به نارسایی قلبی، ماهیچه سمت راست یا چپ قلب یا هر دو طرف باهم، ضعیف می‌شود. این اختلال توانایی عضو را در پمپاژ خون به سراسر بدن محدود می‌کند و موجب احساس خستگی و تنگی نفس می‌شود. علل اصلی این نارسایی شامل فشارخون بالا، دیابت و بیماری قلبی ایسکمیک است که در آن، ماهیچه قلب دچار کمبود اکسیژن می‌شود.

به گفته محققان، در حال حاضر هیچ درمانی برای این نارسایی وجود ندارد اما برخی داروها و تغییر در سبک زندگی می‌تواند موجب بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر شود. ماهیچه سالم قلب به منابع انرژی شیمیایی نیاز دارد. یکی از این منابع، مولکولی موسوم به پیرووات است که بدن در طول تجزیه گلوکز قند تولید می‌کند. اما در مشکلاتی نظیر نارسایی قلبی و دیابت این انعطاف پذیری کاهش می‌یابد و ماهیچه قلب برای عملکرد مؤثر دچار کمبود سوخت می‌شود. حال محققان دانشگاه سنت لوئیز میشیگان دریافتند تغذیه موش‌ها با یک رژیم غذایی خاص به مدت ۳ هفته موجب از بین رفتن نارسایی قلب شد.

«کیل مک کامیس»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: ما دریافتیم نارسایی قلبی از طریق رژیم غذایی کتوژنیک که حاوی چربی زیاد و کربوهیدرات کم است، قابل پیشگیری و حتی قابل از بین رفتن است. این رژیم غذایی دارای فواید دیگری نظیر کاهش وزن، بهبود سلامت قلب و پیشگیری از برخی حملات صرع هم است. تحقیق جدید نشان می‌دهد رژیم غذایی کتوژنیک موجب ترغیب تجزیه اسیدهای چرب در سلول‌های ماهیچه قلب می‌شود.

این فرایند موجب تولید سوخت جایگزین موسوم به استیل-CoA می‌شود که میتوکندری از آن به عنوان منبع انرژی به جای پیرووات استفاده می‌کند. دانشمندان نشان دادند که رژیم غذایی کتوژنیک با تحریک تجزیه اسیدهای چرب در میتوکندری به جای کتون، نارسایی قلبی را از بین می‌برد. عرضه کتون های بیشتر در میتوکندری فقط تاحدودی موجب بهبود نارسایی قلبی شد.

شش ماده غذایی ضد چاقی

چاقی با تجمع بیش از حد سلول‌های چربی و ذخیره بافت چربی در بدن بروز می‌کند. این بیماری سلامت را تهدید می‌کند به همین خاطر اغلب افراد علاوه بر کسب زیبایی بصری به دنبال حفظ سلامت جسم خود نیز هستند. سیده بهاره غفاری مشاور تغذیه ویتامین‌ها، مواد معدنی و غذایی را که تا حدی از چاق شدن افراد جلوگیری می‌کند را معرفی کرده که عبارتند از: امگا ۳ در ماهی‌های روغنی مانند سالمون، ساردین و کنسرو تن ماهی وجود دارد. تخم مرغ، گردو، و دانه‌های کتان نیز حاوی مقادیر زیادی امگا ۳ هستند.

برای تأمین روی این ماده معدنی مواد غذایی همچون جگر، گوشت مرغ، تخم مرغ، لوبیا سبز و مغز میوه بخورید. لازم است بدانید ویتامین B در زرده تخم مرغ، سیب‌زمینی، آووکادو، گوشت، سبزیجات تیره رنگ و ماهی قزل‌آلا به وفور وجود دارد. به غیر از لبنیات، می‌توانید کلسیم را از راه مصرف کلم، ماهی آزاد، ماهی ساردین، دانه چیا و کنجد به دست بیاورید. سیب‌زمینی، دانه‌ها، لبنیات، کلم بروکلی منابع بزرگ منیزیم هستند.

با خوردن گوشت، ماکیان و ماهی، مقادیر قابل توجهی از آهن مورد نیاز بدن تأمین می‌شود. منابع گیاهی آهن، جذب خوبی در بدن ندارند، اما اگر می‌خواهید از آنها استفاده کنید بهتر است میوه‌های خشک، تخم کدو، حبوبات و غذاهای غنی شده را وارد رژیم غذایی‌تان کنید.

نحوه خوردن چربی برای مقابله با ویروس‌ها

در هوای سرد با خوردن چربی‌های مفید بدن خود را در برابر سرما ایمن کنید. تصور چربی به عنوان یک خوراکی شر مطلق که فقط به بدن آسیب می‌رساند اشتباه است. نیکیتا خارلوف، درمانگر و متخصص گوارش در این خصوص می‌نویسد که در فصل سرما و در طی همه گیری بیماری‌های ویروسی، مصرف بیشتر چربی‌های حیوانی منطقی است. به گفته وی، این مواد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: موضوع ایمنی بدن است. برای حفظ ایمنی عمومی بدن، خوردن چربی‌های حیوانی ضروری است. این خوراکی‌ها غشای مخاطی را ایجاد می‌کنند، که مانع ورود برای ویروس‌های مختلف از جمله ویروس کرونا که اکنون کل کره زمین را به وحشت انداخته است می‌شود. می‌توانید غاز یا گوشت گاو بخورید و به گونه‌ای چربی خوب را به بدن خود تزریق کنید.

چند خاصیت خیار برای سلامتی

یکی از بهترین مشخصه‌های خیار این است که این میوه حاوی ۹۵ درصد آب است و برای حفظ آب بدن بسیار مفید است. خیار علاوه بر آنکه تأمین کننده آب بدن است حاوی مواد معدنی و مغذی همچون مس، پتاسیم، ویتامین B و K و C و همچنین منگنز است. به همین خاطر مصرف روزانه این میوه به جلوگیری از کمبودهای مواد مغذی و کمبود آب در بدن کمک می‌کند.

برخی از خواص این میوه عبارتند از: خیار به سم زداییِ بدن کمک کرده و از کمبود آب بدن جلوگیری می‌کند. همچنین این میوه برای پوست مفید است. برای احساس شادابی می‌توان از آب خیار بر سطح پوست استفاده کرد. همچنین این میوه برای رفع خشکی پوست مفید است. مصرف این میوه حرارت معده را نیز برطرف می‌کند.

همچنین خیار همچنین برطرف کننده بوی بد دهان است که برای این منظور می‌توان یک تکه از آن را برای مدت ۳۰ دقیقه روی زبان نگه داشت. این میوه همچنین حاوی سیلیکاست که برای مراقبت از مو و ناخن بسیار مفید است و به استحکام ناخن‌ها کمک می‌کند.

مواد غذایی مفید برای تغذیه بیماران کلیوی

کلیه یکی از اندام حیاتی بدن است که به دلایل مختلف ممکن است آسیب ببیند. در چنین مواردی باید علاوه بر آشنایی با این بیماری‌ها، تغذیه مناسب بیماران کلیوی را نیز شناخت و از آن‌ها پیروی کرد. محدودیت‌های تغذیه بیماران کلیوی با توجه به میزان آسیب دیدگی کلیه‌ها، متفاوت است. به طور مثال، افرادی که در مراحل ابتدایی بیماری کلیوی قرار دارند، محدودیت‌های غذایی متفاوتی نسبت به افراد مبتلا به نارسایی کلیوی دارند. اگر به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستید، پزشک با توجه به نیازهایتان بهترین رژیم غذایی را برای شما تعیین می‌کند.

بیماران کلیوی می‌توانند با دنبال کردن رژیم غذایی مخصوص، به بهبود عملکرد کلیه‌های خود کمک کنند. اگر دچار بیماری کلیوی پیشرفته هستید، باید رژیم غذایی‌ای را دنبال کنید که برای کلیه‌های‌تان مناسب است؛ تا از این طریق، به کاهش میزان ضایعات موجود در خون‌تان کمک شود. توصیه می‌شود بیماران کلیوی، مصرف مواد مغذی زیر را در رژیم غذایی خود محدود کنند:

سدیم: سدیم، که جزو ترکیبات اصلی نمک است، در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد. کلیه‌های آسیب دیده نمی‌توانند سدیم اضافی را تصفیه کنند؛ در نتیجه میزان سدیم در خون افزایش می‌یابد. معمولاً توصیه می‌شود بیماران کلیوی، مصرف سدیم را به کمتر از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند.

پتاسیم: پتاسیم نقش حیاتی در بدن دارد. با این حال، افرادی که دچار بیماری کلیوی هستند، باید برای جلوگیری از بالا رفتن فشار خون‌شان مصرف پتاسیم را محدود کنند. میزان مصرف توصیه شده پتاسیم برای بیماران کلیوی، کمتر از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز است.

فسفر: فسفر یک ماده‌ی معدنی است که در مواد غذایی زیادی وجود دارد. کلیه‌های آسیب دیده نمی‌توانند فسفر اضافی را دفع کنند، که این موضوع سبب آسیب به بدن می‌شود. بیماران کلیوی باید مصرف فسفر را به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند.

پروتئین: پروتئین هم یک ماده‌ی مغذی دیگر است که بیماران کلیوی باید مصرف آن را محدود کنند؛ چون کلیه‌های آسیب دیده نمی‌توانند مواد زائد ناشی از سوخت‌وساز پروتئین را دفع کنند. با این حال، افرادی که به بیماری کلیوی حاد دچار هستند و دیالیز می‌شوند، نیاز بیشتری به پروتئین دارند.

شدت و نوع بیماری کلیوی در بیماران با یکدیگر متفاوت است؛ به همین علت افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید درباره‌ی رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنند. خوشبختانه، بیماران کلیوی می‌توانند از گزینه‌های غذایی خوشمزه و سالمی بهره‌مند شوند که حاوی فسفر، پتاسیم و سدیم کمی هستند.

کد خبر 453659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.