پنج فایده بی‌نظیر چای سبز/درست غذا خوردن کلید طلایی سلامتی

مصرف کم نمک و کاهش بیماری‌های قلبی و فشار خون، ویتامین‌های مورد نیاز برای حفظ سلامت چشم، درست غذا خوردن کلید طلایی سلامتی، پنج فایده بی‌نظیر چای سبز و لیموترش منبع اصلی ویتامین C را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به تأثیر بسیار مؤثر کاهش مصرف نمک در کاهش بیماری‌های قلبی، عروقی و فشارخون، اظهار کرد: فشار خون بالا یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ ومیر در دنیا و همچنین مهمترین عامل خطر وقوع بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران است.

شهریار مستوفی، افزود: شهرنشینی، استفاده از وسایل مدرن که فعالیت‌های فیزیکی را در طول روز کاهش می‌دهد مانند استفاده از رایانه و تلویزیون و به طور خلاصه، ماشینی‌شدن زندگی، تحرک انسان‌ها را در دهه‌های اخیر کاهش داده است.

وی تصریح کرد: در حقیقت با تغییر در شیوه زندگی افراد یعنی تحرک کمتر و تغذیه نامناسب، خطر ابتلاء به بیماری‌های غیر واگیر مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان روز به روز افزایش یافته است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام اینکه حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور فشار خون بالا دارند و سالانه ۹۷ درصد از موارد مرگ براثر فشار خون در کشور به وقوع می‌پیوندد، ادامه داد: متأسفانه ۴۰ درصد از جمعیت کشور که فشار خون دارند از بیماری خود مطلع نیستند. مهمترین علت ابتلاء به فشار خون در افراد را مصرف نمک زیاد است و متأسفانه میزان مصرف نمک در کشور ما بسیار بیشتر از میزان مطلوب و میانگین جهانی است.

مستوفی تاکید کرد: مصرف روزانه ۲ هزار و ۳۰۰ میلی‌گرم (معادل ۳/ ۲ گرم) بیشترین میزان قابل قبول برای کنترل فشارخون بالاست هرچند که امروزه از سوی بسیاری از سازمان‌های سلامت مصرف روزانه هزار و ۵۰۰ میلی گرم را بسیار مؤثرتر در کنترل فشار خون می‌دانند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، گفت: با توجه به اهداف سازمان غذا و دارو در خصوص کاهش مصرف نمک، یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان غذا و دارو کاهش ۱۰ درصد نمک در فرمولاسیون مواد غذایی و آشامیدنی با اولویت فرآورده‌های پرمصرف و پرخطر در راستای کاهش بیماری‌های قلبی، عروقی و فشارخون است.

وی به مردم توصیه کرد در هنگام خرید مواد غذایی به چراغ راهنمای تغذیه‌ای درج شده بر روی محصولات توجه کنند. به بیمارانی که مبتلا به فشار خون هستند اکیداً توصیه می‌شود در هنگام خرید مواد غذایی، فراورده‌هایی را انتخاب کنند که در چراغ راهنمای تغذیه‌ای درج شده بر آنها میزان نمک سبز رنگ باشد. بدون شک حذف نمکدان در سفره خانوار می‌تواند در کاهش میزان مصرف نمک و همچنین کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و فشارخون بسیار مؤثر واقع شود.

لیموترش منبع اصلی ویتامین C

متخصص تغذیه با بیان اینکه باید روزانه ۶۷۵ میلی گرم ویتامین C مصرف کنیم، گفت: لیموترش منبع بسیار خوبی از ویتامین C است و C در سلامت و ترمیم بافت‌ها، جلوگیری از خونریزی عروق و استحکام مو نقش زیادی دارد.

فرزاد شیدفر، درباره مصرف غذاها و مرکبات حاوی این ویتامین، اضافه کرد: همچنین برای مقاومت بدن مقابل عفونت‌ها باید این ویتامین را از غذا دریافت کنیم و یکی از منابع، ویتامین C مرکبات است.

این متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، تصریح کرد: باید روزانه ۶۷۵ میلی گرم ویتامین C مصرف کنیم؛ به این دلیل که این ویتامین در بدن سنتزی ندارد و باید این ویتامین را از لیموترش، مرکباتی مانند پرتغال، سبزیجات، گریپ فروت و توت فرنگی تأمین کرد.

درست غذا خوردن کلید طلایی سلامتی

رعایت اصول تغذیه یکی از مهم‌ترین شروط تندرستی است و انسان می‌تواند با اراده خود آن را تدبیر کند. متخصصین طب سنتی معتقدند برای دستیابی به تندرستی، باید به شش اصل بنیادین توجه‌داشت که در میان آنها بر اهمیت اصول تغذیه تأکید بسیار شده‌است؛ چراکه از سویی انسان همیشه و مدام با تغذیه مرتبط است و از سوی‌دیگر، می‌تواند با اراده و خواست خود، آن را تدبیر کند.

رعایت اصول ساده مانند خوردن یک نوع غذا در هر وعده و ساده‌خوری، غذاخوردن تنها در زمان گرسنگی واقعی و دست کشیدن از غذا پیش‌از سیری کامل، پرهیز از پرخوری، باهم خوری و بر هم‌خوری در غذای اصلی، میوه‌ها و نوشیدنی‌ها، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کردنی، کاهش خوراکی‌های ترش، خیلی‌تلخ، خیلی‌شور و خیلی‌تند، پرهیز از نوشیدن آب با معده خالی و ناشتا، خوب و کامل‌جویدن لقمه‌های غذا و تمرکز بر آن با پرهیز از گفت‌وگو، گوش‌کردن موسیقی و تماشای تلویزیون، ننوشیدن انواع مایعات با غذا و پیش و پس‌از آن، پرهیز از همراهی ماست و سالاد کاهو با غذاهای گوشتی و رعایت نظم و غذا خوردنِ به‌هنگام می‌تواند نقش به‌سزایی در نگاه‌داشت تندرستی و درمان بیماری‌ها داشته‌باشد.

ویتامین‌های مورد نیاز برای حفظ سلامت چشم

در بسیاری از موارد، داشتن یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیادی میوه و سبزیجات برای سلامت چشم کافی است. اما اگر از برخی بیماری‌های جدی چشم رنج می‌برید، ممکن است لازم باشد مکمل‌های ویتامین نیز اضافه کنید. چهار مورد از مهمترین ویتامین‌های لازم برای تیزبینی وجود دارد. هنگامی که در رژیم غذایی خود کمبود ویتامین A دارید، این می‌تواند به قرنیه و شبکیه آسیب برساند و به بینایی آسیب برساند. این بدان دلیل است که ویتامین A به تولید رنگدانه هایی کمک می‌کند که در شبکیه کار می‌کنند. هنگامی که ویتامین A کافی ندارید، ممکن است در دید در نور کم مشکل داشته باشید.

خوشبختانه این نوع کاهش بینایی اغلب وقتی که سطح ویتامین A به حالت طبیعی باز می‌گردد، بهبود می‌یابد. این بدان معناست که شما به احتمال زیاد به افزایش ویتامین A نیاز ندارید، به شرطی که مقدار توصیه شده روزانه را از ۰.۷ میلی گرم تا ۰.۹ میلی گرم دریافت کنید. ویتامین‌های گروه B – مانند B۶، B۱۲ و اسید فولیک – می‌توانند با جلوگیری از تحلیل رفتن ماکولای وابسته به سن (AMD)، وضعیتی که در آن شبکیه شما بدتر می‌شود و باعث تاری دید می‌شود، به بهبود سلامت چشم کمک می‌کند. این بدان دلیل است که ویتامین‌های گروه B سطح هموسیستئین خون شما را کاهش می‌دهد، اسیدی که می‌تواند عروق شبکیه چشم شما را تحت تأثیر قرار دهد و یک عامل خطر مستقل برای AMD است.

کمبود ویتامین‌های گروه B همچنین می‌تواند منجر به مشکلات عصب بینایی، بافت مسئول عکسبرداری از چشم به مغز شود. در کمبود شدید، می‌تواند باعث کاهش بینایی یا لکه‌های کور شود. آب مروارید، نواحی ابری که روی عدسی چشم شما ایجاد می‌شود، از جمله مهمترین دلایلی است که با افزایش سن بینایی شما بدتر می‌شود. ویتامین‌های C و E آنتی اکسیدان‌های قوی هستند. به همین ترتیب، آنها با خطر کمتری در بروز آب مروارید همراه هستند.

آنتی اکسیدان‌ها به محافظت در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند که می‌توانند باعث تغییر لنز در چشم شوند، و منجر به ایجاد ابری می‌شود که بینایی را مختل می‌کند. ویتامین E همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن شما عمل می‌کند و مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است شما را از کاهش بینایی در سنین بالا محافظت کند. تحقیقات بیشتری لازم است، اما برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف یک رژیم غذایی غنی از ویتایمن E یا مصرف مکمل‌های ویتامین E برای مدت طولانی می‌تواند به جلوگیری از آب مروارید و AMD کمک کند.

پنج فایده بی‌نظیر چای سبز

چای سبز نوعی چای است که از بخارپز کردن، تفت دادن و خشک کردن برگ گیاه Camellia sinensis تهیه می‌شود. این یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌هاست که در سراسر جهان مصرف می‌شود و هزاران سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت، تصور می‌شود چای سبز برای کسانی که مرتباً آن را می‌نوشند فواید زیادی برای سلامتی دارد. پنج فایده احتمالی چای سبز و نحوه ترکیب آن در رژیم غذایی عبارتند از:

چای سبز ممکن است سلامت مغز را بهبود بخشد

یکی از مواد اصلی موجود در چای سبز، کافئین است. کافئین می‌تواند پیام‌رسان شیمیایی به نام آدنوزین را در مغز مسدود کند، که باعث کنترل خواب آلودگی یا بیداری می‌شود. انسداد آدنوزین می‌تواند از خواب آلودگی جلوگیری کند، به همین دلیل بسیاری از افراد از کافئین برای بیدار ماندن و تیز بینی استفاده می‌کنند.

تولید بیش از حد آدنوزین در مغز نیز با شرایط شناختی مانند آلزایمر و پارکینسون مرتبط است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف منظم کافئین ممکن است خطر ابتلاء به این شرایط را کاهش دهد. میزان کافئین موجود در چای سبز بسیار کمتر از قهوه است، بنابراین می‌توان برخی از فواید کافئین را بدون عوارض جانبی ناخوشایند مانند احساس ناخوشایند دریافت کرد. چای سبز همچنین حاوی یک اسید آمینه است که مشخص شده است استرس را کاهش می‌دهد و روحیه را تقویت می‌کند.

چای سبز قلب را سالم نگه می‌دارد

چای سبز با کاهش عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی در سلامت قلب نقش دارد. فشار خون بالا یکی از رایج‌ترین عوامل خطر بیماری‌های قلبی است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف چای سبز به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می‌دهد، که این دو عدد مختلفی است که فشار خون فرد در آنها ثبت می‌شود. همچنین یک مطالعه بزرگ در سال ۲۰۰۶ نشان داد افرادی که شش فنجان چای سبز یا بیشتر مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کمتر از یک بار در هفته مصرف می‌کنند، ۳۳٪ کمتر در معرض دیابت نوع ۲ هستند.

چای سبز به کاهش کلسترول کمک می‌کند

کاتچین جز اصلی چای سبز است. کاتچین‌ها آنتی اکسیدان‌های طبیعی هستند که دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد فشار خون هستند. آنها با کاهش جذب کلسترول به بدن، سطح کلسترول را کاهش می‌دهند. به طور متوسط نوشیدن دو فنجان چای سبز در روز به مدت ۱۰ سال منجر به کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول LDL می‌شود. کلسترول LDL به کلسترول بد نیز معروف است، زیرا می‌تواند باعث تجمع پلاک در رگ‌های شما شود، که خطر ابتلاء به حمله قلبی یا سکته را افزایش می‌دهد.

چای سبز برای سلامت استخوان مفید است

چای سبز همچنین به سلامت و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است به درمان و جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند. برگ‌های چای حاوی فلوراید است که ممکن است باعث پوکی استخوان شود و همچنین ترکیبات مفیدی مانند فلاونوئیدها و فیتواستروژن ها وجود دارد. فلاونوئیدها و فیتواستروژن ها مواد شیمیایی گیاهی هستند که می‌توانند استخوان سازی را تقویت کرده و از تجزیه بافت استخوان جلوگیری کنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نتیجه گرفت که چای سبز پس از بررسی سلول‌های استخوان ساز، ممکن است برای سلامتی استخوان مفید باشد. محققان سلول‌ها را در معرض اپی گالوکاتچین (EGC)، گالوکاتچین (GC) و گالوکاتچین گالات (GCG) قرار دادند که همه از اجزای اصلی چای سبز هستند. پس از چندین روز، آنها مشاهده کردند که EGC رشد استخوان را تا ۷۹٪ افزایش می‌دهد. آنها همچنین مشاهده کردند که غلظت زیاد EGC فعالیت استئوکلاست را مختل می‌کند، سلولی که استخوان‌ها را ضعیف می‌کند.

چای سبز مفید برای پوست

نوشیدن چای سبز – یا استفاده موضعی از آن – فواید زیادی برای پوست دارد. چای سبز حاوی یک ریز مغذی به نام اپی گالوکاتکین گالات (EGCG) است که ممکن است مسئول خاصیت ترمیم پوست چای سبز باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که EGCG حاوی آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از آسیب‌های نور خورشید کمک می‌کند. همچنین باعث افزایش رطوبت پوست، حفظ رطوبت و جلوگیری از ایجاد چین و چروک می‌شود.

همچنین مشخص شده است که چای سبز دارای خاصیت ضد پیری است. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۰۵ اثرات استفاده از مکمل‌های خوراکی و استفاده موضعی چای سبز بر روی پوست پیر را به مدت ۸ هفته بررسی کرد. محققان دریافتند که استفاده از چای سبز به صورت موضعی و خوراکی در شرکت کنندگان باعث بهبود قابلیت ارتجاعی پوست می‌شود. کاتچین، پلی فنول موجود در چای سبز، در صورت استفاده موضعی، به تسکین پوست ملتهب نیز کمک می‌کند.

کد خبر 450633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.