دمنوش‌های لاغری کدامند؟/ترکیبات غذایی برای پیشگیری از سرطان پروستات

دمنوش‌های مفید برای لاغری، مضرات فست فودها بر روی حافظه، ترکیبات غذایی برای پیشگیری از سرطان پروستات، یک نوشیدنی برای رفع ضعف و بی حالی و خواص ریحان سبزی سلطنتی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص طب سنتی در خصوص اینکه خوردن چه دمنوش‌هایی موجب لاغری می‌شود، اظهار کرد: برخی از دمنوش‌های لاغری مضر و خشک کننده بدن هستند، البته در طب سنتی سه طیف مواد غذایی شامل غذا، دارو و سم وجود دارد و مصرف به اندازه هر ماده غذایی مشکلی برای افراد به وجود نمی‌آورد در حالی که استفاده فراوان از هرچیزی کم کم تبدیل به دارو و بعد از آن سم می‌شود و عوارضی برای بدن به همراه دارد.

علیرضا عباسیان با بیان اینکه دمنوش‌هایی نظیر چای سبز و زیره تا حدی منجر به کاهش وزن می‌شوند، اضافه کرد: استفاده از دمنوش در حد یک تا دو لیوان در روز آن هم دمنوش‌هایی که دارای سیب سلامت و مورد تأیید وزارت بهداشت هستند، ایرادی ندارند، اما اگر فردی روزانه ۷ تا ۸ لیوان دمنوش برای لاغری مصرف کند، به جز به وجود آمدن گرفتاری و گریبان گیر شدن یکسری عوارض هیچ سود و نتیجه دیگری نمی‌بیند و نمی‌تواند به وزن ایده آل خود برسد.
معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، تصریح کرد: به طور کلی از بین انواع دمنوش‌ها مصرف مخلوط چای سفید و چای سبز، چای بادرنجبویه و چای معممولی به همراه مصلحاتش توصیه می‌شود، برای مثال در افراد گرم مزاج بهتر است شیرچای استفاده شود…

این متخصص طب سنتی اشاره به اینکه مصرف این دمنوش‌ها محدودیتی ندارد و مشکلی برای افراد به وجود نمی‌آورد، اظهار کرد: استفاده از قهوه همراه با زعفران و زنجبیل و همچنین پرهیز از نوشیدن آن به همراه شیر به دلیل سرد بودنش و برعکس مصرف کاکائو به همراه شیر به دلیل گرمی نیز توصیه می‌شود چرا که استفاده از آن‌ها موجب رفع خستگی و تمدد اعصاب می‌شود.

عباسیان تاکید کرد: اگر افراد انواع چای و دمنوش را شیرین نخورند و به صورت تلخ مورد استفاده قرار دهند، همین امر موجب جلوگیری از بروز چاقی در آن‌ها و به کاهش وزن کمک می‌کند. همچنین استفاده از مخلوط چای سفید و سبز به همراه مقداری زیزه و همچنین نوشیدن قهوه به ویژه اگر تلخ باشد و مقداری زعفران و زنجیل به آن اضافه شود، تأثیر بسزایی در لاغری و کاهش و وزن دارد.

خواص ریحان سبزی سلطنتی

ویتامین‌ها و خواص فراوان اثبات شده در برگ ریحان، تخم ریحان و روغن ریحان امروزه این گیاه را به یکی از مهم‌ترین گیاهان درمانی تبدیل کرده است. یکی از خواص اسانس ریحان، توانایی آن در مبارزه با صدمات رادیکال‌های آزاد و مراقبت از ساختار دی‌ان‌ای (DNA) و سلول‌های بدن است. ریحان حاوی دو نوع آنتی‌اکسیدان مهم حلال در آب است که از گلبول‌های سفیدخون و ساختارهای سلولی که در آنها دی‌ان‌ای ذخیره می‌شود، مراقبت می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ریحان از تغییر شکل کروموزوم‌ها که موجب جهش سلولی و رشد سلول‌های سرطانی می‌شود، پیشگیری می‌کنند.

ریحان حاوی اسانس‌های قوی است. این اسانس‌ها، نوعی بازدارنده‌های آنزیمی هستند که التهاب موجود در بدن را کاهش می‌دهند. بررسی‌های بالینی تغذیه و سرطان نشان می‌دهد، ریحان حاوی گیامغذی‌هایی است که به‌طور طبیعی می‌تواند از بروز سرطان پوست، کبد، سرطان دهان و سرطان ریه ناشی از وجود مواد مضر شیمیایی جلوگیری کند. همچنین ریحان فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش داده و سلول‌های مضر را ازبین می‌برد و جلوی رشد تومورهای سرطانی را می‌گیرد. یکی دیگر از خواص اسانس‌های ریحان، محافظت از بدن در برابر رشد باکتری‌های مضر است.

اسانس‌های ریحان، ضدمیکروب هستند و طیف وسیعی از باکتری‌ها، مخمرها، قارچ‌ها و ویروس‌ها را از میان برمی‌دارند. ریحان به افرادی که به اختلالات روانی یا خلق‌وخو، مانند افسردگی و اضطراب مبتلا هستند نیز کمک می‌کند. ریحان با خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی خود می‌تواند به ماهیچه‌های قلب کمک کند که عملکرد رگ‌های خونی مسئول انقباض و استراحت را به خوبی کنترل کنند. همچنین ریحان می‌تواند از تجمع خطرناک پلاکت‌ها در رگ‌های خونی که سبب لخته شدن خون و در نهایت منجر به ایست قلبی می‌شوند، جلوگیری کند. ریحان موجب تعادل اسید در بدن شده و سطح pH خون را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد. همچنین با افزایش باکتری‌های مفید روده، گوارش و سیستم ایمنی بدن در وضعیتی بهتری قرار می‌دهد. مشخص شده که عصاره ریحان می‌تواند باعث کاهش قند خون و التهاب بدن شود.

یک نوشیدنی برای رفع ضعف و بی حالی

با خوردن برخی نوشیدنی‌ها مثل خاکشیر یا حتی افزودن گلاب به نوشیدنی می‌توانید از گرما زدگی و بروز ضعف و بی حالی پیشگیری کنید. اگر ما برای مقابله با گرما زدگی بتوانیم بدن خود را آماده کنیم سیستم ایمنی ما نیز تقویت می‌شود، به یاد داشته باشیم هیچیک از نوشیدنی‌ها و دمنوش‌ها به معنای درمان بیماری کرونا نیست و در ابتدا باید اصول اولیه را رعایت کرد. از نوشیدنی‌ها می‌توان به خاک شیر اشاره کرد، تخم شربتی نیز می‌تواند تا حد زیادی جلوی حرارت بدن و تشنگی را بگیرد، استفاده از گلاب در نوشیدنی‌ها نیز باعث جلوگیری از گرمازدگی می‌شود.

نوشیدنی بالنگ نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد و می‌توان آن را با لیوانی که سه چهارم آن آب، یک چهارم آن گلاب یک قاشق مربا خوری تخم بالنگ است تهیه کنند، این نوشیدنی برای رفع تشنگی کمک کننده است و در عین حال به تقویت سیستم ایمنی بدن و ریه کمک می‌کند. برای برطرف کردن ضعف و بی‌حالی بدن، بهترین نوشیدنی آب سیب است که کمک زیادی به رفع ضعف بدن می‌کند و در کاهش تشنگی نیز نقش دارد.

مضرات فست فودها بر روی حافظه

در سال‌های اخیر، مصرف غذاهای فوری یا اصطلاحاً فست فودها در تمام مناطق جهان افزایش قابل‌توجهی داشته است. غذاهای فوری غذاهایی هستند که به سرعت طبخ و آماده شده و در رستوران‌ها و کافه‌ها به عنوان یک وعده کامل و یا یک میان وعده غذایی عرضه می‌شوند و شامل انواع ساندویچ، برگرها، مرغ، ماهی و میگو سوخاری، هات‌داگ، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، ناگت مرغ، انواع پیتزاها، سوسیس، کالباس، فلافل و سمبوسه هستند. فست فودها غذای مورد علاقه جوانان و نوجوانان هستند، به‌طوری که نزدیک به یک سوم از آنان روزانه از این غذاها استفاده می‌کنند.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که میزان مصرف فست فود در دانشجویان خوابگاهی بالاست و مصرف بیشتر فست فود با نمره کمتر حافظه کوتاه‌مدت در آنان مرتبط است. طبق نتایج به دست آمده محققان حدود ۵۵ درصد از دانشجویان مورد مطالعه، به میزان پنج بار و بیشتر در هفته فست فود مصرف کرده بودند و تنها ۱.۳ درصد از آن‌ها، مصرفی کمتر از یک‌بار در هفته داشتند. همچنین مصرف فست فود در دختران نسبت به پسران و در دانشجویان سال آخر نسبت به دانشجویان سال اول بیشتر بود. بر همین اساس، مصرف بیشتر فست فود و سالاد توسط دانشجویان با نمره کمتر حافظه در آنان همراه بود.

همچنین حافظه کوتاه‌مدت با مصرف دوغ رابطه معکوس و معناداری داشت. این بدان معنا است که مصرف بیشتر دوغ باعث کاهش بیشتر قدرت حافظه کوتاه‌مدت در آن‌ها شده بود. این محققان اشاره کرده‌اند با توجه به اینکه جمع زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، در خوابگاه‌ها سکونت دارند، برنامه‌ریزی جهت بهبود وضعیت تغذیه‌ای آنان در خوابگاه‌ها می‌تواند امری مهم در توسعه آینده کشور باشد.

ترکیبات غذایی برای پیشگیری از سرطان پروستات

خبر خوب این است که بیشتر موارد سرطان پروستات مرگبار نیستند. اما حتی در این شرایط نیز سرطان پروستات با علائم آزاردهنده ای مانند لگن درد، دشواری در دفع ادرار و استخوان درد و روش‌های درمان آزاردهنده ای مانند پروتو درمانی و عمل جراحی همراه است. پژوهشی جدید نشان داده است که مصرف یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان می‌تواند به محافظت در برابر سرطان پروستات کمک کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که رژیم غذایی یک عامل کلیدی در ابتلاء به سرطان پروستات محسوب می‌شود و مطالعه‌ای جدید که در نشریه Nutrients منتشر شد، بار دیگر این حقیقت را تأیید کرده است.

در این مطالعه، پژوهشگران داده‌های سلامت و غذایی جمع آوری شده از مردان در مونترال، کانادا بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ را تجزیه و تحلیل کردند. با استفاده از این داده‌ها، پژوهشگران مردان را بر اساس عادات غذایی خود به سه دسته تقسیم کردند:

- یک رژیم غذایی سالم حاوی میزان زیاد از میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های گیاهی مانند توفو و مغزدانه ها

- یک رژیم غذایی غربی شور حاوی گوشت و نوشیدنی‌های الکلی بیشتر

- یک رژیم غذایی غربی سرشار از شکر با نوشیدنی‌های شیرین و میزان زیاد پیتزا، پاستا، دسرها و نوشیدنی گازدار شیرین

پس از مقایسه این الگوهای غذایی با پیامدهای سلامت برای مردانی که آنها را مصرف می‌کردند، پژوهشگران بهترین و بدترین الگوی غذایی برای خطر سرطان پروستات را مشخص کردند. رژیم غذایی سالم خطر سرطان پروستات را کاهش داده بود، در شرایطی که رژیم غذایی غربی با نوشیدنی‌های شیرین و شیرینی خطر سرطان پروستات را افزایش داده بود و رژیم غذایی غربی شور با الکل اثر چندانی بر خطر سرطان پروستات نداشت. در نتیجه، اگر قصد دارید از خود در برابر سرطان پروستات محافظت کنید، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌های گیاهی به نظر می‌رسد ایده خوبی باشد.

در حقیقت، این نخستین بار نیست که رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهان با خطر کمتر سرطان پروستات پیوند خورده‌اند. پژوهش‌های صورت گرفته طی سال‌های گذشته نیز نشان داده‌اند که این نوع الگوی غذا خوردن نه تنها خطر ابتلاء به بیماری را کاهش می‌دهد، بلکه در صورت ابتلاء به بیماری نیز به کند شدن پیشرفت آن کمک می‌کند. حتی اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید به این نوع رژیم غذایی پایبند باشید، حداقل باید از شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین پرهیز کنید زیرا به نظر می‌رسد محرکی برای بیماری هستند. ورزش نیز نقش مهمی در کاهش خطر سرطان پروستات ایفا می‌کند. همچنین، مشخص شده است که انجام ورزش می‌تواند واکنش سیستم ایمنی مردانی که به سرطان پروستات مبتلا شده‌اند را تقویت کند.

کد خبر 440277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.