۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
انبه و خواص درمانی آن برای سلامتی بدن

انبه، میوه‌ای استوایی، زرد رنگ و شیرین است، خوردن این میوه فواید زیادی برای بدن دارد، یش از ۱۲ مدل آنتی اکسیدان در فواید انبه، وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل منگیفرین، کاتچین، آنتوسیانین، کوئرستین، کامفرول است. در بین پلی فنول های گیاهی آنتی‌اکسیدان منگیفرین بیشتر مورد توجه محققان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، میوه انبه میوه شیرین و خوش‌طعمی است و از خواص انبه می‌توان به وجود ویتامین C و A و انواع مختلف کاروتنوئیدها اشاره کرد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، انبه از پرمصرف‌ترین میوه‌ها در جهان است که در مناطق گرمسیری می‌روید و قدمت زیادی دارد، این میوه هسته‌دار از دو بخش تشکیل‌شده است قسمت گوشتی بیرونی و هسته انبه، قسمت گوشتی، هسته را دربرمی گیرد و در داخل هسته نیز، دانه انبه قرار دارد.

یکی از تأثیرگذارترین حقایق تغذیه‌ای انبه این است که فقط یک فنجان انبه تازه، تقریباً ۶۷ درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را فراهم می‌کند، این ویتامین محلول در آب سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، به بدن کمک می‌کند تا آهن را جذب کند و محرک رشد سلولی است، انبه همچنین منبع خوبی از مواد معدنی مس و فولات (اسید فولیک) است که به طور ویژه، مواد مغذی مهمی در دوران بارداری محسوب می‌شوند، زیرا به رشد و نمو سالم جنین کمک می‌کنند.

ارزش تغذیه‌ای انبه

انبه کالری کمی دارد، در حالی که از نظر مواد مغذی مانند ویتامین C، مس و ویتامین‌های B۶، A و E بسیار غنی است. به طور مشخص، یک فنجان انبه (۱۶۵ گرم) تقریباً ۷۰ درصد از مصرف روزانه توصیه شده برای ویتامین C را تأمین می‌کند.

ویتامین‌های C، B۶ و مس به حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن کمک و ویتامین‌های A، C و E از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند.

انبه سرشار از فولات است که برای تقسیم سلولی سالم و تکثیر DNA استفاده‌می‌شود، پزشکان توصیه می‌کنند زنان باردار حداقل ۴۰۰ میکروگرم فولات در روز مصرف کنند، زیرا برای جلوگیری از نقص مادرزادی بسیار مهم است.

مزاج انبه در طب سنتی

در طب سنتی، در خصوص خواص و مزاج انبه آمده است که:

- مزاج انبه نیم رس سرد و خشک و مزاج شیرین و رسیده آن گرم و خشک است.

- نوع شیرین و آبدار آن تقویت کننده عمومی بدن، مقوی مغز، قلب، کبد، ریه، معده و روده‌ها، کلیه‌ها و مثانه است.

- در زمان ضعف و سستی و کسالت بعد از بیماری مفید است.

انبه و خواص درمانی آن برای سلامتی بدن

- سردرد ناشی از سردی را برطرف می‌کند.

- ادرار آور است.

- دهان را خوشبو می‌کند.

- چاق کننده است و خوردن به اعتدال آن برای کودکان لاغر مفید است؛ بهتر است کودکانی که مزاج گرمی دارند کمتر استفاده کنند.

- خوردن انبه درمان کنده سردرد، تنگی نفس و سرفه است.

- انبه یک ملین طبیعی است، به درمان بواسیر کمک می‌کند.

- انبه نباید با معده خالی و مخلوط با شیر یا بستنی خورده شود.

بهترین زمان مصرف انبه

بهترین زمان مصرف انبه پیش از ظهر و یا هنگام غروب به‌عنوان میان وعده است، انبه به دلیل وجود فیبر احساس سیری ایجاد می‌کند و جذب مواد مضر مانند کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را کاهش می‌دهد، هر وعده انبه ۶/۲ گرم فیبر دارد یعنی حدود ۱۰ درصد از نیاز روزانه را شامل می‌شود، با مصرف انبه به‌تنهایی نمی‌توانید انتظار کاهش وزن را داشته باشید، بلکه باید در کنار آن غذای خود را کم و فعالیتتان را زیاد کنید. استفاده از انبه و سبزی‌ها با چگالی انرژی کم فقط می‌تواند با القای احساس سیری به کاهش وزن شما کمک کند پس درواقع خوردن انبه به دلیل ایجاد حس سیری و کاهش مصرف غذا راهی است برای تسریع کاهش وزن شما، درصورتی‌که همراه با ورزش و رعایت نکات رژیم غذایی باشد.

میزان مناسب مصرف انبه برای لاغری

با توجه به وجود قند نسبتاً بالا در انبه نسبت به بیشتر میوه‌ها پیشنهاد می‌شود که اگر از انبه برای لاغری استفاده می‌کنید، مصرف روزانه آن نباید بیش از دو فنجان (۳۳۰ گرم) باشد.

فواید انبه برای سلامتی بدن

انبه به تنهایی هیچکدام از مشکلات سلامت را برطرف نمی‌کند اما قطعاً ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای دارد، وقتی این میوه را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم می‌خورید، فواید زیر را برای شما به ارمغان خواهد آورد:

۱. سلامت روده‌تان را بهبود می‌بخشید

انبه منبع خوبی از هر دو نوع فیبر محلول و نامحلول است. فیبر، کربوهیدراتی در غذاهای گیاهی است که نمی‌توانید آن را هضم کنید. فیبر نامحلول در دستگاه گوارش تجزیه نمی‌شود و به حجم مدفوع می‌افزاید و در نتیجه اجابت مزاج راحت‌تر می‌شود.

۲. وزن مناسب را حفظ می‌کنید

فیبر فقط برای روده مفید نیست بلکه برای حفظ اندازه دور کمر و جلوگیری از بزرگ شدن شکم نیز می‌تواند مفید باشد. یک مطالعه نشان داد که انبه ممکن است به کنترل گرسنگی کمک کند که این خود می‌تواند به شما کمک کند به برنامه تغذیه سالم خود پایبند بمانید.

۳. تقویت سلامت مو و پوست

ویتامین‌های آ، ث، و ای (A، C، E) آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که وجودشان برای سلامت مو و پوست ضروری است. این ویتامین‌ها به مقابله با آسیب‌هایی کمک می‌کنند که هر روز از محیط به پوست شما وارد می‌شود. مصرف مستقیم این ویتامین‌ها روی پوست می‌تواند مفید باشد به همین دلیل است که بسیاری از محصولات مراقبت از پوست حاوی این موادند اما شما به این مواد مغذی در رژیم غذایی‌تان نیز نیاز دارید، انبه می‌تواند بخشی از این ویتامین‌های لازم را تأمین کند.

انبه و خواص درمانی آن برای سلامتی بدن

۴. کمک به کاهش کلسترول

فیبر محلول موجود در انبه می‌تواند به کاهش کلسترول کلی و کلسترول ال‌دی‌ال (LDL) کمک کند (این همان کلسترول بد است که باعث ایجاد پلاک در رگ‌های خونی می‌شود که جریان خون و اکسیژن را مسدود می‌کند).

۵. کمک به تنظیم فشار خون

به بدن بسیاری از مردم پتاسیم کافی نمی‌رسد، پتاسیم ماده‌ای معدنی است که به مقابله با اثر سدیم (موجود در نمک خوراکی) در بدن کمک می‌کند، سدیم بیش از حد و پتاسیم ناکافی ممکن است به فشار خون بالا یا «هایپرتنشن» منجر شود.

۶. کمک به پیشگیری از ابتلاء به برخی از انواع سرطان

انبه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که موادی طبیعی‌اند که از سلول‌های شما در برابر آسیب محافظت می‌کنند، انبه حاوی نوع خاصی از آنتی‌اکسیدان به نام «مانگیفرین» است که در برابر آسیب‌هایی که منجر به سرطان می‌شود از سلول‌ها محافظت می‌کند، مشخص شده است که مانگیفرین احتمالاً خطر ابتلاء به سرطان‌های مغز، پستان، دهانه رحم، روده و پوست را کاهش می‌دهد.

کد خبر 753771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.