مصرف کدام مواد غذایی خطر بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهد؟

مصرف قهوه، گوجه فرنگی، شکلات، ماهی چرب، لوبیا، غلات کامل، سبزیجات با برگ سبز و مرکبات خطر بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر سکته مغزی شناخته شده است؛ لخته شدن خون یا پاره شدن رگ خونی که خون را به مغز می‌رساند دلایل بروز سکته مغزی هستند، پیروی کردن از یک رژیم غذایی مغذی و متعادل قادر است احتمال بروز سکته مغزی را کاهش دهد، در ادامه به بررسی مواد غذایی می‌پردازیم که خطر بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهد:

قهوه

نتایج بررسی‌ها انجام شده نشان می‌دهد افرادی که به صورت منظم قهوه مصرف می‌کنند، ۲۰ درصد کمتر از افرادی که قهوه نمی‌نوشند، در معرض سکته مغزی قرار دارند؛ بنابراین توصیه می‌شود روزانه یک فنجان قهوه یا چای مصرف کنید، به نظر می‌رسد که چای نیز تأثیر مشابهی بر کاهش خطر بروز سکته مغزی دارد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی لیکوپن است که خطر بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهد، به طور کلی مصرف میوه‌ها و سبزیجات در این زمینه بسیار تأثیرگذار است؛ افرادی که به طور منظم گوجه فرنگی مصرف می‌کنند، ۶۰ درصد کمتر از افرادی که از رژیم غذایی بدون لیکوپن پیروی می‌کنند در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

شکلات

اگرچه شکلات تلخ به طور معمول به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کند، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که هم شکلات تلخ و هم شکلات شیری می‌تواند به پیشگیری از بروز سکته کمک کند، زیرا شکلات حاوی سطوح قابل‌توجهی فلاونوئیدها است که دارای خواص ضدالتهابی و ضدانعقادی است که فشار خون و کلسترول مضر را کاهش می‌دهد.

ماهی چرب

از آنجایی که ماهی سرشار از پروتئین است، می‌تواند مانع بروز سکته مغزی شود، بدن انسان نمی‌تواند اسیدهای چرب ضروری را به صورت طبیعی تولید کند، بنابراین این ماده غذایی باید در یک رژیم غذایی متعادل گنجانده شود تا عملکرد قلب و مغز بهبود پیدا کند؛ علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ماهی تازه آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد.

لوبیا

یکی از بهترین مواد غذایی برای پیشگیری از بروز سکته، لوبیا است، زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و منیزیم است که استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و به کنترل فشار خون کمک می‌کند؛ مصرف میزان کافی منیزیم در طول روز می‌تواند خطر بروز سکته مغزی را تا ۹ درصد کاهش دهد.

غلات کامل

مصرف غلات کامل، به ویژه برای زنان، خطر بروز سکته مغزی را به صورت قابل‌توجهی کاهش می‌دهد؛ غلات کامل سرشار از فیبر، ویتامین، مواد معدنی و همچنین آنتی‌اکسیدان است، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد زنانی که روزانه دو تا سه وعده غلات کامل مصرف می‌کنند، ۴۰ درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

سبزیجات با برگ سبز

آنتی‌اکسیدان‌ها و منیزیم موجود در سبزی‌های برگ‌دار مانند کلم‌پیچ و اسفناج به کاهش خطر بروز سکته مغزی کمک می‌کند، رژیم غذایی سرشار از سبزیجات برگ‌دار فشار خون، کلسترول و التهاب را کاهش می‌دهد.

مرکبات

از آنجایی که پرتقال، گریپ‌فروت و لیمو دارای سطوح قابل‌توجهی از فلاونوئیدها و دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، خطر بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهند؛ علاوه بر این، مرکبات حاوی مواد شیمیایی هستند که کلسترول بد را کاهش می‌دهد و با مقاومت به انسولین نیز مقابله می‌کند.

کد خبر 720135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.