چه کسانی در معرض خطر کمبود ویتامین B12 قرار دارند؟

افراد مسن، کسانی که درگیر اختلالات گوارشی هستند و نمی‌توانند مواد مغذی مفید را جذب کنند، همچنین افرادی که از رژیم‌های سخت گیاه‌خواری پیروی می‌کنند و مکمل کافی دریافت نمی‌کنند، در معرض خطر کمبود ویتامین B12 قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ویتامین B12 برای بهبود چندین عملکرد در بدن ضروری است، به‌طوری که در زمینه تشکیل گلبول‌های قرمز خون نقش کلیدی دارد، مانع بروز کم خونی می‎‌شود و از انتقال اکسیژن به قسمت‌های مختلف بدن حمایت می‌کند؛ ویتامین B12 برای حفظ سیستم عصبی حیاتی است و به تولید میلین کمک می‌کند که یک پوشش محافظ اطراف رشته‌های عصبی است، این نوع ویتامین بر متابولیسم نیز تأثیر می‌گذارد و به بهبود عملکرد شناختی و تنظیم خلق‌وخو نیز کمک می‌کند.

اهمیت مصرف ویتامین B12

ویتامین B12 وظایف مختلفی را در بدن انجام می‌دهد و کمبود آن منجر به عوارض مربوط به سیستم عصبی می‏‌شود، از آنجا که بدن نمی‌تواند به‌تنهایی ویتامین B12 تولید کند، دریافت آن از طریق منابع غذایی یا مکمل‌ها ضروری است، این ویتامین به بهبود عملکرد سیستم عصبی و فرآیندهای متابولیک کمک قابل‌توجهی می‌کند.

نیاز روزانه بدن به ویتامین B12

نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 از فردی به فرد دیگر متفاوت است، افراد تا ۱۸ سالگی به ۰.۴ تا ۱.۸ میکروگرم از این ویتامین نیاز دارند، بزرگسالان نیز به ۲.۴ میکروگرم ویتامین B12 نیاز دارند، زنان باردار و مادران شیرده نیز در طول روز به ۲.۸ میکروگرم از این ویتامین احتیاج دارند.

مواد غذایی سرشار از ویتامین B12

ویتامین B12 عمدتاً در محصولات حیوانی یافت می‎‌شود، بنابراین افرادی که از رژیم غذایی گیاه‌خواری پیروی می‌کنند، نمی‌توانند به میزان کافی ویتامین B12 دریافت کنند، منابع غذایی سرشار از این نوع ویتامین شامل گوشت بره، گوشت مرغ و بوقلمون، ماهی‌ها به‌ویژه ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل‌آلا، ماهی تن و ساردین، صدف، محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست و تخم‌مرغ می‌‎شود.

غذاهای حاوی ویتامین B12 برای گیاه‌خواران

افرادی که از رژیم غذایی گیاه‌خواری پیروی می‌کنند باید از غذاهای غنی شده یا مکمل‌های B12 استفاده کنند، بعضی از غذاهای گیاهی مانند غلات غنی‌شده سرشار از ویتامین B12 است، لازم است قبل از مصرف مکمل ویتامین B12 به پزشک مراجعه کنید.

علائم کمبود ویتامین B12 در بدن

کمبود ویتامین B12 به دلیل نقش حیاتی آن در بدن باعث بروز چندین مشکلات سلامتی می‎‌شود، علائم رایج کمبود ویتامین B12 شامل خستگی، ضعف و کم‌خونی می‎‌شود، زیرا این ویتامین برای تولید گلبول‌های قرمز ضروری است، کم‌خونی نیز باعث رنگ‌پریدگی، زرد شدن پوست، تنگی نفس و مشکلات شناختی می‎‌شود؛ افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 ممکن است دچار مشکلات عصبی مانند گزگز یا بی‌حسی دست‌ها و پاها، از دست دادن حافظه و نداشتن تعادل هنگام راه رفتن شوند.

افراد در معرض خطر کمبود ویتامین B12

افراد مسن، کسانی که درگیر اختلالات گوارشی هستند و نمی‌توانند مواد مغذی مفید را جذب کنند، همچنین افرادی که از رژیم‌های سخت گیاه‌خواری پیروی می‌کنند و مکمل کافی دریافت نمی‌کنند، در معرض خطر کمبود ویتامین B12 قرار دارند.

کد خبر 707951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.