صبح تا غروب به وقت زاینده رود؛ شمارش معکوس وعده‌های وزیر آغاز شد

زاینده رود و نگرانی‌های عمومی درباره این قلب تپنده فلات مرکزی همه مدیران استانی و شهری را در اولین ساعت هفته گردهم آورد و بازتاب نتایج این جلسات فشرده منجر به حضور وزرای کشور و نیرو در اصفهان شد، روایت یک روز پردغدغه برای احیای زاینده رود را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، همزمان با دومین سفر رئیس جمهور به استان چهار محال و بختیاری پروژه‌های حوزه آب این استان در قالب «افتتاح ۱۵ طرح آب و برق در چهارمحال و بختیاری» از جمله طرح انتقال آب بن بروجن به بهره برداری رسید.

پس از افتتاح این طرح مردم و دوستداران زاینده رود به بارگذاری‌های جدید در حوضه آبریز زاینده رود که با تنش شدید آبی مواجه است اعتراض کردند، در همین زمینه کارزاری با عنوان «توقف فوری پروژه غیرقانونی بن-بروجن تا تعیین تکلیف احیای زاینده رود» به راه افتاد که تاکنون بیش از ۳۱ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند.

روز جمعه نیز استاندار اصفهان و معاونان وی نشستی با وزیر کشور درباره مسائل حوضه زاینده رود و بیان نگرانی‌های مردم در این بخش برگزار می‌کنند. بعد از این جلسه مقرر می‌شود وزرای کشور و نیرو به اصفهان سفر کنند.

روز شنبه مدیران شهری جلسات از قبل برنامه‌ ریزی شده خود را لغو می‌کنند و رایزنی‌های فشرده درباره زاینده رود آغاز می‌شود، ساعت ۶:۳۰ صبح شهردار و اعضای شورای شهر با نمایندگان مجلس جلسه مشترک می‌گیرند، ساعت ۱۰ جلسه با آیت‌الله مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود و ساعت ۱۱ جمع مدیران شهری، نمایندگان مجلس، فرماندار اصفهان و معاون عمرانی استاندار اصفهان با همراهی آیت‌الله مهدوی در دفتر آیت‌الله طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گردهم می‌آیند.

صبح تا غروب به وقت زاینده رود؛ شمارش معکوس وعده‌های وزیر آغاز شد

در سریع‌ترین زمان ممکن نیز وزرای نیرو و کشور هم به اصفهان می‌آیند تا جلسات رودررو برگزار شود، ساعت ۱۵:۳۰ جلسه رسمی کشاورزان، نخبگان، مسئولان شهر و استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وزرا آغاز می‌شود، وزیر کشور سلام رئیس جمهور را به مردم و کشاورزان اصفهان می‌رساند و از حساسیت ویژه آقای رئیسی برای حل مسئله زاینده رود سخن می‌گوید.

وزیر کشور می‌گوید: شخص رئیس جمهور حساسیت بسیاری بر مسئله آب اصفهان دارد، پروژه‌ها با قدرت دنبال خواهد شد، ما از خدا می‌خواهیم که به مردم اصفهان خدمت کنیم، آیت الله رئیسی به مردم اصفهان سلام رساندند و خواستار رفع دغدغه‌های مردم اصفهان شدند.

بیشتر بخوانید:

صبح تا غروب به وقت زاینده رود؛ شمارش معکوس وعده‌های وزیر آغاز شد

یک‌صدایی مسئولان استانی و شهری

همه مسئولان شهری و استانی و همچنین اساتید و نخبگان دانشگاهی استان اصفهان با یکدیگر یک‌صدا شدند تا آنچه تاکنون برای احیای زاینده‌رود وعده داده شده را مطالبه و پیگیری کنند. راه‌اندازی طرح‌های پیشین که متوقف مانده مهم‌ترین مطالبه‌ای بود که در این جلسه مطرح شد.

مطالبه نخبگان

«سر زاینده‌رود به قول‌های نسیه گرم است» این موضوعی است که حمیدرضا صفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به نمایندگی از متخصصان آب استان که دهه‌هاست بر منابع، مصارف و محدودیت‌های آب استان اشراف دارند، در این جلسه مطرح کرد و خواستار راه افتادن پروژه‌های پیشین شد.

بیشتر بخوانید:

صبح تا غروب به وقت زاینده رود؛ شمارش معکوس وعده‌های وزیر آغاز شد

مطالبه مدیران شهری

«آغاز پمپاژ آب از تونل سوم کوهرنگ» مهم‌ترین مطالبه‌ای بود که رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح کرد. دیگر اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان نیز بر موضوعاتی همچون لزوم ارائه اطلاعات صحیح برای جلوگیری از تشویش اذهان عمومی و پیشنهادی با عنوان نصب شمارشگر معکوس در دروازه دولت برای راه اندازی بهشت آباد، کوهرنگ سه و انتقال آب دریا را مطرح کردند.

بیشتر بخوانید:

صبح تا غروب به وقت زاینده رود؛ شمارش معکوس وعده‌های وزیر آغاز شد

مطالبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی

انتقاد از رویکرد فعلی نسبت به اصفهان، راه اندازی بهشت آباد، تونل سوم، خرسان، سو استفاده نکردن از نجابت مردم اصفهان، تعریف استاندارد برای آب شرب، ایجاد شفافیت در برداشت‌های بالادست و فرونشست از جمله نکاتی بود که نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی مطرح کردند.

بیشتر بخوانید:

صبح تا غروب به وقت زاینده رود؛ شمارش معکوس وعده‌های وزیر آغاز شد

مطالبه کشاورزان

«چرا پروژه‌های آبی اصفهان ۲۸ سال است زمین مانده و فقط پروژه بن بروجن به سرعت پیشرفت کرده است؟» این مهم‌ترین موضوعی بود که توسط کشاورزان مطرح شد.

بیشتر بخوانید:

صبح تا غروب به وقت زاینده رود؛ شمارش معکوس وعده‌های وزیر آغاز شد

دستاورد سفر وزرای نیرو و کشور برای اصفهان چه بود؟

مهدی طغیانی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز _ یکشنبه بیست‌وهشتم آبان‌ماه_ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: روز گذشته از ساعت ۳ بعد از ظهر در جلسه‌ای با حضور کشاورزان با وزیران نیرو و کشور، مباحثی مطرح و پس از آن در شورای تأمین استان، مصوباتی گرفته شد.

وی افزود: نگرانی‌های اصلی در جلسه مطرح شد، به ویژه در مورد بارگذاری‌های جدیدی که خط بن بروجن ایجاد می‌کند، وزیر کشور معتقد بودند با این طرح حداکثر ۱۷ تا ۱۸ میلیون متر مکعب آب انتقال داده می‌شود و این میزان بیش از این نخواهد بود.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در مصوبات اشاره شد که همه تخصیص‌های غیر شرب از جمله صنعت و گردشگری و یا هر نوع تخصیص دیگری که در این طرح وجود دارد باید منتفی شود و این موضوع در صورت جلسه آمد.

منابع آبی جدول منابع و مصارف زاینده رود تاکنون اختصاص پیدا نکرده است

طغیانی اضافه کرد: منابع آبی که در جدول و تابلو منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده رود آمده و در عمل تاکنون اختصاص پیدا نکرده است نیز از جمله مسائلی بود که در جلسات شب گذشته مطرح شد. از جمله این منابع می‌توان به کوهرنگ سه، بهشت آباد، طرح جبران شرب منابع جنوب استان که اکنون به طرح ماندگان مشهور است، اشاره کرد.

وی ادامه داد: از آن جهت که پمپاژ آب در کوهرنگ سه بدون وجود سد نیز امکان پذیر است، مقرر شد در زمستان جاری به محض آنکه آب به میزان کافی وجود داشته باشد، آب از محل تونل کوهرنگ سه پمپاژ شود تا بخشی از تعهدات وزارت نیرو انجام شود.

صبح تا غروب به وقت زاینده رود؛ شمارش معکوس وعده‌های وزیر آغاز شد

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین برای احداث سد و آزاد سازی اراضی برای آن نیز، مقرر شد منابع مالی لازم تخصیص داده و مشکلات موجود رفع شود.

طغیانی اضافه کرد: در مورد نظارت‌ها نیز بحث‌هایی صورت گرفت، ما اکنون نمی‌دانیم در بالا دست چه اتفاقی می‌افتد و حتی همین ۱۷ یا ۱۸ میلیون متر مکعبی که وزیر کشور اعلام کرد از طریق تونل بن بروجن انتقال داده می‌شود نیز مشخص نیست واقعاً به همین میزان اکتفا می‌کنند و یا آب انتقالی بیش از این خواهد بود.

مقرر شد کمیته مشترک نظارت بر برداشت‌های بالادست با محوریت وزارت کشور تشکیل شود

وی ادامه داد: از این رو مقرر شد کمیته مشترک نظارت بین دو استان اصفهان و چهار محل و بختیاری با هدف نظارت هر یک از طرفین بر برداشت‌های طرف مقابل با محوریت وزارت کشور و همکاری وزارت نیرو شکل بگیرد. واقعیت آن است که در موضوع برداشت‌های بالادست به ویژه برداشت‌های غیر مجاز و غیر رسمی و یا افزایش‌هایی که مازاد بر سهم‌های تابلو منابع و مصارف، در پروانه‌های بهره برداری اعمال شده است؛ بحث‌های جدی وجود دارد. حتی رئیس حوضه آبریز زاینده رود نیز اعلام کرده است که ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب در بالادست زاینده رود برداشت می‌شود که ۴۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر از عدد مقرری است که در منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده رود تعیین شده است.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: این میزان برداشت‌های بالادست در مقایسه با ۱۷ یا ۱۸ میلیون متر مکعب آبی که از طریق تونل بن بروجن انتقال داده می‌شود، ۲۰ برابر بیشتر است. بنابراین اگر بتوانیم با نظارت جدی از برداشت‌های غیر رسمی و غیر مجاز بالادست جلوگیری کنیم، استان چهار محال و بختیاری نیز می‌تواند بر برداشت‌های استان اصفهان نظارت کند، اما در استان اصفهان که در پایین دست حوضه واقع شده است، آبی وجود ندارد که بتوانیم به طور غیر مجاز برداشت کنیم.

مصوبات جلسه شب گذشته امیدوار کننده بود

طغیانی اضافه کرد: مهم‌ترین مسئله ما موضوع تونل بهشت آباد بود که مقرر شد مسائل این تونل با جدیت توسط وزیر کشور با محوریت این وزارتخانه دنبال شود تا هر چه سریع‌تر این پروژه از بن بست خارج شود.

وی ادامه داد: البته نیاز است که مصوبات جلسه شب گذشته به طور مستمر پیگیری شود. به نظر من جمع بندی جلسه شب گذشته خوب بود، البته عالی و مورد توقع ما نبود، قطعاً ناامید کننده هم نبود و امیدوارم با پیگیری جدی تر بتوانیم مسئله موجود را زودتر بر ریل اصلاح بازگردانیم.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مورد ضمانت اجرایی این وعده‌ها گفت: پیش از این ما فقط با وزیر نیرو طرف بودیم اما شب گذشته وزیر کشور هم به همراه وزیر نیرو در اصفهان حضور یافت، وزیر کشور عملاً مسئول امنیت کشور بوده و شب گذشته تعهداتی برای اصفهان متقبل شد. از طرفی رئیس جمهور مستقیم این مأموریت را به وزیر کشور محول کرده بود تا برای حل مسئله زاینده رود اقدام کند. از این رو می‌توان به ضمانت اجرایی این وعده‌ها امیدوار بود.

طغیانی اضافه کرد: البته به نظر من همه این وعده‌ها نیازمند پیگیری نمایندگان، مسئولان استان، رسانه و مردم است. اگر فکر کنیم با یک سفر که وزرا به اصفهان داشته و مصوبات جلسه شب گذشته مشکل رفع می‌شود، اشتباه کرده‌ایم، همه این وعده‌ها باید با جدیت پیگیری شده تا به سرانجام مناسبی برسد.

وی تصریح کرد: میزان آب پمپاژی از کوهرنگ سه با توجه به ریزش‌های جوی مشخص خواهد شد بنابراین در صورت جلسه شب گذشته عدد مشخصی برای آن تعیین نشد. ما بنا داشتیم حداقل ۶۰ میلیون متر مکعب برداشت از کوهرنگ سه به صورت پمپاژ اتفاق افتد، البته باید توجه داشت اگر نظارت پایین دست روی بالادست اتفاق نیفتد ممکن است همین آبی که از کوهرنگ سه پمپاژ می‌شود نیز در طول مسیر برداشت شود، اگر هرج و مرج باشد هیچ آبی نصیب سد زاینده رود نمی‌شود.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر فقط یک دستاورد از جلسه شب گذشته داشته باشیم و وزیر کشور مدیریت کند تا نظارت‌های دو طرف بر عملکرد آب منطقه‌ای دو طرف رخ دهد، بسیاری از مشکلات زاینده رود قابل حل است.

طغیانی خاطرنشان کرد: آب پمپاژی از کوهرنگ سه در آبگیری جمع نمی‌شود و جریان آب تاکنون به میزانی که پمپاژ شود وجود ندارد، البته پیگیر هستیم که هر میزانی امکان دارد پمپاژ انجام شود، منتظریم جریان آب به میزان مناسب برسد تا بتوان پمپاژ آب را انجام داد.

صبح تا غروب به وقت زاینده رود؛ شمارش معکوس وعده‌های وزیر آغاز شد

زاینده رود حال ناخوشی دارد، همدلی مدیران، کشاورزان، نخبگان و جریان‌های مختلف برای زاینده رود موید نگرانی همگانی درباره این شاهرگ حیاتی فلات مرکزی ایران است، وزیر نیرو در جلسه دیروز گفت پشتیبان یکدیگر باشیم و برای وعده‌ها شمارشگر بگذاریم و امروز شمارش معکوس عمل به وعده‌ها آغاز شده است.

گزارش از فرشته بابایی؛ خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 705253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    4 1
    هم اکنون حدود دو میلیارد متر مکعب آب از سمیرم اصفهان ‌وفریدونشهر اصفهان دارد به کارون می ریزد. و از اصفهان خارج می شود اصفهان گرفتار اصفهان ستیزی شده‌ است. و عدهای به عمد قصد دارند به اصفهان ضربه بزنند. و طرح هایی که به نفع اصفهان است. الان حدود بیست سال است که روی زمین مانده است. اما طرح های مثل انتقال آب زاینده رود به یزد و بروجن. خیلی سریع انجام شد. وقتی محیط زیست یک منطقه نابود شود. دیگه به این راحتی نمی توان آن را احیا کرد
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    3 1
    طبق معمول وعده درمانی! حداقل چند نفرتان استعفا می دادید به نشانه اعتراض.
  • ناشناس IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    5 1
    باید مسولین بی لیاقت دولت استعفا دهند.
  • رضا IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    1 1
    به حال و روز زاینده رود و اصفهان باید گریست این جلسات بایستی با همدلی مسئولین قبل از این برگزار میشد وبرای خروجی نتیجه ، شمارگر گذاشته میشد احیای زاینده رود خواست همه مردم و وعده همه مسئولین بوده چرا به وعده ها عمل نمیشود و صرفا با این موضوع مقطعی آنهم بصورت احساسی و هیجانی برخورد میشود
  • Mostafaghorbani1358s IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    1 1
    سلام این بنر روبروی حضار را باید روبه مسئولین قرار میدادند هرچند برای دل... باز هم.....
  • مجید IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    سلام باید اب منطقه اصفهان و چهارمحال به طوری مدیریت شود تا آبی که از این منطقه به حوزه کارون می‌ریزد ودر ادامه به خلیج فارس وارد می‌شود بدون هیچ ملاحظه ای به مناطق مرکزی کویر تشنه اب شرب منتقل شود که خیری که به خانه رواست به مسجد حرام است
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    1 0
    باز هم جلسه های تکراری وبدون عمل کرد بیست و چند ساله فقط حرف و وعده وقتی تو کار خدا دخالت بشه نتیجه میشه همین اصفهان همان آب زاینده رود را نیاز داره نه آب دریا. بعد از بیست و چند سال اگه آبی بیاد از دریا فقط به نفع سود جویانه .نه مردم وکشاورزان اصفهان منت سر اصفهان ونفع برای سود جویان