نمایندگان مردم اصفهان در مجلس در دیدار با وزرای کشور و نیرو چه گفتند؟

نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در نشستی مشترک با وزرای نیرو و کشور به بیان مشکلات حوضه آبریز زاینده رود و مطالبات مردم پرداختند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد تقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در نشستی که در استانداری اصفهان با محوریت انعکاس مطالبات مردمی حول محور احیای رودخانه زاینده‌رود برگزار شد، اظهار کرد: مصوبه شورای امنیت کشور این بود که بهشت آباد و بن بروجن همزمان عملی شود اما این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: شایسته نیست که از پمپاژ تونل سوم جلوگیری کنند و امروز که در بودجه ۱۴۰۲ برای ردیف بهشت آباد هیچ اتفاقی رخ نداد، انتظار می‌رفت بهره برداری از بن بروجن نیز به تعویق می‌افتاد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویکرد فعلی نسبت به اصفهان تصریح کرد: ۱۳۰ هزار توسعه کشاورزی چهارمحال از حقابه استان اصفهان برداشته شده است. کل حقابه چهارمحال برای شرب ۳۰ میلیون متر مکعب بوده اما اکنون این عملی نمی‌شود.

نقدعلی ادامه داد: راه اندازی بهشت آباد، تونل سوم، خرسان باید صورت جلسه و امضا شود.

زهرا شیخی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار کرد: مردم اصفهان نجیب هستند و در این راستا نباید از نجابت مردم سو استفاده شود.

وی افزود: اگر استعفا دادن نمایندگان استان اصفهان در مجلس به رگ غیرت کسی بر می‌خورد استعفا می‌دهیم. متأسفانه با وجود همه تلاش‌ها هیچ نتیجه‌ای در خصوص زاینده رود حاصل نشده است،

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز کاسه صبرمان لبریز شده است زیرا ۲۸ سال است هیچ اتفاقی برای اصفهان نیفتاده است، در همین راستا خواهشمندیم از نجابت مردم اصفهان سو استفاده نشود.

امیر حسین بانکی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این نشست تاکید کرد: برای آب شرب استانداردی تعریف شود تا معلوم باشد سهم آب شرب براساس جغرافیا چه میزان است.

وی افزود: چند بار به ما قول داده شد آب بن بروجن موقتی از زاینده رود برداشت می‌کند، خواهش می‌کنم اعلام کنند این موقتی بودن تا چه سالی است. بهشت آباد هم قرارگاه خاتم وعده داده ۵ ساله تمام می‌شود که باید در جلسه امروز برای آن مصوبه گرفته شود.

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زاینده رود یک رودخانه طبیعی است، اظهار کرد: این رودخانه صدها سال است که جریان داشته و پایین دست رودخانه کشاورزی صورت می گرفته است، اما در ۳۰ ساله اخیر، عدم تعادل با تصمیم‌گیری‌هایی که در وزارت نیرو گرفته شده فرونشست شدید زمین در شهر اصفهان را به دنبال داشته است و تعادل این اکوسیستم به هم ریخته است، نابودی معیشت کشاورزان و محیط زیست نتیجه حکمرانی ۴۰ سال اخیر در منابع آب به ویژه در فلات زاینده رود بوده است و در این راستا بن بروجن آخرین بارگذاری بر این حوضه تلقی می‌شود.

وی افزود: وزیر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت کشور باید عوامل نفوذ در وزارت نیرو که منجر به این وضعیت شده را بررسی کند. در حال حاضر با وجود سد کارون با دومیلیارد ذخیره، برای انتقال آب از سد زاینده رود که در بهترین حالت ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب دارد استفاده می‌کنند.

نماینده مردم اصفهان تصریح کرد: مسئله اول مردم اصفهان آب است، متأسفانه هیچ شفافیتی در بالادست نیست، می‌گویند ۴۲ میلیون متر مکعب تخصیص داده شده اما حجم لوله ۶۰ میلیون متر مکعب آب را می‌برد که از همه شهرک‌های صنعتی چهار محال عبور می‌کند. می‌خواهند لگد به جان زاینده رود بزنند.

وی ادامه داد: مسئله ما دیگر کشاورزی نیست، زیرا سکونت در شهر اصفهان به خطر افتاده است. چطور در دو سال ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در بن بروجن اتفاق می‌افتد و بهشت آباد هیچ آبی ندارد و تونل کوهرنگ نیز به رگبار بسته می‌شود.

حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به وعده‌های عمل نشده درباره احیای زاینده رود، گفت: چرا مجوز محیط زیستی بهشت آباد کنسل شده است؟ وعده سه ماهه راه اندازی کوهرنگ سه توسط وزیر نیرو در حالی است که در آن زمان امکان پمپاژ با توجه به شرایط آب و هوایی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه انتقال آب دریا فقط با تلاش استان انجام می‌شود و وزارت نیرو نقشی در آن ندارد، افزود: در سند وزارت نیرو آمده است بن بروجن برای شرب، صنعت و کشاورزی و مشاهدات میدانی آن را ثابت می‌کند. وزیر نیرو می‌گوید مگر چقدر آب می‌برند، از حوضه فارسان ۱۵۰ لیتر برثانیه آب برداشت می‌شود که سر آن به بن بروجن می‌رسد یعنی اگر فکر می‌کنید بن بروجن تازه راه اندازی شده اشتباه فکر می‌کنید قبلاً هم برداشت می‌شده البته از پایین دست تر از رودخانه این کار انجام می‌شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای ۱۵۰ لیتر بر ثانیه با سرانه مصرف ۲۴۰ لیتر در ۲۴ ساعت، آب ۶۰ هزار جمعیت در یک سال از این طریق تأمین می‌شود، این آب از کنار شهرک‌های صنعتی و بن بروجن عبور می‌کند.

کد خبر 705143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    0 0
    افتتاح این پروژه که نقض قانون و ظلم در حق مردمه رو متوقف کنید!