سر زاینده‌رود به قول‌های نسیه گرم است

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با وجود وعده‌های دولت‌ها از دهه‌های قبل و وزیر فعلی نیرو در دو سال گذشته برای حل مشکل آب در دو سال، سر زاینده‌رود و مردم اصفهان به قول‌های نسیه گرم شده و آب نقد از حوضه خارج می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حمیدرضا صفوی عصر امروز_بیست‌و هشتم آبان_ به نمایندگی از متخصصان آب استان که دهه‌هاست بر منابع، مصارف و محدودیت‌های آب استان اشراف دارند، در نشستی که در استانداری اصفهان با محوریت انعکاس مطالبات مردمی حول محور احیای رودخانه زاینده‌رود و بیان مطالبات مردمی در این بخش به وزیران کشور و نیرو برگزار شد، اظهار کرد: با استانی سر و کار داریم که سالانه به طور متوسط یک میلیارد متر مکعب کمبود آب دارد، امروز ۱۳ میلیارد متر مکعب از منابع آب زیر زمینی کسری ایجاد شده و خشکی رودخانه و تالاب را به دنبال داشته است.

وی افزود: در چنین شرایطی نیازمند اولویت بندی برای تخصیص آب در حوضه هستیم اما به رغم وعده‌های دولت‌ها از دهه‌های قبل و وزیر فعلی نیرو در دو سال گذشته برای حل مشکل آب در دو سال، سر ما به قول‌های نسیه گرم شده و آب نقد از حوضه خارج می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این حوضه مثل انسانی است که به تزریق خون نیاز دارد، اما در ۲۵ آبا پروژه با عنوان ۴۲ میلیون متر مکعب، ۶۰ میلیون متر مکعب آب را از سراب حوضه جدا می‌کند که تبعات منفی به دنبال دارد.

صفوی بیان داشت: از سال ۸۰ مقام معظم رهبری نسبت به تأخیر پروژه‌های آبرسانی تذکر دادند و تونل سوم، تونل بهشت‌آباد و خرسان اولویت وزارت نیرو تعریف شد اما هنوز وعده‌هایی برای این پروژه‌ها داده می‌شود.

وی با بیان اینکه پنج میلیون نفر از این حوضه تغذیه می‌شوند و کمبود آب، بیکاری و فرار سرمایه و اعتیاد و حاشیه نشینی به دنبال داشته زیرا متوجه نشده ایم اولویت این استان آب است، تاکید کرد: امروز اگر بحث می‌شود که پروژه‌ای در بالادست حوضه افتتاح شده، همزمان با رهاسازی آب در رودخانه، این برداشت ذهنی می‌شود که پایداری رودخانه، محیط زیست و خشک ماندن تالاب در نظر گرفته نمی‌شود.

به گفته صفوی، این استان شش درصد مساحت کشور و بیش از پنج میلیون جمعیت داشته و فقط ۲‌.۵ درصد آب کشور به این استان تخصیص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: انرژی هسته‌ای، صنعت، مسکن و همه این بارها بر استان تحمیل شده و در زمان تخصیص آب در حق استان اجحاف می‌شود.

کد خبر 705118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.