هنگام آلودگی هوا چه غذایی مصرف کنیم؟

توصیه شده است هنگام آلودگی هوا از مرکبات مانند پرتقال و لیموترش استفاده کنید زیرا ویتامین C موجود در آن‌ها از بروز التهاب در بدن جلوگیری می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آلودگی هوا یک مشکل نگران‌کننده در شهرهای بزرگ است به‌طوری که عامل بسیاری از بیماری‌های مختلف است. ذرات آلودگی موجود در هوا سیستم بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آسم، سرطان ریه، بیماری‌های قلبی عروقی، فراموشی و مشکلات حافظه از جمله بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف بعضی از مواد غذایی هنگام آلودگی هوا به تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد اعضای مختلف بدن کمک می‌کند. در ادامه به بررسی تعدادی از این مواد غذایی می‌پردازیم:

مرکبات

توصیه شده است هنگام آلودگی هوا از مرکبات مانند پرتقال و لیموترش استفاده کنید زیرا ویتامین C موجود در آن‌ها از بروز التهاب در بدن جلوگیری می‌کند و حتی باعث غیرفعال شدن رادیکال‌های آزادی می‌‎شود که از طریق هوای آلوده در بدن تشکیل می‎‌شوند. علاوه بر این ویتامین C از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از آلودگی کمک می‌کند از سیستم ایمنی محافظت می‌کند و احتمال بروز بیماری‌های ناشی از آلودگی را کاهش می‌دهد.

سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم بروکسل و گل‌کلم با التهاب بدن مبارزه می‌کند و خطر ابتلاء به سرطان ریه و دیگر بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد بنابراین توصیه شده است این مواد غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

دانه‌ها و مغزها

دانه‌هایی مانند تخم کتان، تخمه آفتابگردان و تخمه کدو تنبل سرشار از منیزیم هستند، منیزیم نیز یک ماده معدنی مهم برای تمیز و آرام نگه‌داشتن مجاری تنفسی است، همچنین منیزیم التهاب را کاهش می‌دهد تا تنفس راحت‌تر شود، به همین دلیل اگر هنگام آلودگی هوا از دانه‌ها و مغزها استفاده کنید، خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند.

شیر و لبنیات کم‌چرب

شیر یکی از مایعاتی است که جذب سرب در بدن را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد، همچنین شیر سرشار از ویتامین‌ها و دیگر ترکیباتی است که به بهبود سیستم ایمنی هنگام آلودگی هوا کمک می‌کند؛ فسفر، منیزیم و کلسیم می‌توانند مانع جذب سرب در بدن شوند و عوارض ناشی از آن را کاهش دهند؛ مواد لبنی دیگر مانند ماست، دوغ و پنیر نیز به خنثی کردن سموم می‌پردازد.

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای مبارزه با علائم آلرژی ناشی از آلودگی هوا بسیار مفید است، این نوع چای التهاب گلو را کاهش می‌دهد و از ریه‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا محافظت می‌کند؛ علاوه بر این، بدن را به خوبی هیدراته نگه می‌دارد.

روغن زیتون

یکی از خوراکی‌های مفید هنگام آلودگی هوا، روغن زیتون است، این روغن حاوی چربی‌های غیراشباع و مواد مغذی گیاهی است که برای حفظ سلامت ریه‌ها مفید است، این روغن فشار خون بالا و بسته شدن رگ‌های خونی به دلیل کاهش اکسیژن بدن را کاهش می‌دهد، ویتامین E موجود در روغن زیتون نیز عملکرد ریه را بهبود می‌بخشد، اسیدهای چرب آن نیز به کاهش التهاب کمک می‌کند.

کد خبر 702664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.