مصرف کدام مواد غذایی کمبود آهن را وخیم‌تر می‌کند؟

مصرف بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها مانند چای، قهوه و غذاهای حاوی کلسیم و فیبر مانع جذب آهن می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آهن یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که به تولید گلبول‌های قرمز خون برای تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد ذهنی، بهبود قدرت عضلانی و افزایش انرژی کمک می‌کند؛ آهن بخشی از پروتئینی به نام هموگلوبین در گلبول‌های قرمز است. کمبود آهن رایج‌ترین مشکلی است که افراد زیادی در هر گروه سنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، کودکان، زنان باردار و افرادی که دیالیز کلیه می‌شوند بیشتر از دیگران در معرض کمبود آهن قرار دارند. از آنجا که بدن انسان نمی‌تواند به تنهایی آهن تولید کند، لازم است آن را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید.

چه عواملی باعث بروز کمبود آهن می‌شود؟

دلایل اصلی کمبود آهن شامل نخوردن غذاهای سرشار از آهن، مشکل در جذب آهن و از دست دادن خون است. هر یک از دلایل ذکر شده می‌تواند دلیل بروز کمبود آهن در بدن باشد.

کمبود آهن باعث بروز چه علائمی می‌شود؟

علائم کمبود آهن شامل احساس خستگی، بی‌حالی، ضعف، تنگی نفس و سرگیجه می‌شود. همچنین ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه تمرکز و به خاطر سپردن مسائل شود؛ البته به خاطر داشته باشید که این علائم منحصر به کمبود آهن نیستند و ممکن است به دلیل شرایط دیگر ایجاد شده باشند.

کدام مواد غذایی حاوی آهن هستند؟

آهن در مواد غذایی به دو صورت «آهن هم» و «آهن غیرهم» وجود دارد، «آهن هم» بهتر از «آهن غیرهم» جذب بدن می‎‌شود و بیشتر در گوشت حیوانات، مرغ و غذاهای دریایی یافت می‌‎شود. «آهن غیرهم» نیز در غذاهای گیاهی همچون غلات کامل، مغزها، دانه‌ها، حبوبات و سبزی‌های برگ‌دار وجود دارد. متخصصان معتقدند که مصرف ویتامین C و آهن هم در یک وعده غذایی می‌تواند به بهبود جذب آهن کمک کند.

مصرف کدام مواد غذایی کمبود آهن را وخیم‌تر می‌کند؟

مصرف بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها مانند چای، قهوه و غذاهای حاوی کلسیم و فیبر مانع جذب آهن می‌شود، بنابراین توصیه شده است این‌گونه مواد غذایی را در حد اعتدال مصرف کنید.

کد خبر 699546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.