مواد غذایی مضر برای سرماخوردگی چیست؟

توصیه شده است در دوران سرماخوردگی از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین، ادویه‌ها، کربوهیدرات ساده، انواع شکلات، لبنیات، مرکبات ترش و غذاهای شور و ترشیجات دوری کنید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از جمله علائم رایجی که هنگام سرماخوردگی با آن‌ها مواجه می‌‎شویم می‌توان به درد، سوزش و خارش گلو، سرفه خشک و کوتاه و گرفتگی بینی اشاره کرد. این علائم با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کنند، البته مصرف بعضی از مواد غذایی ممکن است باعث وخیم‌تر شدن علائم بیماری شود، در ادامه به بررسی تعدادی از مواد غذایی مضر برای سرماخوردگی می‌پردازیم:

نوشیدنی‌های حاوی کافئین

نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا باعث می‌‎شود آب بدن کم شود، کافئین ادرارآور است و میزان آب بدن را کاهش می‌دهد، در نتیجه فرآیند درمان کند می‌‎شود؛ علاوه بر این، بیشتر نوشیدنی‌های کافئین‌دار حاوی قند هستند که باعث بروز التهاب می‌شود و بدن نمی‌تواند به خوبی با عفونت مقابله کند.

مواد غذایی مضر برای سرماخوردگی چیست؟

ادرویه‌ها

زمانی که افراد دچار سرماخوردگی می‌شوند، مخاط‌های بینی، دهان و گلوی فرد ملتهب می‌شوند، التهاب نوعی واکنش ایمونولوژیک سیستم ایمنی بدن به ویروس است، به همین دلیل مصرف همه غذاهای سرخ کرده، چرب، تند و پر ادویه باعث التهاب بیشتر این بافت‌ها می‌شود، در این وضعیت آسیب‌پذیری مخاط‌ها در برابر ویروس سرماخوردگی شدید می‌شود و وضعیت بیمار نیز وخیم‌تر می‌شود.

کربوهیدرات ساده

کربوهیدرات ساده مانند آرد سفید، پاستا و برنج سفید به سرعت قند خون را بالا می‌برد و باعث افزایش التهاب در بدن می‌شود، در این صورت علائم بیماری سرماخوردگی وخیم‌تر می‌‎شود به همین دلیل لازم است کربوهیدرات پیچیده مانند گندم کامل، دانه‌ها و برنج قهوه‌ای را جایگزین کربوهیدرات ساده کنید.

مواد غذایی مضر برای سرماخوردگی چیست؟

انواع شکلات

شکلات قند بسیار بالایی دارد و باعث رشد بیش از حد باکتری می‌‎شود و همچنین سطح چربی اشباع در آن بالا است که عاملی برای افزایش التهاب و تشدید علائم سرماخوردگی در نظر گرفته می‌شود.

لبنیات

مصرف لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر در زمان سرماخوردگی باعث ضخیم‌تر شدن مخاط هنگام تنفس می‎‌شود، بنابراین در صورتی که احساس می‌کنید پس از مصرف لبنیات خلط بیشتری تولید می‎‌شود، از مصرف آن دوری کنید؛ در غیر این صورت، لبنیات منبع عالی پروتئین و ویتامین D است و به بدن برای مقابله با عفونت کمک می‌کند.

مواد غذایی مضر برای سرماخوردگی چیست؟

مرکبات ترش

مصرف میوه و مرکبات ترش به دلیل خاصیت اسیدی که دارند در دوران سرماخوردگی توصیه نمی‌‎شود زیرا با مصرف این میوه‌ها التهاب گلو بیشتر می‌شود. اسیدی که در بعضی از میوه‌ها وجود دارد ممکن است غشای مخاطی در ناحیه گلو را تحریک کند، بنابراین توصیه می‌شود در دوران سرماخوردگی از میوه‌هایی استفاده کنید که خاصیت اسیدی کمتری دارند و در عین حال به بهبود سیستم ایمنی کمک می‌کند.

غذاهای شور و ترشیجات

غذاهای شور و ترشیجات که حاوی نمک زیاد و سرکه هستند، باعث ایجاد التهاب در گلو می‌شود، به طور کلی غذاهای تخمیرشده دارای مقدار زیادی هیستامین هستند که موجب احتقان بینی و گلو می‌شود.

مواد غذایی مضر برای سرماخوردگی چیست؟

کد خبر 699101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.