عوامل خطر سکته مغزی کدام است؟

بزرگ‌ترین عامل خطر سکته مغزی فشار خون بالا است، به‌طوری که فشار خون بالا با گذر زمان به رگ‌های خونی آسیب وارد می‌کند و احتمال انسداد یا پارگی عروق را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که مرگ‌ومیر ناشی از سکته‌مغزی از ۶.۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۹.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید، بنابراین به نظر می‌رسد که این بیماری بسیار جدی است و لازم است عوامل خطر آن در نظر گرفته شود. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که از هر ۱۰ نفری که در اثر سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند چهار نفر می‌توانستند با کنترل فشار خون خود نجات پیدا کنند. به نظر می‌رسد که دوپنجم مرگ‌ومیر ناشی از سکته مغزی در میان افراد زیر ۶۵ سال به دلیل سیگار کشیدن است.

علائم هشداردهنده سکته مغزی کدام است؟

یکی از علائم هشدار دهنده سکته مغزی بی‌حس شدن صورت، بازو یا پا است به طوری که یک طرف بدن فرد بی‌حس می‌شود. همچنین فرد دچار گیجی ناگهانی می‌‎شود، هنگام صحبت کردن با مشکل مواجه می‌‎شود و در زمینه درک گفتار نیز دچار مشکل می‌شود. یکی دیگر از علائم کلیدی سکته مغزی، بروز مشکلات بینایی در یک یا هر دو چشم است.

عوامل خطر سکته مغزی چیست؟

بزرگ‌ترین عامل خطر سکته مغزی فشار خون بالا است، به‌طوری که فشار خون بالا با گذر زمان به رگ‌های خونی آسیب وارد می‌کند و احتمال انسداد یا پارگی عروق را افزایش می‌دهد؛ خطر سکته مغزی به طور کلی برای مردان بیشتر است، اما این خطر برای زنان باردار یا یائسه نیز وجود دارد. سابقه سکته مغزی در خانواده یا عوامل ژنتیکی خاص نیز می‌تواند خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهد؛ سطوح بالای کلسترول نیز می‌تواند باعث بروز آترواسکلروز (انقباض شریانی) شود و خطر تشکیل لخته خون را افزایش دهد؛ ضربان قلب نامنظم می‌تواند باعث لخته شدن خون در قلب شود سپس این لخته خون وارد مغز شود و سکته مغزی ایجاد شود. اضافه وزن و چاقی به‌ویژه اطراف کمر، نیز با افزایش خطر سکته مغزی همراه است.

کدام بیماری‌های زمینه‌ای باعث بروز سکته مغزی می‌شود؟

بعضی از بیماری‌های زمینه‌ای خطر بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد، برای نمونه، بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس و سندرم آنتی‌فسفولیپید ممکن است باعث لخته شدن خون شوند و خطر بروز سکته مغزی را افزایش دهند. سردردهای میگرنی نیز با خطر بروز سکته مغزی مرتبط است، آپنه انسدادی خواب نیز خطر بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد زیرا بر فشار خون و سطح اکسیژن در هنگام خواب تأثیر می‌‎گذارد. شرایط دیگر مانند پلی‌سیتمی و ترومبوسیتوز خطر لخته شدن خون و متعاقباً سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

چگونه می‌توان مانع بروز سکته مغزی شد؟

با انتخاب سبک زندگی سالم و مراقبت‌های پزشکی پیشگیرانه می‌توان احتمال بروز سکته مغزی را کاهش داد؛ متخصصان نیز معتقدند که مهم‌ترین عامل خطر سکته مغزی فشار خون بالا است، بنابراین کنترل و مدیریت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. داشتن فعالیت بدنی منظم در کنار یک رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات کامل می‌تواند به حفظ وزن سالم و کاهش کلسترول و فشار خون کمک کند، در نتیجه احتمال بروز سکته مغزی کمتر می‌شود، کاهش سطح استرس و درمان آپنه خواب نیز در این زمینه تأثیرگذار است؛ نوشیدن آب فراوان، آگاهی از سابقه پزشکی خانواده و مراجعه فوری به پزشک در صورت بروز علائم سکته نیز بسیار مهم است.

کد خبر 695952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.