رژیم غذایی کم کربوهیدرات چه تاثیری بر سلامت قلب دارد؟

سطح تری‌گلیسیرید با پیروی کردن از رژیم غذایی کم کربوهیدرات کاهش پیدا می‌کند و میزان کلسترول HDL بیشتر می‎‌شود که برای سلامت قلب بسیار ضروری است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رژیم غذایی کم کربوهیدرات اساساً مصرف کربوهیدرات‌ها را محدود می‌کند. رژیم غذایی یک فرد سالم باید حاوی ۵۵ درصد کربوهیدرات باشد و رژیمی که کمتر از ۴۰ درصد کربوهیدرات دارد را رژیم کم کربوهیدرات می‌نامیم. البته هیچ تعریف استانداردی برای رژیم غذایی کم کربوهیدرات وجود ندارد، اما توجه به این نکته ضروری است که کربوهیدرات کم به معنای عدم مصرف کربوهیدرات نیست. یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات همچنان حداقل ۲۰ درصد از کالری روزانه را از کربوهیدرات‌ها تأمین می‌کند. نیاز افراد به کربوهیدرات با توجه به سطح فعالیت بدن، وزن و اهداف سلامتی او متفاوت است. همچنین، لازم است ترجیحات غذایی و اهداف متابولیکی افراد را در نظر گرفت، سپس در مورد میزان مصرف کربوهیدراتی که برای آن‌ها کارآمد است، تصمیم‌گیری کرد.

کاهش وزن با رژیم غذایی کم کربوهیدرات

هدف یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات، کاهش اتکای بدن به گلوکز به عنوان منبع انرژی اولیه و تشویق به استفاده از چربی ذخیره شده برای انرژی است که در نتیجه کاهش وزن بالقوه و بهبود نشانگرهای سلامتی را به همراه دارد. یک رژیم غذایی سالم کم کربوهیدرات باید شامل انواع غذاهای مغذی، کامل و فرآوری نشده مانند سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل شود.

بهبود سطح قند خون با رژیم غذایی کم کربوهیدرات

بدن افراد مبتلا به دیابت نوع دوم نمی‌تواند از انسولین به صورت مؤثر استفاده کند، بنابراین افراد افزایش سطح قند خون را تجربه می‌کند. یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات به تثبیت سطح قند خون کمک می‌کند و نیاز به انسولین بیش از حد یا دارو را کاهش می‌دهد. افراد می‌توانند میزان مصرف کربوهیدرات خود را به آرامی و به صورت پیوسته کاهش دهند و مشاهده کنند که سطح گلوکز خون چگونه تغییر می‌کند.

تأثیر رژیم غذایی کم کربوهیدرات بر سلامت قلب

رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، حساسیت به انسولین را بهبود ببخشد، خطر بروز عوارض مرتبط با دیابت را کاهش دهد و همچنین فشار بر سیستم قلبی عروقی را کاهش دهد. با پیروی کردن از رژیم غذایی کم کربوهیدرات، سطح تری‌گلیسیرید کاهش پیدا می‌کند و میزان کلسترول HDL بیشتر می‎‌شود که برای سلامت قلب بسیار ضروری است. همچنین، این نوع رژیم غذایی اثرات مثبتی بر سطح فشار خون دارد، بنابراین خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

غذاهای ممنوع در رژیم غذایی کم کربوهیدرات

افرادی که از رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی می‌کنند نباید از غذاهای فرآوری شده مانند غذاهای بسته‌بندی شده، تنقلات شور، غذاهای سرشار از قند و غذاهای حاوی نشاسته مصرف کنند، زیرا بدن کربوهیدرات و قندهای این مواد غذایی که قبلاً فرآوری شده‌اند را به سرعت جذب می‌کند و آن‌ها را به گلوکز تبدیل می‌کند. بنابراین قند خون افزایش پیدا می‌کند و گاهی اوقات فرد دوباره احساس گرسنگی می‌کند. به گفته متخصصان، غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع شده، چربی‌های ترانس و نمک می‌توانند سطح کلسترول مضر، تری‌گلیسیرید و فشار خون را افزایش دهند که همگی برای بیماران قلبی مضر است.

غذاهای مناسب برای رژیم غذایی کم کربوهیدرات

رژیم غذایی کم کربوهیدرات شامل سبزیجات، پروتئین بدون چربی مانند تخم‌مرغ، ماهی و آجیل، چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، ماهی و آووکادو می‌شود.

کد خبر 685356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.