غذاهای مضر در دوران بارداری کدام است؟

زنان باردار باید از مصرف گوشت خام، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، محصولات لبنی غیرپاستوریزه، تخم‌مرغ خام یا نیم‌پز، ماهی با جیوه بالا و کافئین دوری کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دوران بارداری زمان بسیار مهم و حیاتی برای مادر و جنین است، بنابراین لازم است زنان باردار در این دوره زمانی از رژیم غذایی سالم پیروی کنند. مصرف بعضی از مواد غذایی در دوران بارداری خطرناک است و زنان باردار باید مصرف آن‌ها را محدود کنند. در ادامه به بررسی تعدادی از این مواد غذایی می‌پردازیم:

گوشت خام یا نیم‌پز

گوشت خام یا نیم‌پز دارای باکتری‌های خاص است که ممکن است بر جنین تاثیر منفی بگذارد و باعث سقط جنین، زایمان زودرس و بیماری‌های شدید شود. بنابراین توصیه شده است که زنان باردار گوشت‌ها را پیش از مصرف به صورت کامل بپزند و از مصرف گوشت خام یا نیم‌پز دوری کنند.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

در حالی که بیشتر شیرین‌کننده‌های مصنوعی در مقادیر متوسط بی‌خطر هستند، بهتر است مصرف آن‌ها در دوران بارداری محدود شود. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف زیاد بعضی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است اثرات نامطلوبی بر رشد جنین داشته باشد. توصیه شده است که زنان باردار عسل را جایگزین شیرین‌کننده‌های مصنوعی کنند.

محصولات لبنی غیرپاستوریزه

محصولات لبنی غیرپاستوریزه از جمله شیر، پنیر و ماست ممکن است حاوی باکتری‌های مضری باشند که می‌تواند منجر به عفونت‌های شدید شود. به منظور پیشگیری از بروز خطرات احتمالی، محصولات لبنی پاستوریزه را انتخاب کنید که به منظور از بین رفتن باکتری‌های مضر، حرارت دیده‌اند.

تخم‌مرغ خام یا نیم‌پز

تخم‌مرغ خام یا نیم‌پز حاوی باکتری سالمونلا است که باعث بروز مسمومیت غذایی می‌شود. زنان باردار باید از مصرف غذاهایی که حاوی تخم‌مرغ خام یا نیم‌پز هستند، خودداری کنند و اطمینان حاصل کنند که تخم‌مرغ‌ها کاملاً پخته شده‌اند.

ماهی با جیوه بالا

مصرف جیوه در دوران بارداری می‌تواند سیستم عصبی جنین در حال رشد را مختل کند، بنابراین توصیه شده است زنان باردار از مصرف ماهی‌های با جیوه بالا مانند ماهی خال‌مخالی دوری کنند و به جای آن از ماهی‌های کم جیوه مانند سالمون، قزل‌آلا و ساردین استفاده کنند.

کافئین

مصرف کافئین در دوران بارداری ممکن است خطرناک باشد، افزایش مصرف این ماده غذایی خطر زایمان زودرس و سقط جنین را افزایش می‌دهد. بنابراین توصیه شده است مصرف کافئین زنان باردار بیشتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز نباشد. البته کافئین در مواد غذایی دیگر مانند چای، نوشابه، شکلات و بعضی از داروها نیز وجود دارد.

کد خبر 684858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.