غرب و شرق از یکدیگر چه می‌خواهند؟ / مَشکورین یا اَهْلَ‌العَراق

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه چهاردهم شهریورماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه رسالت در صفحه اول امروز خود با تیتر «کنگره جهانی عشق» نوشت: چرا امام حسین علیه‌السلام محور حق‌پرستی و ظلم‌ستیزی و امر عظیم احیای دین است؟ چرا روز اربعین یوم‌اللهی است که در آن تمام آرمان‌های دینی و انسانی پاس داشته می‌شود؟

دیگر ائمه ما تمام عمر خود را صرف احیای دین و توحید و عدالت کردند و در این راه همه به شهادت رسیدند. آنچه سیدالشهدا (ع) را متمایز می‌کند و ایشان را طریق منحصره حق‌پرستی و به خدا رسیدن می‌گرداند ابتلایی است که بر ایشان نازل شد و در میان تمام اولیا و اوصیا و انبیای دیگر نظیر نداشت.

مصیبتی بی‌مانند در زمین و آسمان و بزرگ‌تر از زمین و آسمان. این مصیبت عبارت بود از گذشتن از همه‌چیز برای احیای دین. این همان هدفی است که رهبر انقلاب در پاسخ به نامه یک کاروان دانش‌آموزی به آن اشاره کردند و آن را هدف هر انسان مؤمنی در جهان دانستند. زیارت اربعین هم از همین جهت یکی از علامات مؤمن برشمرده شده که از لوازم احیای دین است. امام حسین بیشترین سرمایه‌گذاری ممکن را بر سر امر احیای دین داشت و زنده ماندن دین را تا ابد تضمین کرد. از روز عاشورا و حتی قبل از آن هر جا اسمی از حسین (ع) بیاید دین خدا هم برپا داشته شده است. امام حسین تمام وجود خود را برای زنده داشتن دین به میدان کربلا آورد و خدا نیز کربلا و اباعبدالله (ع) را تبدیل به رمز زنده ماندن دین کرد و این نام را نیز جاودانه ساخت. امام حسین با تمام ایمان خویش به کربلا آمد و خداوند اشک بر او و زیارت او را تبدیل به علامت و نشانه ایمان ساخت.

کربلا رخ داد تا انسان‌ها از حیرت و سردرگمی گمراهی خارج شوند. این شاه‌بیت زیارت اربعین سیدالشهدا صلوات الله علیه است. بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ. این بدترین نوع حیرت است؛ حیرت گمراهی. سرگردان بین اینکه حق کیست و باطل کیست. این عبارت زیارت اربعین رمزگشایی از کل ماجرای پر رمز و راز کربلاست. سالار شهیدان اما نه فقط ما مردم سال ۶۱ هجری، که خود ما را هم از حیرت و سردرگمی ضلالت نجات می‌دهد. جهل و شک و شبهه و فتنه تا وقتی شیطان باشد و نفس اماره به زشتی امر کند، هست.

امام حسین (ع) را اگر درست بشناسیم، نگاه و ایمان ما را صیقل می‌دهد و ما را عاشق می‌سازد و آن وقت است که حیرت دیگری گریبان ما را می‌گیرد. حیرت عشق، عظمت، نورانیت و حقانیت مکتب‌الحسین علیه‌السلام. اربعین از قضا موسم همین حیرت است. حیرت از عظمت یک عشق. اربعین کنگره جهانی شیعه است. کنگره جهانی عشق...

غرب و شرق از یکدیگر چه می‌خواهند؟/ مَشکورین یا اَهْلَ‌العَراق

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چشم‌اندازی سبز برای جمعیت خاکستری» نوشت: جمعیت سالمند در اغلب کشورها رو به افزایش است. ایران نیز با سونامی سالمندی دست به گریبان است به‌طوری که طبق پیش‌بینی مسئولان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۲۰ جمعیت سالمندان کشور به ۲۵ میلیون نفر می‌رسد؛ جمعیتی که اکثرشان از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند. با توجه به این شرایط و افزایش بیماری‌هایی همچون دیابت و فشارخون در این گروه، اجرای برنامه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌ها و سالم پیر شدن، از انتظارات جامعه است؛ موضوعی که مورد توجه دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفته هرچند به نظر می‌رسد در حال حاضر نسبت به روند پیری جمعیت، شتاب کمتری دارد. از جمله می‌توان به تغییر رویکرد مورد نظر سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد.

به گفته یکی از مسئولان سازمان تأمین اجتماعی، این سازمان سعی دارد با ایجاد ساختار جدید در تشکیلات در قالب ادارات طب سالمندی و پیشگیری از بیماری‌های مزمن، رویکرد درمان‌محوری را به سلامت‌محوری تغییر دهد و در همین ارتباط، نزدیک به سه میلیون پرونده برای سالمندان در مراکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی ثبت شده است.

دکتر مهدی اسلامی، معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به حرکت این سازمان از رویکرد «درمان‌محور» به سمت «سلامت‌محور» به «ایران» می‌گوید: «اولین اقدام در این زمینه تشکیل دو اداره مدیریت بیماری‌های مزمن و سالمندی و اداره پیشگیری و غربالگری در زیرمجموعه تشکیلاتی حوزه درمان سازمان تأمین اجتماعی است. بدین منظور، با توجه به شیوع بالای آمار ابتلاء به برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان‌های پستان و روده بزرگ، معاونت درمان این سازمان با توجه ویژه به این موضوع، طرح غربالگری این بدخیمی‌ها را در مراکز درمانی ملکی مورد نظر مطابق با استانداردهای ملی اجرا کرده است.»

وی با اشاره به اقدامات این سازمان درخصوص طب سالمندی و بیماری‌های مزمن ادامه می‌دهد: «مهم‌ترین اقدام سازمان در این راستا، طراحی و اجرای طرح الگوی مراقبت و ارزیابی جامع سلامت سالمندان و تشکیل پرونده سلامت سالمندان با رویکرد اجرای ویزیت جامع سالمندی و پایش مستمر سطح سلامت سالمندان تحت پوشش در قالب سامانه ارزیابی جامع سلامت سالمندان در سیستم HIS است. این پرونده الکترونیک دربرگیرنده تمامی اطلاعات عملکرد جسمی، روانی و اجتماعی است و می‌تواند به عنوان منبع بسیار ارزشمند و جامع برای شناسایی نیازهای سالمندان و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های سلامت سالمندان و بازنشستگان مطرح شود. تشکیل پرونده به منظور ارائه خدمات درمانی مطلوب و مناسب به سالمندان مراجعه‌کننده به مراکز درمانی ملکی سازمان، اقدامی مهم است و مقرر شده به‌تدریج در همه مراکز درمانی ملکی سازمان عملیاتی شود.»

اسلامی با بیان اینکه از سال ۹۵ به صورت الکترونیک تشکیل پرونده بیماری‌های مزمن در سازمان تأمین اجتماعی آغاز شده است، می‌گوید: «اخیراً شتاب تشکیل پرونده‌ها افزایش یافته است. مطابق آمار ارائه شده تا پایان سال گذشته ۲ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۷۷۷ پرونده در برنامه نرم‌افزاری HIS برای این بیماران در مراکز درمانی ملکی سازمان ثبت شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰.۴ درصد رشد داشته است. در این پرونده‌ها، تعداد سه میلیون و ۲۷۲ هزار و ۹۶۰ بیماری غیرواگیر مزمن شامل بیماری‌های دیابت، فشار خون، ایسکمی قلبی و عروقی، تعدادی از بیماری‌های اعصاب و روان، هیپوتیروئیدی و بیماری آسم و COPD در مراکز درمانی شناسایی شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۳.۱۲ درصد رشد داشته است و به‌طور کلی پزشکان و کادر درمان هماهنگ با راهبردها و رویکردهای جدید سازمان، اهتمام ویژه‌ای به موضوع پیشگیری و درمان زودهنگام بیماری‌های مزمن دارند.»

غرب و شرق از یکدیگر چه می‌خواهند؟/ مَشکورین یا اَهْلَ‌العَراق

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «غرب و شرق از یکدیگر چه می‌خواهند؟» نوشت: سرانجام آنچه رسانه‌ها از روزها پیش وعده آن را داده و درباره‌اش تحلیل‌هایی ارائه می‌دادند عصر روز گذشته محقق شد؛ دیدار ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، اما نه طبق خواسته رئیس‌جمهور ترکیه در استانبول، بلکه بر اساس نظر همتای وی در شهر گردشگری سوچی در کرانه دریای سیاه.

علت اصلی این دیدار تدارک دیده شده، رایزنی با پوتین به‌منظور راضی کردن وی برای بازگشت به «توافق غلات» عنوان شده اما مسلم است غیر از این مسئله ابتدایی، اهداف دیگری در پس آن قرار دارد. اما این اهداف چیست؟

دلایل اهمیت نشست سوچی

آنچه از جزئیات ملاقات منتشر شده، اعلام تمایل رئیس‌جمهور روسیه برای بازگشت دوباره به توافق پیش‌تر تعلیق شده و همچنین تأکید بر همکاری‌های دوجانبه از جمله در حوزه گردشگری، انرژی و هسته‌ای بوده است.

با این حال، روح‌الله مدبر، کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با قدس درباره اهمیت این دیدار گفت: اتفاقی که رخ داد از چند نظر دارای اهمیت است، نخست، برنامه این دیدار به سمتی رفت که شخص اردوغان در روسیه حضور یافت و این مسئله برخلاف تبلیغاتی بود که رسانه‌های غربی عنوان کرده بودند. دیدار این دو رئیس‌جمهور نشان‌دهنده جایگاه مهم گفت‌وگو با طرف روسی است، به‌طوری که از کوتاه آمدن آنکارا از مواضع خود و سفر اردوغان به سوچی حکایت می‌کند.

وی افزود: نکته دیگر، تغییر ادبیات اردوغان در برابر پوتین است به‌طوری‌که از مسکو برای ساخت دومین نیروگاه اتمی در ترکیه دعوت کرد. امروز آنکارا متوجه شده چرخشی که در گذشته به سمت آمریکا و غرب داشته مسیری اشتباه بوده، چراکه مناسبات با مسکو نتیجه‌بخش‌تر از تعامل با اروپا بوده است. روز گذشته پوتین دوباره مسئله هاب گازی را برای اردوغان مطرح کرد، موضوعی که ذخایر و منافع سرشاری برای ترکیه به همراه خواهد داشت.

او به موضوع توافق‌نامه غلات هم اشاره و تصریح کرد: موضوع مهم در توافق غلات برای روسیه این است طرف غربی به تعهدات خود عمل کند. در یک‌سال اخیر تنها طرفی که به تمام تعهدات خود در زمینه غلات پایبند بوده است، مسکو بود، در حالی‌که آمریکایی‌ها و غربی‌ها هیچ‌کدام از تعهدات خود را انجام ندادند. امروز باید در توافق جدید مسائل مدنظر کرملین مورد توجه قرار گیرد.

غرب و شرق از یکدیگر چه می‌خواهند؟/ مَشکورین یا اَهْلَ‌العَراق

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مدیر برنامه‌ریز و کادرساز انقلاب» نوشت: شکی نیست قدوسی (رئیس مدرسه حقانی) یکی از علاقه‌مندان به خمینی و از خمینیست‌های داغ و دوآتشه به‌شمار می‌رود… شکی نیست قدوسی با ظاهری بسیار آرام، هیچ نوع فعالیت آشکاری در داخل مدرسه برای خمینی ندارد… با تمام این حرف‌ها و با تمام آرامش و سکوتی که سعی کرده‌اند در مدرسه برقرار سازند، دیده می‌شود که مدرسه حقانی غالباً شاگردان داغ و حماسی و شاگردان خمینیسم دوآتشه تحویل می‌دهد بلکه می‌توان گفت که در حوزه قم، شاگردان مدرسه حقانی در خمینیسم بودن نمونه هستند و در اکثر فعالیت‌ها شرکت دارند و از طرفی نیز اساتید و مدرسین این مدرسه اغلب از علاقه‌مندان خمینی هستند.

این بخشی از سند ساواک در اواسط دهه ۱۳۴۰ است که آیت‌الله علی قدوسی مدیریت مدرسه منتظریه یا حقانی را برعهده گرفته بود. اسناد ساواک نشان می‌دهد که رژیم شاه، مدرسه حقانی را یک مرکز ضد رژیم شاه می‌دانست و همواره مراقب فعالیت‌های به قول خودش ضدامنیتی و سیاسی طلاب آن بود. ولی آیت‌الله قدوسی با دقت و هوشمندی تلاش می‌کرد در عین تربیت کادرهای انقلابی و مبارز از میان طلاب، وضعیت سیاسی مدرسه به‌گونه‌ای نباشد که ساواک مانع ادامه فعالیت آن شود.

اما شک و ظن بیشتر ساواک به شخص آیت‌الله قدوسی بود که پیش از آن نیز سابقه حضور در تشکیلات مدرسین انقلابی حوزه علمیه قم را داشت و به‌خاطر همین حضور، در سال ۱۳۴۵ همراه دیگر مدرسین مبارز بازداشت شد و تحت شکنجه قرار گرفت.

رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره آن دستگیری و زندان شهید قدوسی گفته‌اند: «… در سال ۴۵ بود که به‌دنبال هجوم به محل کارم در منزل آقای آذری‌قمی، اساسنامه ما را پیدا کردند. ایشان را بردند زندان و زیر فشار فهمیدند که مربوط به این عده ۱۱ نفر (از مدرسین مبارز حوزه) است و آقای منتظری و آقای ربانی را بردند زندان. من و آقای هاشمی و آقای مصباح یزدی و بعضی دیگر هم فراری شدیم. آقای قدوسی را هم مدتی می‌بردند و از ایشان بازجویی می‌کردند و رهایش می‌کردند. شاید به وسیله ایشان می‌خواستند ما ها را کشف کنند که کجا هستیم. بعد هم ایشان را گرفتند و در زیر شکنجه هم بسیار اذیت شدند …»۲

تحول در حوزه علمیه قم

آشنایی اغلب علما و روحانیون مبارز نهضت امام‌، با آیت‌الله علی قدوسی به همین تشکیلات مدرسین انقلابی حوزه علمیه قم می‌رسید که بعد از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ شکل گرفت و اعضای آن از نخبه‌ترین و برجسته‌ترین علمای حوزه به‌شمار می‌آمدند. اساتید و روحانیونی از حوزه که با دستگیری و حبس حضرت امام و قیام خونین ۱۵ خرداد متوجه شدند نهضت به تشکیلاتی منسجم از مدرسین حوزه علمیه نیاز دارد که بتواند تحت زعامت حضرت امام‌، ملت مسلمان ایران را قدم‌به‌قدم در مقابل رژیم شاه هدایت کند. یکی از آن مدرسان انقلابی و مبارز، آیت‌الله علی قدوسی بود.

غرب و شرق از یکدیگر چه می‌خواهند؟/ مَشکورین یا اَهْلَ‌العَراق

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «اول منافع سرمایه‌داران، بعد ایمنی!» نوشت: خیلی‌هایمان برای آوردن مثال و بازگو کردن یک کار سخت، مثال کار در معدن را به میان می‌آوریم. اما درواقع بسیاری از ما، از نزدیک سختی کار معدن را ندیده‌ایم. حتی من هم. کار در هوای خفه، پر از ذرات معلق زغال‌سنگ، گوگرد یا گازهای دیگر تنفس در چنین هوایی و کار کردن در چنین موقعیتی از پس از همه برنمی‌آید. راستش اصل سوژه، سختی کار در معدن نیست.

سوژه موقعیتی است که تقریباً گاه و بی‌گاه و هرچند وقت یک‌بار، رسانه‌ها و اذهان عمومی را به سمت معدن، معدن‌کاران و کارگران معدن سوق می‌دهد و بعد هم فراموش شدن آن اتفاق تا ماه بعد یا سال بعد و تکرار چنین حادثه‌ای. یعنی ریزش معدن، محبوس ماندن و مرگ کارگران معدن. ۱۲ شهریورماه حوالی شب بود که خبر ریزش یک معدن در طزره دامغان در رسانه‌ها منتشر شد و ۶ کارگر در معدن محبوس شدند. در ابتدای انتشار خبر وضعیت دسترسی به کارگران مشخص نبود و ورودی معدن نیز بسته شده بود. تا اینکه کم‌کم خبر رسید که هر شش کارگر محبوس در معدن درگذشته‌اند.

آن‌گونه که کارگران در گفت‌وگو با رسانه‌ها روایت می‌کنند، ظاهراً گاز به‌وسیله کیسه‌ای (لوله از جنس گونی‌های پلاستیکی) از داخل معدن در زمان کار کردن کارگران با پیکور به بیرون منتقل می‌شود. این گاز در آن شب، در هوای داخل تونل باقی مانده و با انباشت گاز و جرقه ناشی از فعالیت پیکور، انفجار در معدن رخ داده است. دو نفر راننده لوکوموتیو که پایین در حال بار زدن زغال بوده و یک کارگر پای «بونکر» زیر کارگاه استخراج و سه نفر کارگر استخراج این معدن زیر آوار ماندند. درنهایت هم پیکر بی‌جان شش کارگر محبوس در این معدن ساعت پنج صبح ۱۳ شهریور پیدا شد. این اولین حادثه از ریزش معدن و محبوس ماندن کارگران در زیر آوار در چند سال گذشته نیست.

ریزش معدن کرومیت ارزوئیه در استان کرمان در تاریخ پنجم تیر ۱۴۰۲، ریزش بخش‌هایی از سقف تونل معدن زغال‌سنگ در دی‌ماه ۱۴۰۱، ریزش معدن پابدانا. دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ حوالی ساعت ۱۹:۳۰ شب هم بر اثر ریزش سقف در تونل شماره ۱۲-۱۴ معدن زغال‌سنگ پابدانا از معادن زغال‌سنگ کرمان، پنج کارگر دچار حادثه شدند.

شمار جان‌باختگان این حادثه دو نفر و شمار مجروحان نیز دو نفر اعلام شد. حادثه آن ماه ۱۴۰۱ در کارگاه ۱۲-۱۴ معدن زغال‌سنگ «پابدانا»، از معادن زغال‌سنگ کرمان در شهرستان کوهبنان در حالی رخ داد که حدود چهار کارگر در عمق تونل مشغول کار استخراج بوده‌اند. دو کارگر توانسته‌اند به موقع از زیر آوار فرار کنند درحالی که دچار مجروحیت شدند اما دو کارگر زیر بار سنگین ریزش تونل گیر افتادند. عملیات امداد و نجات تا ساعت سه بعد از نیمه‌شب ادامه یافت تا درنهایت پیکر بی‌جانِ دو معدنچی از زیر خاک بیرون کشیده شد.

همچنین پیش از این نیز در تاریخ یکم شهریور ماه سال گذشته، یک حادثه مشابه دیگر در کارگاه ۷۲/۲۳ معدن زغال‌سنگ «هشونی» از معادن زغال‌سنگ کرمان در شهرستان کوهبنان رخ داد که حدود ۶۶ کارگر در عمق تونل، حین کار تعمیرات بر اثر شکستگی سقف دچار حادثه شدند. در این آوار، درنهایت یک کارگر معدنچی جان خود را از دست داد. درگذشت دو کارگر در آبان ماه ۱۴۰۱ ریزش معدن زغال‌سنگ پرورده شرقی در خرداد ۱۴۰۱ و درگذشت دو کارگر، ریزش معدن در خراسان رضوی در مرداد ماه ۱۴۰۱، ریزش معدن در منطقه چیل‌آباد و محبوس ماندن دو کارگر هم از دیگر حوادث مربوط به ریزش معدن در سال گذشته هستند. اما تلخ‌ترین تمام این ریزش‌ها به ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ بازمی‌گردد.

غرب و شرق از یکدیگر چه می‌خواهند؟/ مَشکورین یا اَهْلَ‌العَراق

روزنامه سیاست روز در صفحه اول امروز خود با تیتر «تغییر رویکرد تهران در تجارت با بغداد» نوشت: دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: حضور رقبا در بازار عراق زنگ خطر جدی برای برنامه‌های توسعه صادرات ایران در بازار این کشور به شمار می‌رود بنابراین لازم است در روند تجارت با عراق تغییر رویکرد داشته‌باشیم.

به گزارش سیاست روز، جهانبخش سنجابی‌شیرازی دیروز در سلسله نشست‌های تعامل اقتصاد و رسانه (نقش و کارکرد رسانه در توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق)، آینده‌نگری روابط ایران و عراق و ابعاد دیپلماسی اقتصادی، اظهار داشت: در ۵ ماهه ابتدای امسال رشد صادرات ایران به عراق نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۵ درصد بوده است که اگر با همین روش پیش برویم تا پایان امسال صادرات ایران به عراق به ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار خواهد رسید. وی افزود: عراق برای دو سال آتی سالانه بیش از ۱۶۸ میلیارد دلار بودجه سنواتی در نظر گرفته است که بیش از ۷۰ درصد این بودجه در بخش عمرانی است. بنابراین، این مسأله می‌تواند زمینه صادرات بیشتر به عراق را برای ما فراهم سازد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه ضرب آهنگ عراقی‌ها در واردات با توجه به رشد بودجه صعودی شده است، گفت: در حال حاضر کشور عراق بیش از ۹۵ درصد کالاهای زیرساختی را از واردات تأمین می‌کند لذا تا چند سال آینده این کشور یک پروژه بزرگ در منطقه برای کشورهای همسایه و برای قدرت‌های فرامنطقه‌ای خواهد بود. ضمن اینکه اساساً عراقی‌ها در حوزه اقتصادی وارد یک کنشگری جدیدی شده‌اند، به‌خصوص در دولت جدید با توجه به اتفاقاتی که در خصوص بودجه، همچنین کلنگ‌زنی احداث خط آهن ایران و عراق افتاده است که این موضوعات می‌تواند شرایط را برای توسعه تجارت بین دو کشور فراهم کند.

سنجابی‌شیرازی اظهار کرد: ارزش تجارت کالایی عراق در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۴۸ میلیارد دلار بوده که ۸۷ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات و ۶۱ میلیارد دلار آن مربوط به واردات بوده است، بررسی روند تجارت با عراق طی دهه اخیر نشان می‌دهد که همواره صادرات کالا (عمدتاً متکی به نفت)، در سطحی بالاتر از واردات کالا بوده در مقابل فراز و نشیب‌های صادرات، بخش واردات از ثبات نسبی برخوردار بوده است.

وی تصریح کرد: طی ۵ سال گذشته صادرات به عراق بین ۶۵ تا ۹۸ میلیارد دلار در نوسان بوده و در نهایت به ۸۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است و در مقابل واردات از ۵۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ با رشد ملایمی (به جز افت سال ۲۰۲۰) به ۶۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت.

غرب و شرق از یکدیگر چه می‌خواهند؟/ مَشکورین یا اَهْلَ‌العَراق

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هوش مصنوعی صاحب‌خانه شد» نوشت: توسعه علم و فناوری‌های نوین در جهان امروز تقریباً بدون «هوش مصنوعی» امکان‌پذیر نیست. اگرچه شاید کمی با تعلل و تأخیر اما ایران هم با طرح ایجاد آزمایشگاه ملی هوش مصنوعی به باشگاه هوش مصنوعی‌های جهان پیوسته است.

خبر مهم و البته خوشی است که معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به راه اندازی بزرگ‌ترین آزمایشگاه ملی هوش مصنوعی در ایران گفت: «امسال برنامه‌های جدی و متمرکزی در حوزه هوش مصنوعی داریم؛ یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌ها، ایجاد آزمایشگاه ملی هوش مصنوعی در سطح خاورمیانه است که بتواند حداقل هزار نفر از بهترین محققان کشور را جذب و پشتیبانی کند. این آزمایشگاه با پردازنده‌ها، سیستم‌ها و ابزارهای مورد نیاز در هوش مصنوعی با ویژگی‌های خاص در سطح منطقه تجهیز می‌شود. در معاونت علمی ریاست جمهوری هم ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی راه‌اندازی شده است.»

نسبت به این هوش، باهوش نبودیم

در شرایطی که در همسایگی ما برخی کشورها طی سال‌های اخیر گام‌های بلندی در زمینه هوش مصنوعی برداشته‌اند، ما آن‌طور که باید در حوزه این هوش، باهوش عمل نکرده‌ایم. دهقانی‌فیروزآبادی، معاون علمی رئیس‌جمهور می‌گوید: «هوش مصنوعی یکی از موضوعاتی است که در گذشته کمتر مورد توجه بوده و امروز باید خیلی جدی‌تر از گذشته به آن توجه کرد؛ حضرت آقا نیز دو سه نوبت توجه جدی نسبت به این موضوع داشته‌اند.»

در عین حال، وی در پاسخ به این سوال که آیا نخبگان ما مثل سایر حوزه‌ها این توانایی را در حوزه هوش مصنوعی دارند که حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند، می‌گوید: تجربه نشان می‌دهد که بچه‌های ما در حوزه‌های نرم‌افزاری توانمندتر هستند، شاید در حوزه سخت‌افزاری کمبود منابع داشته باشیم اما آن‌جا که با هوش آدم‌ها سر و کار داریم، از آن‌جا که نخبگان پرتوان و باهوشی داریم، بچه‌های ما اصولاً جلوتر هستند.

غرب و شرق از یکدیگر چه می‌خواهند؟/ مَشکورین یا اَهْلَ‌العَراق

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مَشکورین یا اَهْلَ‌العَراق» نوشت: برپایی بیش از ۱۲ هزار موکب، اختصاص هزاران دستگاه اتوبوس و وسایل حمل‌ونقل عمومی و برقراری امنیت مراسم، تنها بخش کوچکی از خدماتی است که عراقی‌ها در مراسم باشکوه اربعین امسال به میلیون‌ها زائری که عازم این کشور شدند، ارائه کرده‌اند.

اگرچه هنوز برای اعلام آمار و ارقام رسمی تعداد شرکت‌کنندگان در این مراسم و خدماتی که ارائه شده، زود است اما دبیرخانه حرم مطهر حضرت عباس (ع) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که تعداد زائران ثبت‌نام شده بر اساس سامانه شمارش الکترونیکی این مرکز ۲۱ میلیون و ۱۹۸ هزار و۶۴۰ نفر است.

غرب و شرق از یکدیگر چه می‌خواهند؟/ مَشکورین یا اَهْلَ‌العَراق

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قضاوت کروبی همیشه زود است!» نوشت: انتشار بیانیه اخیر مهدی کروبی، از لیدرهای فتنه ۸۸ و علنی شدن موضع او در خصوص انتخابات باعث شد تا این نظریه پررنگ شود که مهدی کروبی حداقل در موضوع انتخابات مسیری متفاوت از اصلاح‌طلبان تندرو را برای اصلاح‌طلبان می‌پسندد.

کروبی شرکت در انتخابات را توصیه می‌کند، همچنان بر حفظ اصل نظام تأکید می‌کند. او پیش از این هم جایی از رفع نواقص نظام و حفظ نظام گفته بود. کروبی در انتخابات سال ۱۴۰۰ هم شرکت کرد و رأی خود را به صندوق انداخت.

غلامحسین کرباسچی، رئیس ستاد انتخاباتی کروبی در سال ۸۸ به تازگی در گفت‌وگویی پیرامون پیام کروبی به کنگره حزب اعتماد ملی گفته که «در سال ۹۸ هم با همه اعتراضی که به شورای نگهبان و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی برای رد صلاحیت بسیاری از نمایندگان داشتند، اما در عین حال تعبیر ایشان (مهدی کروبی) همیشه این بوده که از صندوق رأی و انتخابات نباید فاصله بگیریم چراکه معتقد بودند اگر سازوکارهای اشتباهی داریم که انتخابات را از نظر نظارت و اجرا تضعیف می‌کند و مردم را ناامید می‌کند، یا اینکه خودمان بخواهیم انتخابات را کنار بزنیم و در آن شرکت نکنیم، دیگر هیچ راهی برای مداخله مردم و نظارت مردم و حضور نمایندگان مردم نداریم. به همین دلیل در سال ۹۸ نیز با وجود نگرانی آقای کروبی از شرایط ایجاد شده در زمینه انتخابات، اما تأکید ایشان همیشه بر حضور بوده و در سال ۱۴۰۰ نیز تأکید داشتند تا مردم در انتخابات رأی دهند و حضور داشته باشند (با وجود اینکه کاندیدای مدنظر چندان موقعیتی نداشت). گمان می‌کنم رویه ایشان تغییری نداشته، اما ممکن است لحن بیانات او در مقاطعی، شدیدتر یا آرام‌تر بشود. اما اصل دیدگاه‌های آقای کروبی در مجموع تفاوتی نکرده است.»

در واقع خیلی وقت است که او در چنین مواضعی راهش را از میرحسین موسوی جدا کرده است. وضعیت خاتمی مشخص نیست و به نظر می‌رسد در تردید پیوستن یا نپیوستن به براندازان مانده است.

در عین حال کروبی هم شاید تحسین کسانی همچون کرباسچی را برانگیزد، اما او نشان داده حداقل در سیاست قابل اتکا نیست و علاوه بر چرخش مواضع، به شدت هم در فعالیت و موضع‌گیری سیاسی متأثر از نزدیکانش است. روشن هم نیست که تا انتهای برگزاری انتخابات بر سر همین موضع باقی بماند؛ لذا برای تحسین موضع کنونی او هنوز زود است، گرچه برای قضاوت هر موضعی از او، شاید همیشه زود باشد!

غرب و شرق از یکدیگر چه می‌خواهند؟/ مَشکورین یا اَهْلَ‌العَراق

کد خبر 683192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.