تأمین معیشت و جداسازی تورم از سفره کارگران / عبور از دیپلماسی التماسی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه چهارم شهریورماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تأمین معیشت و جداسازی تورم از سفره کارگران» نوشت: دولت سیزدهم با رویکرد ریشه‌کن کردن فقر غذایی، تأمین سلامت غذایی و معیشت خانوارها از ۸۵ میلیون و ۶۰۰ نفر جمعیت کل کشور، سبد غذایی ۴۸ میلیون نفر را با در نظر گرفتن پروتئین‌ها و ویتامین‌ها در طرح کالابرگ الکترونیکی تأمین کرده است. نشانی این گزاره گسترش طرح کالابرگ الکترونیکی با فعال کردن افزایش اعتبار یارانه نقدی دو دهک ۴ و ۵ مثل دهک‌های ۱ تا ۳ درآمدی است. بر این اساس دهک‌های ۴ و ۵ درآمدی که اغلب اقشار مزدبگیر و کارگر را تشکیل می‌دهند، از هفته گذشته مشمول افزایش ۱۲۰ هزار تومانی اعتبار یارانه نقدی در طرح کالابرگ الکترونیک شده‌اند.

جزئیات طرح کالابرگ الکترونیک

دولت سیزدهم طرح کالابرگ الکترونیک را با ۱۱ قلم کالایی در سبد غذایی خانوار قرار داد؛ تا با استفاده از اعتبار یارانه، کالاهای اساسی را خرید کنند؛ دولت سیزدهم نه تنها مبلغ یارانه را از ۴۵ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان رساند بلکه با سیاست‌های تشویقی و حمایتی، اعتبار یارانه را تا ۵٢٠ هزار تومان افزایش داد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اسفند ماه ١۴٠١ در اطلاعیه‌ای از اجرای موفقیت‌آمیز طرح کالابرگ الکترونیک به‌صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، خبر داده و اعلام کرد که هم‌اکنون اجرای این طرح به صورت ملی و در سراسر کشور آغاز شده است.

بر اساس طرح کالابرگ الکترونیکی، اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ١١ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند. پس از اجرای سراسری این طرح، در ١٧ مردادماه امسال، دهک‌های اول تا سوم با جمعیت ٢٩ میلیون نفری که یارانه نقدی ۴٠٠ هزار تومانی می‌گرفتند در صورتی که ۵٠ درصد یارانه را از ١١ قلم خریداری کنند ١٢٠ هزار تومان اعتبار یارانه دریافت می‌کنند که می‌توانند کالا خریداری کنند. اکنون در مرحله جدید کالابرگ الکترونیک، دهک اول تا پنجم می‌توانند در قالب طرح کالابرگ الکترونیکی یک ماه زودتر از واریز یارانه خود با خرید حداقل ۲۰۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالای اعلام شده، مشمول ۱۲۰ هزار تومان اعتبار مضاعف شوند.

تأمین معیشت و جداسازی تورم از سفره کارگران/ عبور از دیپلماسی التماسی

روزنامه سیاست روز در صفحه اول امروز خود با تیتر «هنوز هم قورباغه ابوعطا می‌خواند!» نوشت: قدیم‌ها وقتی برای خانواده‌ای بدبیاری‌های پشت سر هم پیش می‌آمد، می‌گفتند چشم و نظر خورده و باید برایشان تخم‌مرغ در آتش گذاشت یا اسفند دود کرد تا دشمنان به شاد نشوند زیرا این دوستان هستند که در زمان ناملایمات تأسف غصه می‌خورند درحالی‌که دشمنان شادی می‌کنند و قورباغه‌هایشان ابوعطا می‌خواند.

البته به روایتی همه این حرف‌ها موهومات بوده و هست که ناملایمات هر فرد، خانواده یا ملت حاصل اشتباهاتی است که توسط خودشان یا عوامل ناآشنا با مسائل پیچیده اقتصادی و اجتماعی به وجود می‌آید، همچون ایجاد ضایع سنگین، آب بر و آلوده‌کننده محیط‌زیست در غرب اصفهان که روزگاری به شمال کشور شباهت داشت و رودخانه پرآب زاینده‌رود آن را به بهشتی سرسبز تبدیل کرده بود اما همین مدیریت نابلد و شاید نابخرد بود که با ایجاد ذوب‌آهن، فولاد، کارخانه‌های سیمان و در ادامه صدها صنعت آب‌بر و آلوده‌کننده، بهشتی را به جهنم تبدیل و به حال خود رها کردند تا ضمن ایجاد منطقه خشک، آلوده‌ترین ناحیه کلان‌شهر و در نهایت استان شود و آب موردنیاز شرب و کشاورزی شش میلیون نفر جمعیت آن را تحت تأثیر این خطای بزرگ قرار دهد که البته فاجعه به همین‌جا ختم نشده زیرا برداشت‌های بی‌رویه آب‌های استراتژیکی در سطح استان به دلیل حذف تدریجی زاینده‌رود، جامعه کم‌اطلاع و شاید بی‌اطلاع را ناگزیر کرد برای رفع نیاز خود با همیاری مسئولانی بی‌اعتنا و کم‌توجه به حفر هزاران حلقه چاه بپردازند و سالی چند نوبت عمق آن را پایین‌تر ببرند تا حجم آب‌های زیرسطحی و محافظ ارتفاع گسل‌ها پایان یابد و بحران تازه‌ای به نام فرونشست زمین به چالش‌های قبلی از جمله آلودگی هوا و بی‌آبی افزوده شود و در ادامه همچنان جدی گرفته نشود تا همه سازه‌ها را در خود ببلعد که در حال حاضر ۳۸۰ شهر و شهرستان و ۹ هزار و ۷۰۰ روستا را در سطح کشور مهیای خطری به نام زلزله خاموش قرار دهد.

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و رئیس شاخه زمین‌شناسی فرهنگستان علوم در این‌باره می‌گوید: «عوامل متعددی از جمله سدسازی، تغییر اقلیم، مصرف ناکارآمد آب توسط کشاورزان و صنایع و استفاده از سفره‌های زیرزمینی به‌عنوان منبع چاه‌های غیرقانونی استحصال آب کشاورزی، باعث شده است وضعیت فرونشست زمین در ایران بحرانی‌تر شود. در این میان بیش از ۹۰ درصد از فرونشست زمین در ایران به دلیل برداشت وسیع از آب‌های زیرزمینی رخ می‌دهد.

حدود ۵۵۰ کیلومترمربع از زمین در تهران و اطراف آن به‌طور متوسط در حال فرونشست است. می‌توان پیش‌بینی کرد استحصال مداوم آب‌های زیرزمینی تا سال ۱۴۳۰ به فرونشست بیشتر زمین و از بین رفتن بیشتر آبخوان‌های ایران همچنین آسیب‌های شدید به زیرساخت‌های فنی مانند جاده‌ها، خانه‌ها و سیستم‌های تأمین آب منجر می‌شود. ۱۴ کلان‌شهر کشور درگیر فرونشست زمین هستند و بر اساس آمار وزارت نیرو ۷۰ درصد دشت‌های کشور به دلیل سوء مدیریت در بحران هستند.

تأمین معیشت و جداسازی تورم از سفره کارگران/ عبور از دیپلماسی التماسی

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «۱۰۰ هزار کلید برای مردم» نوشت: مسکن یکی از نیازهای مهم مردم به شمار می‌رود که در طول سال‌های سکانداری دولت قبل به فراموشی سپرده شده بود اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، عاقبت این حوزه دستخوش تغییر شد به طوری که وزارت راه و شهرسازی با ارائه طرح‌هایی نظیر نهضت ملی مسکن شروع به ساخت مسکن برای مردم کرد.

در نتیجه واحدهای مسکونی بسیاری در اختیار مردم قرار گرفته و در پی آن، شاهد کنترل قیمت‌ها هستیم. در همین راستا وزارت راه و شهرسازی به مناسبت هفته دولت، واحدهایی را که ساخت آنها به اتمام رسیده و آماده استفاده است، در اختیار مردم قرار می‌دهد.

در همین ارتباط وزیر راه و شهرسازی به منظور افتتاح ۳ هزار و ۷۳۸ پروژه نهضت ملی مسکن، به استان زنجان سفر کرد. از بین واحدهای قابل افتتاح ۴۰۰ واحد مسکونی مربوط به اجرای قانون جوانی جمعیت در استان زنجان بود. همچنین بخش‌هایی از واحدهای مسکونی پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در دست ساخت همچون کوی ثمین ۲، کوی فرهنگ زنجان، طرح نهضت ملی مسکن کوی زنگان و کوی نصر در این سفر افتتاح شد.

۱۰۵۱۶ واحد مسکونی روستایی و تعدادی واحد در صائین قلعه فاز یک که مربوط به نهضت ملی شهرهای زیر ۱۰۰ هزار جمعیت بود نیز افتتاح شد. همچنین تعدادی از واحدهای مسکونی در بازآفرینی شهری و مسکن‌های خودمالکی از دیگر پروژه‌های افتتاح شده در سفر وزیر راه و شهرسازی به زنجان بود.

تأمین معیشت و جداسازی تورم از سفره کارگران/ عبور از دیپلماسی التماسی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ادعای بلومبرگ از توافق ایران و آمریکا بر سر نفت» نوشت: در حالی که ایران و آمریکا در مسیر دیپلماسی برای احیای توافق هسته‌ای فاصله زیادی با یکدیگر دارند، به نظر می‌رسد این دو کشور در حال توافق بر سر جریان نفت در بازارهای جهانی هستند. خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ مدعی است: در هفته‌های اخیر شاهد توافق تهران و واشنگتن بر سر تبادل زندانیان با دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و کاهش غنی سازی اورانیوم از سوی تهران بودیم.

علاوه بر این، دو کشور توافقاتی بر سر جریان فروش نفت ایران انجام داده‌اند. در این باره مقامات آمریکایی به طور تلویحی اذعان کرده‌اند که برخی تحریم‌های مربوط به فروش نفت ایران لغو شده و تهران نیز از افزایش تولید نفت بی سابقه در پنج سال گذشته خبر داده است. از همین رو ناظران معتقدند که عرضه نفت ایران در میانه رشد بی سابقه تولید آن در ماه‌های گذشته و تورم فزاینده در کشورهای غربی و تلاش برای جبران آن از طریق افزایش نرخ بهره می‌تواند بازار را آرام کند. هلیما کرافت رئیس استراتژی جهانی بانک RBC Capital Markets در نیویورک در این باره گفت: «این بازی سنتی دیپلماسی انرژی است؛ بستن قرارداد برای به دست آوردن بشکه‌های اضافی نفت.»

وی افزود: «منافع اقتصادی آمریکا و ایران در باره تولید بشکه‌های بیشتر در بازار یکی است.» اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن رد هرگونه توافق با تهران در خصوص بازار جهانی نفت گفت: ایالات متحده به اجرای دقیق چارچوب محکم نفت و دیگر تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد. وی سپس تشریح کرد که دلیل نوسان در صادرات نفت، واکنشی طبیعی به قیمت و عوامل دیگر است. در این میان، آمریکا اگرچه همچنان اجازه فروش نفت ایران به کشورهایی همچون کره جنوبی، ژاپن و کشورهای اروپایی را نمی‌دهد، اما درباره فروش گسترده آن به چین واکنشی نشان نداده است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تولید ایران در ماه ژوئیه (دهم تیر تا نهم مرداد) به سه میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ به‌شمار می‌رود. فرناندو فریرا، مدیر ریسک ژئوپلیتیک شرکت مشاوره سرمایه‌ای رپیدان انرژی گروپ (Rapidan Energy Group) مستقر در واشنگتن در این خصوص گفت: «جو بایدن تمایل دارد در ازای کاهش غنی سازی اورانیوم از سوی ایران، به سمت دیگری نگاه کند. ضمن آن‌که چنان چه بشکه‌های نفت بیشتری وارد بازار نفت شود و قیمت‌ها تعدیل شود، کاخ سفید خوشحال خواهد شد.»

پیش از این جواد اوجی، وزیر نفت ایران گفته بود که تولید نفت در هفته‌های آینده به ۳.۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد. این خبرگزاری آمریکایی در ادامه افزایش فروش نفت ایران را یکی از ملموس‌ترین نشانه‌های خروج ایران از انزوا به ویژه پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از برجام می‌داند.

وی می‌افزاید: ایران هم‌اکنون روابط خود را با رقبای منطقه‌ای بهبود بخشیده و نزدیکی با چین به عنوان ابرقدرت آسیایی را تقویت کرده است. به همین دلیل افزایش تولید نفت و بازگشت آن به بازار جهانی دور از انتظار نبود.

تأمین معیشت و جداسازی تورم از سفره کارگران/ عبور از دیپلماسی التماسی

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عبور از دیپلماسی التماسی» نوشت: پذیرش درخواست عضویت ایران در گروه «بریکس» در جریان اجلاس اخیر سران این گروه در آفریقای‌جنوبی، دومین گام محکم دولت‌سیزدهم در حوزه «دیپلماسی سازمان‌های بین‌المللی» محسوب می‌شود. پس از روزهای میانی تیرماه ۱۴۰۲ که عضویت دائم ایران در سازمان همکاری «شانگهای» به‌صورت رسمی اعلام شد، اکنون نیز عضویت دائم ایران در گروه «بریکس» که درجریان نشست روزهای اخیر سران این گروه با حضور سیدابراهیم رئیسی اعلام شد تا بیش از هر زمان دیگری لازم باشد تا رویکرد غرب‌گرایی درسال‌های دهه ۱۳۹۰ یادآوری شود؛ سال‌هایی که بعدها به روزهای «دیپلماسی التماسی» لقب گرفت. فاصله گرفتن از رویکردهای التماسی و رسیدن به تفکرات عزتمندانه در حوزه سیاست خارجی باعث شد ایران به صورت رسمی در پیمان‌هایی عضویت یابد که مزایای فراوانی دارد. در ادامه نگاهی گذرا داریم به فواید حضور ایران در گروه بریکس.

رئیس‌جمهور دیروز (جمعه) پس از بازگشت از سفر آفریقای‌جنوبی که به‌منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران گروه «بریکس» انجام شد، با بیان اینکه عضویت ایران در این گروه اتفاقی نیست و بر اساس یک سیاست انتخابی از سوی دولت سیزدهم محقق شده‌است، گفت: ما این مسائل را با جنجال و کار سیاسی انجام نخواهیم داد.

سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه بریکس بر همکاری‌های تجاری و اقتصادی متمرکز است، اظهار کرد: ارتباط ما با بریکس در راستای روابط اقتصادی مستقل با کشورهای عضو این گروه است.

وی به این نکته هم اشاره کرد که دولت سیزدهم در عرصه سیاست‌خارجی فقط یک گزینه را دنبال نمی‌کند و با یک پرونده روی میز مواجه نیست، بلکه پرونده‌های متعددی را در این عرصه پیگیری می‌کند.

رئیسی همچنین محور حضور ایران در سازمان‌های بین‌المللی را منافع ملی دانست و اضافه‌کرد: ما کار سیاست‌خارجی را زمینه‌ای برای رقابت‌های داخلی قرار نمی‌دهیم و این مسائل را همراه با جنجال‌های سیاسی دنبال نمی‌کنیم.

تأمین معیشت و جداسازی تورم از سفره کارگران/ عبور از دیپلماسی التماسی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر « عبرت رشد اقتصادی در یک دهه» نوشت: نرخ رشد اقتصادی ایران طی سال گذشته چه روندی را طی کرده است؟ پاسخ به این سوال به مناظره مکتوب مسئولان اقتصادی دولت فعلی و قبلی کمک می‌کند، اما سوال مهم‌تر اینکه آیا مسئولان اقتصادی دولت قبلی واقعاً نرخ رشد اقتصادی دولتشان را قابل دفاع می‌دانند یا به واسطه حضور در انتخابات پیش‌رو در حال سیاسی‌کاری هستند؟

پاسخ این سوال هر چه باشد، ناامیدکننده است چه آنکه میانگین نرخ رشد اقتصادی نیم‌درصدی در کارنامه دولتی به مدعایی تدبیر و امید، نه تنها هیچ جای دفاعی ندارد، بلکه حتی باید از حرف زدن درباره آن نیز امتناع کنند، ولی از آنجا که برخی‌ها حافظه تاریخی یک ملت را نادیده می‌گیرند به خودشان حق می‌دهند. حدود دو ماه بعد از تحویل دادن دولتی با تورم ۶۰ درصد، شولای طلبکاری بپوشند، غافل از اینکه در تنشان زار می‌زند. فارغ از سیاسی‌کاری برخی چهره‌های حزبی این سوال کلیدی مطرح است که برای عدم تکرار تجربه تلخ دولت روحانی در وقوع رشد اقتصادی «تقریباً هیچ» با بیشترین رشد نقدینگی، چه باید کرد؟

ماجرای مناظره مکتوب مسئولان اقتصادی دولت قبلی و دولت فعلی از چند مدت پیش در بستر یکی از شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده و دور از مراعا و منظر مردمی که باید قضاوت کنند، آغاز شده است. محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم و یکی از معدود افرادی که اجازه حضور در حلقه محدود اطرافیان رئیس‌جمهور سابق را داشت، در یک پیام توئیتری نوشت: «‏جناب آقای رئیسی با سلام و احترام در خصوص گزارش امروز حضرتعالی، آیا التفات دارید که طبق گزارش شماره ١١٠ بانک مرکزی، رشد اقتصادی سال ١٣٩٩ معادل ۱.۴ درصد و در بهار سال ١۴٠٠ برابر ۷.۶ درصد و مستند به گزارش رسمی مرکز آمار، رشد اقتصادی ١٣٩٦- ١٣٩٢ بیش از ۷.۴ درصد و در سال ١٣۹۵ برابر ۲.۱۴ درصد بود؟»

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که نوبخت به‌رغم اصرار برخی چهره‌های سیاسی دونبش به تحریم انتخابات پیش‌رو، در پیش‌ثبت‌نام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کرده است و برخی‌ها این نوع اظهارنظرها را با کاربرد انتخاباتی عنوان کردند، چه آنکه بزرگ‌ترین ارقام را از میان گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار انتخاب کرده، به طوری که برای برخی سال‌ها آمار بانک مرکزی و برای بقیه سال‌ها آمارهای مرکز آمار را ملاک قرار داده و این رویه با وجود ثبت بدترین عملکرد در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی، قابل تأمل است.
اما این پایان ماجرا نبود، سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در خطابی مستقیم به نوبخت نوشت: «کاندیدای محترم! صادق بودن با مردم شرط اول حکمرانی است. طبق گزارش رسمی بانک مرکزی میانگین رشد اقتصادی در چهار سال منتهی به دولت سیزدهم برابر ۰۵/۰ بوده است و این یعنی هیچ.»

همچنین داوود منظور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه دولت قبلی نیز در پاسخ به نوبخت تأکید کرد: «‌آقای نوبخت! آدرس سایت بانک مرکزی را که خاطرتان هست!

بر اساس گزارش رسمی این سایت، میانگین رشد اقتصادی در هشت‌ساله دولت شما حدود یک درصد و در چهار سال دوم حدود صفر (۰۵/۰ درصد) بوده است. توجه کنید، دولت سیزدهم اینگونه میانگین رشد اقتصادی را چهار برابر کرد!» محمد شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز تأکید کرد: «رشد اقتصادی کشورمان طی دو سال گذشته به طور متوسط ۲/۴ درصد و این رقم در چهار سال منتهی به ۱۴۰۰ معادل ۶.۰ درصد بوده است. حجم تجارت ایران در سال ۱۴۰۱ به ۱۷۳ میلیارد دلار رسید که تقریباً دو برابر سال ۱۳۹۹ است.»

تأمین معیشت و جداسازی تورم از سفره کارگران/ عبور از دیپلماسی التماسی

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «سیطره سربازان «خاتم‌الانبیاء» و «ذوالفقار» بر آسمان ولایت» نوشت: نیروهای جنگ الکترونیک ارتش جمهوری اسلامی ایران بامداد روز گذشته، با اجرای رزمایش «سپر حافظان ولایت ۱۴۰۲» باردیگر با رمز یا حسین (ع) و با تمرین و ارزیابی عملیاتی انواع سامانه‌های ثابت، سیار، زمین پایه و هواپایه جنگ الکترونیک در منطقه وسیعی از مرکز کشور با حضور فرمانده کل ارتش، قدرت دفاع و رزم بازدارنده خود را به نمایش گذاشته و توان عملیاتی‌شان را به دشمنان میهن عزیز یادآور شدند.

پ شتیبانی الکترونیک هواپایه توسط نیروی هوایی

در این رزمایش تخصصی، عملیات پشتیبانی الکترونیک هواپایه توسط جنگنده‌ها و پرنده‌های باسرنشین و بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش به مرحله اجرا گذاشته شد. همچنین سامانه‌های دفاع الکترونیک مستقر در منطقه عمومی رزمایش نیز عملیات پدافند غیرعامل و دفاع الکترونیک را در مقابله با پرنده‌های بدون سرنشین و ریزپرنده‌های مهاجم با موفقیت اجرا کردند.

اجرای عملیات انهدامی گروهی توسط ریزپرنده‌ها

شناسایی و جهت‌یابی ارتباطات رادیویی و دیتا، اجرای عملیات انهدامی گروهی توسط ریزپرنده‌ها و عملیات حفاظت الکترونیک راداری و اختلال و فریب راداری زمین پایه با استفاده از انواع سامانه‌های تاکتیکی و اخلالگر نیز بخش دیگری از سناریوهای اجرا شده در این رزمایش مشترک بود، همچنین اجرای عملیات رهگیری هوایی با بهره‌گیری از جنگنده‌های نیروی هوایی و اجرای عملیات اختلال و فریب دورایستا با استفاده از بالگردهای هجومی هوانیروز نیز بخش دیگری از برنامه‌های اجرا شده این رزمایش بود.

تأمین معیشت و جداسازی تورم از سفره کارگران/ عبور از دیپلماسی التماسی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فعالیت غول‌های اینترنتی از دیروز در اروپا محدود شد» نوشت: روزنامه فرانسوی فیگارو با انتشار گزارشی تحت عنوان «پایان بی‌قانونی فضای مجازی در اروپا» نوشت: «غول‌های اینترنتی جهان از جمله گوگل، یوتیوب، آمازون، فیسبوک، اینستاگرام، ایکس (توئیتر سابق) و تیک‌تاک از این به بعد در قالب محدودیت‌هایی که کمیسیون اروپا مقرر کرده است، در این قاره فعالیت خواهند کرد.»

اینکه فضای مجازی به‌دلیل اهمیت و تأثیراتی که بر جامعه و فرد دارد، درست مثل فضای حقیقی نیاز به قانون دارد، و نباید یله و رها باشد، دیگر برای هیچ‌کس و در هیچ نقطه‌ای از دنیا، پوشیده نیست. در همین رابطه خبر رسیده است که، مقامات سیاسی اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند کنترل‌ها بر فضای مجازی حاکم بر کشورهای عضو را «تشدید» کنند. این تصمیم به خوبی نشان می‌دهد که اروپا نمی‌خواهد اجازه دهد شبکه‌های اجتماعی به ابزاری برای ضربه زدن به امنیت، ثبات سیاسی، انسجام اجتماعی و به‌طور کلی منافع و امنیت ملی کشورهای عضو این اتحادیه تبدیل شوند.

بر اساس گزارش‌ها بروکسل در ماه آوریل (فروردین) فهرستی از ۱۹ پلتفرم آنلاین و موتورهای جست‌وجوی بزرگ را که از بیست‌وپنجم اوت (سوم شهریور) تحت کنترل‌های تقویت‌شده قرار دارند، معرفی کرده بود. روزنامه آمریکایی «پولیتیکو» هفته گذشته در گزارشی با اشاره به این قانون نوشته بود در اتحادیه اروپا به‌طور گسترده برنامه‌هایی تحت عنوان قانون خدمات دیجیتال (DSA) اعلام شده که بر اساس آن پلتفرم‌های آنلاین مجبور به اثبات سالم بودن محصولات‌شان هستند. تارنمای روزنامه فرانسوی «فیگارو» نیز دیروز در گزارش مهمی و هم‌زمان با اجرایی شدن این قانون از پایان عصر بی‌قانونی در فضای مجازی اتحادیه اروپا خبر داد.


به گزارش تارنمای روزنامه «فیگارو»، «تیری برتون» کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا که از بنیانگذاران این رویکرد است، «قانون دیجیتال جدید اروپا» را نشانگر «پایان دوران بی‌قانونی» ارزیابی می‌کند و آن را یک مانع محافظ برای مصرف‌کنندگان و دموکراسی‌های اروپایی می‌نامد. این روزنامه در تبیین قانون جدید که محدودیت‌های متعددی برای فعالیت شبکه‌های اجتماعی و دیگر غول‌های اینترنتی در اتحادیه اروپا اعمال می‌کند، آورده است: هدف این مقررات جدید یک اصل است، «آنچه آفلاین غیرقانونی است، آنلاین هم غیرقانونی است.»

تأمین معیشت و جداسازی تورم از سفره کارگران/ عبور از دیپلماسی التماسی

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «۲۵۳ شهر بدون کتابخانه» نوشت: تعداد کتابخانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، ایران در رتبه ۴۸ قرار می‌گیرد و طبق این آمار به حساب هر ۱۰۰ هزار نفر، ۴.۰۵ درصد است. در ابتدای این لیست جمهوری چک قرار دارد که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۵۸.۴۷ کتابخانه وجود دارد، اوکراین با ۴۹.۷۰ در رتبه دوم قرار دارد. لیتوانی با جمعیت تقریباً سه میلیونی در رتبه سوم قرار گرفته است و تعداد کتابخانه‌هایش در هر ۱۰۰ هزار نفر، ۴۶.۶۵ کتابخانه است.

طبق آخرین آمار تا پایان مرداد ۱۴۰۲ و بر اساس تقسیمات کشوری ۱۴۰۱، ۲۵۳ شهر بدون کتابخانه در کشور داریم. از طرف دیگر بر اساس آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است؛ در سال ۱۴۰۱، ۱۴۳۷ شهر داریم؛ که با این درصد، حدوداً ۱۸ درصد شهرهای کشورمان کتابخانه ندارند.

ساخت کتابخانه‌های روستایی از آن مواردی است که تقریباً در دنیا خیلی به آن توجه نشده است و ما در کشورمان حدود ۸۰۰ کتابخانه روستایی داریم. همچنین در راستای عدالت فرهنگی ۵۵ کتابخانه سیار در کشور فعال است. البته نهاد کتابخانه‌های عمومی برای مکان‌هایی که کتابخانه ندارند، طرح‌هایی دیگری هم دارد.

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در مورد ایجاد دسترسی مردم مناطق کم‌برخوردار کشور به کتاب در گفت‌وگویی می‌گوید: «پراکندگی جمعیت یا نبود امکانات و تأسیسات ازجمله موانع توسعه در برخی مناطق به حساب می‌آید؛ بنابراین تغییر رویکرد ضروری است.

به‌عنوان مثال در استان‌هایی مانند سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان با پراکندگی جمعیت زیاد الگوی «کتابخانه سیار و پیشخوان کتابخانه» را اجرا کردیم. اجرای این الگو موفق بود و نشان داد که می‌تواند اثرگذار و در مساله رفع محرومیت فرهنگی مناطق کم‌برخوردار، توسعه‌دهنده باشد. در مناطق شهری کم‌برخوردار و کمترتوسعه‌یافته نیز پیگیری‌هایی داشتیم؛ از جمله در بیش از ۱۰۰ شهر؛ اینکه عدد دقیق اعلام نمی‌کنم به دلیل این است که شهرهای کشور در حال رشد است؛ به عبارت دیگر یک شهر صاحب کتابخانه و شهر دیگری به فهرست شهرهای کشور افزوده می‌شود.

در مجموع تعداد شهرهای کم‌برخوردار از نظر دسترسی به کتابخانه عمومی در حال کاهش است. در مقطعی در ۴۴ درصد شهرها کتابخانه ایجاد شد، در سایر شهرها نیز طرح فعال داشتیم؛ بنابراین یکی از اولویت‌های محوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این است، شهر بدون کتابخانه نداشته باشیم.

تأمین معیشت و جداسازی تورم از سفره کارگران/ عبور از دیپلماسی التماسی

کد خبر 681606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.