هذیان‌گویی از هوک چپ چریک /  پنجره جمعیتی در واپسین فرصت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه دوم شهریورماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هذیان‌گویی از هوک چپ چریک» نوشت: سخنان تازه سیدمحمد خاتمی که بوی پوپولیسم احمدی‌نژادی می‌دهد، در فضای سیاسی کنونی، پارادوکسی ایجاد می‌کند که به‌هیچ طریق ممکن قابل‌حل نیست، جز آنکه بگوییم او برای ترمیم چهره خود و دوستانش که با سه مشت محکم تخریب شده است، به این حربه چنگ زده است و هیچ مصلحت مردمی و ملی در سخنان او قابل جست‌وجو و ردیابی نیست. مشت اول قدیمی است و به همان زمان پایان دولت اصلاحات و حتی قبل از آن بازمی‌گردد.

تئوریسین‌های این جبهه مانند سعید حجاریان، محمدرضا تاجیک، حمیدرضا جلایی‌پور و عباس عبدی از همان زمانی که مردم با عبور از دولت اصلاحات به محمود احمدی‌نژاد رأی دادند و حتی مدتی قبل از آن، اعتراف می‌کردند که دیگر چهره و جایگاه آنان، چهره و جایگاه دوم‌خرداد نبوده و نیست. خود اصلاح‌طلبان، مقالات فراوان و حتی کتاب درباره واقعیت از دست‌دادن جایگاه مردمی اصلاح‌طلبان نوشته‌اند.

اما مشت دوم، روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم بود که اصلاح‌طلبان اصرار دارند «تکرار می‌کنم» خاتمی، دلیل پیروزی روحانی بود. این دولت در ناکامی‌های اقتصادی و مسئله خروج آمریکا از برجام، ضربه‌ای به منش اصلاح‌طلبی زد که حتی برخی از داخل جبهه مثل مرعشی و عبدی از روحانی خواستند استعفا بدهد.

می‌توان دو مشت اول و دوم را مشت‌های مردم دانست. مشت سوم اما، هوک چپی بود که بهزاد نبوی و هوک راستی که محمد قوچانی همزمان به صورت خاتمی و اصلاح‌طلبان تندرو مثل امین‌زاده و اصغرزاده و میردامادی نواختند. می‌توان با همه وجود احساس کرد که این مشت محکمی که بر صورت «دیکتاتور بلشویک مجاهدین‌خلقی خاتمی و اصلاح‌طلبان» نواخته شد، هنوز خاتمی را در گوشه رینگ با سرگیجه نگه داشته است و شاید بتوان برخی جملات تکراری احمدی‌نژاد را که بر زبان آورده است، از اثر همان هوک چپ و راست دوستان قدیمی‌اش دانست.

به همین دلیل معتقدم تخریب و تهدید جمهوریت و اسلامیت نظام در سخنان خاتمی با آن اهداف کلانی که آنان دارند، در تناقض است و یک پارادوکس ایجاد می‌کند که قابل‌حل نیست، مگر آنکه بپذیریم که خاتمی نه برای دلسوزی مردم، که فقط برای بازسازی چهره خود که نبوی چشمان این چهره را به «لوچی» و چپ‌بین‌بودن تشبیه کرده بود، روی موج احساسی مردم‌داری سوار شده است.

اگر خوب به این جملات خاتمی توجه کنیم، به یاد می‌آوریم که آن‌ها را بارها از زبان احمدی‌نژاد با همین عبارات یا مشابه آن شنیده‌ایم: «نظام حکمرانی باید بگوید اشتباه کرده و خود را اصلاح کند. اگر خوداصلاحی نکنید، نابودی‌تان حتمی است. باید در کنار مردم ایستاد و دردهای آن‌ها را شناخت.»» نوشت:

هذیان گویی از هوک چپ چریک /  پنجره جمعیتی در واپسین فرصت

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خانه امید» نوشت: مسئول پذیرش بیمارستان پرسید: «خانم بچه اولتان است؟» فاطمه خانم زیرچشمی به آقا داوود نگاهی کرد و جواب داد: «نه، بچه دیگر هم دارم.» خانم مسئول پذیرش دوباره پرسید: «بچه دوم‌تان است؟» فاطمه خانم کلافه جواب داد: «نه.» مسئول پذیرش هم از طفره رفتن فاطمه‌خانم کلافه شده بود: «خانم! بچه چندمتان است؟ چندتا بچه دارید؟» جواب آقا داوود فاطمه خانم را خلاص کرد: «بچه دهممان است خانم. ۹ بچه دیگر هم داریم.» مسئول پذیرش درحالی‌که سعی می‌کرد عصبانیتش را قورت دهد، رو به آقا داوود برگشت: «آقا باید اینجا اطلاعات درست ثبت شود. جواب مرا درست بدهید.»

آقا داوود درحالی‌که نگران شرایط ویژه همسرش بود، با بی‌حوصلگی گفت: «من درست و جدی گفتم. ۹ فرزند داریم و این بچه‌ای که دارد به دنیا می‌آید، دهمین فرزند ماست.» گل از گل مسئول پذیرش شکفت و با تعجب به‌صورت محجوب و مهربان به فاطمه‌خانم زل زد: «خانم مگر چند سالتان است؟» پاسخ فاطمه خانم کافی بود تا همه پرسنل بخش پذیرش بیمارستان کارشان را رها کنند و دور او حلقه بزنند: «متولد ۶۴ هستم.» قیل و قال آنها با تحسین فاطمه‌خانم همراه بود: «ماشاءالله خانم قهرمان.»

بعد از آن تا وقتی از بیمارستان مرخص شود، از پزشک و پرستار تا سایر مادران بستری در بخش، مادر دهه شصتی خانواده منیری را خانم قهرمان صدا می‌زدند. آنها می‌دانستند مادری برای ۱۰ فرزند کار بزرگی است که او به‌خوبی از پس آن برمی‌آید. خانم قهرمان می‌گوید: «از داشتن خانواده‌ای پرجمعیت احساس قدرت و امنیت می‌کنم. خیلی خوب است که ۱۰ فرزند خوب و یک همسر مهربان دارم که حامی و دلسوز من است.» زندگی خانم قهرمان و خانواده ۱۲ نفره‌اش حکایت‌های ترش و شیرین زیادی دارد که شنیدنش خالی از لطف نیست. درحالی‌که دو روز از تولد دهمین فرزند این خانواده می‌گذشت، به دیدارشان رفتیم تا قدم نورسیده را تبریک بگوییم و گوشه‌ای از این حکایت‌های ترش و شیرین را بشنویم:

کدبانوهای خانه

همه بچه‌ها مرتب و آراسته‌اند، ولی لباس‌های سنتی آبی‌رنگ نادیا و سارا ملاحت و معصومیت دخترانه آنها را دوچندان کرده است. فاطمه خانم هنوز سرحال نشده است و کم‌رمق به‌نظر می‌رسد، ولی حسین گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست و همین که او نوزاد به بغل وارد پذیرایی می‌شود، الاکلنگ و توپ پلاستیکی‌اش را رها می‌کند و از سروکولش بالا می‌رود. نوزاد تازه رسیده که فاطمه‌خانم عباس صدایش می‌زند، ساکت و آرام خوابیده و بچه‌ها برای در آغوش گرفتن او با هم مسابقه می‌گذارند، اما با تشرهای سارا حساب کار دست همه می‌آید: «نی‌نی را اذیت نکنید، بگذارید پیش مامان بخوابد.» هرقدر نادیا مثل مادر آرام و محجوب است، سارای شیرین‌زبان، بلد است آتش بسوزاند و برای همه بچه‌ها تعیین‌تکلیف کند.

البته در کار خانه هم زبر و زرنگ است و می‌تواند بدون کمک مادربزرگ و آبجی بزرگه از جمع و جور کردن خانه تا آب دادن به گلدان‌ها را به‌تنهایی انجام دهد. ولی نادیا دیگر برای خودش کدبانویی هنرمند شده و نه‌تنها هنرهایی مانند آشپزی و شمع‌سازی و گل‌سازی را آموخته، بلکه فوت و فن‌هایی را هم که مادر برای آبروداری و رفع و رجوع زندگی به‌کار می‌برد، خوب یاد گرفته است.

نادیا می‌داند موقع آشپزی چطور مواد غذایی را کم و زیاد کند که خوشمزه بودن غذا رمز و راز صرفه‌جویی‌های او را برملا نکند یا چه ترفندهایی به‌کار ببندد تا از یک قواره پارچه دو پیراهن زیبا برای خودش و سارا دوخته شود. دیگر روزهای پادشاهی حسین بازیگوش سر آمده و ته‌تغاری خانه محسوب نمی‌شود، ولی او هنوز نی‌نی تازه‌وارد را رقیب خود نمی‌داند و حسابی برای همه قلدری می‌کند. اما پسر قلدر خانه وقتی به سارا می‌رسد، به همبازی مهربان و سر به راهی تبدیل می‌شود و به سارا اجازه می‌دهد یک دل سیر با سه‌چرخه توی خانه دور بزند.

اگر هم سارا توی الاکلنگ‌بازی شیطنت کند و الاکلنگ را تند بچرخاند، باز هم حسین شاکی نمی‌شود. علی به زیارت امام رضا (ع) رفته و هنوز نوزاد تازه را ندیده، ولی از پشت تلفن هم می‌توان هیجانش را برای دیدن او احساس کرد. فاطمه خانم وقتی حال خوش علی را در دورهمی‌های خانوادگی می‌بیند، احساس می‌کند همه سختی‌ها و دشواری‌های بزرگ کردن فرزندانش به تماشای این حس و حال خوش می‌ارزد.

هذیان گویی از هوک چپ چریک /  پنجره جمعیتی در واپسین فرصت

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رشد اقتصادی دولت رئیسی ۷ برابر دولت دوازدهم» نوشت: معاون اقتصادی بانک مرکزی با تأکید بر اینکه رشد اقتصادی کشورمان طی دو سال گذشته به‌طور متوسط ۴.۲ درصد و این رقم در چهار سال منتهی به ۱۴۰۰ معادل ۶ دهم درصد بوده است گفت: بر این اساس، رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم هفت برابر دولت گذشته بوده است.

محمد شیریجیان تصریح کرد: از منظر اقتصادی و دیدگاه اقتصاددانان، اگر رشد سالانه اقتصادی کشوری طی دو سال متوالی بالای سه درصد باشد آن کشور از شرایط رکود اقتصادی خارج شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی همچنین با تأکید بر اینکه بر اساس برنامه کنترل نقدینگی بانک مرکزی طی ۲ سال و نیم گذشته، رشد نقدینگی به مقادیر هدف‌گذاری شده نزدیک شده است گفت: نرخ رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد مهرماه ۱۴۰۰ با حدود ۱۵ درصد کاهش، در پایان تیرماه ۱۴۰۲ به ۲۷.۵ درصد رسیده که سطوح ماهانه آن نیز همچنان نزولی است.

وی افزود: معدود دوره‌هایی بوده است که بانک مرکزی سیاست خود را مشخص و برای عموم تبیین کرده باشد. در دولت سیزدهم و مدیریت جدید بانک مرکزی، این بانک سیاست اقتصادی خود را مشخص و به اطلاع صاحب‌نظران رساند و به کمک آنها تکمیل کرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: سیاست بانک مرکزی سیاست تثبیت اقتصادی است و به‌عنوان سیاست متعارف در مدیریت اقتصاد کلان است و دلیل انتخاب این سیاست این است که در شرایطی که متغیرهای اقتصادی تلاطم‌های زیادی دارد حکمرانان اقتصادی و مقام سیاست‌گذار پولی سیاستی را اتخاذ می‌کند که این متغیرها را به ثبات برساند؛ به ثبات رساندن متغیرها موجب می‌شود بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی نسبت به وضعیت اقتصادی پیش بینی‌پذیری داشته باشند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه طی این سال‌ها متغیرهای کلان اقتصادی تلاطم داشتند مثلاً متوسط رشد نرخ دلار در بازار غیررسمی طی چهار، پنج سال اخیر ۶۱ درصد بوده در دهه ۸۰ این رقم برابر ۲.۷ درصد بوده است، متوسط رشد نقدینگی در چهار سال اخیر ۳۳ درصد بود در حالی که این رقم در دهه‌های گذشته کمتر بوده است.

شیریجیان افزود: در مورد نرخ تورم نیز متوسط تورم در دهه ۸۰ برابر ۱۴.۷ درصد بوده اما الان ۴۴ درصد است و این بیانگر این است که متغیرها در این سال‌ها تلاطم‌های زیادی دارند بنابراین سیاست تثبیت اقتصادی انتخاب شد.

وی توضیح داد: یکی از الزامات سیاست تثبیت اقتصادی کنترل و مدیریت نقدینگی و ارتقای ارزش‌افزایی نقدینگی در اقتصاد کشور است، متغیری که در میان‌مدت و بلندمدت بر تورم اثرگذار است نقدینگی است که رشد آن تناسبی با رشد واقعی اقتصاد ندارد و منجر به تقاضای کاذب و تورم می‌شود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تأکید کرد: یکی از الزامات سیاست تثبیت اقتصادی تنظیم‌گری و مدیریت بازار ارز است تا بازار ارز را تنظیم و به سمت بازار واقعی نزدیک کنیم تا تسویه بر اساس مقررات باشد نه قیمت‌گذاری کاذب.

شیریجیان اضافه کرد: مؤلفه سوم بانک مرکزی برای تثبیت اقتصادی تقویت نظارت و اصلاح نظام بانکی و اصلاح انواع ناترازی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری است.

وی اظهار کرد: مؤلفه چهارم بانک مرکزی برای تثبیت اقتصادی تنظیم مناسبات مالی میان دولت و سیستم بانکی است و مؤلفه پنجم بهبود انتظارات و گفتمان عمومی است و اینکه سیاست‌های بانک مرکزی برای مردم تبیین شود به بهبود انتظارات کمک می‌کند. معاون اقتصادی بانک مرکزی تأکید کرد: روح حاکم بر سیاست تثبیت اقتصادی، تقویت نظارت و تنظیم‌گری در بازار پول و ارز و تقویت اعتبار بانک مرکزی است.

وی درباره اقدامات بانک مرکزی برای کنترل ترازنامه بانک‌ها، گفت: یکی از سیاست‌های جدی کنترل نقدینگی بانک مرکزی، کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها است و اثربخشی آن موجب شده رشد نقدینگی از ۴۸.۲ به ۲۷.۵ درصد برسد.

هذیان گویی از هوک چپ چریک /  پنجره جمعیتی در واپسین فرصت

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «صلح امام حسن (ع) اقتدا به سیره پیامبر اسلام (ص) بود» نوشت: شیخ مفید نقل کرده: وقتی خبر شهادت حضرت علی (ع) و بیعت کردن مردم با امام حسن مجتبی (ع) به گوش معاویه رسید، دو نفر را به سوی بصره و کوفه فرستاد تا آنچه واقع شده را برای او بنویسند و علیه امام حسن مجتبی (ع) اقدام کنند. امام حسن مجتبی (ع) وقتی از ماجرا اطلاع پیدا کرد جاسوس معاویه را احضار و گردن زد و نامه‌ای هم به بصره نوشت. پس از آن، نامه‌ای به معاویه نوشت که مضمون آن چنین بود: «جاسوس می‌فرستی؟

عجب مکر و حیله‌هایی! به نظر می‌رسد سر جنگ داری! اگر این‌طور باشد من هم برای جنگ آماده‌ام». وقتی نامه امام (ع) به معاویه رسید جواب‌های ناملایمی برای حضرت فرستاد و پس از این ماجرا بود که مدام بین امام حسن (ع) و معاویه نامه‌هایی رد و بدل می‌شد تا اینکه معاویه با لشکر فراوان راهی عراق شد.

او جاسوس‌های متعددی به سوی کوفه فرستاد تا حضرت را به شهادت برسانند و به همین دلیل امام حسن (ع) زرهی در زیر لباس‌های خویش بر تن می‌کرد و به نماز حاضر می‌شد. اما همین که خبر حرکت معاویه به طرف عراق به گوش حضرت رسید، آن بزرگوار بر فراز منبر رفت و پس از حمد خدا، مردم را به جنگ با معاویه دعوت کرد ولی هیچ‌کس جوابی به آن بزرگوار نداد.

عدی بن حاتم از پای منبر بلند شد و گفت: امام، شما را برای جهاد دعوت می‌کند و شما جواب نمی‌دهید؟ کجاست شجاعت و غیرت شما؟ در این هنگام عده‌ای برخاستند و اعلام موافقت کردند. امام حسن مجتبی (ع) فرمود: هر که راست می‌گوید به جانب لشکرگاه من حرکت کند، اما می‌دانم شما به وعده خود عمل نمی‌کنید. امام (ع) پس از ایراد این سخنان، راهی نخیله شد و آن‌ها که اعلام همراهی کرده بودند، نیامدند و امام با لشکر خود مقابل معاویه ایستاد.

هذیان گویی از هوک چپ چریک /  پنجره جمعیتی در واپسین فرصت

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خبرهای خوب اقتصادی از حیاط دولت» نوشت: اعضای هیئت دولت در حاشیه جلسه روز چهارشنبه خود با حضور در حیاط دولت به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

خاندوزی: برای اولین بار بانک‌های دولتی از زیان‌دهی خارج شدند

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در حاشیه نشست هیئت دولت گفت: برای اولین بار پس از سال‌ها بانک‌های دولتی به غیر از بانک سپه از زیان‌دهی خارج شدند.

وی افزود: در سالی که دولت مسئولیت را به دست گرفت بانک‌های ملی، کشاورزی، توسعه تعاون و سپه زیان‌ده بودند اما سود تمامی بانک‌های دولت را صرف خود کرده بود.

خاندوزی تاکید کرد: با تدابیر ما در سال ۱۴۰۱، روز گذشته از عدد ۵۰۰ میلیارد تومان زیان بانک‌های دولتی به ۷۰ هزار میلیارد تومان سود بانک‌ها رسیدیم که در انضباط مالی بی‌سابقه است.

وزیر اقتصاد گفت: فقط بانک سپه بانک زیان‌ده است و بقیه بانک‌های دولتی به سوددهی رسیده‌اند. امیدواریم بانک سپه نیز با اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ از زیان‌دهی خارج شود.

منظور: به‌زودی ۵۰ هزار میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت می‌شود

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت، گفت: تاکنون ۷۲ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی گندم از کشاورزان انجام شده و به زودی ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر به آنان پرداخت می‌شود.

وی افزود: تاکنون نتوانسته‌ایم اعتباری برای خرید قیر راه‌های روستایی تخصیص بدهیم به دلیل آن که مابه‌التفاوت هر تن قیر با بازار زیاد است. رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: قیمت هر تن قیر در بودجه ۷.۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده که با رقم ۱۶ میلیون تومان در بورس کالا تفاوت زیادی دارد.

مرتضوی: تعداد دهک‌های مشمول افزایش یارانه از ۳ به ۵ دهک افزایش می‌یابد

همچنین، سیدصولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: اگر خانوارهای ۵ دهک ابتدایی، از ۱۱ قلم مشمول کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند، به آنها ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی داده می‌شود.

هذیان گویی از هوک چپ چریک /  پنجره جمعیتی در واپسین فرصت

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری» نوشت: توسعه تکنولوژی در عصر مدرن علاوه‌بر مزیت‌های فراوان، مخاطراتی چون کلاهبرداری‌های اینترنتی را نیز داراست. در دنیایی که روزبه‌روز استفاده از اینترنت و فضای مجازی افزایش می‌یابد و بیشتر افراد به‌دنبال این هستند که اغلب کارهای روزانه خود را به‌صورت غیرحضوری انجام دهند، سوءاستفاده سودجویان از این اتفاق فضا را برای مردم ناامن کرده است. این موضوع لزوم اتخاذ سیاست‌های مختلف برای حفظ امنیت در فضای اینترنت را الزامی می‌کند.

همچنین از همه مهم‌تر، تقویت آگاهی و اطلاع‌رسانی برای عموم مردم است که در دام سودجویان نیفتند. آمار و ارقام نشان می‌دهد این موضوع مختص ایران نبوده و حتی در کشورهایی همچون آلمان و آمریکا و اغلب کشورهای اروپایی که کشورهای پیشرویی در حوزه امنیت سایبری هستند، انواع کلاهبرداری‌ها وجود دارد که باعث شده شهروندان این کشورها سالانه میلیاردها دلار از دارایی خود را از دست بدهند. طبق گزارش‌های جهانی، در سال ۲۰۲۲ رقم کلاهبرداری‌ها به شکل‌های مختلف در جهان به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد، رقمی که طبق گزارش FBI فقط ۱۰.۳ میلیارد دلار از آن مربوط به کشور آمریکا بوده است.

روش‌های مختلف کلاهبرداری آنلاین

کلاهبرداری اینترنتی به استفاده از خدمات آنلاین و اینترنتی درجهت سوء‌استفاده از قربانیان گفته می‌شود. اصطلاح کلاهبرداری اینترنتی عموماً برای فعالیت‌های جرایم سایبری که از طریق اینترنت یا ایمیل انجام می‌گیرد، به کار برده می‌شود. در دنیا کلاهبرداران از شگردهای مختلفی برای کلاهبرداری آنلاین و اینترنتی استفاده می‌کنند. یکی از آنها، فیشینگ (Phishing) است. فیشینگ راهی است که تبهکاران، اطلاعاتی نظیر کلمه کاربری، رمز عبور، شماره ۱۶ رقمی عابربانک، رمز دوم و CVV۲ را از طریق ابزارهای الکترونیکی ارتباطات به سرقت می‌برند.

شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های حراجی و درگاه‌های پرداخت آنلاین نمونه‌ای از ابزارهای الکترونیکی ارتباطات هستند. بنابر گزارشی که دولت استرالیا منتشر کرده طی سال ۲۰۲۲ بیشترین تعداد کلاهبرداری‌ها در این کشور مربوط به روش فیشینگ است. پس از فیشینگ، یکی دیگر از شگردهای کلاهبرداری‌های اینترنتی، ترغیب به سرمایه‌گذاری‌های پانزی (Investment scams) است. معمولاً کلاهبرداران در این روش از وعده‌های بزرگ و دروغ در مورد بازده بالقوه سرمایه و مزایای اضافی برای جذب مشتریان صحبت می‌کنند.

در سال‌های اخیر در حوزه ارزهای دیجیتال کلاهبرداران علاوه‌بر خالی کردن حساب افراد، ایجاد پروژه‌های شت کوین (Shitcoin) بوده است. ایجاد و تشویق افراد به سرمایه‌گذاری در این حوزه و پروژه‌های مختلفی که در کشورمان نیز با عنوان درآمدهای دلاری از این دست است. نمونه قابل تأمل این حوزه، پروژه کینگ مانی (king money) است که پرونده آن حالا روی میز قوه قضائیه است. گفته می‌شود حجم کلاهبرداری این پروژه کلاهبرداری بیش از ۱۰۷ میلیون یورو است.

یکی دیگر از اشکال رایج کلاهبرداری اینترنتی از طریق بدافزار اتفاق می‌افتد. کلمه بدافزار مخفف نرم‌افزار مخرب است و به فایل‌ها و برنامه‌هایی گفته می‌شود که به‌طور بالقوه برای آسیب رساندن یا غیرفعال کردن دستگاه‌های کاربران یا سرقت داده‌های شخصی و حساس آنها به کار برده می‌شود.

هذیان گویی از هوک چپ چریک /  پنجره جمعیتی در واپسین فرصت

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «پروژه مبهم پریگوژین» نوشت: جت شخصی متعلق به «یوگنی پریگوژین» رئیس گروه نظامی خصوصی واگنر در نزدیکی مسکو سقوط کرد. به گزارش خبرگزاری تاس، شامگاه دیروز جت شخصی متعلق به پریگوژین، رئیس واگنرها در نزدیکی مسکو سقوط کرد که در نتیجه آن، ۱۰ نفر کشته شدند. سازمان هواپیمایی کشوری روسیه اعلام کرد پریگوژین، رئیس گروه نظامی خصوصی واگنر در فهرست مسافران هواپیمای شخصی بود که در شمال مسکو سقوط کرد.

مطابق ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، یک هواپیمای امبرائر متعلق به پریگوژین در استان تور و در ۱۵ کیلومتری فرودگاه نظامی خوتیلوو سقوط کرده است. گفته می‌شود این هواپیما حامل سه خدمه و هفت مسافر بوده است. گفتنی است دبیر مطبوعاتی پریگوژین از ارائه اطلاعات درباره اینکه آیا رئیس واگنر در میان کشته‌شدگان حادثه است، خودداری کرد.

با این حال تا آخرین ساعات دیشب اخبار ضد و نقیضی منتشر شد که ممکن است پریگوژین تنها نام خود را در میان مسافران پرواز ثبت کرده باشد و به دلایل امنیتی با هواپیمای دیگری پرواز کرده باشد، اما تلویزیون دولتی روسیه ۲۴ و برخی رسانه‌های نظامی نزدیک به روسیه مانند ردوکا مرگ پریگوژن را تأیید کردند.

این در حالی است که یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت پیمانکاری نظامی خصوصی واگنر برای نخستین‌بار از زمان رهبری کردن شورش نیروهایش در اواخر ژوئن علیه کرملین، ۲ روز قبل ویدئویی از خود که احتمالاً در آفریقا ضبط شده، در کانال‌های تلگرامی مربوط به این شرکت منتشر کرد. به نوشته رویترز، در این ویدئو پریگوژین در لباس استتار نظامی و مسلسل به دست در یک منطقه بیابانی ایستاده است. پشت سر پریگوژین در فاصله کمی دورتر افراد مسلح دیگری به همراه یک وانت پیکاپ نظامی به چشم می‌خورند.

خبرگزاری رویترز نوشت، قادر به تعیین مکان و تاریخ ضبط این پیام ویدئویی نشده اما صحبت‌های پریگوژین و برخی پست‌های منتشر شده در کانال‌های تلگرامی حامی واگنر حاکی از ضبط شدن آن در آفریقاست. پریگوژین در این ویدئو می‌گوید: «دمای هوا بالای ۵۰ درجه است. همه چیز همان‌طور که ما می‌خواهیم است. شرکت نظامی واگنر، روسیه را حتی در کل قاره‌ها با عظمت‌تر ساخته و آفریقا را آزادتر می‌کند؛ عدالت و خوشحالی برای مردم آفریقا. ما زندگی را برای داعش و القاعده و دیگر تبهکاران تبدیل به کابوس می‌کنیم».

پریگوژین در ادامه این ویدئو بیان می‌کند گروه واگنر مشغول استخدام نیرو است و «مأموریت‌های تعیین شده را اجرا خواهد کرد.» در این ویدئو یک شماره تلفن نیز برای کسانی که بخواهند به این گروه ملحق شوند درج می‌شود.

هذیان گویی از هوک چپ چریک /  پنجره جمعیتی در واپسین فرصت

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پنجره جمعیتی در واپسین فرصت» نوشت: چند سال است که از اصطلاح پنجره جمعیتی به عنوان فرصت باقی‌مانده تا جبران پیری جمعیت استفاده می‌شود. در حالی که پنجره جمعیتی تنها به تعداد افراد در سن اشتغال یک جامعه اشاره دارد و جوان ماندن جمعیت ما در گرو افزایش نرخ باروری است. برای این منظور نیازمند فهم درست از شرایط جمعیتی به تعداد زنان در سن باروری جامعه هستیم. در این گزارش به دنبال نگاه علمی و دقیق‌تر به فرصت گذر از بحران جمعیت در کشور هستیم.

عین‌اللهی، وزیر بهداشت، بیست‌ویکم مرداد در اظهار نظری از فرصت شش‌ساله باقی‌مانده برای جوان‌سازی جمعیت گفت. شمارش معکوس خروج از پنجره جمعیتی را چندسالی است که از زبان مسئولان می‌شنویم. پنجره جمعیتی به بیان آن‌ها اسلحه‌ای است که قلب جامعه را هدف گرفته و دیر یا زود ماشه را می‌چکاند.

مخاطب کیست؟

به نظر می‌رسد، تأکید بر این‌که فرصت باقی‌مانده برای جوانی جمعیت ایران ۶، ۷ سال است؛ بیشتر از آن‌که مخاطب عام مردمی داشته باشد، باید مسئولان و نهادهای مربوط را هدف بگیرد. نمی‌توان از مردمی که نگران شرایط اقتصادی و معیشت خود هستند انتظار داشت تا تمام بار گذر از این بحران را بر دوش بکشند. آن هم در حالی که فرصت شش ساله‌ای که به آن‌ها داده‌اند، برای گذر از پیچ و خم اداری دریافت وام‌های ازدواج و فرزندآوری کافی نیست و بهتر بود مسئولان قبل از این‌که تنها شش سال باقی بماند، به فکر جوان‌سازی جمعیت می‌افتادند. اما آیا واقعاً تنها شش سال باقی‌مانده است؟

پنجره‌ای برای جمعیت

این موضوع که اگر دست روی دست بگذاریم، کشور آینده‌ای سالخورده خواهد داشت، قابل انکار نیست. جامعه ما باید به این اقناع برسد که اگر فرصت را از دست بدهد، کمبود نیروی کار، ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و مشکلات حوزه سلامت و درمان سالمندی می‌تواند گریبانگیر خودشان شود و رشد و توسعه ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد. اما ما واقعاً چقدر فرصت داریم؟

هذیان گویی از هوک چپ چریک /  پنجره جمعیتی در واپسین فرصت

کد خبر 682345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.