لایحه حجاب و عفاف فقط مربوط به زنان نیست/ شرایط برای تولید چادر مشکی تسهیل می‌شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ۹۹ درصد لایحه حجاب و عفاف جنسیتی نیست و فقط در بخش کشف حجاب مربوط به زنان است، گفت: بدپوششی یا برهنگی در هر دو جنس زنان و مردان مطرح است و فقط مختص زنان نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیرحسین بانکی‌پور فرد امروز _شنبه، چهارم شهریورماه_ در نشست خبری با موضوع لایحه عفاف و حجاب، اظهار کرد: عده‌ای به بهانه کشف حجاب می‌خواستند اقتدار فرهنگی کشور را خدشه‌دار کنند که این اتفاق مسائلی را به دنبال خواهد داشت که حتی افراد و گروه‌هایی هم که شاید چندان حجاب مناسبی ندارند نیز حاضر نیستند هنجارشکنی‌ها تداوم یابد.

وی افزود: نظام اسلامی باید بتواند اقتدار داخلی خود را در امر مهم فرهنگ حفظ کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بیشتر اعتراض‌ها و شکایت‌های مردمی که تا سال گذشته به نمایندگان می‌شد، مربوط به امور معیشتی و اقتصادی بود، اما در یک سال اخیر، مسائل فرهنگی به مسائل اقتصادی تنه زد.

وی با بیان اینکه بنده در سال اول شروع به کار مجلس یازدهم مخالف پرداختن به مواردی مانند لایحه حجاب بودم، اضافه کرد: آن زمان مطالبه مردم موضوع معیشت و اقتصاد بود، اما امروز مردم انتظار دارند اوضاع فرهنگی کشور بهبود پیدا کند.

بانکی‌پور ادامه داد: تا دیروز قوانینی در حوزه حجاب و عفاف وجود داشت، اما مؤثر نبود؛ با تصویب این قانون دستگاه‌های مختلف و مرتبط تکالیف خود را می‌دانند و بهتر عمل خواهند کرد؛ اساس قانون حجاب و عفاف بگیر و ببند نیست و چنین چیزی در این لایحه قید نشده است.

بانکی‌پور فرد با بیان اینکه ۹۹ درصد لایحه حجاب و عفاف جنسیتی نیست و فقط در بخش کشف حجاب مربوط به زنان است، تصریح کرد: بدپوششی یا برهنگی در هر دو جنس زنان و مردان مطرح است و فقط مختص زنان نیست.

وی در رابطه با وظایف نهادها و سازمان‌های مختلف هم گفت: وظایف و تکالیف محوله دستگاه‌ها بیشتر در طولانی‌مدت انجام می‌گیرد، ضمن اینکه به محض ابلاغ قانون مربوطه، هر سازمان سه ماه فرصت دارد موارد مطروحه در این قانون و مربوط به دستگاه خود را اثرسنجی و اعلام کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در همه نظرسنجی‌هایی که با مصاحبه‌های عمقی صورت گرفته، اقتدار کشور مثبت دیده شده بود، اقتدار دو جنبه بیرونی و درونی دارد که اقتدار داخلی یعنی اینکه نظام بتواند از بنیان‌های خود دفاع و پاسداری کند.

وی در ادامه با بیان اینکه طی یکسال گذشته هنجارشکنی‌ها در موضوع حجاب و عفاف آسیب‌های متعددی را به خانواده‌ها وارد کرد، افزود: تنش‌های خانوادگی از جمله طلاق و آسیب‌های اجتماعی در این مدت بیشتر شده و یکی از وجوه آن ساختارشکنی‌هایی بود که در جامعه رخ داد.

بانکی پور اظهار کرد: مسئله حجاب از جمله مسائل عمیق فرهنگی جامعه ایران است و هر زمانی که چه مثبت یا منفی مطرح شده، مورد حساسیت در بین مردم و صاحب نظران بوده است.

به گفته وی، حتی در دوران رژیم سابق وقتی که به حجاب هجمه وارد شد، شهید مرتضی مطهری کتاب فلسفه حجاب را نوشتند؛ همان زمان تعدادی از روحانیون به امام راحل (ره) نامه زدند که مطهری با کتاب خود بی‌حجابی را رواج داده است، برداشت متدینین آن زمان اینچنین بود و در تایخ ثبت شد اما امام از شهید مطهری و نوشته او دفاع کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آن زمان برخی نسبت به شهید مطهری حسادت کردند یا تهمت زدند، چرا که حجاب تابوی شدیدی در فرهنگ ما دارد و حساسیت برانگیز است و هر فردی حتی شهید مطهری بخواهد به آن نزدیک شود حساسیت اجتماعی نسبت به او ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان در یک‌سال اخیر حجاب راهدف گرفتند و ضربه سختی وارد کردند، اظهار کرد: همه افراد و صاحب نظران یا مسئولان نسبت به اینکه با این دست شاختارشکنی ها و ناهنجاری‌ها چه باید کرد و چه برخوردی باید داشت، نظرها و دیدگاه‌های مختلفی دارند و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند همانگونه که دشمن در این قضیه با برنامه و نقشه وارد شد، ما هم باید منسجم و با برنامه عمل کنیم.

بانکی پور تصریح کرد: در اوایل شروع اغتشاشات سال گذشته، از کومله و منافقان تا گروه‌های دیگر ضدانقلاب که تفاوت‌های فکری و سیاسی با هم داشتند، به وحدت کلمه رسیدند؛ همان زمان در بین دلسوزان و مسئولان یک حرکت واحد و منسجم در نحوه چگونگی مواجهه با این پدیده را شاهد نبودیم بنابراین تصمیم بر این شد لایحه‌ای تدوین و تنظیم شود.

وی ادامه داد: یکهزار و ۵۰۰ نظر از سوی نمایندگان در این رابطه مطرح شد و با توجه به این تعدد و شمار زیاد دیدگاه‌ها، مجلس با اصل ۸۵ و طرح موضوع در کمیسیون مربوطه موافقت کرد ضمن اینکه همه نظرات صاحب نظران هم در این رابطه لحاظ شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: بخش اول لایحه حجاب و عفاف ۳۵ ماده دارد و بخش دوم با هدف جلوگیری از ترویج برهنگی و کشف حجاب تدوین شده که جنبه بازدارندگی دارد.

وی با بیان اینکه طبق ماده هشت این لایحه صدا و سیما مهمترین عرصه فرهنگ سازی در کشور است، اظهار کرد: بسیاری از نمادها که از این رسانه پخش می‌شود مردم نمی‌دانند و اطلاع ندارد که چیست و این وظیفه رسانه ملی است که اینها را معرفی کند.

بانکی پور یکی دیگر از تکالیف صدا و سیما در این رابطه را تولید و پخش سریال‌های الف برشمرد و افزود: پخش رایگان تولیدات مربوط به حجاب و عفاف و همچنین تدوین شیوه نظارت وجلوگیری از پخش محتوای نامناسب در شبکه نمایش خانگی از دیگر تکالیف این سازمان است.

به گفته وی، آموزش و پرورش مهمترین نهاد در این رابطه است که سال‌های سال از آن غلفت شده و طبق قانون حجاب و عفاف آموزش‌های این بخش باید در همه مقاطع تحصیلی تدوین و جانمایی شود، همچنین برای تبلیغ و ترویج حجاب باید علاوه بر کتاب، از همه ابزارهای هنری و رسانه‌ای در این نهاد بهره بگیرند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به تکالیف شهرداری‌ها طبق ماده ۱۶ قانون حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: تخفیف ۲۰ درصدی بوستان‌ها و باغ‌های مخصوص بانوان و اختصاص ۱۰ درصد از تابلوهای فرهنگی به موضوع سبک زندگی و حجاب از دیگر تکالیف شهرداری‌ها است.

وی تسهیل تولید منسوجات با کیفیت و ارزان ایرانی اسلامی را از وظایف وزارت صمت طبق ماده ۲۰ لایحه عنوان کرد و ادامه داد: این وزارتخانه همچنین موظف است از کارخانه‌ها و تولیدکنندگان لباس‌های اسلامی حمایت کرده و با اصناف خاطی و مروج بدپوششی برخورد و بر آنها نظارت کند.

بانکی پور ماده ۲۵ این قانون را مربوط به سازمان برنامه و بودجه دانست و افزود: این سازمان باید شرایطی را فراهم کند که شرایط تولید چادر مشکی با تضمین این نهاد به سهولت فراهم شود.

وی سخت‌ترین مجازات در نظر گرفته شده برای ساختارشکنی‌ها در این حوزه را مربوط به مرتبطین با خارج نشینان و معاندان سازمان یافته برشمرد و افزود: برای مرتکبان زیر ۱۸ سال مجازات‌ها نقدی و ممنوعیت خروج از کشور در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی شاهد هستیم که تنها دو اخطار پیامکی به هنجارشکنان تا ۹۵ درصد باعث عدم تکرار در آن‌ها شده، بنابراین جریمه افراد هنجارشکن بازدارنده است.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اعمال حبس برای خاطیان در موضوع برهنگی و کشف حجاب، اظهار کرد: حبس فقط برای مرتبطین با خارج کشور و افراد سازمان یافته و یا موارد خاص و افرادی که چهار بار جرم را تکرار کرده باشند در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایمنا، نشست خبری نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی مطبوعاتی استان اصفهان برگزار شد.

کد خبر 682893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.