ضرورت توجه سازمان برنامه و بودجه به موضوعات فرهنگی در بودجه ۱۴۰۲

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه بیشتر سازمان برنامه و بودجه به موضوعات فرهنگی گفت: با توجه به همراهی نمایندگان و رئیس مجلس با این موضوع، به طور قطع تغییرات جدی در بخش‌های مربوط به جمعیت در بودجه ایجاد خواهد شد.

امیرحسین بانکی‌پورفرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره بودجه ۱۴۰۲، اظهار کرد: با اینکه رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه، بندی را به این موضوع اختصاص دادند که باید نرخ باروری کشور به عدد ۲.۵ افزایش یابد و با اینکه سازمان برنامه، مدعی تنظیم بودجه بر مبنای همین سیاست‌ها است اما نسبت به ازدواج و جوانی جمعیت بی‌مهری زیادی در بودجه دیده می‌شود.

وی یکی از ایرادهای بودجه را تسهیلات تبصره ۱۶ دانست و افزود: باید توجه بیشتری به تسهیلات ازدواج و فرزندآوری شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی پیشنهاد سال گذشته سازمان برنامه در بخش جوانی جمعیت را ۱۲ قانون اعلام کرد و یادآور شد: اکنون این سهم به ۶.۵ قانون رسیده یعنی به حدود نصف کاهش یافته است و این گواه بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه نسبت به بحران جمعیت است.

وی با اشاره به تصویب کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق ادامه داد: تبادل نظر با اعضای کمیسیون تلفیق و همه نمایندگان نشان می‌دهد، همه با اصلاح قوانین مربوط به بخش جمعیت موافق هستند و امیدوارم در این فضای مساعد، بخش‌های مربوط به جمعیت و ازدواج هرچه زودتر در بودجه اصلاح شود.

بانکی‌پورفرد از رایزنی با رئیس‌جمهور برای حل مشکل قوانین مربوط به بخش جمعیت در روزهای اخیر خبر داد و گفت: رئیس‌جمهور نیز معتقد است که باید منابع مالی لازم برای اجرای قانون جوانی جمعیت در نظر گرفته شود اما از آنجا که فضای داخلی سازمان برنامه و بودجه نسبت به گذشته تحولی پیدا نکرده است، هنوز کسانی در سازمان برنامه و بودجه حضور دارند که اهتمامی نسبت به ازدواج جوانان و اعتقادی نسبت به بحران جمعیت ندارند و موضوع ازدواج و جمعیت را یک موضوع فانتزی می‌دانند.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح این موضوع در صحن علنی مجلس تصریح کرد: با توجه به همراهی نمایندگان و رئیس مجلس با این موضوع به‌طور قطع تغییرات جدی در بخش‌های مربوط به جمعیت در بودجه ایجاد خواهد شد.

کد خبر 634911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.